Höstföräldrar 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ultraljudet igår visade precis det jag trodde. Fröet lever inte och har inte gjort sedan v 7 eller 8. Även om jag känt det på mig är det såklart ett tungt besked att få, allt bara rycks ifrån oss. Ska tillbaka om en vecka för kontroll igen och om det inte kommit ut av sig själv då så får man sätta igång det.
Känner mig arg på min kropp för att den går och håller på fostret trots att inget liv finns, fast jag vet att detta inte är något ovanligt.
Är trots allt glad att jag litade på min känsla och gjorde det här ultraljudet så vi fick beskedet nu och inte ännu senare när vi kanske hade berättat för fler osv.
Beklagar. Been there...
 
Sitter och funderar lite över bästa lösningen för hästen. Står på en supertrevlig anläggning och har en medryttare som ska hjälpa till mer sen när det behövs. Det finns möjlighet att ställa ut hästen på lösdrift och hon har gått där i ett par omgångar så jag vet att det egentligen funkar. Men nu fungerar det så himla bra med boxen och allt runtomkring så jag grämer mig lite över lösdriften... Visserligen någon hundralapp billigare och inga stalljourer i lösdriften som det är när man står på box.

Är det någon mer i tråden som har häst? Vet att vi pratat ridning tidigare så någon borde ha egen häst, hur ska ni göra?
 
Jag vet nog inte riktigt. Vi fick reda på graviditeten redan i vecka 5. Efter det märkte jag snart att jag några mindre symptom, blev väldigt hungrig, ibland lite yr, lite trött. Inga stora grejer men små skillnader som jag ändå märkte. Med tiden har jag tyckt att allting avtagit men har ändå inte känt mig säker på de fysiska grejerna så. Haft några små små blödningar men jag har läst mycket och det verkar ju som att allt som skett kan vara helt normalt. Så egentligen är det mest en känsla jag har haft. Blev inte alls förvånad av beskedet, bara ledsen av att få det bekräftat. Och hur jag kunde känna det på mig vet jag egentligen inte riktigt, jag har ju aldrig varit gravid tidigare.

Just nu önskar jag bara att kroppen kan bestämma sig för att få ut det själv, på naturlig väg, men eftersom det inte skett än så har jag låga förhoppningar om det och jag är lite orolig för hur allt går till om man måste hjälpa naturen på traven. BM berättade lite igår men jag kom mig inte för att ställa så många fler frågor, hade liksom fullt upp med att tänka på beskedet jag precis fått.
Så tråkigt
Har haft ett missfall i v 6 och kände mig så lurad minns jag. Kram ❤
 
Sitter och funderar lite över bästa lösningen för hästen. Står på en supertrevlig anläggning och har en medryttare som ska hjälpa till mer sen när det behövs. Det finns möjlighet att ställa ut hästen på lösdrift och hon har gått där i ett par omgångar så jag vet att det egentligen funkar. Men nu fungerar det så himla bra med boxen och allt runtomkring så jag grämer mig lite över lösdriften... Visserligen någon hundralapp billigare och inga stalljourer i lösdriften som det är när man står på box.

Är det någon mer i tråden som har häst? Vet att vi pratat ridning tidigare så någon borde ha egen häst, hur ska ni göra?
Är egentligen i sommartråden men sen sommarleverans.
Jag har en häst uppstallade på större anläggning med fullskötsel. Har ingen medryttare men lite stall kompisar som kan hjälpa till lite och en tränare som hoppar hästen nu när jag känner mig för klumpig för det.
Min plan är att gå ute dygnet runt direkt vädret blir bättre. Sen när jag inte kan ta hand om honom alls (gör planerat snitt) kommer jag antingen låta honom vila på betet, om jag hittar någon som kan rida så blir jag glad. Har oxå en dröm om att ställa hästen hos tränaren den månaden jag vet att jag inte kan rida...
Får se om jag har råd!

Jag hade tyckt det var skönt att slippa mockning och stalljour...
 
Ultraljudet igår visade precis det jag trodde. Fröet lever inte och har inte gjort sedan v 7 eller 8. Även om jag känt det på mig är det såklart ett tungt besked att få, allt bara rycks ifrån oss. Ska tillbaka om en vecka för kontroll igen och om det inte kommit ut av sig själv då så får man sätta igång det.
Känner mig arg på min kropp för att den går och håller på fostret trots att inget liv finns, fast jag vet att detta inte är något ovanligt.
Är trots allt glad att jag litade på min känsla och gjorde det här ultraljudet så vi fick beskedet nu och inte ännu senare när vi kanske hade berättat för fler osv.
Jag beklagar sorgen :heart
 
Sitter och funderar lite över bästa lösningen för hästen. Står på en supertrevlig anläggning och har en medryttare som ska hjälpa till mer sen när det behövs. Det finns möjlighet att ställa ut hästen på lösdrift och hon har gått där i ett par omgångar så jag vet att det egentligen funkar. Men nu fungerar det så himla bra med boxen och allt runtomkring så jag grämer mig lite över lösdriften... Visserligen någon hundralapp billigare och inga stalljourer i lösdriften som det är när man står på box.

Är det någon mer i tråden som har häst? Vet att vi pratat ridning tidigare så någon borde ha egen häst, hur ska ni göra?

Jag har två gubbar (17 & 26 år) och de går på lösdrift alldeles intill där vi bor. Har världens bästa Stallägare som sköter allt det dagliga, så mina kommer bara få fortsätta gå och skrota och njuta av hästlivet med sina tjejer. :)
 
@Guldaskig Jag har två hästar. En 30-årig gamling som inte rids längre men körs ibland och en 17-åring som borde ridas men jag är för feg för att rida ut på honom när jag är gravid. Paddock går dock bra men jag har ingen i närheten tyvärr så han skrotar mest i hagen.

På grund av illamående och trötthet har min make tagit hand om hästarna åt mig på vardagarna nästan från början av graviditeten sen hjälper jag till med det jag orkar på helgerna (har hästarna hemma). Så fort det blir lite varmare kommer de gå ute dygnet runt. De kommer få sporadisk eller dåligt med motion under grav. men beteshagen under sommarhalvåret är iaf jättestor så möjlighet till rörelse finns :)
 
Tack för era inputs! Kanske får bli lösdrift ändå, men hon blir så tjock :p Planen är ju att hon ska hållas igång, medryttaren ska rida så mycket hon kan och jag tänkte försöka rida så länge det går :) Hon är 17 år och tappar muskler väldigt fort och blir tjock ännu fortare så det vore skönt att slippa bygga upp allt igen.
 
Tack för era inputs! Kanske får bli lösdrift ändå, men hon blir så tjock :p Planen är ju att hon ska hållas igång, medryttaren ska rida så mycket hon kan och jag tänkte försöka rida så länge det går :) Hon är 17 år och tappar muskler väldigt fort och blir tjock ännu fortare så det vore skönt att slippa bygga upp allt igen.
Jag tänker att i en bra lösdrift så rör de ändå på sig en hel del? Gärna att det är uppbyggt för rörelse med mat i ena änden och foder i den andra, stora arealer att röra sig på osv. Om det sedan kan vara anpassat för mer lättfödda hästar så borde det ju gå att hålla vikten i schack?
 
Tråkigt att höra. Vill du berätta mer om hur det gick efter att du fick besked om missfallet?
Jag kan berätta vad jag kommer ihåg hur det var då jag hade MA.

Gjorde IVF så fick som tur rutin ul vecka 7+0. Mina symtom hade minskat straxt efter vecka 5, och hade någon mindre rosa flytning en gång i v 6.
Om jag minns rätt hade embryot dött ungefär då jag hade flytningen.

UL var en fredag. Vi kollade hcg då, sen fick jag en tid på måndag då vi kollade igen. Värdet hade sjunkit, och man försökte igen kolla med vul och doppler utan resultat.

På onsdagen kom jag in för medicinsk tömning vilket gick bra.

Jag blödde först en vecka, hade sedan uppehåll ett par dagar och sedan blödde jag en knapp vecka till. Hade ganska rejäl mensvärk men inget farligt.

Ägglossning som vanligt två veckor senare.
 
Tråkigt att höra. Vill du berätta mer om hur det gick efter att du fick besked om missfallet?

För mig tog kroppen hand om det själv, var i vecka 6 tror jag. Fysiskt var det inte värre än en rejäl mens med mensvärk typ. Men det är ju lite skillnad eftersom det var missfall som började med blödning och sedan fortsatte med lite varierad styrka tills allt var ute. Jag har inte haft MA. (Dvs missed abortion när kroppen fortsätter vara gravid trots att fostret inte lever längre).

Sen fungerade allting som vanligt och jag fick ägglossning direkt som att missfallet hade varit en mens.

Sen upprepade sig tyvärr allting och jag fick ett missfall till. Det var ännu lite tidigare och fysiskt inga problem alls. Men psykiskt var det ju värre med många tankar om ifall man inte kunde få barn osv.

Men tredje gången gillt och resultatet av det försöket ska bli storebror i oktober :)

Man får höra väldigt olika om hur länge man ska vänta efter missfall osv. Men fysiskt är det ingenting som hindrar att försöka direkt igen på ägglossningen efter missfallet. Däremot är det ju psykiskt väldigt olika när man känner sig redo igen :)
 
Jag tänker att i en bra lösdrift så rör de ändå på sig en hel del? Gärna att det är uppbyggt för rörelse med mat i ena änden och foder i den andra, stora arealer att röra sig på osv. Om det sedan kan vara anpassat för mer lättfödda hästar så borde det ju gå att hålla vikten i schack?

De har fri tillgång på hösilage och min häst älskar mat :D Men de har en stor hage att röra sig i och på sommaren brukar de gå runt och beta. Det är en ganska stor flock, runt 7-8 hästar tror jag, så alla kan nog inte stå och äta samtidigt ändå. Det har ju gått förut, vore bara synd nu när hon är i finare form att hon ska bli sådär tjock igen. Men jämfört med stallpass och stress om medryttaren inte kan ta hästen så kanske lösdrift är bästa alternativet ändå.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
De har fri tillgång på hösilage och min häst älskar mat :D Men de har en stor hage att röra sig i och på sommaren brukar de gå runt och beta. Det är en ganska stor flock, runt 7-8 hästar tror jag, så alla kan nog inte stå och äta samtidigt ändå. Det har ju gått förut, vore bara synd nu när hon är i finare form att hon ska bli sådär tjock igen. Men jämfört med stallpass och stress om medryttaren inte kan ta hästen så kanske lösdrift är bästa alternativet ändå.

Hoppar också in från sommartråden..
Om du "alltid" har tillgång till lösdriften behöver du kanske inte bestämma dig definitivt ännu utan köra på med nuvarande alternativ så länge det funkar och ha lösdriften som nödlösning? Men det kan ju å andra sidan också ge ett lugn att veta att man inte har stallpass och är lite mer fri. :)
Jag har ju termin starten av juni så min blir släppt på bete i slutet av maj, hon har redan lagt på sig av det lilla gräs som finns i hagen nu så fasar också för hur tjock hon kommer blir och grämer mig lite när hon är i perfekt hull nu. Men å andra sidan är där alltid gräs i våra hagar så tjock hade hon blivit iaf och nu kanske de hinner att beta ner det lite mer :p
Jag ska fortfarande ut och mocka och fylla hö de 5 dagar jag har henne själv och rider fortfarande litegrann, men det är än så länge helt ok, så går dagarna som mammaledig lite fortare :angel:
 
Tråkigt att höra. Vill du berätta mer om hur det gick efter att du fick besked om missfallet?
Tar mig friheten att svara.
Jag var på vul i 11+1, då hade lite varit död sen v.6 troligen. Jag hade symtom, om än lätta såna men enligt bm på hälsosamtalet så var det inget konstigt i och med att mamma haft två enkla graviditeter med knappt symtom.
Ny koll efter en vecka och då hade inget hänter än att jag fått lite bruna flytningar. Fick cytotec och ny koll 4-5 dagar senare. Då hade inte all slemhinna kommit ut så blev ny cytotec igen. Tog med andra ord lite tid att få ut allt.

Ny graviditet andra ägglossningen därpå. Gjorde vul v.8 för att slippa vara med om samma. En sur läkare gav knapphändig information men vi fick se en liten med pickande hjärta.
En vecka senare försvann de få symtom jag hade och ytterligare en vecka efter det, v.10, började jag blöda och missfallet var ett faktum.

Tyvärr har vi inte lyckats igen därefter, trots att det gått över ett år. Vi håller just nu på med vårt första ivf.
 
Tack ni som svarat angående MF och MA :-).
Jag tillägger att min tömning skedde på avdelning. Jag fick cytotek i fyra omgångar och släpptes inte hem förrän jag kollats med vul för att se så att allt kommit ut. Därefter koll av hcg tills värdet var under 10 tror jag.
 
Hoppar också in från sommartråden..
Om du "alltid" har tillgång till lösdriften behöver du kanske inte bestämma dig definitivt ännu utan köra på med nuvarande alternativ så länge det funkar och ha lösdriften som nödlösning? Men det kan ju å andra sidan också ge ett lugn att veta att man inte har stallpass och är lite mer fri. :)
Jag har ju termin starten av juni så min blir släppt på bete i slutet av maj, hon har redan lagt på sig av det lilla gräs som finns i hagen nu så fasar också för hur tjock hon kommer blir och grämer mig lite när hon är i perfekt hull nu. Men å andra sidan är där alltid gräs i våra hagar så tjock hade hon blivit iaf och nu kanske de hinner att beta ner det lite mer :p
Jag ska fortfarande ut och mocka och fylla hö de 5 dagar jag har henne själv och rider fortfarande litegrann, men det är än så länge helt ok, så går dagarna som mammaledig lite fortare :angel:

Nej jag behöver nog inte bestämma mig nu egentligen men som du säger så är det kanske skönt att ha tagit ett beslut. Kan dock vara lite för spontan ibland så jag får nog försöka sansa mig lite och se hur det artar sig :)

Jag går på semester i början av juli och har sedan två månaders gravledigt på grund av mitt jobb så jag hoppas verkligen att jag mår bra så jag kan vara i stallet. Tre (!!) månader hemma utan stallet kommer få mig att bli helt galen :laugh:
 
Jag tillägger att min tömning skedde på avdelning. Jag fick cytotek i fyra omgångar och släpptes inte hem förrän jag kollats med vul för att se så att allt kommit ut. Därefter koll av hcg tills värdet var under 10 tror jag.
Vilket jag tycker känns föredömligt. Men visst är det i vårt grannland i öst?
I Sverige ges cytotec hemma om fostret/embryot är yngre än 12 veckor, annars är det skrapning har jag för mig.

Fy sjutton att vara hemma med cytotec. Då gick det ändå bra för mig jämfört med många. Dels smärtorna, livmodern drog ihop sig i rejäla värkar, med tillhörande smärta. Andra gången fick jag dessutom blödning först dag 3 eller 4 efter intag så då var jag ensam hemma. Läkaren rekommenderade att man inte var hemma själv första dygnet efter intag, pga riskerna. Samtidigt sa hon glatt "ja cytotec gör lite som det vill" när jag berättade det :banghead:.
 
Vilket jag tycker känns föredömligt. Men visst är det i vårt grannland i öst?
I Sverige ges cytotec hemma om fostret/embryot är yngre än 12 veckor, annars är det skrapning har jag för mig.

Fy sjutton att vara hemma med cytotec. Då gick det ändå bra för mig jämfört med många. Dels smärtorna, livmodern drog ihop sig i rejäla värkar, med tillhörande smärta. Andra gången fick jag dessutom blödning först dag 3 eller 4 efter intag så då var jag ensam hemma. Läkaren rekommenderade att man inte var hemma själv första dygnet efter intag, pga riskerna. Samtidigt sa hon glatt "ja cytotec gör lite som det vill" när jag berättade det :banghead:.
Ja, Finland. Fattar inte varför nu skickas hem. Helt sjukt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 048
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 271
Senast: fejko
·
  • Låst
Gravid - 1år Får väl ta mod till mig och vara först ut med den här tråden :o Plussade imorse och borde enligt sista mens vara bf 16/9. Andra barnet...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
94 080
Senast: Monkie
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp