var på ett litet återbesök idag bara för att summera mina prover (som alla var bra). Förstår inte riktigt vitsen med besöket idag, men det gick fort iaf
Däremot så berättade jag för mamma häromdagen att jag är gravid, och då nämner hon att jag kanske ska nämna för barnmorskan att hon har haft 3 bröder som i tidig ålder på 50- och 60-talet dog pga att de föddes med Mikrocefali (för dåligt utvecklad hjärna). Jag tog upp detta idag och med dagens teknik kan man tydligen se detta på rul:et. Då på 50- och 60-talet gjorde man inte ens ultraljud tydligen.. Men eftersom alla tre var pojkar och att mamma är fullt frisk och att min bror också är fullt frisk, så är det inte så troligt att det är ärftligt, men vi får se på rul-et den 22/6, ett tag kvar som sagt...
Oj, framför allt vad hemskt för din mammas familj och föräldrar osv. Men nej det låter ju inte som att din mamma har ärvt det eftersom det drabbade flera av (alla?) hennes syskon men ingen av hennes barn.
När vi gjorde KUB kunde man se hjärnan, hjärnhalvorna osv. Barnmorskan sa att de allvarligaste missbildningarna typ alldeles för liten hjärna kunde man se redan på KUB. Men det är ju möjligt att just denna diagnos inte syns så tidigt