Höstföräldrar 2015 del 2.

Status
Stängd för vidare inlägg.
26/11, 4 dagar före bf kom vår lilla tjej :)

Blev akutsnitt under narkos då både jag och bebis hade feber. Hela förloppet var otroligt snabbt, vi var här 1630 och bara ca tre timmar senare bestämdes om snitt. Har troligtvis läckt vatten i minst en vecka och därför blivit så sjuk (40 graders feber) men de sa att även om jag kommit in tidigare för vattnet så hade jag blivit hemskickad och sen hade det gått såhär ändå. Men de sa även att denna förlossning inte var som det ska, för man ska inte ha så ont och det ska gå att lindra.

Kan ärligt säga att det var vidrigt. Hade värkar oavbrutet, flera doser bricanyl kunde inte stoppa det ens. Grät och skrek mig igenom det hela, från att vi bestämdes oss för att ringa taxi vid typ 1530 tills jag sövdes vid 1930tiden. Fick all smärtlindring som fanns men hjälpte inte så mkt. Tillomed snittet gjorde ont (blev sövd därför). Ska sova nu så får skriva bättre sen.

Oj, tänk så olika det är ändå, ingen förlossning är den andra lik. För oss tog det 60 minuter mellan beslutet och själva snittet. Jag blev ju dessutom i princip värkfri efter att de plockat bort droppet.

Hoppas du slipper ont i såret och repar dig snabbt!

Grattis till lilltjejen!

Jag har också tänkt på det där med hur olika förlossningar är även när allt går normalt. Var i en grupp på facebook där folk skrev vad de hade för smärtlindring och det var rätt många som inte hade något, alternativt bara lustgas och det var vad jag hoppades innan att jag också skulle klara mig på. Den smärtan jag upplevde var dock värre än något annat jag varit med om (och då har jag ändå haft en del smärta innan, med blindtarmen och diskbråck bl.a.) och jag klarade verkligen inte av det, utan tog tacksamt allt som erbjöds när det gick att få. Jag tänker att det måste gjort betydligt mindre ont för de som klarar sig utan :p

Jag har också tänkt på det där med hur olika förlossningar är även när allt går normalt. Var i en grupp på facebook där folk skrev vad de hade för smärtlindring och det var rätt många som inte hade något, alternativt bara lustgas och det var vad jag hoppades innan att jag också skulle klara mig på. Den smärtan jag upplevde var dock värre än något annat jag varit med om (och då har jag ändå haft en del smärta innan, med blindtarmen och diskbråck bl.a.) och jag klarade verkligen inte av det, utan tog tacksamt allt som erbjöds när det gick att få. Jag tänker att det måste gjort betydligt mindre ont för de som klarar sig utan :p

Jag provade lustgas och kan inte säga att det gav mig så mycket mer än yrsel och hjälp med att tänka på att andas. Min storasyster tyckte att det var det bästa hon fått och min lillasyster tyckte mest att hon blev yr, precis som för mig.

Nu var det ju helt igångsatta värkar jag hade också vilka jag misstänker är lite annorlunda än vanliga. Hade värkar varannan minut från start på droppet i princip och sen ett i ett i 9 timmar utan resultat, det enda som blev när de höjde droppet var att värkarna blev intensivare. Kändes inte som att kroppen inte hjälpte till alls heller, trots att jag ville.

Någonstans kan jag ändå tänka mig att göra om det hela märkligt nog. ;)

Jag hade ganska täta värkar rätt länge också, men fram till 4-5 cm öppet gick det rätt bra smärtmässigt. Därefter blev det rent utsagt vidrigt smärtsamt och med knappt en minut mellan varje och då fick jag eda, vilket var som en befrielse. Då var jag nästan emot eda innan förlossningen :p

Jag hade ganska täta värkar rätt länge också, men fram till 4-5 cm öppet gick det rätt bra smärtmässigt. Därefter blev det rent utsagt vidrigt smärtsamt och med knappt en minut mellan varje och då fick jag eda, vilket var som en befrielse. Då var jag nästan emot eda innan förlossningen :p

Jag var knappt öppen 3 cm vid första värkarna, och då hade de fixat det med ballong.
Fick spinalbedövning innan snittet och den verkar ju ungefär som en eda. Hade nog varit fantastiskt att få en sån när det var som jävligast. Jag ville mest sova tillslut, hade ju haft en natt innan där de väckte mig varannan timme så orken var minst sagt sådär.

Grattis @BernT! Skönt att det gick bra trots allt med förlossningen. Hur mår flickan nu? Har febern gått ner? Och varför blev ni sjuka, dvs fick feber av att läcka fostervatten?

e. Kändes inte som att kroppen inte hjälpte till alls heller, trots att jag ville.

Någonstans kan jag ändå tänka mig att göra om det hela märkligt nog. ;)
Jag sa precis efter en jobbig förlossning att jag skulle kunna ha en till på raken :eek:. Va? sa bm. Så konstig man blir , vad det nu beror på.

Igår beställdes det en babybjörn we. Jag har en gammal orginal som jag fått av en kompis. Lilleman älskar den och blir alltid lugn i den. Men jag får så ont i ryggen, så nu investerade vi i en bättre modell som avlastar på höften. Väldigt skönt med bärsele att man ändå kan röra sig så man får en del gjort. Så nu tycker jag postgången kan gå lite fort så vi får hem den. Blev dessutom lite billigare med -25% och bidrag från farmor och farfar. Just nu sitter lilleman och sover i selen efter vi satt upp adventsljusstakar och stjärnor. Ska väcka sambon som jobbat natt snart med.

Ja den där lustgasen kändes mest som en mental snuttefilt för min del och, som @Roxer skriver, en påminnelse att andas. Nästa gång vill jag nog hinna med eda! Nåja, det är väl ett tag tills dess :p

Igår beställdes det en babybjörn we. Jag har en gammal orginal som jag fått av en kompis. Lilleman älskar den och blir alltid lugn i den. Men jag får så ont i ryggen, så nu investerade vi i en bättre modell som avlastar på höften. Väldigt skönt med bärsele att man ändå kan röra sig så man får en del gjort. Så nu tycker jag postgången kan gå lite fort så vi får hem den. Blev dessutom lite billigare med -25% och bidrag från farmor och farfar. Just nu sitter lilleman och sover i selen efter vi satt upp adventsljusstakar och stjärnor. Ska väcka sambon som jobbat natt snart med.
Vi har också köpt sele, en Manduca. Jag har dock inte ens provat den för jag köpte en trikåsjal på Tradera (så mysigt! :love:) men maken älskar den! Det är verkligen guld värt att få fria händer.

När jag var liten pratades det om gaser från skumgummimadrasser, vet inte hur mycket rätt det är. Jag skulle mer oroa mig för tilltäppta andningsvägar. Är det vad ni behöver för att få lugna nätter hade jag kört på en lite hårdare madrass utan kudde så det inte finns så mycket att dyka ner med ansiktet i och sen ett andningslarm.

Har haft alla mina tre sovandes på mage, men jag har varit väldigt noga med deras temperatur både i sängen och i vagnen. Fast två av dem kunde sova i vagnen på sida åtminstone. Har en vän som är barnläkare och hon tyckte att det var viktigare att de fick sova ordentligt än det ryckiga sovande de hade när jag försökte ha dem på rygg.

Har läst på om PSD. Verkar oklart vilken betydelse magsovning egentligen har. Men för ett friskt fullgånget barn torde risken vara väldigt liten om man är noga med temperatur och att hålla andningsvägarna fria. Så vi skulle nog våga ha henne på mage om det är det hon vill, i synnerhet med andningslarm.

Inatt har hon dock sovit hur bra som helst, på rygg vid min huvudkudde. Imorse var hon en liten solstråle och sedan sov hon ytterliggare 4 timmar medan jag var på efterkontroll på MVC och sedan en shoppingrunda. Om det inte var för att hon först imorgon blir fyra veckor så skulle jag tro att hon gått igenom första utvecklingssprånget, för hon har verkligen varit som förbytt den senaste veckan. Vi får väl se hur det utvecklar sig. Jag njuter av den här dagen. :D

26/11, 4 dagar före bf kom vår lilla tjej :)

Blev akutsnitt under narkos då både jag och bebis hade feber. Hela förloppet var otroligt snabbt, vi var här 1630 och bara ca tre timmar senare bestämdes om snitt. Har troligtvis läckt vatten i minst en vecka och därför blivit så sjuk (40 graders feber) men de sa att även om jag kommit in tidigare för vattnet så hade jag blivit hemskickad och sen hade det gått såhär ändå. Men de sa även att denna förlossning inte var som det ska, för man ska inte ha så ont och det ska gå att lindra.

Kan ärligt säga att det var vidrigt. Hade värkar oavbrutet, flera doser bricanyl kunde inte stoppa det ens. Grät och skrek mig igenom det hela, från att vi bestämdes oss för att ringa taxi vid typ 1530 tills jag sövdes vid 1930tiden. Fick all smärtlindring som fanns men hjälpte inte så mkt. Tillomed snittet gjorde ont (blev sövd därför). Ska sova nu så får skriva bättre sen.

Stort grattis! Hoppas att ni mår bättre snart!

Bara jag som älskar lustgasen :o :p

Smärtan vid mina värkar har inte varit någon dans på rosor utan varit jävliga men får jag bara lustgasen så klarar jag mig.
Det är väl olika hur mycket man klarar av att gå in i sig själv och jag kan det till 100% med den utan att för den sakens skull "försvinna" iväg och bli omedveten om vad som sker i mig och omkring mig. Jag svarade på frågor på teckenspråk under värkarna medans gasen gjorde verkan :D
Men då jag haft värkstimulerande dropp så måste jag ha eda för det är helt andra värkar. Dom är konstgjorda och känns på ett annat vis. Mer kraft i dom och det är ren pina. Mina egna värkar känns helt annorlunda på ett bättre vis.

Nu blir det ju inga fler barn här och jag får väl skamset erkänna att jag sa hej då på ett ledsamt vis till lustgasen när jag andades in det för sista gången då jag syddes. Vi är liksom bästa vänner i det där rummet :o :love:

Någon annan som haft väldigt lite avslag?

Jag hade i 8 dagar, på nionde så var allt som bortblåst. På dag 11 kom det i toastolen när jag tryckte på för att göra nr 2 men sen har det inte varit en droppe blod igen. Hon är nu 16 dagar.

Kan det verkligen försvinna bara sådär?
Jag har liksom inte haft en droppe blod på bindan sen dag 8, med det kanske bara är att tacka och ta emot?

När jag torkar kan det komma extremt lite rosa på pappret men då är det alltså om jag har förstoringsglas. Och ingen lukt alls.

Med första blödde jag i två månader och det var äckligt rent ut sagt med mängden, färgen och lukten.
Med andra blödde jag i två veckor men inte jättemycket sista veckan och sen övergick jag till trosskydd ett kort tag.
Å nu då när det försvinner bara sådär efter 8 dagar :confused:
Hade det åtminstone behövts trosskydd så hade jag inte varit som en frågetecken men det känns ju ändå som det försvann extremt snabbt?

@Matmissbrukaren Jag trodde att jag skulle komma väldigt lindrigt undan vad gällde avslaget för det blev precis som du beskriver. Sedan försvann ett par stygn och nu blöder det till och från igen, färskt blod. Svårt att veta när det tar i bara. Ibland räcker trosskydd och ibland behövs plusbinda.

September
1/9 Californication, Stockholm, 1:a barnet, pojke - Gabriel född med akutsnitt, 29/8 kl 15.22. 3235 g, 50 cm lång.
13/9 - Quickstep, Halland. 2:a barnet, pojke - Född 17/9 kl 05:47. 4600 g, 52 cm lång.
15/9 - Norma - Värmland, 1:a barnet, flicka - Född 14/9 kl 17.26. 3500 g, 51 cm lång.
17/9 - krambanan, Skåne, 1:a barnet, flicka
21/9 - westerngirl- Småland 2:a barnet, flicka
21/9 - pontevecchio, Sthlm, 1:a barnet, pojke Född 2/10 kl 02,22. 4495 g, 54 cm
26/9 - zewz - Småland, 2:a barnet, flicka - Ebba född med planerat snitt 15/9 08.34 4000 gram 50 cm.

Oktober
4/10 - annoj - Småland, 1:a barnet
6/10 - Flixon, Skåne, 1:a barnet, flicka - Född 9/10 kl 06:22. 3384 g, 49 cm lång.
10/10 Allevo, Östergötland, 1:a barnet, pojke - Sebastian född 27/10 kl 07:50. 3300g, 51cm lång.
15/10 - Fivi - Gotland, 1:a barnet, pojke Född 9/10 kl 12.19. 3520 g, 52 cm lång.
17/10 EnLitenAnna, Sörmland, 2:a barnet
29/10 Linisen, Uppland 1:a barnet, troligtvis pojke- Casper Född 22/10 planerat snitt 14:04, 3480g, 50cm.

November
6/11 - Sedna , Stockholm 1:a barnet, flicka - Född 31/10 kl 06:07, 3200g, 50cm.
7/11 - Matmissbrukaren, Halland, 3:e barnet, flicka - Född 12/11 kl 11.01, 3950 g, 51 cm lång.
7/11 - Mitrolle, Närke, 1:a barnet, flicka Alva Född 17/11 kl 22:37, 3425 g 49,5 cm.
12/11 - BuenoBull, Uppland, 2:a barnet, flicka
15/11 - Saigon, Skåne, 1:a barnet. Född 24/9, kl 08.32, 49 cm, 2,4 kg, flicka
19/11 - Mulles_matte, Småland, 4:e barnet, flicka
23/11 - Roxer, Uppland. 1:a barnet. Född med akut snitt 25/11 kl. 04.29, 52 cm, 3760 gram, pojke
30/11 - Bernt, Göteborg, 1:a barnet

Tror att det var senaste listan...?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 134
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 991
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 568
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar