Höstföräldrar 2015 del 2.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tyvärr bor vi bara i en tvåa så det finns inte så många rum att gömma sig i, dessutom hör man ljuden ändå. Hade varit så skönt om vi fått vårt radhus när det var tänkt, men det är uppskjutet bygge så det blir inte förrän hon nästan fyller 1 år.. :(
Men det blir väl förhoppningsvis bättre snart :)

Det funkar inte att den som inte har bebis sover med öronproppar? Och att ni turas om att ta soffan?Förhoppningsvis är det bara en kort period sömnen strular, men några nätter med dålig sömn är ju nog så jobbigt.

Det funkar inte att den som inte har bebis sover med öronproppar? Och att ni turas om att ta soffan?Förhoppningsvis är det bara en kort period sömnen strular, men några nätter med dålig sömn är ju nog så jobbigt.

Jag å karln körde stenhårt på öronproppar när vi körde skiftgång. Den som hade bäbis fick vara i vardagsrummet och den som sov fick ha sovrummet. Första tre månaderna var vår onge knappt aldrig inne i vårt sovrum, tror jag. :D

Idag är jag rätt sur på min sambo. Han började jobba idag men jobbar hemifrån. Jag har fortfarande (kl tio i tre..) inte kunnat äta frukost, inte duschat, eller gått på toaletten sen åtta imorse heller. Min T-shirt är helt dränkt i läckt mjölk och bebisspya men har inte kunnat byta för bebis vill vara nära hela tiden. Tycker inte det är för mkt begärt av sambo att han kollar bebis i fem minuter så att jag kan iaf byta kläder och gå på toaletten men nej, det gick inte.

Tex har han ju en timme lunch, som han väljer att ändå jobba på. Ta 30 min och avlasta mig så jag får käka/duscha/vad jag nu vill, det hade jag lätt gjort om det var tvärtom. Idag är första dagen sen bebis föddes som jag faktiskt varit ledsen.

Får vänta tills han slutar vid 16 sen ta ett snack för såhär funkar inte. Om en timme får jag iaf förhoppningsvis äta något. Kul dag.

Idag är jag rätt sur på min sambo. Han började jobba idag men jobbar hemifrån. Jag har fortfarande (kl tio i tre..) inte kunnat äta frukost, inte duschat, eller gått på toaletten sen åtta imorse heller. Min T-shirt är helt dränkt i läckt mjölk och bebisspya men har inte kunnat byta för bebis vill vara nära hela tiden. Tycker inte det är för mkt begärt av sambo att han kollar bebis i fem minuter så att jag kan iaf byta kläder och gå på toaletten men nej, det gick inte.

Tex har han ju en timme lunch, som han väljer att ändå jobba på. Ta 30 min och avlasta mig så jag får käka/duscha/vad jag nu vill, det hade jag lätt gjort om det var tvärtom. Idag är första dagen sen bebis föddes som jag faktiskt varit ledsen.

Får vänta tills han slutar vid 16 sen ta ett snack för såhär funkar inte. Om en timme får jag iaf förhoppningsvis äta något. Kul dag.
Oj, jag hade varit vansinnig om maken gjort så :crazy: Ni behöver nog verkligen ta ett snack!

Idag har jag en vansinnigt trött tjej. Hon somnade efter att jag fotat lite i förmiddags, sen har hon sovit och bara vaknat för korta matpauser. Hon vägrar dock ligga nån annanstans än i min famn, så jag har knappt lämnat soffan idag :p

Hade jag sagt "Nä, jag kan inte avlasta dig så att du kan gå på toa" de dagar jag pluggat hemma hade maken bara skrattat och sagt "Ha, kul skämt" och satt bäbisen i famnen på mig. Nog för att man ska vara disciplinerad vid hemmaarbete/hemmastudier, men någon måtta får det vara.

Förstår att du är irriterad men sover inte bebisen nåt under dan? :/

Jag hade gjort som Tassetass. Sen får bebis ligga själv korta stunder, inte gallskrika men det brukar ta ett par min och då hinner jag iaf kissa.

Ang sömn får sambon överleva, han jobbar inte med rikets säkerhet och jag behöver sova i min säng sådetså ;)
Tydligen snarkar jag och H ikapp men det märker inte vi :D

Varför frågar du? Lägg ungen i knät på honom !!

Nu har vi iaf pratat. Jag måste bli bättre på att be om hjälp, jag vill helst fixa allt själv och vill inte att bebis ska vara "till besvär" (inte riktigt men jag vill att allt ska vara supersmidigt för alla (utom för mig själv, jag kan gärna ta på mig extra osv) och så är det ju inte riktigt med barn) för någon annan. Vilket ju är helt fel för sambon älskar sin dotter och hon är självklart inte till besvär. Så det får jag ta på mig och bli bättre på, att faktiskt be om hjälp och inte försöka vara supermamma.

Och sambon ska bli bättre på att fråga om jag behöver hjälp, just eftersom jag har svårt för att be om det. Sen ska han ju jobba, och jag är föräldraledig. Men att han självklart kollar bebis om jag vill göra något, bara jag säger till. Sen innebär ju inte det typ sticka iväg ensam och shoppa i fyra timmar utan rimliga saker.

Oftast sover hon i babynest på dagen men idag ville hon bara sova i sängen bredvid mig och jag fick inte gå. Så idag var ovanligt jobbigt, det i kombination med att jag kände mig trött och lite bortglömd gjorde mig riktigt ledsen. Men jag är glad attvi pratade om det. Vi letar ju fortfarande lite efter fungerande rutiner för oss men det kommer. Vi har ju bara varit hemma i 1.5 vecka ungefär.

Så nu känns allt bättre, sambon får stå för fredagsmiddagen som plåster på såren :)

Visst jobbar sambon men det innebär inte att jag jobbar 24/7 med bebis. Jag är av den åsikten att jag inte ska behöva be om hjälp, sambon är också förälder och ska lika självklart ta barnet när han är hemma som jag. Det är inte på nåt sätt självklart att jag tar barnet kväll eller helgtid.

Vill han göra nåt utan bebis får han be mig om hjälp. Det fick vi också prata om, inga konstigheter egentligen för sambon men han hade svårare att veta hur han skulle agera när H kom.

Visst jobbar sambon men det innebär inte att jag jobbar 24/7 med bebis. Jag är av den åsikten att jag inte ska behöva be om hjälp, sambon är också förälder och ska lika självklart ta barnet när han är hemma som jag. Det är inte på nåt sätt självklart att jag tar barnet kväll eller helgtid.

Vill han göra nåt utan bebis får han be mig om hjälp. Det fick vi också prata om, inga konstigheter egentligen för sambon men han hade svårare att veta hur han skulle agera när H kom.

Nej det är klart, men nu under kvällen när sambo inte jobbar längre har han tagit bebis. Jag har mest chillat och grejat lite hemma. Sen visst i en perfekt värld skulle vi automatiskt dela på allt men det här är ju fortfarande väldigt nytt för oss och vi provar oss fram för att hitta vad som funkar och känns bäst för just oss.

Min sambo har ingen tidsödande hobby, och inte jag heller sen jag sålde hästen. Vi gymmar mkt men min sambo gör det på dagtid (okej för jobbet) och jag får inte just nu pga kejsarsnittad. Men vi bor 50 M från gymet så tar ingen tid att transportera sig dit heller. Så det är inte som att han knallar iväg för att spendera tid på sin hobby eller liknande. Sen tar ju hunden lite tid men honom har mamma just nu tills vi landat lite mer med bebis.

Min sambo är jättefin förälder, vi är bara lite orutinerade än i hur vi ska dela på "jobbet" men det kommer bli bra.

Det tror jag också det kommer göra.
Det är helt klart en utmaning att få barn. Tycker bara det är viktigt att prata om att föräldrarledig inte betyder ansvaret 24/7. Jag vill helst vara med H hela tiden och göra allt men H behöver två föräldrar så jag lägger band på mig själv.

@BernT

Det kommer lösa sig med tiden hur man lägger upp allt. Hur ska ni veta vad som passar er när ni aldrig varit i situationen tidigare. Låt det ta tid och pröva er fram. Och vet du, du är ingen dålig mamma om du lägger ifrån dig bebisen och låter henne gnälla i två minuter så du kan gå på toa! Det är helt okej så det ska du inte känna dåligt samvete för. Hon överlever och du slipper göra på dig i trosorna :)

Det sket sig tyvärr. Fanns fukt i nedre badrummet vi ville undersöka så få valde säljaren ett lägre bud utan det kravet. Det var i söderort. Vi bor i Solna men jag har hästar och familj på södra sidan så vill tillbaka dit.

Tråkigt att det inte blev nåt. Vi tittar på hus i norrort, men kommer nog avvakta med köp något år eller två.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 990
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 565
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?