Höstföräldrar 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Da har du väldigt lagt Tsh, vilket är ovanligt i en graviditet eftersom fostret tar sköldkörtelhormon fran dig ocksa i början. Jag skulle snarare säga tvärtom, det finns risk att ditt värde sjunker ännu mer runt v.18 när bebisen börjar producera eget hormon. Du verkar ha en överproduktion och hur man behandlar det har jag tyvärr dalig koll pa, jag har underfunktion och äter levaxin (eller en annan medcin men det är samma sak). Hade ett tsh pa 7,9 i v. 7 men vid senaste kontrollen förra veckan hade det sjukigt till 0,29 sa jag kommer nog behöva sänka medicineringen snart.

Jag har också underproduktion och äter levaxin. Det upptäcktes under förra graviditeten då prover togs eftersom det finns i släkten. Men jag har aldrig misstänkt det pga mående varken som gravid eller ogravid.

Ni verkar ju iaf ha mycket bättre koll på era värden än vad jag har. Jag har ingen aning egentligen. De säger alltid bara "det är normalt", "det är lite högt", aldrig någonsin några siffror. Och aldrig någon som har förklarat inom vilket intervall man ska ligga eller någonting. Har inte brytt mig så mycket eftersom jag hela tiden har mått bra, men är lite störande med så lite info. Det har varit precis samma sak både på mvc och vanliga vårdcentralen.
 
@turbofling Det konstiga för min del är ju att både Tsh och T4 är låga. T4 är dock inom referens-intervallet men nära den nedre gränsen som är 10. Jag ska försöka att få tag på BM idag och höra om de konsulterat resultatet med en läkare.. De verkar ju uppenbarligen inte tycka att det är akut eftersom ingen hört av sig till mig om det på en vecka.

Dina värden pendlade ju en del på de veckorna. Hoppas du får ordning på medicineringen!
 
Jag har också underproduktion och äter levaxin. Det upptäcktes under förra graviditeten då prover togs eftersom det finns i släkten. Men jag har aldrig misstänkt det pga mående varken som gravid eller ogravid.

Ni verkar ju iaf ha mycket bättre koll på era värden än vad jag har. Jag har ingen aning egentligen. De säger alltid bara "det är normalt", "det är lite högt", aldrig någonsin några siffror. Och aldrig någon som har förklarat inom vilket intervall man ska ligga eller någonting. Har inte brytt mig så mycket eftersom jag hela tiden har mått bra, men är lite störande med så lite info. Det har varit precis samma sak både på mvc och vanliga vårdcentralen.

Enda anledningen till att jag vet värdena är att alla provsvar läggs ut på min sida på 1177.se nuförtiden i mitt landsting. Det är alltså ingen som sagt något till mig.

De proverna som togs för 4 år sedan vet jag inte värdena på men att de skulle vara normala..
 
Jag blir frustrerad! Går in i vecka 13 imorgon. Känner mig galet ogravid! Jag vet att jag inte borde klaga utan vara glad för att jag mår så bra, men ett endaste litet graviditetsymptom kunde väl kroppen ändå klämma fram? Jag blir ju orolig så klart. Överväger att åka och köpa en sån där doppler så man kan lyssna på Fröet men det känns också så himla överdrivet. När man googlar så verkar det ju finnas massor med kvinnor som inte upplever några symptom och allt verkar ju vara så himla normalt, hur det än är. Jag bara nojar antagligen. Men jag kan tydligen inte låta bli.
 
Jag blir frustrerad! Går in i vecka 13 imorgon. Känner mig galet ogravid! Jag vet att jag inte borde klaga utan vara glad för att jag mår så bra, men ett endaste litet graviditetsymptom kunde väl kroppen ändå klämma fram? Jag blir ju orolig så klart. Överväger att åka och köpa en sån där doppler så man kan lyssna på Fröet men det känns också så himla överdrivet. När man googlar så verkar det ju finnas massor med kvinnor som inte upplever några symptom och allt verkar ju vara så himla normalt, hur det än är. Jag bara nojar antagligen. Men jag kan tydligen inte låta bli.

Förstår din känsla, jag är i v.18 nu och har nästan inte haft några symptom på hela tiden, har mått lite lite lite illa nån gång då och då om det har gått för lång tid mellan lunch och middag, men annars inget. Nu börjar dock magen bli lite större :)
Jag fick ju dock ett tidigt ultraljud i ca v.13, det var väldigt roligt och ganska skönt att få det bekräftat!
 
Förstår din känsla, jag är i v.18 nu och har nästan inte haft några symptom på hela tiden, har mått lite lite lite illa nån gång då och då om det har gått för lång tid mellan lunch och middag, men annars inget. Nu börjar dock magen bli lite större :)
Jag fick ju dock ett tidigt ultraljud i ca v.13, det var väldigt roligt och ganska skönt att få det bekräftat!

Vi får inget ultraljud förrän vecka 19 och det känns... så där att behöva vänta så länge. Förvisso förstår jag ju att jag kommer märka om magen växer under den tiden men just NU känns det som att jag inte vet någonting. Vi är ju glada att gå in i vecka 13 nu och har berättat om graviditeten för våra föräldrar, min närmsta vän och hennes sambo samt för våra chefer. Men just nu känner jag inte för att berätta för någon mer för jag känner mig liksom inte säker på att Fröet ens lever. Och ju mer jag tänker på det desto värre blir det...
 
Vi får inget ultraljud förrän vecka 19 och det känns... så där att behöva vänta så länge. Förvisso förstår jag ju att jag kommer märka om magen växer under den tiden men just NU känns det som att jag inte vet någonting. Vi är ju glada att gå in i vecka 13 nu och har berättat om graviditeten för våra föräldrar, min närmsta vän och hennes sambo samt för våra chefer. Men just nu känner jag inte för att berätta för någon mer för jag känner mig liksom inte säker på att Fröet ens lever. Och ju mer jag tänker på det desto värre blir det...

Förstår hur det känns!

Ni skulle ju kunna betala för ett privat ultraljud också istället för att köpa en doppler. Risken med doppler är ju lite att det skapar mer oro om man själv inte lyckas hitta hjärtljuden :)
 
Förstår hur det känns!

Ni skulle ju kunna betala för ett privat ultraljud också istället för att köpa en doppler. Risken med doppler är ju lite att det skapar mer oro om man själv inte lyckas hitta hjärtljuden :)

Jag vet! Men en doppler kan jag köpa idag och stilla min oro redan ikväll, alternativt få galet mycket mer ångest och oro. Hur länge kan man behöva vänta på ett ultraljud, privat?
 
Jag vet! Men en doppler kan jag köpa idag och stilla min oro redan ikväll, alternativt få galet mycket mer ångest och oro. Hur länge kan man behöva vänta på ett ultraljud, privat?

Inte alls länge, enligt min erfarenhet. Och här finns det typ bara en klinik inom 10 mil. :o
 
Jag är genomförkyld och känner mig dödssjuk, inte nog med det, mina illamåendetabletter är slut så jag måste ta mig till Apoteket. Kill me now:turd:
 
@Zata om du vill ha lite graviditetssymptom så kan du få mina:p illamående och extrem trötthet. Jag delar gärna med mig!

Edit: dålig hy och ömma bröst kan du med få! Jag är generös :p
 
@Zata om du vill ha lite graviditetssymptom så kan du få mina:p illamående och extrem trötthet. Jag delar gärna med mig!

Edit: dålig hy och ömma bröst kan du med få! Jag är generös :p

Vi kan dela på dina symptom så blir det väl lagom?!

Jag fick svar från den privata mottagningen. VUL på fredag 7.30 och det skulle kosta 200kr. Billigare än en doppler och tusen gånger bättre! :-)
 
@Zata skönt! Har också fått bilden att det är enkelt att få ultraljud och andra undersökningar privat.

Jag har tagit blodprover för KUB idag, lagom kul för mig som har en hemsk nålfobi :crazy: Gick till labbet på sjukhuset och tjejen som stack var duktig, gick hur snabbt som helst, väldigt skönt:up: Slapp svimma av, svårt att förklara en sån lång frånvaro på lunchen;)
 
Vi kan dela på dina symptom så blir det väl lagom?!

Jag fick svar från den privata mottagningen. VUL på fredag 7.30 och det skulle kosta 200kr. Billigare än en doppler och tusen gånger bättre! :-)

Vad skönt! Och ja mycket bättre med säkra besked. Och lite möjlighet att få några lugnande ord på vägen :)
 
@Jordgubblime Jag har också nålfobi och får ta med mig någon när jag ska ta blodprover annars skulle jag inte ens gå in...:angel: Nu när sköldkörtelvärdena spökar blir det extra mycket blodprover också :arghh: maken har inte tillräckligt med flextid för att kunna följa med mig halvakut imorgon så min kära stick-rädda far får ställa upp :devil::rofl:
 
Ang klädprat tidigare: jag har sytt mig två par helt fantastiska leggings med höööög mudd i midjan som går att vika ned. Trycker ingenstans och är allmänt underbara = jag bor i dem och lär behöva köpa mer tyg för att sy fler par. :D

Imorgon har vi RUL och jag är dödsnervös, trots att vi redan sett det lilla kvalstret 3ggr. Vi har bestämt oss för att ta reda på könet, om bm kan säga säkert vad det är. (Dvs inte "ja det skulle kunna vara en pojke vi ser, kanske..").

@Zata - du han få alla mina gravidsymtom också! Sjukskriven sedan snart 2månader pga hur jag mår. :(
 
@Jordgubblime Jag har också nålfobi och får ta med mig någon när jag ska ta blodprover annars skulle jag inte ens gå in...:angel: Nu när sköldkörtelvärdena spökar blir det extra mycket blodprover också :arghh: maken har inte tillräckligt med flextid för att kunna följa med mig halvakut imorgon så min kära stick-rädda far får ställa upp :devil::rofl:
Ja men det är helt fruktansvärt! :nailbiting: Det värsta är ju att jag VET att det inte gör ont, är farligt på något sätt osv. Men ändå bjuder kroppen på dessa hysteriska stressreaktioner och bara vill fly:down: Det har blivit liiite bättre i och för sig, kan jag fokusera på andningen så tar jag mig igenom det. Men det är ändå frustrerande att inte kunna kontrollera det :rage:
 
Ang klädprat tidigare: jag har sytt mig två par helt fantastiska leggings med höööög mudd i midjan som går att vika ned. Trycker ingenstans och är allmänt underbara = jag bor i dem och lär behöva köpa mer tyg för att sy fler par. :D

Imorgon har vi RUL och jag är dödsnervös, trots att vi redan sett det lilla kvalstret 3ggr. Vi har bestämt oss för att ta reda på könet, om bm kan säga säkert vad det är. (Dvs inte "ja det skulle kunna vara en pojke vi ser, kanske..").

@Zata - du han få alla mina gravidsymtom också! Sjukskriven sedan snart 2månader pga hur jag mår. :(
Det låter som mysiga byxor/leggings :love: Jag hittade en mjuk stretching kjol i helgen som bar superskön med strumpbyxor/leggings till, underbart att slippa kläm på magen!
Mysigt med ultraljud imorgon, har du någon känsla för om det är en tjej/kille?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 048
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 271
Senast: fejko
·
  • Låst
Gravid - 1år Får väl ta mod till mig och vara först ut med den här tråden :o Plussade imorse och borde enligt sista mens vara bf 16/9. Andra barnet...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
94 068
Senast: Monkie
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 103

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp