Höstföräldrar 2016 del 2 (bebisarna kommer)

Skriver en liten kort uppdatering....

Det var mycket riktigt bebis på gång när jag skrev sist! Kl 18 i fredags gick slemproppen och värkarna blev starkare under natten så kl 06.20 var vi inne på förlossningen i Västerås. Tyvärr ville lilla bebisen inte komma ner helt och vi kämpade på i ett dygn sammanlagt innan det blev akut kejsarsnitt.
Så kl 01.06 den 30/10 föddes vår lilla dotter Pixie :heart
Tyvärr så var hon väldigt medtagen och hennes lungor kollapsade och gick sedan sönder lite när man försökte få igång dem, så hon fick flyga helikopter till Uppsala och har nu legat här på kylbehandling i snart 3 dygn. Hon har svarat jättefint på behandlingen och ska tinas upp imorn!! Så det ser lovande ut och hon är alldeles underbar :heart
Vi har inte kunnat hålla i henne än så det är lite jobbigt... men hon lever och man tror att hon inte kommer att få några hjärnskador :heart

Jag får återkomma med mer info sen när jag sitter vid en dator, men nu vet ni iaf att vi lever!

Grattis till alla bebisar härinne!! Så skönt att logga in och läsa att det går bra för er! :heart:heart
Grattis till tjejen! Gulligt namn :up:
Oj! Drastisk start på livet men nu kommer de bara bli bättre. :heart:heart
Tänker på er och hoppas allt utvecklas åt rätt håll.

Här har det också blivit bebis! En liten tjej föddes igår eftermiddag :) vattnet gick redan i söndags helt oväntat, hade en del värkar men de stannade av. Fick värkstimulerande dropp vid lunch igår och efter intensivt arbete föddes hon kl 1709. Vi mår bra och fröken har snuttat lite, kräkts och bajsat. :heart

Grattis! Verkar bli många tjejer i hösttråden :heart

@Ms_Antrop Grattis till er lilla tjej! Vilken dramatisk start!

Vi har en liten kusinkusin som hade en liknande start i livet. Han låg nedkyld 3 dygn innan han fick vakna. Nu är han en sprallig liten fotbollsälskande 8 åring som aldrig haft några problem. Håller tummarna att det är samma för er lilla Pixie (förutom fotbollen då för fotboll är ju en värdelös sport ;))!

Ta hand om er!

Mvh Miks

Besök hos barnmorskan igår igen. Hb hade stigit från 107 till 121. Blodtrycket fortfarande på 135/80 (normalt har jag 115/85) inget protein i urinen. Gått upp nästan ett kg sedan förra veckan,uuuups. Magen hade inte växt utan SF låg kvar på 34 cm. Hon trodde att de grymma foglossningarna som slog till i måndags beror på att babyn sjunkit ner. Lider verkligen med er som fått de tidigt, skulle mina kommit tidigare skulle jag behövt sjukskriva mig.

Dagens i-landsproblem. Hur har ni gjort med babyskydd om ni har flera bilar? Vi köpte ett begagnat av en kompis. Som inte passar min bil (har inte Isofix och bältet var för kort) vi beställde då ett nytt med en bas som har både Isofix och kan spännas fast med bälte. Frid och fröjd.

Sedan ett år (host) har vi även lånat svärmors bil, mannen har använt den till jobbet och tanker ÄR att vi skall lämna tillbaka den. Dock får inte svärmor köra bil just nu så vi har blivit med den.

Är svärmors bil vi använder mest i stan, den är mindre. Börja dock fundera hur vi skall göra med bilskyddet. Vi har två bilar och två skydd. Vill ju dock gärna använda mig av de nyare skyddet. MEN vår barnvagn går inte in i hennes sedan (har kombi själv) dock har den Isofix så båda skydden kan användas

Saker man funderar nattetid när man inte kan sova

Det är nog jag som inte riktigt kan läsa ordentligt men jag förstår nog inte problemet? Om jag fattat det rätt så har ni ett nytt babyskydd som ni vill använda och som kan fästas med både bas och bälte. Och en bil med Isofix och en bil utan.

Då behöver ni väl bara använda det nya babyskyddet och stoppa in det i den bil ni ska åka med? Eller så är det jag som har missat något :D

Var på ytterligare ett TUL idag, är i v 38+1 då magen dragit iväg lite på Sf-måttet. Bebis är dock helt normalstor, däremot har hon gått från att ha ansetts som fixerad men ruckbar igår till att ligga på tvären :crazy: så vi ska in till förlossningen imorrn bitti för vändningsförsök, känns ju toppen :(
Sen har mitt långtidssocker, är ju diagnostiserad med graviditetsdiabetes, blivit för högt och risken finns att jag nästa vecka, EN vecka innan BF sätts på insulin och därmed måste föda på ett annat sjukhus jag verkligen inte vill. Livet leker och allt känns toppen. Not

Grattis till trådens nya bebisar!

Nu kanske jag skriver något som är förbjudet att känna, men är det bara jag som blir uttråkad av att gå hemma hela dagarna? Min bebis är alldeles underbar att umgås med, men dagarna blir väldigt långa och likadana... och jag blir rastlös! Vi är nyinflyttade en bra bit hemifrån också till en mindre ort, så jag känner ju inga i närheten direkt som jag kan umgås med dagtid. Mammagrupp har ännu inte börjat och jag har inte fått något datum för det, kanske blir det bättre då?

Nu kanske jag skriver något som är förbjudet att känna, men är det bara jag som blir uttråkad av att gå hemma hela dagarna? Min bebis är alldeles underbar att umgås med, men dagarna blir väldigt långa och likadana... och jag blir rastlös! Vi är nyinflyttade en bra bit hemifrån också till en mindre ort, så jag känner ju inga i närheten direkt som jag kan umgås med dagtid. Mammagrupp har ännu inte börjat och jag har inte fått något datum för det, kanske blir det bättre då?

Jag tycker det är skönt att vara hemma. Jobbade oregelbundna tider innan och gillar att ha lediga dagar när andra inte är hemma. Men min lilla skrutt tycker inte om de lika mycket. De senaste veckorna har jag märkt att hon tycker de är tråkigt hemma med mamma.. har en nöjdare bebis när vi är några timmar i stallet eller hittar på något annat under dagen.

Jag tycker det är skönt att vara hemma. Jobbade oregelbundna tider innan och gillar att ha lediga dagar när andra inte är hemma. Men min lilla skrutt tycker inte om de lika mycket. De senaste veckorna har jag märkt att hon tycker de är tråkigt hemma med mamma.. har en nöjdare bebis när vi är några timmar i stallet eller hittar på något annat under dagen.
Så olika det kan vara! Vad hittar ni på när ni är ensamma hemma dagtid? Min kille är nöjd med det mesta i fem minuter, sedan vill han ha variation hela tiden. Ex. fem min i babygym, fem min i sele, fem min titta ut genom fönstret, fem min sjunga sånger osv... går från skratt till gråt. På BVC sa de att det är ett tecken på ett högintelligent barn men det har jag högst svårt att tro (inte att han skulle vara intelligent men att man kan se det så tidigt och på det sättet)

Så olika det kan vara! Vad hittar ni på när ni är ensamma hemma dagtid? Min kille är nöjd med det mesta i fem minuter, sedan vill han ha variation hela tiden. Ex. fem min i babygym, fem min i sele, fem min titta ut genom fönstret, fem min sjunga sånger osv... går från skratt till gråt. På BVC sa de att det är ett tecken på ett högintelligent barn men det har jag högst svårt att tro (inte att han skulle vara intelligent men att man kan se det så tidigt och på det sättet)

Jag har inget emot att vara hemma med bebis och dagarna går ändå rätt snabbt. men jag känner mig rätt ensam och det gör mig lite ledsen ibland. Känner mig lite isolerad på något vis. är inflyttad sedan några år tillbaka i en relativt stor stad och jag har inte så mycket vänner här.

Försöker skapa någon sorts rutin för oss om dagarna och det brukar oftast vara så att vi går upp runt 8 och sen umgås jag med bebis och äter frukost till ca 10 då hon somnar igen. sover oftast ca 2-3 timmar och då brukar jag greja lite här hemma, träna lite och så. Ibland åker jag och fixar hästen under den sovtiden om jag har bilen hemma. Sen är hon vaken 1-2 timmar efter det och när det är dags att sova igen brukar vi gå ut på promenad på em. sen kommer sambon hem och antingen åker ag till hästen eller gymmet. Sen är det ju kväll och sedan repeat. Hade inte haft emot lite mer vuxet sällskap om dagarna. Fick kallelse till föräldragrupp här om dagen och kommer helt klart gå dit iaf förhoppningsvis kanske det finns någon vettig människa att byta några ord med där.

Kjenner igjen den følelsen fra første barnet. Bor også på et lite sted uten spesielt mange kjente og familie ett stykke bort. Ble bedre etterhvert som han ble større, men har vel noe med at man blir vant.

Lägger in listan!

Augusti
25/8 - Pollyhopp, 28 år, första barnet, pojke, Ludwig, född 24/8 3600 g & 49 cm
28/8 - fritz_92, 23 år, första barnet, Isabella, född 26/8 3320 gram och 51 cm
31/8 - morgaine

September
4/9 - sandra87_, 29 år, andra barnet, pojke, Ante, född 26/8. 3580 gram och 51 cm
7/9 - AVB, första barnet
10/9 - ls, första barnet, 28 år Alfons född 14/9 3900 gram och 50 cm
15/9 - eddisson, första barnet, 31 år Elias född 29/9 3452g
20/9 - kossankaj, första barnet, 30år
20/9 - sona
21/9 - viadukt, 29 år, första barnet. E (flicka) född 15/9 3100g och 49cm.

Oktober
24/10 - HeleneK, 35 år, första barnet, flicka
25/10 - Ms_Antrop, 31 år, första barnet (sambons femte), flicka
31/10 - Ravishing, 26 år, första barnet, pojke

November
7/11 - pajaztar, 31 år, första barnet. Flicka född 1/11, 47 cm 2780 g.
12/11 - tabasco, första barnet, 27 år, flicka
15/11 - Terqa, andra barnet, 33 år, Flicka
22/11 - vinkelina, första barnet 32 år
24/11 - Jast87, andra barnet, 28 år
25/11 - Lillstrumpa, första barnet, 29 år

Augusti
25/8 - Pollyhopp, 28 år, första barnet, pojke, Ludwig, född 24/8 3600 g & 49 cm
28/8 - fritz_92, 23 år, första barnet, Isabella, född 26/8 3320 gram och 51 cm
31/8 - morgaine

September
4/9 - sandra87_, 29 år, andra barnet, pojke, Ante, född 26/8. 3580 gram och 51 cm
7/9 - AVB, första barnet
10/9 - ls, första barnet, 28 år Alfons född 14/9 3900 gram och 50 cm
15/9 - eddisson, första barnet, 31 år Elias född 29/9 3452g
20/9 - kossankaj, första barnet, 30år
20/9 - sona
21/9 - viadukt, 29 år, första barnet. E (flicka) född 15/9 3100g och 49cm.

Oktober
24/10 - HeleneK, 35 år, första barnet, flicka
25/10 - Ms_Antrop, 31 år, första barnet (sambons femte), flicka
31/10 - Ravishing, 26 år, första barnet, pojke, Henry född 31/10, 48cm, 3000g.

November
7/11 - pajaztar, 31 år, första barnet. Flicka född 1/11, 47 cm 2780 g.
12/11 - tabasco, första barnet, 27 år, flicka
15/11 - Terqa, andra barnet, 33 år, Flicka
22/11 - vinkelina, första barnet 32 år
24/11 - Jast87, andra barnet, 28 år
25/11 - Lillstrumpa, första barnet, 29 år

Om man inte gjort mer väsen av sig på hel dagen än en som annan välriktad spark på revbenen, tycker jag de är lite fräckt att dra igång en två timmars diskodans NU. Kombinerat med sammandragningar. Bajj bajj nattsömnen

Härligt att vi blir fler friska bebisar här :)

Så här i tidsomställningstider när ja nu måste lägga mig med pojken kl 20 istället för 21( :cautious:) som vi nu så fint ha haft rutin på kan jag fundera en del i lugnet. Där av följande roman som egentligen inte säger så mycket vettigt men tidfördirv för den som behöver.

Har precis läst den nya boken "det är inte du det är dom" av författarna till bloggen hormoner och hemorojder och kan inte låta bli att fundera:
Är det tabu att anse sig ha ett "snällt" spädbarn (och en bra förlossning för den delen)?

I boken får man den känslan när man läser meningar i stil med "om du råkar vara en av dom som fått ett snällt barn- Grattis, men till oss anda....." Boken får det ju ofta att framstå som att bara kändisar, bloggare och människor som allmänt vill framstå som lite bättre än andra Har "snälla bebisar".
Nu vänder sig ju boken just till människor som upplever att livet som småbarnsförälder innebär betydligt mer svårigheter än vad man räknat med och syftet med boken är för faktum just en bok för att peppa dessa föräldrar och belysa att man inte är ensam om att inte dansa på rosor. Så boken är bra, utan tvekan och även jag -trots mitt snälla barn- uppskattar att veta hur fullständigt normalt det är att det inte är glammigt och rosenrött att vara småbarnsförälder (det hade jag ju inte heller räknat med att de skulle vara) men till saken hör att även folk i min närhet kommenterar mitt extremt snälla barn och i ärlighetens namn är det inte speciellt positiva kommentarer och inte ett ljud ges om att hans "snällhet" skulle på något vis kunna vara en följd av hur vi är som föräldrar.

Näh vi ska minsan veta "vilken sjuk tur vi haft som fått ett så snällt barn" och " ni har ingen aning om hur det är att vara småbarnsförälder egentligen" och
"Ni kommer säker få igen dubbel upp med ert nästa barn".

Tro mig jag är jätte tacksam på alla sätt och vis att vårt barn är väldigt lugn, sover bra och inte har kolik men jag vill inte längre riktigt berätta för människor hur bra jag tycker det har gått att bli mamma just för att man får så tråkiga kommentarer. Jag vill absolut int säga något på föräldragruppen där det sitter mammor med kolikbarn och barn som skriker rakt ut när de ser en främling och barn som vägrar sova. Då skulle jag själv känna mig precis så som det beskrivs i boken - någon som bara vill ha uppmärksamhet och göra intrycket av att vara perfekt.

Så somsagt sitter jantelagen så hårt bemärgen att man inte får vara en glad småbarnsförälder? Är det så att det så länge har varit tabu att vara ärlig om hur jobbigt det faktiskt kan vara att vara småbarnsförälder att det nu blivit raka motsatsen?
Djupa funderingar denna måndagskväll .

Har en vän som har en mycket glad och lycklig unge, som hade en mycket smidig och enkel förlossning och som kan leva ett mycket okomplicerat liv med småbarn. De har fått exakt de kommentarerna du tog upp och är nu helt övertygad om att de inte ska ha fler barn - för de kan ju verkligen inte ha tur två gånger...
Jag blir så ledsen över detta. Ska andras olycka och fula kommentarer styra deras familjestorlek och lycka?!? Tycker det är så fel.

Har en vän som har en mycket glad och lycklig unge, som hade en mycket smidig och enkel förlossning och som kan leva ett mycket okomplicerat liv med småbarn. De har fått exakt de kommentarerna du tog upp och är nu helt övertygad om att de inte ska ha fler barn - för de kan ju verkligen inte ha tur två gånger...
Jag blir så ledsen över detta. Ska andras olycka och fula kommentarer styra deras familjestorlek och lycka?!? Tycker det är så fel.
Menar du att de inte skaffar fler barn pga andras kommentarer?

Jag tycker att det är tragiskt att man ens beskriver bebisar och barn som "enkla"... okej att jag har som kriterier när jag köper häst att de ska vara snälla och lätthanterliga, dvs enkla, men barn?!

Jag tycker att det är tragiskt att man ens beskriver bebisar och barn som "enkla"... okej att jag har som kriterier när jag köper häst att de ska vara snälla och lätthanterliga, dvs enkla, men barn?!

Jag tycker det är bättre än "snälla". För om man inte är snäll så är man dum och det är en ännu värre motsats än "svår" som rimligen är motsats till "enkel".

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 150
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024