Höstföräldrar 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag börjar bli så jäkla trött på att spy hela tiden. Hoppas det ger sig snart. Mår egentligen inte så illa imellan utan det kommer fort men då är det bara att springa. :o

Jag börjar bli så jäkla trött på att spy hela tiden. Hoppas det ger sig snart. Mår egentligen inte så illa imellan utan det kommer fort men då är det bara att springa. :o

Kan du inte få hjälp med någon medicin mot illamåendet?
Har fått uppfattning (av alla föräldratrådar jag tjyvläst) att det verkar funka himla bra för många.

Jag är så inte avis på er som mår så illa. Själv har jag nu börjat komma in i en period där jag faktiskt tycker att det här tillståndet är helt ok. Illamåendet har gett med sig rätt bra tycker jag, ingen aptit än men det är ju bättre än vara illamående eller sjukligt hungrig 24/7. Nästäppan är ju kvar men den är jag van vid sen innan och efter Nasonexens återintågande i mitt liv så är det ändå under kontroll. Har inte sovit en hel natt sen första veckan i januari men har liksom vant mig nu. Så nu börjar jag så klart bli orolig övar att alla symtom börjar lägga sig!! Klämmer på tuttarna flera gånge rom dagen för att se att de fortfarande ömmar. Känns bra att vi bokade in ett tidigt UL nästa vecka. Ser allt ok ut då så kommer vi berätta för de närmaste efter det.

I morse fick min bror o fru en liten dotter. Roligt :)Deras gemensamma andra dotter o hon har en sedan innan.
Vi har fortfarande inte berättat för någon i familjen (en förskollärare på förskolan o en nära kollega på jobbet vet däremot eftersom hon frågade när det var många hastiga toabesök :o innan jag fick medicin o slapp så mycket kr#k o illamående. Vår vanliga förskollärare undrade ju lite försynt varför mamma kräkte på morgonen. typ :cool:)...

Vi har kub 16/3 o tänkte berätta därefter. Dock har jag gått upp 1,5 kg vid det här laget (bara på magen) men jag låtsas som det regnar o har införskaffat lite luftigare outfits :angel: Men det börjar bli svårt o inte försäga sig, v.11 på torsdag. Kommer inte berätta för barnen förrän vi berättat för chefen, liten by och själaglada barn = ryktet går snabbt ;) Berätta efter påsklovet för chefen så hon får en god chans o planera höstterminen (är lärare), så därefter är vi nog officiella... Dottern längtar efter bebis o önskade sig senast en av tomten (nu brukar hon försynt undra när mamma o pappa ska ha mys nakna :angel:) Det kan ta tid, inte sånt man bestämmer förklarar vi fint (ska gudarna veta...) Sonen däremot är nog lite mer reserverad..

Nej, nu ska jag skala lite potatis o sedan hoppas jag att jag håller mig vaken i alla fall halva mellon ;)

@viadukt spännande med ul :)
@sandra87_ be bm om recept på Lergigan comp. De måste ha någon läkare knuten till mottagningen som kan skriva ut ett recept!

@Mirifax
Haha kan inte låta Bli att skratt lite åt dina 1.5 kg när jag själv provar dölja nästan 6 kg här. :angel: (Men det är dock fördelat på hela kroppen)
Men vi berättade iaf för min mamma och pappa på alla hjärtans dag och för sambons mamma och bröder idag. Alla har tagit det förvånansvärt lugnt och sansat.
Tydligen gick min mamma också upp så här mycket så här tidigt med sitt första barn och sedan stannade det bara av och totalt gick hon upp 9 kg den graviditeten. Så jag hoppas det blir linkande för mig så jag inte blir en valross :angel::idea:

Med tanke på faderdepritions tråden, vad gör ni för att pappan ska känna sig så delaktig som möjligt?

@Mirifax
Haha kan inte låta Bli att skratt lite åt dina 1.5 kg när jag själv provar dölja nästan 6 kg här. :angel: (Men det är dock fördelat på hela kroppen)
Men vi berättade iaf för min mamma och pappa på alla hjärtans dag och för sambons mamma och bröder idag. Alla har tagit det förvånansvärt lugnt och sansat.
Tydligen gick min mamma också upp så här mycket så här tidigt med sitt första barn och sedan stannade det bara av och totalt gick hon upp 9 kg den graviditeten. Så jag hoppas det blir linkande för mig så jag inte blir en valross :angel::idea:

Med tanke på faderdepritions tråden, vad gör ni för att pappan ska känna sig så delaktig som möjligt?
:) Tror nog egentligen bara att man själv tänker mest på det där med extrakilona, har föräldramöte v.9 o har noja deluxe, av olika anledningar har klassen haft vikarier o alla är så glada att jag är där nu tills vidare :cool: Har gått upp runt 12kg båda graviditeterna innan, efter första rann de av (fick hälla grädde i all mat... :o) men har tre kvar efter sista, nog mitt eget fel, tänkte nog att sist gick jag ner så bra o fort så jag kan äta vad o hur mycket som helst, inget smart :meh:

Mannen är nog inte så med än, vi pratar om det o han klappar magen men mest går tiden... Tror det blir mer sedan när man börjar känna hur den rör sig... Vi pratar en del för han är lite orolig hur vi ska klara tre eller hur han ska klara av det, men det kommer gå fint....

• Gilla
Reactions: Is
@Is @Mirifax
Vägde mig här om dagen och låg då +0.5-1 kg mot när jag fick reda på att jag var gravid. Pendlar normalt mellan 60-63 kg över året och har så gjort de senaste fyra åren. Så jag har precis bara krypit över min normalgräns, känns som att allt sitter i brösten. Men läst att det är normalt att man går upp ett par kg redan första trimestern.

Ang. involvera sambon. Min är väldigt engagerad, det är vårt första barn och han bara väntar på att få berätta för dem han vill berätta för. Har laddat hem egna appar för att följa utvecklingen och läser mycket. Delar med mig av vad jag upplever till honom också, så han känner att han får ta del av alla förändringar också.

Det är egentligen väldigt tidigt för mig att skriva här, är bara i vecka 4. Gjorde IVF, så det var väldigt planerat om man säger så :p

Jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till, har svårt att tro att det faktiskt finns något där inne.
Samtidigt som jag inte försöker tänka på det så mycket, tänker jag att jag måste tänka på det. Jag vet inte ens vad jag behöver veta och är lite rädd för att engagera mig för mycket, utifall att det inte går som vi hoppas.
Samtidigt så är det det enda som jag tänker på.......

Vad är det viktigaste jag måste tänka på?
Jag röker inte och vet att jag inte ska dricka alkohol, klarar jag mig på det ett tag?

Det är egentligen väldigt tidigt för mig att skriva här, är bara i vecka 4. Gjorde IVF, så det var väldigt planerat om man säger så :p

Jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till, har svårt att tro att det faktiskt finns något där inne.
Samtidigt som jag inte försöker tänka på det så mycket, tänker jag att jag måste tänka på det. Jag vet inte ens vad jag behöver veta och är lite rädd för att engagera mig för mycket, utifall att det inte går som vi hoppas.

Jag röker inte och vet att jag inte ska dricka alkohol, klarar jag mig på det ett tag?

Ät folsyra

Grattis :) jag började med bra vitaminer o järntillskott (som även innehåller dubbla dagsbehovet folsyra)..

Nej, det är svårt de där första veckorna (och fortfarande) , jag blev så nojig vid vart o varannat toabesök o tänkte på det som kunde gå fel. Sedan vände jag på det "80-85% av de kända graviditeterna blir bebis" då kändes det lite bättre, o ju längre tiden gått desto bättre har det känts. Snart bara 3 veckor kvar till kub för oss o då får vi se bönan. Det känns fortfarande overkligt på någotvis :)

Håller tummarna hårt för att det ska gå fint för er :)

Tr
@Is @Mirifax
Vägde mig här om dagen och låg då +0.5-1 kg mot när jag fick reda på att jag var gravid. Pendlar normalt mellan 60-63 kg över året och har så gjort de senaste fyra åren. Så jag har precis bara krypit över min normalgräns, känns som att allt sitter i brösten. Men läst att det är normalt att man går upp ett par kg redan första trimestern
Tröstar mig med det med o försöker stoppa intaget av onyttigheter mitt i veckan, är lätt hänt om illamåendet slår på o man måste ha något, typ för en stund sedan. Men börjar lära mig.... :angel:

Grattis :) jag började med bra vitaminer o järntillskott (som även innehåller dubbla dagsbehovet folsyra)..

Nej, det är svårt de där första veckorna (och fortfarande) , jag blev så nojig vid vart o varannat toabesök o tänkte på det som kunde gå fel. Sedan vände jag på det "80-85% av de kända graviditeterna blir bebis" då kändes det lite bättre, o ju längre tiden gått desto bättre har det känts. Snart bara 3 veckor kvar till kub för oss o då får vi se bönan. Det känns fortfarande overkligt på någotvis :)

Håller tummarna hårt för att det ska gå fint för er :)

Jag läste någonstans att om de ser hjärtslag i v. 6, så är risken för missfall bara 1,6 %. Har ni kollat det? Jag tror att det ingår som standard att kolla det vid IVF.

Jag läste någonstans att om de ser hjärtslag i v. 6, så är risken för missfall bara 1,6 %. Har ni kollat det? Jag tror att det ingår som standard att kolla det vid IVF.
Jag gjorde ju VUL i vecka 5 och redan då slog ett hjärta där så fint. Sedan har jag också hört om att risken för missfall då minskar drastiskt men det sa dom ingenting om hos läkaren utan jag fick endå väldiga restriktioner (pga blödning) .
Så jag vågar endå inget var helt hoppfull riktigt än

Jag gjorde ju VUL i vecka 5 och redan då slog ett hjärta där så fint. Sedan har jag också hört om att risken för missfall då minskar drastiskt men det sa dom ingenting om hos läkaren utan jag fick endå väldiga restriktioner (pga blödning) .
Så jag vågar endå inget var helt hoppfull riktigt än

4+ något eller 5+ något?

Hm, helt plötsligt i helgen känns det som om magen har börjat växa. Känns alldeles för tidigt för att magen ska börja göra sig till känna redan. Har inte lagt på mig något mer hull på magen utan den är bara hård och buktar ut. Hur är det för er?

Hm, helt plötsligt i helgen känns det som om magen har börjat växa. Känns alldeles för tidigt för att magen ska börja göra sig till känna redan. Har inte lagt på mig något mer hull på magen utan den är bara hård och buktar ut. Hur är det för er?

Jag har med en mage som börjat puta ut, men jag har ju 1,5 kg o skylla på :angel:

Nej men magen börjar puta lite o är hård. Tycker det är lite tidigt, fast jag har ju två graviditeter innan o skylla på. När magen ploppar ut beror väl lite på magmuskler o så med, mina är fortfarande inte vad de har varit även om de är där :cool:

Jag har inte riktigt fattat hur man ska räkna när det gäller gravidvecka. Eftersom att jag vet exakt när befruktningen skedde så borde det ju vara enkelt kan man tycka, ändå får jag inte till det i den app jag kollat.

Om jag hade ägguttag 2/2 (räknas som 2+0) så bör jag idag ligga på 5+0, eller?

4+ något eller 5+ något?
De vart aldrig riktigt klart det där. Att det var väldigt tidigt var dom överens om men inte hur tidigt. Överläkaren på kvinnokliniken sa iaf väldigt tidigt vecka 5 den andra läkaren pratade om vecka 4. Inget dera stämmer riktigt in på min cykel tro ja men vi såg ju hjärtat slå så jag räknar datum för vul som 5+0 ska bli intressant att se vad de säger på rätta UL
Jag har inte riktigt förstått hur de räknar de här med veckor ja.

Ja nu har jag somsagt gått upp massor men igår sa faktiskt sambon nått i stil med "jäklar idag ser du ju faktiskt gravid ut" Så ja nog buktar magen ut trots att jag bara är vecka 9 eller 10. jag kan heller inte skylla på dåliga magmuskler så jag får nig acceptera att det börjas i tid här.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
32
· Visningar
1 999
Gravid - 1år Hallå! Gammal hemvändande medlem med nytt användarnamn :) Väntat på att en vintertråd ska starta, men nu tar jag tag i saken själv...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 278
Senast: feresia
·
Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: MML
·
Skola & Jobb Då jag inte är direkt anonym här på forumet så vill jag inte gå in i detaljer kring min egen situation. Men jag startar ändå en tråd med...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka