Höstföräldrar 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jahapp, blev sjukskriven pga foglossningen, och så har jag börjat må illa och kräkas igen. Men psyket är förvånansvärt stabilt trots alla fysiska besvär! Jag känner att det här med att vara gravid inte är min bästa gren direkt. Ska en hoppas på förträngning av alla krämpor eller är det bättre att minnas så en inte gör om det??

@pajaztar hoppas på förträngning :p! En andra graviditet kan ju vara helt annorlunda.

Jag var inne på gynakuten och kollade tappen för ett par dagar sedan i och med mina massa sammandragningar. Såg bra ut! 4cm lång tapp och helt sluten. Var hos bm den morgonen och lämnade urinprov, de ringde från förlossningen nu och berättade att jag har gbs i urinen. Hade läst om det i vintertråden och att @*Gotlandsrusset* och @ninsan också hade det, gjorde misstaget att googla. Fy sjutton vilken dyster läsning. Prematura barn, tidig vattenavgång etc. Fick antibiotika utskrivet så har precis tagit första tabletten.

Läkaren sa idag att man behöver sova 10-12 timmar som gravid (frågan är hur man hinner med dem sover för första gången på 10 år runt 8 timmar)
Oj.... Vilken märklig rekommendation, känns ju som en ren utopi. Inte ens i ogravidigt tillstånd sover jag nånsin mer än 8 h per natt - och nu som gravid är jag lycklig om det blir sammanlagt 4-5 timmar.
Jag hade blivit tokstressad av en sådan pekpinne, vad grundade hen detta råd på?

Oj.... Vilken märklig rekommendation, känns ju som en ren utopi. Inte ens i ogravidigt tillstånd sover jag nånsin mer än 8 h per natt - och nu som gravid är jag lycklig om det blir sammanlagt 4-5 timmar.
Jag hade blivit tokstressad av en sådan pekpinne, vad grundade hen detta råd på?
Verkligen. Jag har aldrig sovit så lite som jag gjorde under graviditeten. Jag låg vaken hela nätterna. Helt omöjligt att sova med de hormonerna i kroppen. Och inte blev det bättre sen när kroppen började göra ont och magen var i vägen. Jag tror det är dravvel.

@pajaztar hoppas på förträngning :p! En andra graviditet kan ju vara helt annorlunda.

Jag var inne på gynakuten och kollade tappen för ett par dagar sedan i och med mina massa sammandragningar. Såg bra ut! 4cm lång tapp och helt sluten. Var hos bm den morgonen och lämnade urinprov, de ringde från förlossningen nu och berättade att jag har gbs i urinen. Hade läst om det i vintertråden och att @*Gotlandsrusset* och @ninsan också hade det, gjorde misstaget att googla. Fy sjutton vilken dyster läsning. Prematura barn, tidig vattenavgång etc. Fick antibiotika utskrivet så har precis tagit första tabletten.

Ja, det är ju inte jättekul, men jag har slutat läsa om det. Blir bara mer orolig. Jag håller bara tummarna att bebis inte blir smittad och det räcker med antibiotika vid förlossning. Det är ändå 1/3 av alla fertila kvinnor som har det, så vi är många.

@ninsan har du haft några symptom? Typ uvi, sammandragningar? Jag försöker också tänka så... Och att jag får behandling nu, alltid något! Verkar ju inte som något alla får.

@ninsan har du haft några symptom? Typ uvi, sammandragningar? Jag försöker också tänka så... Och att jag får behandling nu, alltid något! Verkar ju inte som något alla får.

Nej, ingen uvi, det testades förra veckan, då jag fick reda på att jag hade gbs. Och jag tror knappast jag har haft det och det läkt ut. Nu sa min BM att jag hade en mindre mängd eller hur man säger och att det var ingen ide att ge mig antibiotika nu eftersom den gärna kommer tillbaka. Sammandragningar. Jag vet ärligt inte, jag tror jag har haft lite, men aldrig så jag har behövt stanna upp eller lägga mig ner. Kanske hade på jobbet i början av veckan, men de var i sådana fall mycket lätta, små. Jag är i 34+4 nu, så sammandragningar känns som det kan vara pga att det börjar dra ihop sig ändå. Jag ska fråga min BM lite mer nästa vecka när jag ska dit, typ exakt när jag ska höra av mig när det startar hemma, fråga om igångsättning. Så de håller koll på mig och ger mig antibiotika var sjätte timme (som BM sagt att de kommer att göra)

Verkligen. Jag har aldrig sovit så lite som jag gjorde under graviditeten. Jag låg vaken hela nätterna. Helt omöjligt att sova med de hormonerna i kroppen. Och inte blev det bättre sen när kroppen började göra ont och magen var i vägen. Jag tror det är dravvel.
Men verkligen! Mellan vändning av tung mage, andnöd pga nästäppa och toabesök skulle ja få spendera hela dygnet i sängen och ändå inte komma upp i 12 h sömn... :D

Undrar oxå vad hon tänkte..... Var när hon fråga hur jag mår och jag sa att jag varit ovanligt trött

Jahapp, blev sjukskriven pga foglossningen, och så har jag börjat må illa och kräkas igen. Men psyket är förvånansvärt stabilt trots alla fysiska besvär! Jag känner att det här med att vara gravid inte är min bästa gren direkt. Ska en hoppas på förträngning av alla krämpor eller är det bättre att minnas så en inte gör om det??

Man glömmer.. :angel: Iaf jag.. Fast har nästan mer ont i fogar och onda sammandragningar denna gången. Å andra sidan tycker jag tiden går fortare denna gång. :p

Var för övrigt inne på en extra koll på förlossningen igår. Liten har ändrat rörelsemönster och jag hade knappt känt av honom på ett par dagar så ringde bm som skickade iväg oss. Allt ser jättebra ut och det är normalt med vatten osv. Antagligen har han väl bara bytt läge eller så. Skönt o få kolla även om jag var egentligen inte trodde det var något. :)

10-12 h sömn?!
Skulle ju innebära att bo i sängen. Är förvånad över hur lite sömn kroppen verkar klara sig med. Hade det varit så här före graviditeten så hade jag varit som en klubbad säl på morgonen men jag vaknar faktiskt rätt pigg varje dag trots att jag inte sovit bra. Tröttheten tar mig senare på dagen.

@sandra87_ hade också ett par dagar där hon känts lugn i magen och vi hann bli lite oroliga. Rörde sig men upplevde henne liksom som slö, mycket svagare rörelser och färre. Var på väg att ringa in till förlossningen men gjorde det aldrig. Nu är hon sig själv igen iaf och sparkar på så det känns som om hon är på väg ut. Svårt att avgöra när man ska ringa tycker jag.

Ja, jag ångrade att jag googlade. Dock får man "trösta" sig med att de är vanligt och många vet inte ens om att de har gbs. Procenten barn som faktiskt blir riktigt dåliga är också relativt låg. Men det är inte lätt att inte tänka på det.

10-12 h sömn?!
Skulle ju innebära att bo i sängen. Är förvånad över hur lite sömn kroppen verkar klara sig med. Hade det varit så här före graviditeten så hade jag varit som en klubbad säl på morgonen men jag vaknar faktiskt rätt pigg varje dag trots att jag inte sovit bra. Tröttheten tar mig senare på dagen.

@sandra87_ hade också ett par dagar där hon känts lugn i magen och vi hann bli lite oroliga. Rörde sig men upplevde henne liksom som slö, mycket svagare rörelser och färre. Var på väg att ringa in till förlossningen men gjorde det aldrig. Nu är hon sig själv igen iaf och sparkar på så det känns som om hon är på väg ut. Svårt att avgöra när man ska ringa tycker jag.

Det var/är samma här. Svagare och inte lika ofta men kände ändå. Ringde bm först efter typ 2-3 dagar för tänkte att jag kanske kan få komma in o hon lyssnar på hjärta o så bara, men blev hänvisad förlossning direkt. Där gjordes ctg och ul. Enligt vad jag såg så tror jag han sparkar inåt och har ryggen utåt vilket jag antar kan orsaken att det känns mindre. Men fick stränga order att inte vänta så länge nästa gång. :o

Jag känner sparkarna så tydligt redan nu och undrar hur fanken det ska bli när bebis växer till sig.
Värst är när hon ger sig på kissblåsan, då får man vara glad att knipmusklerna funkar :crazy:

Ja, jag ångrade att jag googlade. Dock får man "trösta" sig med att de är vanligt och många vet inte ens om att de har gbs. Procenten barn som faktiskt blir riktigt dåliga är också relativt låg. Men det är inte lätt att inte tänka på det.

Försöker tänka så också! Jag är mest rädd för att han ska komma för tidigt iom alla sammandragningar... Känns på sätt pch vis bra att det tas på allvar. Verkar ju vara en bov gällande många prematura förlossningar :(.

Försöker tänka så också! Jag är mest rädd för att han ska komma för tidigt iom alla sammandragningar... Känns på sätt pch vis bra att det tas på allvar. Verkar ju vara en bov gällande många prematura förlossningar :(.
Positivt är ju att sjukvården nu vet att vi har det och de kan hjälpa oss tidigt om det behövs. Så försöker jag tänka iaf:)

Äh, jag sov max 4 timmar per natt från v 14 typ. Ut kom två stycken fullgångna och friska ungar!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 143
Gravid - 1år Hallå! Gammal hemvändande medlem med nytt användarnamn :) Väntat på att en vintertråd ska starta, men nu tar jag tag i saken själv...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 323
Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: MML
·
Skola & Jobb Då jag inte är direkt anonym här på forumet så vill jag inte gå in i detaljer kring min egen situation. Men jag startar ändå en tråd med...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.