Höstföräldrar 2015 del 2.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur har det gått för dig @BuenoBull? :)

Tack för frågan! Det har gått bra, har försökt vara i bubblan och myst nu medan barnens pappa varit hemma. Han gick tillbaka till jobbet idag, känns väldans vemodigt på ett sätt men han jobbar bara nästa vecka och sen är han långledig över julen, känns himla lyxigt :love:

Jag blev ju igångsatt denna gång i 42+0. Vi hade tid kl 8 på morgonen den 26:e och det fanns inga tecken på att förlossningen skulle vara på gång. Blev igångsatt med cytotec och fick första dosen vid 10.30. Vi var beredda på att få stanna i flera dagar då det kan ta tid med igångsättningar. Hela dagen gick och kände inte av något alls, vi käkade lunch och låg mest på rummet och drönade. Som tur var hade vi tagit med underhållning i form av dator och spel för den dagen kändes väääldigt lång :p Fick en dos varannan timme så vi var rätt låsta till sjukhuset.
Vid halv nio på kvällen hade jag hunnit få 6:e dosen och vi tänkte försöka sova eftersom det inte hände något och var beredda att sova kvar på förlossningen. Någon gång innan nio började sammandragningarna bli starkare och gick rätt snabbt över i värkar. Började klocka värkarna 20.56, hann klocka fem värkar -sista 21.12- innan det började göra för ont och vi kallade på personal. Hade värkar på runt 1 minut och intervall från 5 minuter ner till 2 minuter på de fem värkarna.
Jag ville ju absolut ha EDA denna gång pga dålig förlossningsupplevelse förra gången. Nu hann de inte lägga någon EDA vilket inte gör så mycket i efterhand, förlossningen blev intensiv men snabb! Kl 21 när de kollade mig var jag öppen 3 cm, vid 21.45 7-8 cm och kl 23.02 föddes en stor liten tjej på 4490g och 52 cm :love:

Nu har det gått två veckor och det går fortfarande förvånansvärt bra med storasyster som är 2 år och 3 månader, hade väntat mig mer svartsjuka men hon är hjälpsam och vill gärna ge nappen till lillasyster så fort hon gråter, vilket blir en del :D Det verkar olyckligtvis som att lillasyster har en del tjorv med magen, jag vet inte om man ska kalla det kolik men hon har gasproblem på kvälls- och nattetid. Hon får ersättning BabySemp Lemolac SensiPro, vi har provat med Minifom-droppar men de hjälpte föga. Nu har vi köpt Semperdroppar och det verkar *pepparpeppar* som att det börjar bli bättre, de kinkiga stunderna är iaf inte lika långa och intensiva. Blir det inte bättre snart funderar jag på att byta ersättning, till vilken är jag inte säker på, någon som kan rekommendera något?

Försöker med en bildlänk på lilla Svea Li :heart
https://www.instagram.com/p/-_SlUynfxL/?taken-by=sandra.johanna

September
1/9 Californication, Stockholm, 1:a barnet, pojke - Gabriel född med akutsnitt, 29/8 kl 15.22. 3235 g, 50 cm lång.
13/9 - Quickstep, Halland. 2:a barnet, pojke - Född 17/9 kl 05:47. 4600 g, 52 cm lång.
15/9 - Norma - Värmland, 1:a barnet, flicka - Född 14/9 kl 17.26. 3500 g, 51 cm lång.
17/9 - krambanan, Skåne, 1:a barnet, flicka
21/9 - westerngirl- Småland 2:a barnet, flicka
21/9 - pontevecchio, Sthlm, 1:a barnet, pojke Född 2/10 kl 02,22. 4495 g, 54 cm
26/9 - zewz - Småland, 2:a barnet, flicka - Ebba född med planerat snitt 15/9 08.34 4000 gram 50 cm.

Oktober
4/10 - annoj - Småland, 1:a barnet
6/10 - Flixon, Skåne, 1:a barnet, flicka - Född 9/10 kl 06:22. 3384 g, 49 cm lång.
10/10 Allevo, Östergötland, 1:a barnet, pojke - Sebastian född 27/10 kl 07:50. 3300g, 51cm lång.
15/10 - Fivi - Gotland, 1:a barnet, pojke Född 9/10 kl 12.19. 3520 g, 52 cm lång.
17/10 EnLitenAnna, Sörmland, 2:a barnet
29/10 Linisen, Uppland 1:a barnet, troligtvis pojke- Casper Född 22/10 planerat snitt 14:04, 3480g, 50cm.

November
6/11 - Sedna , Stockholm 1:a barnet, flicka - Född 31/10 kl 06:07, 3200g, 50cm.
7/11 - Matmissbrukaren, Halland, 3:e barnet, flicka - Född 12/11 kl 11.01, 3950 g, 51 cm lång.
7/11 - Mitrolle, Närke, 1:a barnet, flicka Alva Född 17/11 kl 22:37, 3425 g 49,5 cm.
12/11 - BuenoBull, Uppland, 2:a barnet, flicka Svea Li född efter induktion 26/11 kl 23.02. 4490g, 52 cm lång.
15/11 - Saigon, Skåne, 1:a barnet. Född 24/9, kl 08.32, 49 cm, 2,4 kg, flicka
19/11 - Mulles_matte, Småland, 4:e barnet, flicka. Född 30/11, kl 08:05, 49 cm, 3470 gram.
23/11 - Roxer, Uppland. 1:a barnet. Född med akut snitt 25/11 kl. 04.29, 52 cm, 3760 gram, pojke
30/11 - Bernt, Göteborg, 1:a barnet

Tack för frågan! Det har gått bra, har försökt vara i bubblan och myst nu medan barnens pappa varit hemma. Han gick tillbaka till jobbet idag, känns väldans vemodigt på ett sätt men han jobbar bara nästa vecka och sen är han långledig över julen, känns himla lyxigt :love:

Jag blev ju igångsatt denna gång i 42+0. Vi hade tid kl 8 på morgonen den 26:e och det fanns inga tecken på att förlossningen skulle vara på gång. Blev igångsatt med cytotec och fick första dosen vid 10.30. Vi var beredda på att få stanna i flera dagar då det kan ta tid med igångsättningar. Hela dagen gick och kände inte av något alls, vi käkade lunch och låg mest på rummet och drönade. Som tur var hade vi tagit med underhållning i form av dator och spel för den dagen kändes väääldigt lång :p Fick en dos varannan timme så vi var rätt låsta till sjukhuset.
Vid halv nio på kvällen hade jag hunnit få 6:e dosen och vi tänkte försöka sova eftersom det inte hände något och var beredda att sova kvar på förlossningen. Någon gång innan nio började sammandragningarna bli starkare och gick rätt snabbt över i värkar. Började klocka värkarna 20.56, hann klocka fem värkar -sista 21.12- innan det började göra för ont och vi kallade på personal. Hade värkar på runt 1 minut och intervall från 5 minuter ner till 2 minuter på de fem värkarna.
Jag ville ju absolut ha EDA denna gång pga dålig förlossningsupplevelse förra gången. Nu hann de inte lägga någon EDA vilket inte gör så mycket i efterhand, förlossningen blev intensiv men snabb! Kl 21 när de kollade mig var jag öppen 3 cm, vid 21.45 7-8 cm och kl 23.02 föddes en stor liten tjej på 4490g och 52 cm :love:

Nu har det gått två veckor och det går fortfarande förvånansvärt bra med storasyster som är 2 år och 3 månader, hade väntat mig mer svartsjuka men hon är hjälpsam och vill gärna ge nappen till lillasyster så fort hon gråter, vilket blir en del :D Det verkar olyckligtvis som att lillasyster har en del tjorv med magen, jag vet inte om man ska kalla det kolik men hon har gasproblem på kvälls- och nattetid. Hon får ersättning BabySemp Lemolac SensiPro, vi har provat med Minifom-droppar men de hjälpte föga. Nu har vi köpt Semperdroppar och det verkar *pepparpeppar* som att det börjar bli bättre, de kinkiga stunderna är iaf inte lika långa och intensiva. Blir det inte bättre snart funderar jag på att byta ersättning, till vilken är jag inte säker på, någon som kan rekommendera något?

Vad härligt att allt gått så bra! Och vad fin hon är!

I både lemolac S och i dropparna är det probiotika. Så det blir lite kaka på kaka. Med tanke på hur dyra dropparna är skulle jag analysera om du verkligen får bättre effekt av dem. Men kanske behöver hon extra hög dos? Har tyvärr ingen tips på annan ersättning. Rådgör med BVC.

Vad har du för flaska till henne? Om du inte redan har det bör du skaffa Dr Brown's då den minskar luften i flaskan. Finns både på apotek och i leksaksbutiker på nätet (bäst pris).

Jag tycker det tog ett par veckor att få märkbar effekt av minifomen. Nu märker jag om jag glömt att ge.

Tyvärr blir det ju en ond cirkel med skrikandet. Ju mer hon skriker desto mer luft drar hon ner.

Hoppas ni får bättring!

Det är nu man önskar att man inte ammade så man kunde ta sig något starkare för nerverna. Krockade med en dovhjort för en timma sen på vägen hem från stallet. Den flög som en vante upp på huven :crazy:
Det var jag och alla tre barnen men vi mår fint. Den minsta sov och vaknade inte ens av min tvärnit, otroligt nog!
Däremot blir det en tur till verkstaden för bilen :wtf:
Ringde polisen som ska göra eftersök på djuren. En bil i motsatt riktning krockade med en annan precis innan jag krockade med den andra. Det var väl tur vi inte small in i varandra om vi hade tänkt veja för djuren!

Vad läskigt, tur att det inte blev värre än skador på bilen.

Så fort jag tycker att V har något som kan liknas vid rutiner så tar det en ny vändning. Senaste dygnet har V sovit säkert 18 timmar och till största delen i sitt nest(!!!). Har inte hänt sedan första veckan och jag undrar vad jag gjorde med all tid innan hon föddes :p. Skulle vilja dra igång med julbak, men vågar inte lita på att hon ska sova bort ett dygn till.

Åh vad jag längtar tills det blir bättre rutiner med sömn. Jag har sovit på soffan i flera nätter nu, eftersom A vill ligga på mig och håller på och låter och gnölar tills hon somnar och då kan jag inte vara i sovrummet medan hon håller på eftersom sambon inte kan sova då.
Förmiddagen när vi båda brukar sova så har hon nu börjat att ligga och göra ljud så jag kan inte sova bredvid och ger upp. Kan de inte bara sova tyst? :p
Napp tar hon inte heller mer än några sekunder så det funkar inte som ljuddämpare.

Jag har en billig sportbh från Ullared, men jag har inte så värst mycket att hålla på plats, även om det är mer nu med mjölk i :p

Jag har inga större bröst i vanliga fall och rider då med en vanlig sportbh men nu skumpade det på bra kan jag säga. Mjölken höll på att bli "milkshake" :p

Nu hade jag visserligen amningsbhn och en sportbh är nog bättre. Får kanske skaffa en amningssportbh :)
För lillan kommer få hänga med ett tag nu i början när jag ska börja rida igen och vill hon ha mat under tiden vi är i stallet så behöver tuttarna vara lätta att komma åt. Speciellt om hon vill käka när jag rider, så är det snabbt gjort att hoppa av, mata och sen hoppa upp på hästen igen :)

Jag har sedan ett par dagar långsamt lagt om kosten till hur jag brukar äta. Och jag mår redan sååå himla mycket bättre. Kommer inte att hålla på att väga mig, för då kommer huvudspökena. När jag vart sol mest fixerad kunde jag väga mig ca 5 ggr om dagen. Det är som sagt mitt välmående som är viktigast!

Det låter bra det :)
Jag tänkte själv försöka skaffa lite bättre vanor när vi kommit in mer i rutiner och vardagen flyter på lättare. Just nu tar vi en timma i taget känns det som så jag följer bara med så att säga.
Jag äter väl hyfsat bra förutom all jäkla choklad! Har inte varit ett dugg sugen under graviditeten och så fort ungen var ute så ville jag ha det igen. Eller så är det hon som vill ha chokladsmak på mjölken :D
Men jag låter det vara. Vill jag ha choklad varje dag i en månad så okej. Någon gång borde jag väl tröttna, eventuellt :p
Allt annat har jag typ fått avsmak på. Kroppen är finurlig den!

Alltså de här utvecklingssprången jag ser er prata om här... Var hittar jag info om dem? Är inget jag känner till sen innan.

Ang ridningen @Matmissbrukaren så tänker jag köra på sport-Bh och säkerhetsväst. Får dock avvakta några veckor till efter samtalet med Bm idag.

Får man fråga varför hon bad dig avvakta med ridningen ett tag till? :)
(Tänkte mest om det var ett generellt råd att inte börja rida så fort efter förlossningen?)

Jag funderar själv på om jag måste vänta ett tag till eller om jag ska våga mig på det lite lätt.
Kroppen känns ju okej, men jag tog faktiskt en spegel och kollade in underlivet igår eftersom det inte känns normalt, vilket är förståeligt eftersom bebis bara är en månad imorgon. Men jag tror min bäckenmuskulatur är helt borta av det jag kunde se och då ska jag kanske inte fresta på kroppen mer än nödvändigt.
Nu var den dock dålig sen efter första förlossningen med men ja, bättre har den inte blivit om man säger så..

Jag har inga större bröst i vanliga fall och rider då med en vanlig sportbh men nu skumpade det på bra kan jag säga. Mjölken höll på att bli "milkshake" :p

Nu hade jag visserligen amningsbhn och en sportbh är nog bättre. Får kanske skaffa en amningssportbh :)
För lillan kommer få hänga med ett tag nu i början när jag ska börja rida igen och vill hon ha mat under tiden vi är i stallet så behöver tuttarna vara lätta att komma åt. Speciellt om hon vill käka när jag rider, så är det snabbt gjort att hoppa av, mata och sen hoppa upp på hästen igen :)
Jag drar bara upp sportbhn över bröstet tillsammans med linnet, så tankar jag i henne lite mat när det behövs :D Imorgon får hon dock vara hemma med pappa igen, så får hon ersättning ifall det skulle behövas innan jag är hemma.

• Gilla
Reactions: MM
Läskigt, vilken tur att det gick så pass bra!

Usch vad otäckt! Skönt att det gick bra för er alla.

Usch vad otäckt. Är alltid rädd att köra på vilt. Tur att det gick bra ändå, och hoppas någon hittar djuren också.

Vad läskigt, tur att det inte blev värre än skador på bilen.

Ja, jag är tacksam för att det inte blev värre än bilen som tog smällen. Min man kollade bilen igår givetvis (hans vänsterprassel :p ) och grillen fick sig en liten smäll men inget värre än att det går att fixa :)
Nu körde jag bara i 50 km/h eftersom det var precis innan jag skulle ut från ett samhälle men den stackarn flög ju rejält ändå. Vill inte tänka på en älg i 90 km/h :crazy:

Stort grattis till lilltjejen!
Vad söt hon är :)

Å vad skönt att du fick en snabb och enkel förlossning nu när du inte hann med edan.

Hoppas hon blir bättre i magen snart!

Jag har nog lite mjölk i tuttarna ändå trots att den var slut för några dagar sen.

Var på bvc innan idag och bebis har gått upp 275 gram sen vägningen förra veckan och följer sin kurva fint :bump:

Höll på att få magsår innan jag såg vad vågen visade å nu känns det mycket bättre!
Så jag kör på så här så länge lillan verkar nöjd :love:

:love:
12366413_10156370389550061_5912332597895145464_n.jpg

Får man fråga varför hon bad dig avvakta med ridningen ett tag till? :)
(Tänkte mest om det var ett generellt råd att inte börja rida så fort efter förlossningen?)

Jag funderar själv på om jag måste vänta ett tag till eller om jag ska våga mig på det lite lätt.
Kroppen känns ju okej, men jag tog faktiskt en spegel och kollade in underlivet igår eftersom det inte känns normalt, vilket är förståeligt eftersom bebis bara är en månad imorgon. Men jag tror min bäckenmuskulatur är helt borta av det jag kunde se och då ska jag kanske inte fresta på kroppen mer än nödvändigt.
Nu var den dock dålig sen efter första förlossningen med men ja, bättre har den inte blivit om man säger så..
Det är dels pga att jag är sydd och har stygnen kvar ännu, bäckenbotten är inte ok än plus att jag är överrörlig och ridningen frestar på lederna i bäckenet. Men ja, man bör vänta med att rida, tror att det generella är 6 v om jag inte minns fel.

Åh vad jag längtar tills det blir bättre rutiner med sömn. Jag har sovit på soffan i flera nätter nu, eftersom A vill ligga på mig och håller på och låter och gnölar tills hon somnar och då kan jag inte vara i sovrummet medan hon håller på eftersom sambon inte kan sova då.
Förmiddagen när vi båda brukar sova så har hon nu börjat att ligga och göra ljud så jag kan inte sova bredvid och ger upp. Kan de inte bara sova tyst? :p
Napp tar hon inte heller mer än några sekunder så det funkar inte som ljuddämpare.

Att bebisar kan låta så mycket i sömnen kom som en överraskning för oss. V grymtar som en gris och knarrar som en gammal dörr. Väldigt gulligt, men såklart ingen höjdare om man har lättstörd sömn.

Jag är lättstörd så några nätter har jag lagt mig i annat rum, så får sambon komma med V när hon är hungrig. Sambon är nämligen allt annat än lättstörd. Även de nätter V har sovit dåligt har jag lagt mig i annat rum framåt morgontimmarna.

Tyvärr bor vi bara i en tvåa så det finns inte så många rum att gömma sig i, dessutom hör man ljuden ändå. Hade varit så skönt om vi fått vårt radhus när det var tänkt, men det är uppskjutet bygge så det blir inte förrän hon nästan fyller 1 år.. :(
Men det blir väl förhoppningsvis bättre snart :)

Ja, det är lite det jag är fundersam över. Tuttförvirring känns ju sådär att få på en tvåveckors.

Sambon börjar jobba imorgon och jag får nästan lite panik över hur vi ska få ihop dagarna jag och Lilleman. Kommer nog tar ett tag innan vi har rutinerna på plats. Hur gör ni med mat åt er själva på dagarna? Matlådor? Eller lyckas ni faktiskt laga mat med bebis? ;)
Min fick flaska redan på BB för att jag skulle få sova! Sen ammades han också , inte var han lite heller så varför han fick sockervatten förstår jag inte:confused:. Men han hade sen inga problem att skifta mellan bröst och flaska, mat var prio ett för honom:D.

Att bebisar kan låta så mycket i sömnen kom som en överraskning för oss. V grymtar som en gris och knarrar som en gammal dörr. Väldigt gulligt, men såklart ingen höjdare om man har lättstörd sömn.

Jag är lättstörd så några nätter har jag lagt mig i annat rum, så får sambon komma med V när hon är hungrig. Sambon är nämligen allt annat än lättstörd. Även de nätter V har sovit dåligt har jag lagt mig i annat rum framåt morgontimmarna.
An den anledningen fick min eget rum vid 6 mån, han sov dessutom på mage för det var modernt då:nailbiting:. När han pep ordentligt vaknade man ju som mamma på en millisekund. Lättsövd är inte kul

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 990
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 565
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Valet i USA