Höstföräldrar 2016 del 2 (bebisarna kommer)

Här är det 26 dagar kvar till BF, är så jäkla less på att vara gravid :crazy: misstänker att bebis grävt sig längre ner för har konstant tryck neråt nu och därmed ont mer eller mindre hela tiden.
Var dock på TUL igår och allt ser toppen ut med bebis, hon följer sin kurva och är alldeles normalstor, väldigt skönt eftersom stor bebis kunde ha resulterat i insulin, inläggning osv :wtf:

Uke 36, 35 +0 i dag. Alt ruller på, er jo sykemeldt. Men dagene går fort. Sammendragninger, spendt og hard mage så fort jeg gjør noe. Prøver jeg å gå tur får jeg sikkerlig ubehagelig press ned. Så blir mest å slappe av og smågreie med ting hjemme. Har vært forkjøla kjempe lenge med halsbrann så har sovet sikkerlig dårlig, men heldigvis bedre nå. Var å besøkte min kollega og hennes 3 uker gamle gutt i går. Skal bli så deilig å få den her lille ut. Gleder meg så til å bli litt mer mobil og få kroppen igang igjen. Spesielt for 1,5 åringens skyld. Maks 7 uker til hun er her, jeg håper på 4. Så klar for å ha henne på utsiden, ikke så klar for selve fødselen. Tenkte jeg skulle prøve å trene på litt avslappningsteknikker denne gangen, kanskje på tide å begynne....

35+2 idag. Nattetid känner jag av framfogarna och de är lite knepigt att ta sig upp ur soffan om jag legat ner... De är väl mina syptom, förutom en stor portion rastlöshet, blev ju utan jobb så gått hemma sedan 1.10. Idag har jag satt igång en maskin tvätt, lagt en bröddeg på jäsning och kokar ärtsoppa (fast nu blev jag lite trött) i eftermiddag skall jag ut med medryttaren till nya stallet....

Ja, och har fått tillbaka illamående (kastar dock inte upp) nattetid kommer de om jag sover på vänster sida....

Jaha, hur är det med alla som fortfarande är gravida? :)

Här börjar det bli lite småjobbigt, trött och öm i höfterna och sover som en jävla kratta... Igår natt sov jag 1,5 timmar :cool: Inte ont eller att bebis härjar (hon och sambon sover så gott så) - jag är helt enkelt bara pigg som fan! Irriterande som fasen är det...
Börjat få ordentliga sammandragningar också, men inte nå onda eller regelbundna.
.

Jag har det rätt bra trots att det bara är 4 dagar till bf. Klart att fogarna gör lite ont och förvärkarna gör att min nattsömn blir lite lidande. Men jag tycker ändå att det funkar bra att vara höggravid. Nu jobbar jag inte längre heller, utan har tid att packa BB-väska och tvätta bebiskläder osv.
Min mamma har hängt hemma hos mig till och från, så jag har blivit ordentligt omhändertagen trots att sambon varit iväg på älgjakt en vecka.

Om jag får ungefär en vecka på mig att bli helt klar med allt fix så är jag glad. Men bebis är välkommen när hon nu behagar dyka upp :love:

Här är en till som fortfarande bär bäbis i magen :). @Ms_Antrop

Jag har ingen stor mage men får ont lite varstans när jag är uppe.. Hon har fixerat sig, vilket gjorde ont! Smärtade ner i underlivet och känner samma smärta när jag har varit upp en stund. Igår flyttade jag hästarna från sommarhagen till vinterhagen så nu är dom lite närmre iaf, skönt!

Var hos barnmorskan i måndags och magen hade bara vuxit 1 cm på fyra veckor, vilket gjorde mig lite orolig men barnmorskan säger att det är ok. Gjorde ett tillväxt ul för ett par veckor sedan som visade en liten bebis men inom normalgränsen. Känns som att jag oroar mig för allt just nu, jobbigt!

Jag hade ju också liten mage (de kollade lite konstigt på mig även på förlossningen, en vän jag inte sett på länge såg inte att jag var gravid när vi sågs i v 38 men hade svart T-shirt på mig av icke åtsittande modell) sf-mått som växte lite trögt och bebis som beräknades väga ca 2700 g vid BF enligt UL. Ut kom prima 3150g bebis, pigg och kry! Ta det lugnt och lita på att allt är ok. Alla mätvärden som tas görs ju med rätt trubbiga verktyg och har rätt stor felmarginal.

Jag hade ju också liten mage (de kollade lite konstigt på mig även på förlossningen, en vän jag inte sett på länge såg inte att jag var gravid när vi sågs i v 38 men hade svart T-shirt på mig av icke åtsittande modell) sf-mått som växte lite trögt och bebis som beräknades väga ca 2700 g vid BF enligt UL. Ut kom prima 3150g bebis, pigg och kry! Ta det lugnt och lita på att allt är ok. Alla mätvärden som tas görs ju med rätt trubbiga verktyg och har rätt stor felmarginal.
Tack för lugnande ord :). Jag ska försöka lugna mig, ultraljudet var ju trots allt ua i v 32. Då räknade dom med att hon vägde 1800 gr :).

Här händer inte mycket. Jag har fått en riktig mansförkylning så vi ligger i soffan hela dagarna.
Hade 8 veckors kontroll idag så nu är jag verkligen slut. Hon är nu 4845 g och 56 cm. Så följer kurvan om än lite långsam ökning på längden men sköterskan skyller på dålig mätsticka.. Hon har växt 0.5 cm varje vecka sen födseln så de går konstant uppåt iallafall.
Hon var väldigt nöjd med hennes utveckling iallafall. Log och jollrade mest hela tiden. Hon frågade om hon börjat jollra än och jag bara -hur låter det? :p
Sen började I. prata med mig och sköterskan sa typ så som hon gör nu!
De har hon ju gjort över en vecka utan att jag fattat de är de som är joller :o :love:
Hon är så härlig nu! Så fort pappa kommer hem från jobbet så får han största flinet och så busar dem. Förra veckan skrattade hon till åt honom också.
Sömnen har gått bakåt igen så nu vaknar hon och äter mellan 2-3 igen. Men är tacksam för de nätterna jag fick sova längre!

Vi har bajs problem.....
A bajsar 1 gång var 7e dag typ. Vet att de Är FULLT normalt (har man hört annat sedan man började prova få barn?) men Han får ju så mycket magknip :(
Inatt va han vaken och provade krysta hela natten och till slut fick han bajs på förmiddagen idag. Exakt en vecka sedan sist.

Vi har bajs problem.....
A bajsar 1 gång var 7e dag typ. Vet att de Är FULLT normalt (har man hört annat sedan man började prova få barn?) men Han får ju så mycket magknip :(
Inatt va han vaken och provade krysta hela natten och till slut fick han bajs på förmiddagen idag. Exakt en vecka sedan sist.

Har inga råd att komma med tyvärr. BVC jag inget vettigt att komma med?
Jag är mest förundrad över hur det ens är möjligt för bebisar att bajsa en gång i veckan. Vår bebis bajsar sällan nu, vilket för oss innebär bara typ 5-7 ggr/dagen O_o och då är det rejäla omgångar.

Vi har bajs problem.....
En tanke, han reagerar inte på något du äter?

Vi har bajs problem.....

Antar du provat grodhålla när han krystar för att hjälpa till? Annars har jag ingen idé.

Jag är mest förundrad över hur det ens är möjligt för bebisar att bajsa en gång i veckan. Vår bebis bajsar sällan nu, vilket för oss innebär bara typ 5-7 ggr/dagen O_o och då är det rejäla omgångar.
haha har tänkt detsamma. De bebisar som bajsar en gång i veckan måste ta upp mer av maten helt enkelt?

Näh BVC säger bara att det är helt normalt, helammande barn får bajsa hur ofta eller hur sällan dom vill.
vad jag har förstått det som så är bröstmjölken så anpassad till hans behov att han tar åt sig precis all näring och därför inte har behov av att bajsa oftare. Han växer ju sjukt mycket (6 cm på 5 veckor).
Har också funderat på om det kan vara något jag äter (eller kanske inte äter?) som han reagerar på och funderar om jag ska prova utesluta komjölksprotein. Man borde ju märka på bara någon dag om han blir mindre gasig iaf.

Antar du provat grodhålla när han krystar för att hjälpa till? Annars har jag ingen idé.
Ja, jag har provat utan resultat däremot när det väl kommer upplever jag att det är lättare för honom om han får fortsätta utan blöjan. Tänker att de blir mindre motstånd eller va man ska säga.

Näh BVC säger bara att det är helt normalt, helammande barn får bajsa hur ofta eller hur sällan dom vill.
vad jag har förstått det som så är bröstmjölken så anpassad till hans behov att han tar åt sig precis all näring och därför inte har behov av att bajsa oftare. Han växer ju sjukt mycket (6 cm på 5 veckor).
Har också funderat på om det kan vara något jag äter (eller kanske inte äter?) som han reagerar på och funderar om jag ska prova utesluta komjölksprotein. Man borde ju märka på bara någon dag om han blir mindre gasig iaf.

Är det alltid lika illa eller varierar det något i eländet?
Jag hade nog provat att systematiskt utesluta iaf de mest vanliga sakerna de kan reagera på. Se om det blir bättre och sedan återinföra i kosten igen och se om det förvärras. Precis som man gör som vuxen när man misstänker att man är känslig mot något födoämne.

haha har tänkt detsamma. De bebisar som bajsar en gång i veckan måste ta upp mer av maten helt enkelt?

Ser ju typ ut som om ungen bara har låtit allt passera ut halvt osmält när det kommer ut så är kanske inte helt långsökt :p
Längdrekordet på en bajs här hemma är ca 3 m från skötbordet, fått torka bajsstänk ute i hallen. Det är bra tryck i ungens rumpa. Brukar grodhålla över handfatet men tror nog att jag ska skaffa en potta istället, råkat skvätta lite varstans ibland och lite drygt att snara badrummet var och varannan dag.

När vi ändå pratar bajs. Är det någon som kör EC i någon grad med sin bebis?

Tillväxttakten är också helt normal :) vissa poopar väl bara mer helt enkelt.
ang komjölk är det ett par veckor innan proteinet gått ur och man kan se skillnad vad jag läst här innan.

• Gilla
Reactions: Is
Ser ju typ ut som om ungen bara har låtit allt passera ut halvt osmält när det kommer ut så är kanske inte helt långsökt :p
Längdrekordet på en bajs här hemma är ca 3 m från skötbordet, fått torka bajsstänk ute i hallen. Det är bra tryck i ungens rumpa. Brukar grodhålla över handfatet men tror nog att jag ska skaffa en potta istället, råkat skvätta lite varstans ibland och lite drygt att snara badrummet var och varannan dag.

Vad är EC? :o

Min bajsar numera "bara" 5-10 ggr/dag jämfört med det dubbla tidigare. Vi har inget längdrekord för heeeela tvättmaskinen som är en meter bakom tog snällt emot allt bajs som flög :laugh:

Hoppar in från sommartråden, vi kör ec med våran 4månaders bebis :)
Började med att betinga ljud vid kiss och bajs på skötbord och därefter gått över till handfat och nu kör vi bumbosits på toaletten :)
Lilla fröken säger till när det är dags, rutinpottar efter vila. Några kissblöjor blir det om dagen, men 99% bajs och kanske 70% kiss är på toalett. Fick en mycket nöjdare bebis efter att vi började fånga kiss också, märks så väl att hon inte vill göra i blöjan.
Sen tycker ju jag att det är jättekul och häftigt :D

Är det alltid lika illa eller varierar det något i eländet?
Jag hade nog provat att systematiskt utesluta iaf de mest vanliga sakerna de kan reagera på. Se om det blir bättre och sedan återinföra i kosten igen och se om det förvärras. Precis som man gör som vuxen när man misstänker att man är känslig mot något födoämne.
Det varierar så det är som så svårt att veta om jag äter något galet eller om det bara är att han sväljer kopiösa mängder luft. Alltså han snuttar ju HELA tiden. när han sover utan napp suger han liksom på läpparna så han har, det jag tror är, sugblåsor på insidan underläppen.

Det är tur grabben är snäll så även med magknip håller han liksom god min. Han skriker ju rakt ut när det kniper men slutar så fort knipet går över och blir inte hysterisk och otröstlig men när de kniper var och varannan minut så blir han så klart stressad.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 147
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?

Hästrelaterat