Höstföräldrar 2015 del 2.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack för gratulationerna :)

Får väl slänga in förlossningsberättelsen nu då.

Värkarna började runt 03, väldigt svaga och inte alls regelbundna. Vid 04 kom de lite tätare så vi bestämde oss för att åka in, det var trots allt halv storm ute så kändes bättre att vara ute i god tid. 05:15 var vi på förlossningen, öppen 4 cm och fortfarande svaga, oregelbundna värkar med typ 20 min mellanrum. 06:35 gick vattnet, som var fullt med bajs. Vid 07:30 började värkarna göra ondare och komma tätare så där nånstans hittade jag lustgasen o blev hög som ett hus. Vid 08 var jag fullt öppen och vid 08:05 så kom hon ut. En relativt snabb och smärtfri förlossning (utom sista halvtimmen) som jag är supernöjd med :)

Stort Grattis!!

Låter verkligen som en smidig förlossning. :)

Det har varit på gång ett tag men idag var första gången som min bebbe besvarade ett leende! :love: Hon har under senaste veckan blivit så mkt mer bebis och inte bara docka som hon var förut. Märks att hon börjar komma ifatt. Nu är hon plötsligt jätteintressead av omgivningen och vill vara med. Hon lyckas också hålla styr på huvudet under långa stunder. Älskade bebis! :love:

Alltså, det här med att man blir känslomässigt kaos - när kommer man ur det värsta av det? Allt får mig att grina för tillfället. :/ antagligen är det väl sömnbrist också...

Alltså, det här med att man blir känslomässigt kaos - när kommer man ur det värsta av det? Allt får mig att grina för tillfället. :/ antagligen är det väl sömnbrist också...

Man "ska" komma ur det rätt snabbt, annars bör man nog snacka med någon. Skrev själv en tråd om liknande problem när min onge var nykläckt, fick många bra tips och tankar där.

http://www.bukefalos.com/threads/baby-blues.1305948/

Han är ju rätt ny, blir 1 vecka imorgon. Har haft det upp och ner sen i lördags eller så, men det känns som att det blir bättre, lite grand iaf.
De flesta drabbas ju runt dag 3-4 eller ngn gång under första veckan. Så förhoppningsvis blir det snart bättre.

Han är ju rätt ny, blir 1 vecka imorgon. Har haft det upp och ner sen i lördags eller så, men det känns som att det blir bättre, lite grand iaf.

För mig höll det i sig några dagar, båda gångerna. Med äldsta dottern låg vi inlagda på neo och jag bröt ihop när jag inte hittade rätt dörr till Apoteket på sjukhuset där vi låg. Sen började jag grina i telefon när våra grannar så snällt lovade att hjälpa till med massa grejer.
Den här gången brast det lämpligt nog för mig när jag åkte på återbesöket med mini efter fyra dagar. Fick hulka en stund och sen ventilera lite med en vänlig barnmorska.
Det är nog bara att släppa ut oro och tankar.
Själv satt jag mest och grät utan anledning.

Ja, pratade med bm idag. Hennes svar blev att det är normalt för anknytningen till barnet. Sen pratade hon vidare om att det nog var nyttigt för mig att gråta eftersom jag nog biter ihop för mycket i normala fall (jag sa att det kändes ovant för mig att vara så lättrörd) och att jag ska ge det några veckor...! Sen avslutade hon med att jag skulle ta några varv extra i grönsaksdisken när jag konstaterade att jag tappat 18 kg på en vecka....! Måste börja säga ifrån att jag vill gå hos hennes kollega , för den här gör mig bara arg.

Har varit rätt nojig ikväll också då vi lyckades hälsa på hos en som senare idag fick förkylningssymptom. Att vara förälder kommer att göra mig till ett vrak. ;)

Ja, pratade med bm idag. Hennes svar blev att det är normalt för anknytningen till barnet. Sen pratade hon vidare om att det nog var nyttigt för mig att gråta eftersom jag nog biter ihop för mycket i normala fall (jag sa att det kändes ovant för mig att vara så lättrörd) och att jag ska ge det några veckor...! Sen avslutade hon med att jag skulle ta några varv extra i grönsaksdisken när jag konstaterade att jag tappat 18 kg på en vecka....! Måste börja säga ifrån att jag vill gå hos hennes kollega , för den här gör mig bara arg.

Har varit rätt nojig ikväll också då vi lyckades hälsa på hos en som senare idag fick förkylningssymptom. Att vara förälder kommer att göra mig till ett vrak. ;)
Men herregud vilket pucko till barnmorska, klokt av dig att nyta!
Ang nedstämdhet så släppte det fort för min del. Bra att du är vaksam, fortsätt hålla koll!

Igår hade jag världens dipp. Ångesten kom som ett brev på posten. var ute och gick och bara grät och grät. Kände mig helt misslyckad som mamma då Casper varit gnällig rätt många dagar och det är bara jag som duger. Dessutom så har jag tandvärk och ska till tandläkaren imorgon. Sambon jobbar varenda dag hela veckan så känt mig rätt ensam. Mamma kom över igår kväll och höll mig sällskap.

Idag fick jag en timme för mig själv som spenderandes i duschen och fix efteråt. Känner mig som en ny människa. Ska iväg till en kompis alldeles strax så jag får några timmar att gå. Imorgon åker jag hem till mamma och pappa på em så jag slipper vara så mkt ensam när sambon är borta 14-23.

Bvc har varit på besök idag. Första känslan är att jag vill byta sköterska. Han har gått upp nästan 100 gram sen i söndags och hon hade inte ens med sig hans vikt från utskrivningen från bb, så hon frågade oss. Sen sa hon att det är viktigt att han vänder upp i vikt igen. Jag sa att han redan vänt från -11% till -8 och nu -5. "Jaha, det var ju.. Bra".

Jag har låtit honom amma fritt sen start, visst jobbigt på nätterna och jag känner mig lite som en napp ibland, men jag tänker att det ger fler fördelar än nackdelar att göra så. Då sitter hon och säger att jag verkligen bara borde låta honom amma en kvart och sen ta bort honom. Jag brukar lyfta bort honom när jag märker att han somnat eller snuttar utan att suga, men att gå därifrån till att neka honom efter 15 minuter om han inte är klar känns helt främmande.

Vad gällde nedstämdhet så sa hon att jag får göra ett test om 6-8 veckor, och att det är bra för mig att gråta.. !!!!! Jesus. Jag blir knäpp!

Suck. Ska se om den andra sköterskan verkar vettigare, annars får jag leta ny bvc.

Jag har låtit honom amma fritt sen start, visst jobbigt på nätterna och jag känner mig lite som en napp ibland, men jag tänker att det ger fler fördelar än nackdelar att göra så. Då sitter hon och säger att jag verkligen bara borde låta honom amma en kvart och sen ta bort honom. Jag brukar lyfta bort honom när jag märker att han somnat eller snuttar utan att suga, men att gå därifrån till att neka honom efter 15 minuter om han inte är klar känns helt främmande.

Men suck, det (råden) är ju bara fel fel fel! Inte konstigt att amningen krånglar för folk om de får så knäppa råd av BVC :down:

Tycker du gör helt rätt! Finns ingen anledning att göra något annat än att följa bebisens behov. Vill bebis amma fyra timmar i sträck ja då är det väl det den behöver.

(Däremot om man själv mår dåligt eller har problem med amningen på ett eller annat vis kan det ju finnas all anledning att ändra till annat än "fri amning".)

Igår hade jag världens dipp. Ångesten kom som ett brev på posten. var ute och gick och bara grät och grät. Kände mig helt misslyckad som mamma då Casper varit gnällig rätt många dagar och det är bara jag som duger. Dessutom så har jag tandvärk och ska till tandläkaren imorgon. Sambon jobbar varenda dag hela veckan så känt mig rätt ensam. Mamma kom över igår kväll och höll mig sällskap.

Idag fick jag en timme för mig själv som spenderandes i duschen och fix efteråt. Känner mig som en ny människa. Ska iväg till en kompis alldeles strax så jag får några timmar att gå. Imorgon åker jag hem till mamma och pappa på em så jag slipper vara så mkt ensam när sambon är borta 14-23.
Kram!

Det är guld värt att få en timme för sig själv emellanåt, bara att åka och handla kan vara skönt tycker jag.

Jag kör också fri amning och det funkar bra. Ibland äter hon för fort och kräks lite men det är inte några mängder.
Idag har jag lyckats tvätta i tvättstugan och duscha under hennes förmiddagslur och sen gick vi upp på stan och handlade en julklapp. Hon är ganska lättskött dagtid, det är mest det där med att få sova i lagom tid på natten... men de senaste två nätterna har hon somnat vid 12 efter lite gnäll, bättre än 02 iaf :)

Hur gör ni med sovande på nätterna? Jag hade tänkt ha honom i egen säng bredvid, men det gav jag upp rätt fort eftersom han vaknar när han läggs där och vägrar somna om. Vet inte hur jag ska komma runt det heller. Just nu sover han bredvid mig, får han välja så så jäkla nära som möjligt.

Kan man lägga om dem i egen säng när de blivit lite äldre? Mitt mammahjärta går i bitar när han blir sådär ledsen. Stålsätter man sig eller kan man "reda upp det" senare?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 991
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 566
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon