Höstföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Grattis till pojken! :)
Nu längtar jag ju ännu mer till torsdag och vårat RUL! Hoppas oxå på att få se kön, fick inte veta med dottern då vi fick en surtant till bm. :( Ska bli kul å se om d blir en liten "L" lr om vi trott helt fel. ;)

Grattis @californication ! :)

Var på 2:a besöket hos BM igår, tog blodprover/kissprov osv. Nästa onsdag blir 1:a UL :)
Jag misstänker ju fortfarande att jag är längre gången än vad BM räknat på med ca. 2-3v. Hon kände lite på magen och blev lite misstänksam.. Å andra sidan hade jg inte gjort nr. 2 på 3 - 4 dagar. Kanske därför det kändes större? Men kan nu då missa att göra KUB-testet, är det viktigt eller är det bara för att hitta ev. downs - avvikelser? För det verkar ju ändå inget säkert kort utan måste gå vidare med fostervattenprov ifall att, ändå.
Varför kan man inte göra det om man bara är någon vecka längre gången?

Jag har inget bra svar på din fråga, men vi har valt att inte göra KUB. Vi blir inte heller erbjudna här i Uppsala län när vi är under 35. Jag har nästa besök hos BM i v 24-25, är i v 13 nu. UL i v 19, så 6 veckor kvar. Känns som en evighet. Men det går nog fort ändå :)

Grattis @californication ! :)

Var på 2:a besöket hos BM igår, tog blodprover/kissprov osv. Nästa onsdag blir 1:a UL :)
Jag misstänker ju fortfarande att jag är längre gången än vad BM räknat på med ca. 2-3v. Hon kände lite på magen och blev lite misstänksam.. Å andra sidan hade jg inte gjort nr. 2 på 3 - 4 dagar. Kanske därför det kändes större? Men kan nu då missa att göra KUB-testet, är det viktigt eller är det bara för att hitta ev. downs - avvikelser? För det verkar ju ändå inget säkert kort utan måste gå vidare med fostervattenprov ifall att, ändå.
Varför kan man inte göra det om man bara är någon vecka längre gången?

KUB-testet görs inte bara för Downs utan även för två andra kromosomavvikelser som är betydligt allvarligare men också otroligt mycket ovanligare.

Man kan göra fostervattenprov direkt, men eftersom det innebär viss missfallsrisk så brukar det inte göras om man inte fått hög sannolikhet på kub (och det inte finns andra orsaker).

Vi valde att inte göra kub. Mest för att vi inte visste vad vi skulle föra med ett sannolikhetsresulrat. Men vi hade otroligt svårt att bestämma oss innan och alla känner olika :)

Här är oron total, upptäckte igår kväll blod på pappret när jag kissat. Har inte kunnat sova alls, har mest sprungit på toa hela natten...när jag upptäckte det var det ganska klarrött men har nu under dagen övergått till mer brunt.
Ska till gynakuten om en stund, håll gärna tummarna för oss...

Här är oron total, upptäckte igår kväll blod på pappret när jag kissat. Har inte kunnat sova alls, har mest sprungit på toa hela natten...när jag upptäckte det var det ganska klarrött men har nu under dagen övergått till mer brunt.
Ska till gynakuten om en stund, håll gärna tummarna för oss...
Håller alla tummar jag har!

Är det någon som har problem med fogarna, eller har haft innan? De senaste två dagarna har jag fått ont bak kring svanskotan när jag går fort (vilket jag alltid gör). Jag har också, på kvällarna, fått ont i/kring/vid(?) blygdbenet typ, en korsning mellan ilning och hugg. Ingen stark smärta, mer obehag än ont men inte så trevligt ändå. Det kring svanskotan är mer korta molanden, fast det gör ondare. Kan det vara fogarna (så här tidigt? v. 16)?

Är det någon som har problem med fogarna, eller har haft innan? De senaste två dagarna har jag fått ont bak kring svanskotan när jag går fort (vilket jag alltid gör). Jag har också, på kvällarna, fått ont i/kring/vid(?) blygdbenet typ, en korsning mellan ilning och hugg. Ingen stark smärta, mer obehag än ont men inte så trevligt ändå. Det kring svanskotan är mer korta molanden, fast det gör ondare. Kan det vara fogarna (så här tidigt? v. 16)?

Det är säkert fogarna. Välkommen till klubben! :D
Kolla gärna upp foglossningsbälte hos sjukgymnasten redan nu, det kan hjälpa dig längre fram.

Jag beklagar Terqa!

jag tror också jag känner av fogarna, känner igen smärtan i skinkan.
Syrran hade rätt ordentlig foglossning så jag får ärva hennes bälte. (himla smidigt att vara lillasyster ibland!)

Bilden blir tydligare när blåsan är fylld. (Men det verkar inte stämma på alla så det beror säkert på hur livmodern ligger).

Hoppar in från vårtråden.

Jag fick också höra att man inte skulle ha kissat innan så när jag kom in så sa jag att jag inte kissat men den bm tyckte bara att jag var knasig för hon menade att de trycker ganska hårt på magen så jag fick gå och kissa innan undersökningen :D

Inskrivningen, som jag skulle ha haft idag, blev inställd av barnmorskan. Det är sånt som händer, men fick min bägare att rinna över. Jag är såååå trött på bemötandet jag fått hos landstingets MVC. Ringde en privat mottagning istället och önskar att jag gjort det från första början, så vänlig och tillmötesgående attityd. Ny inskrivningstid nästa torsdag, då är jag i 11+6.

Angående kissa eller inte innan ultraljud. Om man gör tidiga ultraljud, ex vid KUB-test, är livmodern så liten att det kan vara svårt att komma åtden bakom blygd(?)benet. Om urinblåsan är fylld kommer livmodern lite högre upp och det blir lättare att ultraljuda den. Vid RUL är livmodern så pass stor att det inte behövs. Det kan tvärtom vara så att en fylld urinblåsa kan vara i vägen då. Så ska ni göra RUL ska ni kissa innan.

Nästan precis ett år sen vi gjorde vårt RUL. Lycka till allihop :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 507
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 138
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu har alla bebisarna kommit och lagom till deras första jul så fortsätter vi att hänga här i nya tråden :heart September 1/9...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
106 797
Senast: MM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar