Höstföräldrar 2016 del 2 (bebisarna kommer)

Vi har gått från att sova ca 2 h åt gången på natten till nästan hela nätter genom att samsova och liggamma! Tex inatt somnade lillen för natten vid 23 och vaknade 05:30 för amning och sedan sov han till 08 när vi ammade igen och sen gick upp. (Läs: pappa gick upp med lillen och jag fick sova en timme till! :heart)
Dock kräver det att han sover bredvid mig och jag vaknar rätt stel för jag rör mig inte en millimeter i sömnen, måste vara en sån mammainstinkt... Men pappan vågar jag inte ha i sängen samtidigt så han sover på en gästsäng i samma rum :angel:

Men vi har ju istället problemet att han inte kan sova utan fysisk kontakt dagtid heller så det jobbar vi på istället.

Besök på BVC idag igen. Ungen har fortsatt au växa i nästan samma fart. Är nu 54 cm lång och väger 4165g, har gått upp mer än 1 kg sen födsel nu.

Hur sover era bebisar på nätterna? Jag känner mig lite uppgiven varje kväll. E sover max 3 timmar första passet om jag har tur. Sedan är det max 2 timmar som gäller. Inatt var hon vaken för mat och blöjbyte kl 2, 4 och 6. Om jag fick önska vad som helst just nu så vore det längre sömnperioder hos henne.

De kommer bli bättre! När I. var 4v. sov hon också bara 2-3 h åt gången. För en vecka sedan började de bli längre och längre och inatt sov hon 22.30-05.50. Hon sover i nest i spjälsäng jämte sängen så känn inte att du måste samsova för att få sova längre. Jag vill inte det. Kan inte slappna av och får ont i kroppen.
Använder ni napp? Märkte för nån vecka sedan att hon inte alltid var hungrig när hon vaknade (som de alltid var tidigare) så provade först ge nappen och vagga sängen. Fungerade det så sov vi vidare. Gjorde det inte så fick hon äta. De var som hon behövde förstå att hon inte behöver äta så ofta. Hon åt mer ordentligt när hon väl åt sen vilket gjorde att hon sov längre andra passet också.
På dagen vill hon dock känna mig när hon sover. Går inte mer än 30 min från jag lämnat henne i sängen till hon vaknar. Men jag brukar passa på att sova samtidigt så går bra sålänge jag vill det.

De kommer bli bättre! När I. var 4v. sov hon också bara 2-3 h åt gången. För en vecka sedan började de bli längre och längre och inatt sov hon 22.30-05.50. Hon sover i nest i spjälsäng jämte sängen så känn inte att du måste samsova för att få sova längre. Jag vill inte det. Kan inte slappna av och får ont i kroppen.
Använder ni napp? Märkte för nån vecka sedan att hon inte alltid var hungrig när hon vaknade (som de alltid var tidigare) så provade först ge nappen och vagga sängen. Fungerade det så sov vi vidare. Gjorde det inte så fick hon äta. De var som hon behövde förstå att hon inte behöver äta så ofta. Hon åt mer ordentligt när hon väl åt sen vilket gjorde att hon sov längre andra passet också.
På dagen vill hon dock känna mig när hon sover. Går inte mer än 30 min från jag lämnat henne i sängen till hon vaknar. Men jag brukar passa på att sova samtidigt så går bra sålänge jag vill det.

När hon vaknar gång nr 2 brukar hon faktiskt inte äta speciellt mycket längre och oftast behöver hon inte bytas på heller så kan vara värt testa att ge henne napp och ser om hon kan somna om. Hon är dock inte jätteförtjust i napp, är rätt svårövertalad. Fingret brukar dock fungera bra. Pappa brukar dock ge henne napp och få det att fungera.

Någon som haft mensvärk innan själva förlossningen dragit igång? Har nu gått med de att par dagar från och till (förra veckan hade jag problem med magknip men hade både bm besök och specialmödrar och ingen kommenterade mera)

Inte så på den nivån att jag skulle behöva värkmedicin, utan mera ett irriterande molande, håller i sig ett par timmar för att sedan försvinna...

Svaret är väl, jo jag hade så x timmar innan,,alt fyra veckor innan :p

Någon som haft mensvärk innan själva förlossningen dragit igång? Har nu gått med de att par dagar från och till (förra veckan hade jag problem med magknip men hade både bm besök och specialmödrar och ingen kommenterade mera)

Inte så på den nivån att jag skulle behöva värkmedicin, utan mera ett irriterande molande, håller i sig ett par timmar för att sedan försvinna...

Jag har likadant, bf 31/10. Kommer och går med mensmol i både mage och rygg samtidigt som sammandragningar.

Jag har haft "mensvärk" till och från i ungefär en vecka. Jag tolkar det som förvärkar. Ibland är det ganska milda och bara lite molande. Ibland blir det ordentligt smärtsamt. Det håller i olika länge, allt från några minuter till nästan en timme och kommer oftast på nätterna. En vecka kvar till BF, så känns bra att kroppen förbereder sig.

Jag hade det på kvällarna ganska länge innan förlossningen. Tolkade det som förvärkar.
Kvällen före hade jag dock sjukt ont i själva fiffi. Googlade som sjutton och det var visst ett tecken på stundande förlossning, men aldrig trodde jag väl att han skulle komma dagen efter.. :p

Angående sömn så funkar det riktigt bra här nu. Börjar se ett mönster nu där han är vaken på sen em och kväll fram till ca 21-21.30. Sover i soffan med oss tills vi går upp till sovrummet runt 22.30 och då stoppar vi ner honom i hans säng där han sover vidare fram till runt 3 snåret. Då käkar han en liten slurk och sover sen vidare till 5-6 när han äter lite mer. Oftast kommer storasyster in mellan 6 och 7 så då myser vi lite och går sen ner för att äta frukost. Senaste 2 nätterna har han dock sovit till 5 ungefär innan första målet så jag hoppas verkligen det fortsätter så. :D

Senast ändrad:

Jag hade ju kraftiga förvärkar från 6 veckor innan BF. Allt i från svagt molande mensvärk till vika mig dubbel och stöna av smärta. Ofta utan att jag direkt kände sammandragningarna

Frågor:
Hur mycket kläder har er bäbisar när de sover? Hur varmt har ni i sovrummet och vad har dom för täcke/filt?
A har gått från att vara väldigt frusen av sig till att vara väldigt varm så nu är jag lite rådvill -känner att jag fortfarande är rädd att han ska bli kall.

Hur mycket är ni ute med bäbisarna? Alltså längre stunder än när ni går från dörren till bilen?
Jag är van att vi är ute jämt men sedan A föddes så känns de som att vi bokstavligen är inne 24/7.
Är ju ute med vagnen kortare promenader varje dag men tiden ute utan att han ligger nerbäddad i vagn är väl typ bara när vi är på brukshundklubben en gång i veckan. Även här tycker jag det är svårt med kläder. Oftast är det mellan 0 och -5 grader när vi är på klubben och känns som att det inte går att klä på bra utan att han blir en Michelingubbe när han är så liten (har fortfarande storlek 50). Mena en tunt stickad tröja och en ofodrad softshell overall sedan kan han ju inte röra sig (pratar vi värme så är det alltså ingen plats för luft).

Frågor:
Hur mycket kläder har er bäbisar när de sover? Hur varmt har ni i sovrummet och vad har dom för täcke/filt?
A har gått från att vara väldigt frusen av sig till att vara väldigt varm så nu är jag lite rådvill -känner att jag fortfarande är rädd att han ska bli kall.

Hur mycket är ni ute med bäbisarna? Alltså längre stunder än när ni går från dörren till bilen?
Jag är van att vi är ute jämt men sedan A föddes så känns de som att vi bokstavligen är inne 24/7.
Är ju ute med vagnen kortare promenader varje dag men tiden ute utan att han ligger nerbäddad i vagn är väl typ bara när vi är på brukshundklubben en gång i veckan. Även här tycker jag det är svårt med kläder. Oftast är det mellan 0 och -5 grader när vi är på klubben och känns som att det inte går att klä på bra utan att han blir en Michelingubbe när han är så liten (har fortfarande storlek 50). Mena en tunt stickad tröja och en ofodrad softshell overall sedan kan han ju inte röra sig (pratar vi värme så är det alltså ingen plats för luft).
Vi har pyjamas med fötter och inget täcke, men han sover med mig så det blir ju en del kroppsvärme också. Vi har nog ca 20 grader i sovrummet. Att bli lite kall är ju inte farligt på samma sätt som om de blir för varma, så jag har hellre lite för lite än lite för mycket, även om lagom alltid är bäst ;)

Vi tar minst en promenad med vagnen på en timme varje dag och sen är han med i stallet i sele ca fem dagar i veckan. Om det inte är isvindar så får han sova ute i vagnen om han somnar på promenaden, men han brukar vakna ca tio min efter att vagnen har stannat...

Min lilla kille börjar redan växa ur 56! Känns som om han kör en storlek i månaden typ, blir ju 8 v på onsdag.

@vinkelina Jag kände ingenting förrän det var dags då sa det bara pang! Men det känns ju som mensvärk fast värre såklart så förvärkar låter väl rimligt?

Hade några kvällar innan BF, gissar det var förvärkar. När vi åkte in för vårt snitt han jag börja få riktiga värkar och det kändes ungefär likadant fast mycket mer.

Jag hade det på kvällarna ganska länge innan förlossningen. Tolkade det som förvärkar.
Kvällen före hade jag dock sjukt ont i själva fiffi. Googlade som sjutton och det var visst ett tecken på stundande förlossning, men aldrig trodde jag väl att han skulle komma dagen efter.. :p

Angående sömn så funkar det riktigt bra här nu. Börjar se ett mönster nu där han är vaken på sen em och kväll fram till ca 21-21.30. Sover i soffan med oss tills vi går upp till sovrummet runt 22.30 och då stoppar vi ner honom i hans säng där han sover vidare fram till runt 3 snåret. Då käkar han en liten slurk och sover sen vidare till 5-6 när han äter lite mer. Oftast kommer storasyster in mellan 6 och 7 så då myser vi lite och går sen ner för att äta frukost. Senaste 2 nätterna har han dock sovit till 5 ungefär innan första målet så jag hoppas verkligen det fortsätter så. :D

Jag blir så avis. Har sover vi max 2 timmar i sträck efter första uppvaket som ju är tre timmar sömn. Lite småirriterande eftersom hon bara äter en kort stund då hon vaknar och är fortfarande torr så behöver inte ens byta på henne.

Frågor:

Hon sover i pyjamas och sen tunnare filt över ben och mage tills hon sparkar av sig den. Vart kanske 18-20 grader inne? Hon är väldigt varm! Dagtid sover hon bara i body och byxor, ingen filt.

Vi är heller inte ute så mycket. Längsta blir som idag då vi är ute och går och kör lite utomhusträning, kanske tar 1,5 timme. Haft ca 5-10 grader senaste veckan. Har på henne body och sen en overall i mjukistyg, är rätt tjock. Sen ligger hon i vagnen och har ev en filt på sig. Är varm!
Har vi henne i sjal har hon bara body och byxor. Har en tjock tröja med som har dragkedja att kunna ha över vid behov. Oftast är det en fuktig fläck mellan oss. Hon är som sagt väldigt varm av sig.

Frågor:

Pjamas med eller utan fötter, lite olika. Täcke som ligger över halva kroppen typ. Egen säng så ingen kroppsvärme. Temperaturen beror på hur mycket vi eldat på kvällen. Ikväll bra varmt! Men går ner under natten några grader.
Promenader är så tråkigt! Går kanske 2 ggr i veckan med henne. Däremot hänger hon med till stallet några timmar några gånger i veckan. Vagn eller sjal. Försöker dra tillbaka sufletten när hon ligger i vagnen så lite mer luft får komma in.
Läste att vara ute gör så de får mer melatonin som hjälper till med dygnsrytmen bl.a. så är väl bra att vara ute mer. Men tycker det är svårt, innan var de massa sol överallt och nu blåser eller regnar det typ..
Tycker de är svårt med sjalen att veta hur mycket/lite kläder hon behöver. Hur varmt blir det av mig liksom.

Frågor:

Vi kör pyjamas med fot eller tunna strumpor på vissa som är utan fot. Temperaturen i sovrummet varierar men runt 18-20 kanske.. Han har en filt över benen och magen. Han sover ju själv i sitt nest i sin säng så ingen kroppsvärme från oss. Upplever att han är lite frusen av sig precis som dottern var.
Hur mkt vi är ute beror lite på väder och vind. :p
Jag gillar inte att vara ute i regn och rusk så då håller vi oss mest inne.
Än ligger han ju mest i vagnen när vi är ute och oftast har han body, byxor och tjocktröja eller typ onepiece i sweatshirt material. Och filt beroende på väderlek.
Nu ikväll hade jag honom i sjalen när jag fixade stallet och då hade han enbart body, byxor och mössa. Jag hade sen en större tjocktröja på mig som även räcker runt honom. Vi frös ju inte direkt någon av oss.. :p
Om vi har en heldag ute och det blåser och är kyligt har vi en fleeceoverall men har inte behövt använda den mer än nån gång än. Tänker att det blir mer snart när den riktiga kylan kommer med minusgrader. :)

Jag blir så avis. Har sover vi max 2 timmar i sträck efter första uppvaket som ju är tre timmar sömn. Lite småirriterande eftersom hon bara äter en kort stund då hon vaknar och är fortfarande torr så behöver inte ens byta på henne.

Det är tufft när dom inte sover på natten. Dottern vaknade en gång i timmen minst och då var det blöjbyte och amning minst en halvtimme varje gång (hon vägrade liggamma så fick alltid sitta med henne) innan hon somnade om igen. Det vände efter ca 3 månader och vid 4 månader sov hon hela natten.
Håller tummarna att det blir längre och längre för er med snart!

Jaha, hur är det med alla som fortfarande är gravida? :)

Här börjar det bli lite småjobbigt, trött och öm i höfterna och sover som en jävla kratta... Igår natt sov jag 1,5 timmar :cool: Inte ont eller att bebis härjar (hon och sambon sover så gott så) - jag är helt enkelt bara pigg som fan! Irriterande som fasen är det...
Börjat få ordentliga sammandragningar också, men inte nå onda eller regelbundna.

Börjar även bli lite svårt att orka med stallet, men jag kämpar på därute ändå - jag kan ju mocka iaf! :D Och tjåla lite skit med dom andra, det är skönt att komma ut lite nu när jag är hemma från jobbet.
Dock har hästarna haft sönder sin foderhäck igår! Gaah!! Hästskrällen! Våra hästar har en hemmabyggd som stallägaren byggt åt oss (dom andra hästarna har såna där fina i stål från Kellfri). Så nu kollar jag på om jag inte ska ta och köpa en sån och betala själv eftersom stallägaren inte verkar vilja investera i en åt oss.

Första veckan hemma själva utan sambon. Började med två riktigt jobbiga dagar med gnällig bebis som vägrade vara nöjd. Jobbiga nätter där hon varit vaken med 1,5 timmes mellanrum. Igår va hon sig själv igen och nu inatt sovit 3,5 timme i stöten så nu kl 6 känner jag mig rätt pigg för första gången sedan hon föddes!

Satt på hästen första gången den här veckan också och har kommit igång så smått med träning igen själv.

Här är en till som fortfarande bär bäbis i magen :). @Ms_Antrop

Jag har ingen stor mage men får ont lite varstans när jag är uppe.. Hon har fixerat sig, vilket gjorde ont! Smärtade ner i underlivet och känner samma smärta när jag har varit upp en stund. Igår flyttade jag hästarna från sommarhagen till vinterhagen så nu är dom lite närmre iaf, skönt!

Var hos barnmorskan i måndags och magen hade bara vuxit 1 cm på fyra veckor, vilket gjorde mig lite orolig men barnmorskan säger att det är ok. Gjorde ett tillväxt ul för ett par veckor sedan som visade en liten bebis men inom normalgränsen. Känns som att jag oroar mig för allt just nu, jobbigt!

@Ms_Antrop 18 dagar till BF (men vem räknar?). En del sammandragningar, får ont i fogarna om jag aktiverar mig för mycket. Annars mår jag rätt så bra just nu, blodtrycket håller sig i schack. För min del får bebis komma när som helst nu :)

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 147
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka