Höstföräldrar 2015 del 2.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick ni någon goodiebag på BB? Vi hann ju avverka två BB och på första fick man ett pkt blöjor. På nästa var det en tygpåse innehållandes massor av bra saker bla ett paket blöjor med hälften stlk1 och hälften stlk 2, strumpor fr PoP, ett nr av Vi föräldrar, Bentaphen-salva, Decubal-kräm, Dialon-puder, badolja, schampo, tvättcreme m m, rabattkupong på PoP med 25% på ett köp samt div reklam och info. Riktigt trevligt!

Vi fick en tygpåse med två små paket blöjor (pampers och libero), en del provförpackningar, rabattkuponger och reklam.

Fick ni någon goodiebag på BB? Vi hann ju avverka två BB och på första fick man ett pkt blöjor. På nästa var det en tygpåse innehållandes massor av bra saker bla ett paket blöjor med hälften stlk1 och hälften stlk 2, strumpor fr PoP, ett nr av Vi föräldrar, Bentaphen-salva, Decubal-kräm, Dialon-puder, badolja, schampo, tvättcreme m m, rabattkupong på PoP med 25% på ett köp samt div reklam och info. Riktigt trevligt!
Vi fick en med blöjor, strumpor, en tidning och nåt mer smått. Håller med om att det var trevligt! :)

Funderar över det här med ersättning, jag tänker börja jobba lite i slutet av februari (05-10 bara så inga heldagar) och bara varannan lör-sön, men det kräver ju att pappan kan vara själv med bebis. Och då måste hon ju äta ersättning då/pumpat ur. Är det lagom om man börjar introducera ersättning nån månad innan jag börjar jobba? Så att vi ser att det fungerar. Tänker fortsätta amma fram till typ juni kanske eller något sånt. Inte planerat direkt :p

Jag tror också att det är smartast att prova utpumpat i flaska först. Tänker att då blir det en nyhet i taget för bebisen. Men det verkar vara så olika. Vissa bebisar verkar äta vad som helst hur som helst, medan andra accepterar bara en viss sorts napp, en viss amningsställning osv.

Sen ska man också vara medveten om att introducera flaska är en risk för att amningen börjar krångla. Vissa bebisar klarar inte två tekniker (det är olika med flaska och bröst) och vissa blir lata för det är lättare att gå ut maten ut flaskan :p

Det behöver verkligen inte bli problem, för många går det galant! Men det är bra att känna till så att det är något man har i bakhuvudet så man inte blir förvånad :)

Vi fick inte nåt alls på BB.
Tror man fick nån påse sist egentligen, men då for vi iväg med ambulans så vi hamnade lite mellan stolarna.

Fick ni andra också ta med blöjor till BB? Förr höll de med blöjor men har slutat med det.
Vi fick iofs så himla mycket när vi låg inne på neo så det räcker för flera ungar så jag klagar inte :)
Men informationen om vad man kan förväntas få hjälp med på BB var lite olika tycker jag. Nån sa "baaara ring på klockan så kommer vi!", men när jag sen en av de typ tre gånger behövde hjälp och ringde på klockan var det en sur sköterska som spydigt frågade vart pappan höll hus...
Sen frågade jag hur man gjorde med barnet när man skulle duscha, nysnittad och jävlig, skulle jag ta med henne eller såg de efter henne..? "Ja, ta du med henne, vi är ju inga barnvakter!"
Nä, okej... :meh: Det var skönt att få komma hem :angel:

Fick något liknande som du fick i din andra goodiebag.

Tror man fick nån påse sist egentligen, men då for vi iväg med ambulans så vi hamnade lite mellan stolarna.

Fick ni andra också ta med blöjor till BB? Förr höll de med blöjor men har slutat med det.
Vi fick iofs så himla mycket när vi låg inne på neo så det räcker för flera ungar så jag klagar inte :)
Men informationen om vad man kan förväntas få hjälp med på BB var lite olika tycker jag. Nån sa "baaara ring på klockan så kommer vi!", men när jag sen en av de typ tre gånger behövde hjälp och ringde på klockan var det en sur sköterska som spydigt frågade vart pappan höll hus...
Sen frågade jag hur man gjorde med barnet när man skulle duscha, nysnittad och jävlig, skulle jag ta med henne eller såg de efter henne..? "Ja, ta du med henne, vi är ju inga barnvakter!"

Vi fick ingen goodiebag från bb. Däremot var det sjukt lite för alla att göra så vi hade alltid sköterska på rummet inom 30 sekunder från att vi ringde på klockan.

På bb svassade sköterskor runt mig hela tiden och tyckte att jag skulle ta det lugnt och säga till om jag behövde hjälp och att vi skulle ringa om jag skulle duscha så att någon följde med eller passade bebis eftersom jag var snittad. Sen vet jag inte om det var för att det var lite för dem att göra som det var så. ;)

Vi har fortfarande inte något namn på sonen. Blir väl Bebben eller något. ;)

@Zewz

Vårt BB hade blöjor så där behövde man inte använda sina egna. Det var också ganska lite att göra för personalen tror jag, då det bara föddes 4 barn samma dygn som vårt, jag ringde dock bara 2 ggr tror jag. Vi hade iaf tur med så låg belastning för BB eftersom det innebar ett helt eget rum och pappa fick sova kvar 2 nätter :)

Med stora barnen så var det fri tillgång på blöjor när man låg på BB och denna gången så fick man ett paket Libero stl 1, några stora bindor till mig och en liten flaska barnolja i en kasse.
Med dom större så minns jag inte att vi fick något till sonen men tösen fick en snuttefilt som hon har kvar i sängen än idag.
Bebis fick en snuttefilt, en haklapp och en sked från Bvc på hembesöket.

Sömnbrist deluxe här!

Bebis ville inte sova inatt (heller..) och vid sex på morgonen så väckte jag hennes kära pappa så han fick ta över för jag skulle till ge-kås på förmiddagen och shoppa med min syrra som tagit sig dit.
Jag fick sova några timmar och var i Ullared vid halv tolv. Bara jag och bebis som åkte.
Stora tösen skulle på kalas idag och mannen och sonen skickade jag till stallet för att fixa för hästen medans jag shoppade så slapp jag det idag och stressa hem.
Har en timma dit och lillan sov som tur var hela vägen dit och hem.

Nu är syrran här till måndag och sen orkar jag inte fler besök i år känner jag.
Varit så less på folk att jag satte telefonen på vidarebefordring på inkommande samtal till min man i fyra dagar nu. Men det har varit skönt å jag och lillan har fått vara ifred och mysa :love:

Sonen fyller dock år i veckan så det blir kalas. Men svärmor bjöd in oss till jul och det ska bli skönt att slippa fixa mat och greja. Dom bor 5 min ifrån oss så det är inte omständigt att ta sig dit och hem heller.
Sedan är mannen bjuden på julbord av jobbet snart med respektive. Dom var lite hemlighetsfulla med var det skulle hålla hus men mannen frågade om det var bebisvänligt och det var det så jag och lillan ska med. Svärföräldrarna passar stora barnen :) Ser jag fram emot. Ska bara fixa något snyggt att ha på mig som är amningsvänligt. Blir att shoppa något nytt för min gamla garderob passar inte än på ett tag till.

Fick en goodiebag som liknade din Saigon. Minns inte med blöjor.. Tror vi använde de i påsen. Skönt att hon växer på sig! Tycker det är härligt att vi alla verkar ha fått friska och krya bebisar även om vissa haft en tuffare start.

Jag tror också att det är smartast att prova utpumpat i flaska först. Tänker att då blir det en nyhet i taget för bebisen. Men det verkar vara så olika. Vissa bebisar verkar äta vad som helst hur som helst, medan andra accepterar bara en viss sorts napp, en viss amningsställning osv.

Sen ska man också vara medveten om att introducera flaska är en risk för att amningen börjar krångla. Vissa bebisar klarar inte två tekniker (det är olika med flaska och bröst) och vissa blir lata för det är lättare att gå ut maten ut flaskan :p

Det behöver verkligen inte bli problem, för många går det galant! Men det är bra att känna till så att det är något man har i bakhuvudet så man inte blir förvånad :)

Japp! Min vägrade amma efter de trots mkt försök. :(

Jag tog med blöjor men det fanns obegränsat. På bb Sophia i stan, stockholm.

Blöjor fick vi fritt på båda neo samt kirurgen. Vet dock inte om de även hade det på BB-avdelningarna. Även allt annat var fritt såsom nässpray för utdrivningsreflexen mm.

Vilken trist attityd från personalen. Vi blev bra omhändertagna både på BB och neo. På BB föreslog de själva att de skulle ta hand om dottern medan jag gick och duschade. På neo låg rummet brevid personalens rum och mitt emot duschen så där bad de mig lämna dörren öppen när jag behövde lämna rummet. På så sätt hade de koll utan att behöva dra runt hennes säng plus att jag hörde henne och kunde skynda på om det behövdes. Här höll de med bindor, blöjor mm plus att vi fick lite provförpackningar av olika grejer.

Vilken trist attityd från personalen. Vi blev bra omhändertagna både på BB och neo. På BB föreslog de själva att de skulle ta hand om dottern medan jag gick och duschade. På neo låg rummet brevid personalens rum och mitt emot duschen så där bad de mig lämna dörren öppen när jag behövde lämna rummet. På så sätt hade de koll utan att behöva dra runt hennes säng plus att jag hörde henne och kunde skynda på om det behövdes. Här höll de med bindor, blöjor mm plus att vi fick lite provförpackningar av olika grejer.

På neo med första dottern var det väldigt annorlunda. Där uppmuntrade de maken att ta med mig ut lite när jag vart deppig, de skulle se efter flickan åt oss. De tog sig verkligen tid, inte bara för barnen utan för föräldrarna med :love:
Nu var inte ALLA lika tråkiga på BB, men det räcker ju med en eller två för att man ska vilja åka hem..

Alltså.. det här kommer att bli långt..
det här med att gå ned i vikt..

Jag gick upp väääldigt mycket i vikt under graviditeten. Mycket vätska som försvann fort, men jag har ännu ca 10 kg som jag vill bli av med tids nog. Jag vantrivs verkligen med hur jag ser ut och mår nu. Mest med måendet..

I vanliga fall brukar jag äta lågkolhydratskost(inte strikt utan liberal lchf), men under graviditeten gjorde det mig bara mer illamående. Så gick över till att äta lite mer "vanlig" mat. Det i kombination med att sluta med hästarna och problem med kroppen som gjorde att jag inte kunde röra mig som jag velat, gjorde att jag gick upp mycket.

Jag vet att man inte ska banta när man ammar för att miljögifter går ut i bröstmjölken. Men borde det inte bli samma sak om man går ner i vikt av amningen??
Sen har jag läst att vikt man gått upp fort inte "innehåller" miljögifter, utan att det är gammalt fett som gör. Har också läst att det inte är någon fara att gå ner 0,5-1 kg i veckan.

Nu är det inte så att jag vill rushbanta. Utan jag vill bara äta nyttigt och gå tillbaka till lågkolhydratskosten eftersom jag vet att jag mår mycket bättre av det. Piggare, gladare och lugnare mage och jag sover mycket bättre. Men det kommer ju göra att jag går ned i vikt. Och vill ju såklart inte göra nåt som är dåligt för min son.

Hur hade ni gjort? Tror ni det är nån fara?

Motionerar gör jag, promenerar massor med hund och vagn och tränar lite styrka hemma. Så viktnedgång är mer en bonus, vill mest lägga om kosten för välmåendets skull!

Jag tror att riskerna med gifter är om man går ned snabbt av hård träning/bantning. Sen går gifter över ändå vid amning om jag förstått rätt.

Jag har 3 kg kvar efter två månader men behöver tappa ytterligare fem.
Tänker äta nyttigare och lägga till mer träning men inte banta direkt.

Snabbaste bantningen någonsin att få barn. Gick ner 18 kg på en vecka. Bebis vägde 3760, så resten var nog vätska.

Man brukar säga att skaffa barn är den största avgiftningen en kvinna kan genomgå. En del är sånt man för över till bebis när hem växer i magen, en del till moderkakan och sen en hel del vid amning. Mycket pga det avråder man från bantning eftersom belastningen ändå är rätt hög gentemot barnet.

Jag hade nog frågat bm. Jag står på minus 9 kg från inskrivningen, men har ä då en del kvar att bli av med sen tidigare.

Jag gick upp 15 kg ganska så precis under graviditeten och jag tappade bara 5 kg direkt efter förlossningen. Därefter har jag tappat 2 kg till på 2 v, får se vad jag väger i veckan nu som kommer 3 v efter. Har 8 kg kvar till vikten vid inskrivningen, och dit vill jag tillbaka till såklart. Men jag är inte överviktig nu heller, är snarare åt det smala hållet i vanliga fall.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 991
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 565
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar