Höstföräldrar 2015 del 2.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur gör ni med sovande på nätterna? Jag hade tänkt ha honom i egen säng bredvid, men det gav jag upp rätt fort eftersom han vaknar när han läggs där och vägrar somna om. Vet inte hur jag ska komma runt det heller. Just nu sover han bredvid mig, får han välja så så jäkla nära som möjligt.

Kan man lägga om dem i egen säng när de blivit lite äldre? Mitt mammahjärta går i bitar när han blir sådär ledsen. Stålsätter man sig eller kan man "reda upp det" senare?
Vi hade Siri i nestet mellan oss i början, sen flyttade vi över nestet till spjälsängen så då fick hon ju med sig den invanda sovplatsen, sas. Nu har hon till och med somnat själv där (om hon är jättetrött när vi lägger ner henne, och hon får ha en hand på magen tills hon somnar :D) nån enstaka gång. Jag klarar inte heller att låta henne gråta, då tar jag hellre upp, tröstar och försöker igen.

Jag skulle tänka, gör det som känns bra och om det är att ha honom i sängen så får det väl vara så. Prova på nytt emellanåt, förr eller senare kommer det ju funka.

Vi hade Siri i nestet mellan oss i början, sen flyttade vi över nestet till spjälsängen så då fick hon ju med sig den invanda sovplatsen, sas. Nu har hon till och med somnat själv där (om hon är jättetrött när vi lägger ner henne, och hon får ha en hand på magen tills hon somnar :D) nån enstaka gång. Jag klarar inte heller att låta henne gråta, då tar jag hellre upp, tröstar och försöker igen.

Jag skulle tänka, gör det som känns bra och om det är att ha honom i sängen så får det väl vara så. Prova på nytt emellanåt, förr eller senare kommer det ju funka.

Vi har ju ett mest som han sover rätt ok i dagtid (men då somnar han oftast i min famn och läggs sen i nestet). Hittills har han aldrig somnat själv utan att ligga på eller nära någon av oss. Phew. Känns som att det är så mycket man kan göra "fel". Bvc lämnade en bok idag som heter leva med barn där det står att man inte ska låta dem somna med bröstet i mun hela tiden.. Spontant kände jag, ja, hur fasen gör man för att söva dem då? Det står ingenstans. :(

Casper somnar till på mitt bröst efter amning, lägger ner honom i nestet med en hand på magen och smeker magen tills han somnar. (Eller jag somnar först) så sover han i sitt nest och sen tjoar han så jag vaknat och ammar och sen samma visa igen. Jätte skönt. Somnar ytterst sällan med tutten I mun. Inatt trodde jag att det var ngt annat som lät än Casper som tjoade. Jag fattade det helt enkelt inte. Jag tror jag var lite trött.

Vi har ju ett mest som han sover rätt ok i dagtid (men då somnar han oftast i min famn och läggs sen i nestet). Hittills har han aldrig somnat själv utan att ligga på eller nära någon av oss. Phew. Känns som att det är så mycket man kan göra "fel". Bvc lämnade en bok idag som heter leva med barn där det står att man inte ska låta dem somna med bröstet i mun hela tiden.. Spontant kände jag, ja, hur fasen gör man för att söva dem då? Det står ingenstans. :(
Står det? Hehe, Siri somnar typ jämt med bröstet i munnen :p Men hon äter ju tills hon somnar, så det är svårt att komma runt. Det ger sig väl när jag slutar amma... Annars går det att söva henne genom att ha henne mot axeln och guppa, men oftast duger det bara när vi går med henne. Vagnen funkar också, men jag är inte så sugen på att klä på henne och gå ut och gå vid 23 på kvällen (dessutom lär hon vakna sen när jag kommer in och ska klä av henne igen). På dagarna kan jag dock inte lägga ner henne (eller stanna vagnen...) utan att hon vaknar, det är lite jobbigt så det ska vi träna på nu :D

Jag är nog inte så stressad över att "göra fel", jag tänker inte ta ut någon olycka i förskott och blir något ett problem så får vi lösa det då.

Kan man lägga om dem i egen säng när de blivit lite äldre? Mitt mammahjärta går i bitar när han blir sådär ledsen. Stålsätter man sig eller kan man "reda upp det" senare?

JA! Ettan sov alltid i vår säng (och somnade med bröstet i munnen :devil:) för hon vaknade vid flytt. Det gick alldeles utmärkt att få henne att somna i egen säng när hon var kring året ändå!
Jag tror absolut inte på att härda ut eller låta dem skrika, det går emot hela vår natur! På tal om natur, vår BVC-sköterska sa på tal om samsovning att människan är det enda däggdjur som inte sover med sina ungar (med en ton som tydligt avslöjade vad hon tyckte om rekommendationerna).

Hur gör ni med sovande på nätterna? Jag hade tänkt ha honom i egen säng bredvid, men det gav jag upp rätt fort eftersom han vaknar när han läggs där och vägrar somna om. Vet inte hur jag ska komma runt det heller. Just nu sover han bredvid mig, får han välja så så jäkla nära som möjligt.

Vi har alltid tänkt att det reder sig själv till slut. Om inte förr så är det få tonåringar som behöver bli sövda eller vill sova i föräldrarnas säng. :D

Skämtåsido. Jag tror på att ge ungarna vad de behöver. Behöver de somna i famnen eller sova bredvid en förälder så får de göra det så länge det behövs. Det naturliga är att barnen så småningom frigör sig och jag tror det är bäst om de själva får välja när det blir. Min onge valde bort samsovning när hon var tre månader, men när hon är lite sjuk eller har tänder på g vill hon gärna sova kloss på mig och då får hon förstås det.

Känns befriande att läsa er diskussion om sömn, för ofta känns det som vi fått prinsessan på ärten. Här följer vi inga rekommendationer
(önskar det var så lätt att vi kunde), vi är glada bara barnet sover! Hon sover helst på någon av oss, vid bröstet eller på mage. Barnvagn och bil funkar också. Bästa sättet att lugna eller söva henne är i famnen gungandes på en pilatesboll. Om jag vaggade fram som gravid så gungar jag fram numera. Skulle aldrig låta henne skrika. Sova själv kommer hon alldeles säkert att göra tids nog.

Just ja, hur är magen på era små? Vi har fått ge upp D-vitamindropparna vi fått från BVC och köpa vattenbaserade på apoteket, det blev totalstopp av de oljebaserade :down: Nu börjar magen komma igång igen, äntligen!

Just ja, hur är magen på era små? Vi har fått ge upp D-vitamindropparna vi fått från BVC och köpa vattenbaserade på apoteket, det blev totalstopp av de oljebaserade :down: Nu börjar magen komma igång igen, äntligen!

Vi fick våra idag, få se hur de påverkar. Har hört Gott om holistics droppar också. Han verkar ha en del gaser, så vi provar ge Sempers magsroppae. Har minifom hemma också ifall att..

Vi fick våra idag, få se hur de påverkar. Har hört Gott om holistics droppar också. Han verkar ha en del gaser, så vi provar ge Sempers magsroppae. Har minifom hemma också ifall att..
Kan tipsa om att dricka fänkålsthe, gärna en kvart-halvtimme innan man ammar. Inte alls gott i början, men efter ett tag blev det riktigt gott ;)
Köp från hälsokosten och inte från den vanliga affären, hälsokosten har en renare variant, med enbart fänkål i.

Jag ammar H till sömns sen lägger jag honom i sängen. Antingen sover han vidare eller så vaknar han och då får han flaska och jag sitter hos honom så då äter han lite medans han tittar på mig och sen somnar han. Finns inte på världskartan att "låta honom skrika". Aldrig nån 5mins metod, han ska veta att vi alltid finns där när han behöver oss.

Han får amma så mycket han vill, jag bryter efter ca tio min för att rapa men sen får han äta igen. Han kräks rätt friskt men så är det med barn ibland.

Här gör vi också som vi tycker och känner å bebis tycker att vi äter oss till sömns vid bröstet och sover tätt intill mamma på nätterna, och då får det vara så.
Amma får hon göra så ofta hon vill och så länge som hon vill, och var det än behövs.
Än så länge har vi betat av en toa på ge-kås när jag satt på dass. Men vad gör man när bebis skriker efter mat å man är själv. Var lika bra att mata. Hennes behov går före mina ;) :p
Å så kön på ett kafé när det närmar sig våran tur att beställa givetvis, mitt i tösens konsert så var det bara att langa fram tutten bland tusen andra människor... Å på köpet fick jag en tant som skulle gulla med henne mitt i matningen inför alla människor :laugh:
Gäller att inte vara blyg när man ammar :p

Idag blev min tösabit redan 3 veckor :eek:
Fick första leendet tillbaka idag med :love:
AQFAAAAC0D9odHRwczovL2NkbjMuY2RubWUuc2UvNDE4MjA5Ni84LTMvdGVtcG9yYXJ5LWltYWdlMTQ0OTE4Nzk0MzU3MF81NjYwZGE0YTk2MDZlZTE4M2E5ZDg5NDAuanBn

Försökte se om hon är lik någon av sina syskon och än så länge är hon mer lik sin bror än syster. Tror dom får samma hårfärg. Ögonen har jag svårt att avgöra än. Brorsans är bruna och var svårtydda länge i färgen när han var liten och storasyster har blåa och det syntes rätt kvickt att hon skulle få blåa ögon.
AQFAAAAC8zZodHRwczovL2NkbjEuY2RubWUuc2UvNDE4MjA5Ni84LTMvdGVtcG9yYXJ5LWltYWdlMTQ0OTE4NzkxNjUyMl81NjYwZGEyZjk2MDZlZTE4N2IyMmViOTEuanBn

Går ni i nån mammagrupp? BVC har inte nämnt nåt men kan känna att det vore kul att träffa andra med kids i samma ålder.

Jag blev tillfrågad på BVC men känner dels inget behov av att träffa andra och dels vet jag inte hur jag skulle få tiden att räcka till för det.
Med tre barn, häst, hund och hus som vi håller på att renovera så kände jag att den lilla egentid jag eventuellt får någon gång spenderar jag gärna för mig själv i badet med en alkoholfri paraplydrink i näven, inte prata amning och konsistens på bebisens bajs med andra :p
Det var det som diskuterades den gången min man gick med sonen en gång och nej tack :p

Någon annan som haft väldigt lite avslag?

Jag hade i 8 dagar, på nionde så var allt som bortblåst. På dag 11 kom det i toastolen när jag tryckte på för att göra nr 2 men sen har det inte varit en droppe blod igen. Hon är nu 16 dagar.

Kan det verkligen försvinna bara sådär?
Jag har liksom inte haft en droppe blod på bindan sen dag 8, med det kanske bara är att tacka och ta emot?

När jag torkar kan det komma extremt lite rosa på pappret men då är det alltså om jag har förstoringsglas. Och ingen lukt alls.

Med första blödde jag i två månader och det var äckligt rent ut sagt med mängden, färgen och lukten.
Med andra blödde jag i två veckor men inte jättemycket sista veckan och sen övergick jag till trosskydd ett kort tag.
Å nu då när det försvinner bara sådär efter 8 dagar :confused:
Hade det åtminstone behövts trosskydd så hade jag inte varit som en frågetecken men det känns ju ändå som det försvann extremt snabbt?

Hoppar in från vårtråden men jag hade också väldigt lite avslag, blödde väl ca 2 veckor och sen var det rosa på pappret. Till återbesöket efter 4 veckor hade jag slutat med trosskydd för det behövdes inte längre.

• Gilla
Reactions: MM
Skulle heller aldrig låta mitt barn skrika sig till sömns. Dock kan han knorra lite men tycker det är okej att man ligger med handen på honom.

Idag ska jag till tandläkaren, äntligen! Hoppas på att få behålla tänderna...

När har ni dags för efterkontroll? Vad har ni tänkt för p-medel om ni nu har tänkt det? Själv har jag ingen som helst aning, dock vet jag att jag inte sätter in p-stav igen iaf.

Skulle heller aldrig låta mitt barn skrika sig till sömns. Dock kan han knorra lite men tycker det är okej att man ligger med handen på honom.

Idag ska jag till tandläkaren, äntligen! Hoppas på att få behålla tänderna...

När har ni dags för efterkontroll? Vad har ni tänkt för p-medel om ni nu har tänkt det? Själv har jag ingen som helst aning, dock vet jag att jag inte sätter in p-stav igen iaf.

Jag har min i början på februari. P-medel har jag inte ens funderat över. Antagligen blir det minipiller igen om det inte är något som talar emot det.

Bvc lämnade en bok idag som heter leva med barn där det står att man inte ska låta dem somna med bröstet i mun hela tiden.. :(

Alltså jag blir så irriterad av sådana "råd" :rage:.
Alla barn är olika, alla föräldrar också. Min son somnade alltid när han ammade. Och sov bredvid mig i sängen snuttandes. Det funkade för oss eftersom vi då fick sova gott hela natten.

Om jag skulle envisats med att han skulle somna i egen säng hade vi haft ett helvete istället.

Det var inga problem med att vänja av honom vid det när det var dags att sluta amma, då fick han ligga bredvid och så läste vi en saga och sjöng lite sånger. När han somnat lyfte jag över honom i spjälsängen.

Funkade hur bra som helst! För oss alltså, säger inte att det är en patentlösning för alla ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 991
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 566
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar