Höstföräldrar 2015 del 2.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skulle heller aldrig låta mitt barn skrika sig till sömns. Dock kan han knorra lite men tycker det är okej att man ligger med handen på honom.

Idag ska jag till tandläkaren, äntligen! Hoppas på att få behålla tänderna...

När har ni dags för efterkontroll? Vad har ni tänkt för p-medel om ni nu har tänkt det? Själv har jag ingen som helst aning, dock vet jag att jag inte sätter in p-stav igen iaf.

Jag har i mitten/slutet på januari.
Det blir hormonspiral igen. Supernöjd med den förra så kör på det igen.

Jag hade Alva bredvid mig första nätterna hemma, det var enklast då hon vaknade och ville amma lite hela tiden kändes det som. Efter några nätter började jag flytta över henne när hon somnat efter amning, det går om man har en filt runt och lägger ner försiktigt. Men inte alltid, i morse tog det 1 h sovande på min mage innan jag kunde flytta henne öht.

Inatt hade hon skrikperiod i typ 1-2 h så jag fick mest bara stå och guppa varvat med amning, hon slocknade 01:20 typ... *trött mamma*

Går ni i nån mammagrupp? BVC har inte nämnt nåt men kan känna att det vore kul att träffa andra med kids i samma ålder.

Vår bvc kommer kalla samma grupp som var föräldragrupp innan.

Angående efterkontroll och preventivmedel så har jag inte någon tid för det, men funderar på hormonspiral. Har haft p-piller förr men vill helst inte stoppa i mig hormoner, dock känns kopparspiral inte heller så lockande och hormonspiral ska ju vara mindre mängd hormoner och mest lokalt.. Så jag får nog kompromissa där.

När har ni dags för efterkontroll? Vad har ni tänkt för p-medel om ni nu har tänkt det? Själv har jag ingen som helst aning, dock vet jag att jag inte sätter in p-stav igen iaf.

Hade efterkontroll förra veckan. Skulle haft om ett par veckor men gjorde bort det då jag ändå var till bm för att få ett störande stygn bortplockat.

Fick minipiller utskrivet. Har aldrig testat det tidigare och är generellt skeptisk till hormoner. Har tidigare kört med säkra perioder och avbrutet i flera år utan graviditet. Kanske fortsätter med det. Ett syskon vore välkommet, även om vi helst väntar ett par år i alla fall. Bm menade att helamming är så gott som säkert första månaderna, men det litar jag inte på.

Hur gör ni med sovande på nätterna? Jag hade tänkt ha honom i egen säng bredvid, men det gav jag upp rätt fort eftersom han vaknar när han läggs där och vägrar somna om. Vet inte hur jag ska komma runt det heller. Just nu sover han bredvid mig, får han välja så så jäkla nära som möjligt.

Kan man lägga om dem i egen säng när de blivit lite äldre? Mitt mammahjärta går i bitar när han blir sådär ledsen. Stålsätter man sig eller kan man "reda upp det" senare?

Jag kör också fri amning! Men sen får han ersättning ibland om vi är nånstans där jag inte vill amma. Det kändes viktigt för mig att han kan ta flaska och ersättning också fär att inte känna mig helt låst om jag vill få lite egentid. Dock får han oftast bara en gång om dagen.

Vi har fått in en jättebra rutin! Runt 20-21 åker pyjamasen och vi lugnar ner hemmet lite, slutar renovera, dämpad belysning och alla myser i soffan bara för att varva ner.
Sen när det är dags att sova får han ren blöja och sen så sitter jag i sängen och ammar en liten stund och sen får han en flaska ersättning av pappa för att bli riktigt ordentligt mätt. Sen gå lite med honom så han rapar, sen lägger man ner honom i spjälsängen och han somnar själv efter bara några minuter. Då är klockan oftast ca 22.30 och han vaknar inte hungrig förrän klockan 4-5 ungefär. Då är mina bröst sprängfyllda, vilket är ganska bra för då kommer mjölken lätt, så han inte behöver suga så värst och han blir mätt fort. Han halvsover oftast redan när han ätit färdigt så efter det är det bara att lägga honom i sin säng igen och sen sover han ett par timmar till:)

Så ser det oftast ut. Men ibland är han mer vaken eller gnällig och då blir jag oftast så trött så det slutat med att jag ligger ner och ammar och då hamnar han i vår säng hela natten:D Men vi sover bäst allihop när han sover i sin egen säng!

Man får prova sig fram tills man hittat det som funkar bäst för ens egen familj!

Jag ska boka in en tid i januari tänkte jag.
Vad kollar man då??

Innan jag blev gravid hade jag ätit samma p-piller utan uppehåll i 12 år. Kände direkt när jag slutade med dem att jag mådde SÅ mycket bättre! Så jag tänker inte stoppa i mig hormoner igen.
Så jag har beställt hem Natural Cycles. Dessutom så har vi tänkt skaffa ett syskon hyfsat tätt och då kan man använda det omvänt!:up:

Btw när kommer mensen tillbaka??

Vad kollar man då??

Innan jag blev gravid hade jag ätit samma p-piller utan uppehåll i 12 år. Kände direkt när jag slutade med dem att jag mådde SÅ mycket bättre! Så jag tänker inte stoppa i mig hormoner igen.
Så jag har beställt hem Natural Cycles. Dessutom så har vi tänkt skaffa ett syskon hyfsat tätt och då kan man använda det omvänt!:up:

Olika för alla när mensen kommer tillbaka. Jag har fått den en månad efter förlossningen båda gångerna tidigare, så "helamningspreventivmedelsmetoden" är inget för mig ;)

Man pratar om graviditeten, förlossningen, ens upplevelse om båda delarna i efterhand. Man diskuterar preventivmedel om man inte bestämt sig för något, om man vill ha något.
Om man vill så får man en gynundersökning för att se så allt ser ut som det ska. Bm känner så livmodern minskat, om blivit sydd och det ser fint ut och så känner bm efter hur det går med knipandet.
Å så visar man upp bebis så klart :love:

Jag trodde inte att det fanns något annat än fri amning :p så det kör vi på iaf.

BVC var här idag och bebis har på tre dagar redan gått upp över födelsevikten. Känns som bra betyg speciellt med tanke på att jag verkligen inte ville amma innan, men det var inte så farligt. Sen kanske det var bra att jag fortfarande var påverkad av narkos när jag fick prova första gången haha. Vi fick beröm också för att vi var så lugna föräldrar :D

Vår bebis sover med oss, asmysigt ju. Visst bra om hon kan sova själv sen men det tar vi då. Hon är ju bara åtta dagar.

Funderar över det här med ersättning, jag tänker börja jobba lite i slutet av februari (05-10 bara så inga heldagar) och bara varannan lör-sön, men det kräver ju att pappan kan vara själv med bebis. Och då måste hon ju äta ersättning då/pumpat ur. Är det lagom om man börjar introducera ersättning nån månad innan jag börjar jobba? Så att vi ser att det fungerar. Tänker fortsätta amma fram till typ juni kanske eller något sånt. Inte planerat direkt :p

Vi fick våra idag, få se hur de påverkar. Har hört Gott om holistics droppar också. Han verkar ha en del gaser, så vi provar ge Sempers magsroppae. Har minifom hemma också ifall att..

Vår tös har en del gaser hon med men windi pysventil har gjort underverk.

Även vi har haft besök av BVC idag. Supertrevlig barnmorska (?sköterska?). Visade sig att lilla bebben gått upp exakt 0,5 kg till på en vecka så nu har hon således gått upp ett helt kilo sen hon kom hem. Helt otroligt!! Stöddiga 4,5 kg väger hon nu.

Igår lyckades hon dessutom vända sig fr mage till rygg en gång. Det tyckte BVC var tidigt. Men hon har å andra sidan inte lyckats göra om det så det var kanske bara ren tur.

Min plutt sover fortf ganska mga timmar per dygn så vi har inte direkt behövt söva ngn gång. Hon somnar av sig själv både dag och natt. Hon sover sen vi kom hem i babynest i sängen. När vi låg inlagda sov hon varje natt på mitt bröst. Men nu blir hon för varm så då vågar jag inte med tanke på PSD. Hon kan gråta en halv till en minut när man lägger ner efter nattmålen (äter varje 2,5-3 h) men sen somnar hon.

Jag har idag fått hem en ny säng till henne. Den ser ut som en halvbåge typ och ställs precis vid sängen. Typ så som de nya BB-sängarna man sett på FB. Ska ta en bild sen och visa.

• Gilla
Reactions: MM
Vad kollar man då??

Är väldigt olika när mensen kommer tillbaka. Min dotter fyllde 2 i oktober och jag fick tillbaka mensen nån månad efter hon fyllde 1. Men hon ammades länge också. Med mina större så kom den tillbaka efter 3-4 mån ( och de ammades 4 mån resp inte alls).

Jag trodde inte att det fanns något annat än fri amning :p så det kör vi på iaf.

BVC var här idag och bebis har på tre dagar redan gått upp över födelsevikten. Känns som bra betyg speciellt med tanke på att jag verkligen inte ville amma innan, men det var inte så farligt. Sen kanske det var bra att jag fortfarande var påverkad av narkos när jag fick prova första gången haha. Vi fick beröm också för att vi var så lugna föräldrar :D

Vår bebis sover med oss, asmysigt ju. Visst bra om hon kan sova själv sen men det tar vi då. Hon är ju bara åtta dagar.

Funderar över det här med ersättning, jag tänker börja jobba lite i slutet av februari (05-10 bara så inga heldagar) och bara varannan lör-sön, men det kräver ju att pappan kan vara själv med bebis. Och då måste hon ju äta ersättning då/pumpat ur. Är det lagom om man börjar introducera ersättning nån månad innan jag börjar jobba? Så att vi ser att det fungerar. Tänker fortsätta amma fram till typ juni kanske eller något sånt. Inte planerat direkt :p

Du är så härlig tycker jag!
Det jag gillar mest är att du inte sitter fast nånstans. Så skönt att allt verkar flyta på så bra med er lilla flicka när nu starten blev tuff med akut snitt och sjukdom hos dog.

Angående flaska och ersättning, jag skulle nog introducera flaska med utpumpad mjölk först jag hade nog gjort precis som du planerar - börjat nån månad innan skarpt läge, sen lite närmare hade jag också testat ersättning istället för utpumpat.

Här gör vi också som vi tycker och känner å bebis tycker att vi äter oss till sömns vid bröstet och sover tätt intill mamma på nätterna, och då får det vara så.
Amma får hon göra så ofta hon vill och så länge som hon vill, och var det än behövs.
Än så länge har vi betat av en toa på ge-kås när jag satt på dass. Men vad gör man när bebis skriker efter mat å man är själv. Var lika bra att mata. Hennes behov går före mina ;) :p
Å så kön på ett kafé när det närmar sig våran tur att beställa givetvis, mitt i tösens konsert så var det bara att langa fram tutten bland tusen andra människor... Å på köpet fick jag en tant som skulle gulla med henne mitt i matningen inför alla människor :laugh:
Gäller att inte vara blyg när man ammar :p

Idag blev min tösabit redan 3 veckor :eek:
Fick första leendet tillbaka idag med :love:
AQFAAAAC0D9odHRwczovL2NkbjMuY2RubWUuc2UvNDE4MjA5Ni84LTMvdGVtcG9yYXJ5LWltYWdlMTQ0OTE4Nzk0MzU3MF81NjYwZGE0YTk2MDZlZTE4M2E5ZDg5NDAuanBn

Försökte se om hon är lik någon av sina syskon och än så länge är hon mer lik sin bror än syster. Tror dom får samma hårfärg. Ögonen har jag svårt att avgöra än. Brorsans är bruna och var svårtydda länge i färgen när han var liten och storasyster har blåa och det syntes rätt kvickt att hon skulle få blåa ögon.
AQFAAAAC8zZodHRwczovL2NkbjEuY2RubWUuc2UvNDE4MjA5Ni84LTMvdGVtcG9yYXJ5LWltYWdlMTQ0OTE4NzkxNjUyMl81NjYwZGEyZjk2MDZlZTE4N2IyMmViOTEuanBn
Vad söt hon är! :love:

• Gilla
Reactions: MM
Fick ni någon goodiebag på BB? Vi hann ju avverka två BB och på första fick man ett pkt blöjor. På nästa var det en tygpåse innehållandes massor av bra saker bla ett paket blöjor med hälften stlk1 och hälften stlk 2, strumpor fr PoP, ett nr av Vi föräldrar, Bentaphen-salva, Decubal-kräm, Dialon-puder, badolja, schampo, tvättcreme m m, rabattkupong på PoP med 25% på ett köp samt div reklam och info. Riktigt trevligt!

Fick ni någon goodiebag på BB? Vi hann ju avverka två BB och på första fick man ett pkt blöjor. På nästa var det en tygpåse innehållandes massor av bra saker bla ett paket blöjor med hälften stlk1 och hälften stlk 2, strumpor fr PoP, ett nr av Vi föräldrar, Bentaphen-salva, Decubal-kräm, Dialon-puder, badolja, schampo, tvättcreme m m, rabattkupong på PoP med 25% på ett köp samt div reklam och info. Riktigt trevligt!

Nope ingenting här på BB. Däremot hämtade jag ut Liberos gratisbox innan som jag tycker var väldigt bra!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 991
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 565
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar