Höstföräldrar 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Buääh. Får bara ondare och ondare i min arma rygg. Blev av bm-mott hänvisad till sjukgymnast som inte hade tid förrän om två veckor :( Aj aj. Vågar jag rida med den här värken? Skulle behöva motionera gammelfarbrorn som är lite väl sommarrund om magen...

Du kan inte göra något som kommer skada dig, om det är bäckensmärta, "bara" få mer ont. Så det är ju en avvägning av vad som är värt och inte. Så prova att rida du. Vill du ha mer råd så hojta till på pm, jag jobbar som fysioterapeut.

Mina fogar strejkade ordentlig i förrgår. Höll ut igår men sjukskrev mig idag och i morgon för att vila mig i form, ska jobba halvdagar torsdag fredag sedan är det 8 veckors semester så får vi se om jag kommer tillbaka innan förlossning.

Hoppas på en lagom varm sommar så jag kan vila ordentligt. Det har varit tufft på jobbet.

Jag har haft foglossningar sedan typ v.13-14. Lite i början men nu är det ganska tufft. Blir inga långa promenader med hunden direkt längre. :down: Får skitont av att gå mer än typ 500 meter och har svårt att vända på mig eller ens komma i och ur sängen ibland.
Ett par timmar på stan får jag sota för ett par dagar efteråt. :meh:
Lite jobbigt att hinna med 2 åringen hemma ibland när hon piper iväg. :p Går jag för snabbt kommer det även onda sammandragningar. Det ger sig direkt när jag stannar o andas eller sätter mig ner så det är ju ingen fara, men det är frustrerande.
Hade likadant med dottern, men det kom inte så tidigt som denna gång. :cool:

Som en skänk från ovan kom idag bäckenbältet på posten. En MÅNAD före leveransdatum och passar perfekt. Ibland är överraskar Kina och plötsligt har jag hopp om att kunna hålla i min egen hund på nästa veckas svenskskyddsläger!

@vinkelina nej, inga svängbara hjul här heller. Jag är ingen blivande "latte-/shoppingmorsa" som ska ränna runt i stan. Kan förstå att det är smidigt då de är himla lätta att ratta runt. Vi köpte en Emmaljunga Edge nu, hade kollat på Mondial men gillar inte riktigt det vita i den. Min praktiska del är generellt lite anti vitt. Så jag blev lite lycklig när jag fattade att Edge i princip var samma vagn men fanns i den färg vi ville ha.

Fniss, jag är definitivt ingen lattemorsa, mer en natur- och skogsmorsa från Norrland. De jag känner som köpt en stor vagn med fyra fasta hjul har bytt vagn inom 1 år.

Det finns ju lätta, smidiga vagnar där man kan byta framhjulen, typ Bugaboo Cameleon, om man vill ha fyra fasta i skog och på grus (lite partisk här). Bara ett tips till dom som inte köpt vagn än :-).

Fniss, jag är definitivt ingen lattemorsa, mer en natur- och skogsmorsa från Norrland. De jag känner som köpt en stor vagn med fyra fasta hjul har bytt vagn inom 1 år.

Det finns ju lätta, smidiga vagnar där man kan byta framhjulen, typ Bugaboo Cameleon, om man vill ha fyra fasta i skog och på grus (lite partisk här). Bara ett tips till dom som inte köpt vagn än :-).
Bugaboo Buffalon är också extremt smidig!

Finns det linement man FÅR använda som gravid? Enda som hjälper mig är tigerbalsam eller linnex. Inget som rekommenderas. Linnex har jag dock använt i smyg (när smärtorna i nacken blir så att man nästan inte överlever) dock försöker jag att bara lägga på det en gång om dagen en gång i månaden. Tidigare kan jag lägga på 3 ggr/dag 3 ggr/vecka

Ynk, ynk. Ryggen värker och jag har fått feber. Känner mig helrisig. Ingen ställning är bekväm att ligga eller sitta i. Det gör ont att gå. Var på jobbet igår men idag fick jag sjukanmäla mig. Bu. Tur att jag har en snäll man som köper körsbär och vaniljglass åt mig.

Nu är jag nästan säker på att jag känner någon "böka" runt inne i magen. Har moderkakan i bakvägg så känns väl bättre då?

Undrar annars om jag skall berätta för barnmorskan att jag red barbacka igår, och trillade av en gång (eller gled av, hästen gick till höger,de gjorde inte jag, landa på fötterna) hon har ju mer eller mindre förbjudit mig att rida, de är för farligt

Bm besök igår. Allt ser jättebra ut. :)
Preciis över mittenstrecket på SF måttet och följer min kurva exakt. Vet inte vad måttet var exakt men det var bra sa hon. 140 i hjärtslag på lilleman och 110/70 i blodtryck på mig.
4,5 i socker och det är väl bra antar jag? Dom sa inget och jag vet inte vad man ska ha men. :o
Den 29e är de dags för Glukosbelastning. :yuck: Skulle gjort det i måndags men sköterskan var sjuk då. Ser inte fram emot det. :wtf:
Just ja. 4 kilo upp nu i v. 29 (28+3). Helt ok men mer än förra gången. Gick upp 5 kilo totalt med dottern så slutar väl på lite mer denna gång. Vi kom fram till att det beror på att jag inte kan rida denna graviditeten och nu inte heller klarar av några ordentliga promenader pga fogarna. Men men. Så länge liten mår bra får det väl vara så. :)

Hur går det för er andra?

Nu är jag nästan säker på att jag känner någon "böka" runt inne i magen. Har moderkakan i bakvägg så känns väl bättre då?

Undrar annars om jag skall berätta för barnmorskan att jag red barbacka igår, och trillade av en gång (eller gled av, hästen gick till höger,de gjorde inte jag, landa på fötterna) hon har ju mer eller mindre förbjudit mig att rida, de är för farligt

Jag hade inte berättat om du mår bra och inte har ont i magen eller så efter. :angel:
Men förbjuda ridning. :confused: Alla jag har pratat med har uppmuntrat ridning sålänge man är bekväm med det själv och mår bra av det. Jag fick ju sluta pga blödningar i v.8 eller nåt sånt denna gång men det är ju lite speciellt. Då ville de ju inte att jag skulle röra mig alls ett tag pga risk för MF.
Första grav red jag utan problem fram till v.34 typ och det uppmuntrades av bm. (Berättade inte dock att hästen var ung och knappt mer än inriden. :p)

Preciis över mittenstrecket på SF måttet och följer min kurva exakt. Vet inte vad måttet var exakt men det var bra sa hon. 140 i hjärtslag på lilleman och 110/70 i blodtryck på mig.
4,5 i socker och det är väl bra antar jag? Dom sa inget och jag vet inte vad man ska ha men. :o
Den 29e är de dags för Glukosbelastning. :yuck: Skulle gjort det i måndags men sköterskan var sjuk då. Ser inte fram emot det. :wtf:
Just ja. 4 kilo upp nu i v. 29 (28+3). Helt ok men mer än förra gången. Gick upp 5 kilo totalt med dottern så slutar väl på lite mer denna gång. Vi kom fram till att det beror på att jag inte kan rida denna graviditeten och nu inte heller klarar av några ordentliga promenader pga fogarna. Men men. Så länge liten mår bra får det väl vara så. :)

4.5 i socker är alldeles utmärkt! Varför ska du göra en belastning?

Jag väntat på RUL den 27e, kommer nästan vara i vecka 21 då så det blir rätt sent, rätt ironiskt med tanke på min missfallshistorik :grin: dock hade jag ju fått göra VUL tidigare så jag får skylla mig själv.
Annars mår jag faktiskt bra nu, illamåendet i princip borta, har gått ner hälsosamt i vikt, har börjat se gravid istället för fet ut och känner svaga buffar varje dag nu :)

4.5 i socker är alldeles utmärkt! Varför ska du göra en belastning?

Jag väntat på RUL den 27e, kommer nästan vara i vecka 21 då så det blir rätt sent, rätt ironiskt med tanke på min missfallshistorik :grin: dock hade jag ju fått göra VUL tidigare så jag får skylla mig själv.
Annars mår jag faktiskt bra nu, illamåendet i princip borta, har gått ner hälsosamt i vikt, har börjat se gravid istället för fet ut och känner svaga buffar varje dag nu :)

Pga högt BMI tror jag. Är även därför jag försöker hålla lite extra koll på viktuppgång så det inte drar iväg för mkt. Väger inte extremt men det är definitivt alldeles för mkt och planen är att jag ska jobba med vikten lite mer sen när lillen är ute. Har inte orkat innan då jag har haft en tuff period psykiskt, men nu är det dags. :D

Jag hade också Rul ganska sent. Var typ i v.20 tror jag om jag minns rätt.

Pga högt BMI tror jag. Är även därför jag försöker hålla lite extra koll på viktuppgång så det inte drar iväg för mkt. Väger inte extremt men det är definitivt alldeles för mkt och planen är att jag ska jobba med vikten lite mer sen när lillen är ute. Har inte orkat innan då jag har haft en tuff period psykiskt, men nu är det dags. :D

Jag hade också Rul ganska sent. Var typ i v.20 tror jag om jag minns rätt.

Ja okej, tänkte om du haft högre blodsockervärde någon annan gång, tänkte inte så långt. Har själv ett alldeles för högt BMI och är diagnostiserad med graviditetsdiabetes pga att jag hade det min första graviditet. Har dock väldigt bra värden än så länge och jag slipper den vidriga belastningen :yuck: Gick inte heller upp så mycket förra gången, och har ju gått ner lite nu så hoppas kunna hålla det i schack denna gång med!

Ja okej, tänkte om du haft högre blodsockervärde någon annan gång, tänkte inte så långt. Har själv ett alldeles för högt BMI och är diagnostiserad med graviditetsdiabetes pga att jag hade det min första graviditet. Har dock väldigt bra värden än så länge och jag slipper den vidriga belastningen :yuck: Gick inte heller upp så mycket förra gången, och har ju gått ner lite nu så hoppas kunna hålla det i schack denna gång med!

Nej har haft bra på alla test vad jag vet. Även förra gången och ändå fick jag göra en extra belastning framåt slutet så fick göra 2 st då. Hoppas det räcker med en denna gång. :yuck:
Verkar ju som det görs på rutin här då om man är överviktig.

@sandra87_ var lugn avtrillning. Var inte med när hästen vände. Skulle säkert gått utmärkt att klamra sig fast.

Men du måste ju förstå att ridning är enlivsfarlig sport ;)

@Terqa jag ligger ännu på plus minus 1 kg, brukar pendla rätt mycke.

Var hos BM igår. Katastrof! Ville bara lägga mig och gråta när jag kom därifrån.. :cry:
Först fick vi en annan BM än innan för hon skulle gå tidigare. Det kom inte min vanliga (H) ihåg så hon frågade vad jag gjorde i väntrummet.. sen fick vi komma till en som inte hade någon koll. Hon bara babblade på: nu ska ni få journalen och de här papperna och blodproven och du är ju rhD negativ har H berättat något om det? Nehe men de är ingen fara du får ta ett blodprov om några veckor igen och kolla det.
Då ska vi lyssna på hjärtat. Ja, de är bra, pendlar mellan 135-145.
Sen mätte hon flera gånger olika ställen och fick inte fram något bra mått. 26 var hon nöjd med tillslut men de var ju inte bra i förhållande till min kurva. På 4 veckor hade de ökat 2 cm. -Bokar in dig på ett kortbesök hos din vanliga nästa vecka så får hon mäta dig. Kan vara svårt att mäta likadant när man är olika personer..
Senaste dagarna har jag gått ner i vikt från 80.4 till 78.8 så ca 1.5 kg på tre dagar vilket inte är likt mig. Har varit en långsam stadig kurva uppåt från 73 v. 12. Så 1.5 av 7 kg tycker jag är rätt mycket. Då frågade hon bara om jag tyckte jag åt tillräckligt, inget om vad jag åt eller förslag på något att göra åt det.
De kollade inget socker eller järnvärde trots att jag gått stadigt neråt med järnvärdet senaste två gångerna.
Om de inte vore för extra besöket nästa vecka skulle varit 3 veckor till nästa besök. Vilket de kommer vara mellan besöken framöver också. Först lite tätare blir det 38+5 som jag ska dit och nästa efter det är 40+1..
Tog 15 min totalt. Och kändes bara som hon ville skicka hem oss och och gå hem så fort som möjligt.

Var hos BM igår. Katastrof! Ville bara lägga mig och gråta när jag kom därifrån.. :cry:
Först fick vi en annan BM än innan för hon skulle gå tidigare. Det kom inte min vanliga (H) ihåg så hon frågade vad jag gjorde i väntrummet.. sen fick vi komma till en som inte hade någon koll. Hon bara babblade på: nu ska ni få journalen och de här papperna och blodproven och du är ju rhD negativ har H berättat något om det? Nehe men de är ingen fara du får ta ett blodprov om några veckor igen och kolla det.
Sen mätte hon flera gånger olika ställen och fick inte fram något bra mått. 26 var hon nöjd med tillslut men de var ju inte bra i förhållande till min kurva. På 4 veckor hade de ökat 2 cm. -Bokar in dig på ett kortbesök hos din vanliga nästa vecka så får hon mäta dig. Kan vara svårt att mäta likadant när man är olika personer..
Senaste dagarna har jag gått ner i vikt från 80.4 till 78.8 så ca 1.5 kg på tre dagar vilket inte är likt mig. Har varit en långsam stadig kurva uppåt från 73 v. 12. Så 1.5 av 7 kg tycker jag är rätt mycket. Då frågade hon bara om jag tyckte jag åt tillräckligt, inget om vad jag åt eller förslag på något att göra åt det.
De kollade inget socker eller järnvärde trots att jag gått stadigt neråt med järnvärdet senaste två gångerna.
Om de inte vore för extra besöket nästa vecka skulle varit 3 veckor till nästa besök. Vilket de kommer vara mellan besöken framöver också. Först lite tätare blir det 38+5 som jag ska dit och nästa efter det är 40+1..
Tog 15 min totalt. Och kändes bara som hon ville skicka hem oss och och gå hem så fort som möjligt.

Fy vad tråkigt. Det är nog det viktigaste i vården, att de tar sig tid för en! Inte att man känner sig ivägen och bortschasad. Hoppas nästa besök bli bättre...

Det rullar på här med, v. 27 nu. Fysiskt ska jag inte klaga, får ont i bäckenet om jag lyfter tungt eller går mycket men fixar utan problem tömkörning i över timmen. Rider fortfarande unghästen i skritt och trav. Är fruktansvärt trött och känner mig färdig med jobbet. Orkar inget när jag kommit hem och vill inget för den delen heller. Psykiskt blir det värre och värre. Har besök nästa vecka hos psykolog på spec mvc.

Så himla trist!
Jag tycker att du ska ta upp hur du upplever detta mer din ordinarie BM. Kanske är inte den andra medveten om hur hon beter sig eller så är du inte den enda som klagat. Missnöje från patienter måste komma fram så man igen försöka göra något åt saken i verksamheten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 143
Gravid - 1år Hallå! Gammal hemvändande medlem med nytt användarnamn :) Väntat på att en vintertråd ska starta, men nu tar jag tag i saken själv...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 323
Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: MML
·
Skola & Jobb Då jag inte är direkt anonym här på forumet så vill jag inte gå in i detaljer kring min egen situation. Men jag startar ändå en tråd med...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka