Höstföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det här vädret är så himla tufft. Jag har vart inne på sjukhus en sväng för vätskedropp, klarar inte värmen alls bra och har dessutom börjat kräkas igen. Har mängder av vätska i kroppen och vill helst inte gå upp ur sängen. Den gnälliga delen av mig vill bli inlagd och få näring och vätska intravenöst och bara kolla teveserier tills lillebror kommer. Den andra delen av mig vill fixa klart allt hemma så vi slipper tänka på det i höst och det verkar som att den effektiva delen av mig vinner som tur är. V. 35 nu så det är inte långt kvar.
Och @Trollunge Jag är en fullkomlig röra både praktiskt och emotionellt. Minnet är obefintligt, jag tappar ord när jag pratar, gråter och skäller på min man flera gånger per dag etc etc. Jag skyller på hormoner och värme, det är inte rimligt att vara skarp när man är i välsignat tillstånd och det dessutom är en sån värme att även unga friska själar är helt slut.

Men stackare som behövt vara inlagd! Hoppas du mår lite bättre snart!

Ok skönt att höra ändå, älskar formuleringen på din sista mening :D :love:

Haha säd var det med sonen också de var ingen tveksamhet på rul :D

72 dagar kvar idag! Vecka 30 och DM besök igår 28 i SF mått, med sonen hade jag nästan 32 i samma vecka. Har tyckt magen känns så mycket smidigare och känslan var ju rätt.

Hb på 92 dock samt 5 i folsyra och 4 i järnreserver :banghead:

Ojdå det var inga höga värden! Vad ska man ha i järn? Äter du tillskott?

Ni andra som ska ha i september - har ni mycket sammandragningar? Jag har börjat få ganska frekventa och kraftiga, men inte direkt smärtsamma sammandragningar såväl när jag går som när jag sitter eller ligger ner. Underligt nog dock aldrig när jag tränar! Ibland trycker det rätt rejält nedåt och jag funderar på om han håller på att fixera sig - det gjorde nämligen aldrig sonen (trots att min BM menade att han var fixerad i vecka 34 eller ngt sådant så var han helt och hållet rörlig när förlossningen sattes igång i vecka 37). Har glömt det mesta från förra graviditeten och minns varken om jag hade mycket sammandragningar eller om jag kände det här trycket nedåt under dem.

Visst känns det nästan lite skrämmande!? 85dagar kvar sen är Sammy storebror, han är ju fortfarande pytte:nailbiting:

Just det där med att den lilla bebisen man har hemma ska bli storebror tycker jag också känns så oerhört konstigt :nailbiting: Milo är ju bara 14 månader och fortfarande min lilla bebis :heart

Ni andra som ska ha i september - har ni mycket sammandragningar? Jag har börjat få ganska frekventa och kraftiga, men inte direkt smärtsamma sammandragningar såväl när jag går som när jag sitter eller ligger ner. Underligt nog dock aldrig när jag tränar! Ibland trycker det rätt rejält nedåt och jag funderar på om han håller på att fixera sig - det gjorde nämligen aldrig sonen (trots att min BM menade att han var fixerad i vecka 34 eller ngt sådant så var han helt och hållet rörlig när förlossningen sattes igång i vecka 37). Har glömt det mesta från förra graviditeten och minns varken om jag hade mycket sammandragningar eller om jag kände det här trycket nedåt under dem.

Jag har också känt av lite sammandragningar under den senaste veckan. Inte smärtsamma, men verkligen så att hela magen drar ihop sig och blir hård. Hade bara nån enstaka sådan med sonen och bara när jag låg ner. Nu har det börjat komma lite när som helst, men ändå inte så ofta. Undrar om det kan vara att bebis fixerar sig ja, jag har inte ens tänkt på det.
Jag hoppas på att denna bebis vill använda i förtid. Typ två veckor innan bf skulle vara ok!

Varning för gnäll!
Jag är så fruktansvärt VARM hela tiden! Är så oerhört less på dessa höga temperaturer! :arghh: (kommer få igen för att jag säger så, men..).
Det är liksom inte bara lite varmt, det bokstavligen rinner svett om mig konstant. Jag är så obekväm, otymplig och oerhört less! 😩 Och det känns som att ingen förstår mig (ja, lite gravidhormoner som spökar). Just nu känner jag agg mot alla som pratar om hur mysigt det är med graviditeter, har jätteelaka tankar där jag önskar dem bryska uppvaknanden vid eventuella egna graviditeter i framtiden. Sen känner jag mig taskig. Just nu är det dock verkligen ingen dans på rosor att vara höggravid.
Jag är väldigt tacksam över graviditeten, men det betyder inte att det är lätt för det. Sambon skämtade lite om ett tredje barn idag, jag kände mest bara: :eek::laugh::nailbiting:
Har verkligen älskat att vara gravid, men min kropp pallar inte denna värme. Tror att det mesta skulle kännas lättare om jag fick en break, bara nån dag då det är svalt.. :love:

Just det där med att den lilla bebisen man har hemma ska bli storebror tycker jag också känns så oerhört konstigt :nailbiting: Milo är ju bara 14 månader och fortfarande min lilla bebis :heart

Jag har också känt av lite sammandragningar under den senaste veckan. Inte smärtsamma, men verkligen så att hela magen drar ihop sig och blir hård. Hade bara nån enstaka sådan med sonen och bara när jag låg ner. Nu har det börjat komma lite när som helst, men ändå inte så ofta. Undrar om det kan vara att bebis fixerar sig ja, jag har inte ens tänkt på det.
Jag hoppas på att denna bebis vill använda i förtid. Typ två veckor innan bf skulle vara ok!
Skönt att inte va ensam med att vänta syskon till ”bebisen”:rofl: Kommer bli livat att ha en 18månaders och ett spädbarn:D:heart Men sen får det vara nog, tänker INTE vara gravid ett 4:e år:angel:

Jag vet inte riktigt? 115? 120 kanske? Av och till får så himla ont i magen tyvärr! Äter 20 mg folsyra om dagen och kanske halva dosen järn jag ska äta! Vilket är en tablett om dagen med andra ord
120-150 är normalvärde för kvinnor. 5 i folsyra är väldigt lågt. Vill de inte reda ut varför du har brist trots tillskott? Det bör ju absolut åtgärdas snarast

Varning för gnäll!
Jag är så fruktansvärt VARM hela tiden! Är så oerhört less på dessa höga temperaturer! :arghh: (kommer få igen för att jag säger så, men..).
Det är liksom inte bara lite varmt, det bokstavligen rinner svett om mig konstant. Jag är så obekväm, otymplig och oerhört less! 😩 Och det känns som att ingen förstår mig (ja, lite gravidhormoner som spökar). Just nu känner jag agg mot alla som pratar om hur mysigt det är med graviditeter, har jätteelaka tankar där jag önskar dem bryska uppvaknanden vid eventuella egna graviditeter i framtiden. Sen känner jag mig taskig. Just nu är det dock verkligen ingen dans på rosor att vara höggravid.
Jag är väldigt tacksam över graviditeten, men det betyder inte att det är lätt för det. Sambon skämtade lite om ett tredje barn idag, jag kände mest bara: :eek::laugh::nailbiting:
Har verkligen älskat att vara gravid, men min kropp pallar inte denna värme. Tror att det mesta skulle kännas lättare om jag fick en break, bara nån dag då det är svalt.. :love:
Jag är less trots att jag har bebis på utsidan. Denna värme är inte att leka med.

Det är svalt ute. Vaknade i morse och hade sovit hela natten utan att vakna i en pöl av svett. Jag GRÄT av lättnad. Gick till gymmet, fortfarande svalt ute. Gick hem från gymmet - svalt då också. Började banne mig gråta igen. Och då har jag ändå "bara" lidit av värmen för att det varit så svårt att sova och för att hettan är så tuff för sonen. Kommer hem, kollar väderleksrapporten och konstaterar att temperaturen inte ska stiga över 25 grader de närmaste 10 dagarna. Japp - gråter av lättnad en tredje gång. Känslorna är lite "all over the place" såhär i slutet av graviditeten :o:angel:!

120-150 är normalvärde för kvinnor. 5 i folsyra är väldigt lågt. Vill de inte reda ut varför du har brist trots tillskott? Det bör ju absolut åtgärdas snarast

Nä de visste inte ville bara att jag ska öka folsyra och järn tabletter! Tröttsamt när jag bråkat i flera år nu om att jag inte får upp värdena..

Skönt att inte va ensam med att vänta syskon till ”bebisen”:rofl: Kommer bli livat att ha en 18månaders och ett spädbarn:D:heart Men sen får det vara nog, tänker INTE vara gravid ett 4:e år:angel:

Ja, jag är lite nervös :nailbiting: Det blir nog livat, men man löser väl det med :D:up: Nej, jag tänker absolut inte vara gravid en gång till på bra länge i alla fall! Effektivt preventivmedel står högt på listan att fixa efter bebis ankomst..:angel:

Alltså, det är fem veckor kvar till BF. Fem veckor!? Gulp och hjälp och pirr i magen, vad har jag gett mig in på? Sonen föddes ju dessutom nästan tre veckor innan BF, men att jag skulle kunna bli tvåbarnsmamma om bara två veckor kan jag knappt föreställa mig. Ska in till MVC i övermorgon för att lämna gallsyreprover då jag har haft viss klåda de senaste dagarna. Visar de på hepatos kommer jag med stor sannolikhet få en igångsättning den här gången också, men jag hoppas innerligt att det inte blir så. Vill så gärna få en "naturlig" förlossningsstart den här gången och klådan är så obetydlig att jag faktiskt inte tror att värdena ligger över gränsen ännu iaf.

Hängde lite spontant med på ett medeljympapass på Friskis i morse :D. Hoppade ingenting och gjorde sidoliggande övningar i stället för magliggande, men det var jättekul i alla fall! Såg väl lite rolig ut förmodligen, men ingen skrattade högt iaf :angel:.

Här är en till som har svårt att förstå att bf närmar sig med stormsteg! Ca 6 veckor kvar för mig nu, men kan bli tidigare då vi ska diskutera eventuell igångsättning på sista ultraljudet i slutet av augusti. Jag vet inte riktigt om jag ska hoppas på det eller inte. Gör nog lite det ändå, skulle vara oerhört skönt att ha ett datum och att slippa oroa mig för att inte hinna in till BB vid en lika snabb eller snabbare förlossning än sist.
Hur upplevde du att bli igångsatt förra gången @Okeydokey? Om du vill berätta alltså :)

Här är en till som har svårt att förstå att bf närmar sig med stormsteg! Ca 6 veckor kvar för mig nu, men kan bli tidigare då vi ska diskutera eventuell igångsättning på sista ultraljudet i slutet av augusti. Jag vet inte riktigt om jag ska hoppas på det eller inte. Gör nog lite det ändå, skulle vara oerhört skönt att ha ett datum och att slippa oroa mig för att inte hinna in till BB vid en lika snabb eller snabbare förlossning än sist.
Hur upplevde du att bli igångsatt förra gången @Okeydokey? Om du vill berätta alltså :)

Min igångsättning var en otroligt positiv upplevelse! Eftersom jag var öppen 2 cm räckte det med att ta hål på hinnorna för att starta förlossningen och knappt 8 timmar senare var han ute, jag sprack ingenting och var pigg som en mört efteråt. Intensivt var det dock, förmodligen pga det värkstimulerande droppet. Det var först efteråt som jag insåg vilken tur jag hade och att igångsättningar överlag riskerar att bli utdragna processer. Jag känner mig inte alls rädd för att bli igångsatt igen, men det vore spännande att få uppleva en naturlig start! Samtidigt så... ja, nog vore det skönt att veta när det är dags och att slippa oroa sig för att gå över tiden tex.

Min igångsättning var en otroligt positiv upplevelse! Eftersom jag var öppen 2 cm räckte det med att ta hål på hinnorna för att starta förlossningen och knappt 8 timmar senare var han ute, jag sprack ingenting och var pigg som en mört efteråt. Intensivt var det dock, förmodligen pga det värkstimulerande droppet. Det var först efteråt som jag insåg vilken tur jag hade och att igångsättningar överlag riskerar att bli utdragna processer. Jag känner mig inte alls rädd för att bli igångsatt igen, men det vore spännande att få uppleva en naturlig start! Samtidigt så... ja, nog vore det skönt att veta när det är dags och att slippa oroa sig för att gå över tiden tex.

Vad härligt att höra att det var en positiv upplevelse! :) Jag vet ju om att det kan bli en utdragen process, men då allt gick på tre timmar för mig med första barnet (från första känningen tills han var ute alltså, hade inte känt minsta lilla innan dess) så känns det nästan ändå mer lockande. Speciellt med tanke på att det inte är helt ovanligt att det går fortare med andra. Jag tänker att min kropp kanske hinner med lite bättre än vad den gjorde då. Min upplevelse av min första förlossning är ändå mycket positiv, men jag sprack mycket och fick sys ihop på operation efteråt. Fick dock mycket bra vård och har inte känt av några fysiska men.
Men skönt att höra att en igångsättning ändå kan gå relativt snabbt!

Jag vill ju helst inte heller gå över tiden, men har jättesvårt att tro att jag kommer att göra det med tanke på förra förlossningen. Men man vet ju liksom aldrig, så jag borde väl försöka förbereda mig på att allt kan hända!

Hallå allihopa! :love:
Nu har jag varit ute o flängt igen i helgen, bilat 6 timmar enkel väg till en vän tillsammans med ett gäng tjejkompisar och hem igen under helgen. Har haft det jättebra men gud vad skönt det var att komma hem! Är så hemkär nuförtiden :o
Så nu har jag bestämt att det blir inget mer resande i höst. Avbokat en resa till Spanien med tjejkompisarna i mitten av september och det känns heeeelt rätt. Vill bara ha jobb, träning och vila framför mig nu!

Går förresten in i vecka 28 idag, det blir väl tredje trimestern va? :) Och gud vad nära en hel del av er börjar komma ert bf! Häftigt!!

Hallå allihopa! :love:
Nu har jag varit ute o flängt igen i helgen, bilat 6 timmar enkel väg till en vän tillsammans med ett gäng tjejkompisar och hem igen under helgen. Har haft det jättebra men gud vad skönt det var att komma hem! Är så hemkär nuförtiden :o
Så nu har jag bestämt att det blir inget mer resande i höst. Avbokat en resa till Spanien med tjejkompisarna i mitten av september och det känns heeeelt rätt. Vill bara ha jobb, träning och vila framför mig nu!

Går förresten in i vecka 28 idag, det blir väl tredje trimestern va? :) Och gud vad nära en hel del av er börjar komma ert bf! Häftigt!!

Jag känner lite samma som du, skönt att vara hemma! Tror att det är bäst att göra det som känns rätt för en själv, så om det känns bra att ha avbokat Spanienresan så var det nog helt rätt beslut! :)
Samtidigt kan jag lite känna att jag vill "hinna med" saker innan bebis kommer. Eller egentligen kände jag nog mer så inför första barnet, då ville jag typ ta vara på sista tiden då jag bara hade mig själv att ansvara över. Nu har jag mer insett att allt har sin tid. Småbarnstiden kommer inte att vara för alltid heller. Tror att det är lätt att glömma bort det i början, man tänker att det är precis så här livet kommer att vara nu. Men vips är de stora! Nu känner jag mer att jag vill ta vara på tiden med sonen.
Men liitegrann kan jag ändå känna att jag borde göra något "eget" innan jag blir tvåbarnsmamma :p Men så mycket resande blir det absolut inte. Skönt att vara hemma. Orkar dessutom inte så mycket rent fysiskt längre. En tripp till Stockholm skulle vara roligt dock (men jag bor i Finland, så vet inte om jag orkar med det :p)!

Oj, vad ni har skrivit på sista tiden :);)

Vi är hemkomna från Gotland i lördags och har börjat hämta igen oss efter resan :o;) nu blir det att vara hemma och ta det lugnt.

Annars så rullar tiden fram här med men känns så overkligt att vissa av er är så nära nu ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu startar jag denna tråd även om de är lite tidigt. De måste ju finnas någon/några fler än bara jag som ska ha barn i höst :D...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
153 962
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år OBS Försök att hålla denna tråd ren från grattis och liknade och bara hålla er till en lista. Jag kopierade in den sista listan...
27 28 29
Svar
569
· Visningar
99 216
Senast: Plussat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar