Höstföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur är det nu, man kan söka föräldrapenning för den förberedande föräldrakursen men gäller det även profylaxkursen? Innan alla föräldrapenning papper är inskickade och ersättningen är uträknad och iordning?
Har profylaxkursen den 24:e och kommer skicka in papprena imorgon kväll. Oroar för att dem inte ska hinna handlägga på 2 veckor så den ersättningen brinner inne, sen är den förberedande kursen den 2/9.. :nailbiting:

Om du har mindre än 60 dagar till bf så kan du ju göra det, fast då har det ju inget med själva profylaxkursen att göra. Har ingen aning annars, har inte hört talas om det. Däremot gäller friskvårdsbidraget på profylaxkurs om man har sådan från sin arbetsgivare.

Sinnessjukt uselt humör numera... Vill bara ha ihjäl nån, och slå sönder saker som inte funkar...
Ådrog mig eventuellt en handfraktur förra veckan för att grannens hingst inte kunde uppföra sig. (Han betedde sig iofs illa, men att klappa till honom med min redan dåliga högernäve var kanske inget bra beslut...)
Stör mig på allt som maken gör och har inte tillräckligt med tålamod för dottern :(
Jag tror det var vid den här tidpunkten under förra graviditeten som jag besökte akutpsyk till och med...

Åh!

Fastän det är tredje graviditeten så har jag noll koll på hur man ska se på sammandragning/förvärkar.

Men i en veckas tid har dom ökat på rätt bra, för att ha varit rätt så många hela helgen trots att jag tagit det superlugnt med flit för att se om det gjorde någon skillnad mot när jag jobbar och det har det ju inte gjort.
Sedan har jag nu fått någon liiiten mensvärkskänsla när dom kommer ibland och nu innan ikväll så kom det med ett lätt tryck i baken.

Dom gör ju inte ont som i värkar men det känns lite obehagligt ibland.
Tror ändå jag bara ska se om det förändras något.
Har googlat mig blå och som omföderska så kunde man få mer sammandragningar och jag vet att hon ligger med huvudet neråt så hon kan ju ha börjat komma ner med huvudet, om det är det jag känner.

Samtidigt har hon varit väldigt rörlig hela helgen. Storasyster fick känna av henne för första gången igår :love:

Det är lite för tidigt att komma nu. Stanna gärna i minst två månader till tack!
Helst 3 och några dagar till :p

Annars så gick jag in i vecka 28 idag och kände mig faktiskt väldigt fin på bilden jag tog idag på magen :love:

@Matmissbrukaren
Jag har haft en del sammandragningar och förvärkar också. Var rätt illa förra helgen, någon timme stillasittande i bilen men ändå sammandragningar typ var 10:e minut och sen molande mensvärk en hel natt. BM gjorde en koll på måndagen men det var inget speciellt på gång. Något mjuk tapp kanske men inga barn än! :)

Man får nog använda sunt förnuft. Jag skulle iaf höra av mig om det blev värre än sådär. Men jag är ju i vecka 34 så det är kanske lite mer naturligt att det händer grejer, även om ett par veckor till på insidan är att föredra.

Vad jobbigt Zews :( kanske en ide att kontakta nån samtalshjälp så du slipper få det som sist?

Jag testar blodsocker.. Ligger på bra nivåer men börjar känna mig sönderskuren i fingertopparna.

Vad jobbigt Zews :( kanske en ide att kontakta nån samtalshjälp så du slipper få det som sist?

Jag testar blodsocker.. Ligger på bra nivåer men börjar känna mig sönderskuren i fingertopparna.

Njä, testade en del sånt sist men jag blev bara arg där också :rofl:
Nu vet jag ju att det är övergående och igår var väl extremt med att vi fick oväntat besök som blev långdraget så vi inte åt nåt vettigt...
Och jag måste verkligen inse att när man är hemma med en tvååring får man helt enkelt finnas till för HENNES skull. Att göra något av eget intresse är dödsdömt. Försökte tvätta bilen nyss. Med hennes hjälp... Bilen är halvtvättad och nu har vi bytt kläder... :up: Och jag har lugnat ner mig :cool:

Jag har inte haft några sammandragningar alls, jag antar att det också är helt normalt :p Allt verkar ju vara normalt menar jag...

Jag har en hel del sammandragningar när jag varit väldigt aktiv eller stressat mycket. Gör inte ont men är stenhårt. Inga förvärkar här än så länge. Men är bara i vecka 29. Var till BM i tisdags förra veckan och allt såg bra ut. Äntligen är BT normalt igen och inte lågt. Njuter av att vara ledig. Dock börjar sambon jobba på torsdag igen så blir några tråkiga veckor innan han är ledig igen. Han jobbar skift året om så jobb 4 veckor- ledig 3 veckor. Väldigt skönt. Och idag är det terminsstart för yrkeshögskolan. Kommer försöka plugga klart iaf en kurs den här terminen.

Jag knaprar alvedon var och varannan dag pga "mensvärk". Jobbigt att inte få sova liksom. :down: Tappen var dock normal vid senaste koll så vi får se. 22 dagar kvar till BF idag :up: Fortfarande sluppit problem med svullna fötter, trots värmen. :D Blodtryck fortfarande lågt, blodsocker bra. Magen hade sjunkit tydligt vid senaste bm-besök. Skall dit imorgon igen, spännande att se då hur magen ligger till.

Alltså det här med FP. Har ju beviljad GP. 10 dagar innan BF får man ju dock inte ta GP. Så när jag ansöker om FP kan jag då ansöka om dom 10 dagarna innan också? Vad händer om bebis kommer tidigare? Hur långt innan måste man ansöka om FP för att få den utbetald i "tid"? Dvs det jag vill ha i slutet av Sept (BF 17/9) när måste jag senast ha ansökt om det? Och när man ansöker och ska ange "orsak" ska man då skriva gravid innan BF och vård av barn efter?

Alltså det här med FP. Har ju beviljad GP. 10 dagar innan BF får man ju dock inte ta GP. Så när jag ansöker om FP kan jag då ansöka om dom 10 dagarna innan också? Vad händer om bebis kommer tidigare? Hur långt innan måste man ansöka om FP för att få den utbetald i "tid"? Dvs det jag vill ha i slutet av Sept (BF 17/9) när måste jag senast ha ansökt om det? Och när man ansöker och ska ange "orsak" ska man då skriva gravid innan BF och vård av barn efter?

Det ska bara vara att ansöka, då är processen igång. De sade det till mig att det går enkelt att ändra i efterhand sedan om något förändras, men det är bra om man skickar in så man finns i listan så att säga..

@krambanan Ja du kan ansöka om fp dagarna innan bf och precis som du skriver så ska du välja graviditet som anledning innan bf och vård av barn efteråt. Du ska inte behöva ändra detta om barnet väljer att komma tidigare eller senare än bf. Jag hade samma funderingar, nu när jag skulle ansöka om fp i augusti, och skickade då ett mejl till försäkringskassan och fick ovanstående till svar. Tror man ska ansöka 30 dagar innan men jag ansökte om fp för augusti månad den 2e augusti och på hemsidan stod det då att jag får fp utbetalt den 26e aug. Dock har fk brytdatum den 20e så jag får bara fp från 3e-20e denna månaden. Hoppas mitt svar hjälper:)

Hur känns era förvärkar?

Tja, som när man får en värk utan det smärtsamma.
Livmodern drar ihop sig och vissa känns mer och vissa känns mindre. Numera känns dom mer men inte onda.
Lite lätt mensvärk när dom kommer.
Mina har ökat på rejält sista veckan men jag är ju bara i vecka 28 och du är ju mycket längre gången, så har du förvärkar nu så gör dom kanske lite nytta så att säga, mina förvärkar är högst troligt bara lite övning innan dagen D.

@Matmissbrukaren
Jag har haft en del sammandragningar och förvärkar också. Var rätt illa förra helgen, någon timme stillasittande i bilen men ändå sammandragningar typ var 10:e minut och sen molande mensvärk en hel natt. BM gjorde en koll på måndagen men det var inget speciellt på gång. Något mjuk tapp kanske men inga barn än! :)

Man får nog använda sunt förnuft. Jag skulle iaf höra av mig om det blev värre än sådär. Men jag är ju i vecka 34 så det är kanske lite mer naturligt att det händer grejer, även om ett par veckor till på insidan är att föredra.

Ja, blir det mer intensivt än så här så hör jag av mig till vården.
Just nu känns det mest som kroppen övar på men kanske lite mer än den behöver eftersom det är minst 10 veckor kvar. Och jag tror snarare på 12 veckor +. Jag satsar på en fredagen den trettonde unge :D
Jag går gärna över en vecka men det är jag kanske ensam om :p

Blir ni alla undersökta i slutet när det närmar sig i underlivet för att kolla tapp m.m? :confused:

Det har jag aldrig blivit mer än med sonen då inför igångsättningen så det säger ju sig självt. Men inte med tösen heller fastän jag var på övertid men hör om massa andra som blir undersökta?
Frågar ni efter det eller är det bm som vill checka läget?
Och likadant hinnsvepning, ber ni om det själva?
Har aldrig blivit erbjuden men har heller aldrig velat ha och kommer aldrig vilja. Det kommer igång när det kommer igång liksom.

Sammandragning så,blir magen hård och känns otymplig, oskön liksom.
Förvärk kändes som mensvärk. De två lägena kallar jag iaf sammandragning och förvärk, om det är rätt vettesjutton :)

Jag tar ut fp innan, man går på beräknat datum, dagarna går åt oavsett är bebis faktiskt kommer. Tidigast 30 dgr efter allt med godkänt inkomst osv är klart och jag har ansökt stod det.

Sammandragning så,blir magen hård och känns otymplig, oskön liksom.
Förvärk kändes som mensvärk. De två lägena kallar jag iaf sammandragning och förvärk, om det är rätt vettesjutton :)

Så tänker jag med. Sammandragningar känns inte mer än att livmodern drar ihop sig men förvärkar känner man av lite som mensvärk. Sedan kan dom vara i varierande styrka.
Har ju läst om dom som haft riktigt jobbiga förvärkar sista veckorna men så har jag aldrig haft det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 507
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 138
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu har alla bebisarna kommit och lagom till deras första jul så fortsätter vi att hänga här i nya tråden :heart September 1/9...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
106 797
Senast: MM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar