Höstföräldrar 2015 del 2.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ställer frågan här eftersom jag är den enda som fött än i vintertråden. Vad ska man önska i julklapp åt bebisen? Både faster, mormor och farmor har frågat i veckan och jag vet inte vad jag ska svara. Tips?

Ställer frågan här eftersom jag är den enda som fött än i vintertråden. Vad ska man önska i julklapp åt bebisen? Både faster, mormor och farmor har frågat i veckan och jag vet inte vad jag ska svara. Tips?

Har samma "problem". Funderar på att be om bidrag till typ ett babylarm, bärsjal/sele eller så, de är ju inte gratis direkt.

Presentkort nånstans där ni kan köpa leksaker/kläder/prylar som bebisen kan ha nöje av lite senare kanske? Nu är de ju så små så de har ju ingen glädje av julklappar direkt :)

Vi har sagt ifrån om julklappar till lillan. Om folk prompt vill köpa nåt så är det bättre de gör det när hon blir lite större.

September
1/9 Californication, Stockholm, 1:a barnet, pojke - Gabriel född med akutsnitt, 29/8 kl 15.22. 3235 g, 50 cm lång.
13/9 - Quickstep, Halland. 2:a barnet, pojke - Född 17/9 kl 05:47. 4600 g, 52 cm lång.
15/9 - Norma - Värmland, 1:a barnet, flicka - Född 14/9 kl 17.26. 3500 g, 51 cm lång.
17/9 - krambanan, Skåne, 1:a barnet, flicka
21/9 - westerngirl- Småland 2:a barnet, flicka
21/9 - pontevecchio, Sthlm, 1:a barnet, pojke Född 2/10 kl 02,22. 4495 g, 54 cm
26/9 - zewz - Småland, 2:a barnet, flicka - Ebba född med planerat snitt 15/9 08.34 4000 gram 50 cm.

Oktober
4/10 - annoj - Småland, 1:a barnet
6/10 - Flixon, Skåne, 1:a barnet, flicka - Född 9/10 kl 06:22. 3384 g, 49 cm lång.
10/10 Allevo, Östergötland, 1:a barnet, pojke - Sebastian född 27/10 kl 07:50. 3300g, 51cm lång.
15/10 - Fivi - Gotland, 1:a barnet, pojke Född 9/10 kl 12.19. 3520 g, 52 cm lång.
17/10 EnLitenAnna, Sörmland, 2:a barnet
29/10 Linisen, Uppland 1:a barnet, troligtvis pojke- Casper Född 22/10 planerat snitt 14:04, 3480g, 50cm.

November
6/11 - Sedna , Stockholm 1:a barnet, flicka - Född 31/10 kl 06:07, 3200g, 50cm.
7/11 - Matmissbrukaren, Halland, 3:e barnet, flicka - Född 12/11 kl 11.01, 3950 g, 51 cm lång.
7/11 - Mitrolle, Närke, 1:a barnet, flicka Alva Född 17/11 kl 22:37, 3425 g 49,5 cm.
12/11 - BuenoBull, Uppland, 2:a barnet, flicka
15/11 - Saigon, Skåne, 1:a barnet. Född 24/9, kl 08.32, 49 cm, 2,4 kg, flicka
19/11 - Mulles_matte, Småland, 4:e barnet, flicka. Född 30/11, kl 08:05, 49 cm, 3470 gram.
23/11 - Roxer, Uppland. 1:a barnet. Född med akut snitt 25/11 kl. 04.29, 52 cm, 3760 gram, pojke
30/11 - Bernt, Göteborg, 1:a barnet

Jag tar gärna emot leksaker som passar om ett litet tag. Någon skallra, mjuk prasselbok m.m., kläder i större storlekar funkar alltid att lägga i växalådan. Det kommer alltid till användning!
Vi har med flit avvaktat med babygym om någon skulle vilja ge det. Får hon inget i julklapp så köper vi själva sen.
Bidrag till nästa bilstol är aldrig fel, dom är inte billiga.
Eftersom våra är små och växter snabbt nu när det är som kallast ute så är en overall i nästa storlek bra att få, även tossor och vantar och mössa i en större stl.
Blöjor är alltid välkommet men kanske lite tråkigt att få :p

Vi kommer nog bara önska oss ekonomiska bidrag till saker eftersom vi firar jul en låååång tågresa bort. Vi vill gärna slippa släpa mer än nödvändigt.

Igår var jag i stallet helt själv för första gången! Kändes lite konstigt men ganska skönt, betydligt lättare att fokusera på hästen. Dock höll mina bröst på att sprängas när jag kom hem! :p

Vi ska nog önska typ babygym och sånt vi inte köpt än. Har fått väldigt mycket redan...

Vi köper det vi behöver, L:s farmor är rätt köpglad och det finns en nio månader äldre kusin att ärva en del av, så vi har sagt att vi gärna ser att de som vill ge L en julklapp gör det i form av gåvor via Unicef, UNHCR eller liknande. :)

Tack för bra tips. Detta är ju vårt första barn så jag har verkligen ingen aning om när de kan ha glädje av olika saker. Babygym har vi fått tidigare och även en babysitter. Leksaker kanske kan vara en idé. Böcker att läsa högt ur har vi önskat.

Jag antar jag är den enda utan sprängfyllda bröst.
Hade gärna haft läckande bröst som läcker ner alla kläder men tyvärr, knappt ingen mjölk den här gången heller :(
Inatt blev bebis ledsen för brösten var helt tomma så nu efter att jag lämnat av min syster vid tåget så ska jag till affären och fixa ett paket ersättning så det finns hemma så jag kan tilläggsmata för jag vill inte ha ledsen bebis igen.
Satt ju själv och grinade för att jag inte hade mat att ge inatt och känner mig grymt otillräcklig som mamma som inte kan föda mitt barn :cry:
Ska till bvc på fredag igen. Ammar och ger tillägg tills dess om bebis är missnöjd och så hoppas jag på att hon växer som hon ska.
Jag vill ju verkligen amma men vad gör man om brösten är tomma. Hon är bara 25 dagar gammal.
Hade jag varit mjölkko hade jag blivit skickad till slakt..

Mina bröst är inte sprängfyllda heller, utan lagom antar jag. Läcker inte mjölk direkt heller längre, det har nog ställt in sig. Mjölken räcker iaf gott och väl känns det som, nöjd bebis för det mesta :)

Jag antar jag är den enda utan sprängfyllda bröst.
Hade gärna haft läckande bröst som läcker ner alla kläder men tyvärr, knappt ingen mjölk den här gången heller :(
Inatt blev bebis ledsen för brösten var helt tomma så nu efter att jag lämnat av min syster vid tåget så ska jag till affären och fixa ett paket ersättning så det finns hemma så jag kan tilläggsmata för jag vill inte ha ledsen bebis igen.
Satt ju själv och grinade för att jag inte hade mat att ge inatt och känner mig grymt otillräcklig som mamma som inte kan föda mitt barn :cry:
Ska till bvc på fredag igen. Ammar och ger tillägg tills dess om bebis är missnöjd och så hoppas jag på att hon växer som hon ska.
Jag vill ju verkligen amma men vad gör man om brösten är tomma. Hon är bara 25 dagar gammal.
Hade jag varit mjölkko hade jag blivit skickad till slakt..
Usch så ska du inte känna. :( Men jag vet såväl hur det känns. Jag får inte tillräckligt för ett helt mål. Men hon går upp för glatta livet ändå på bröstmjölk kombinerat med ersättning. Tänk också på att din flicka ju faktiskt har fått den viktiga råmjölken. Det är inte alla barn som får det. Och även om det inte kommer några stora mängder så får hon genom det "lilla" hon får i sig ett fortsatt skydd. Så klandra inte dig själv för ngt du inte kan hjälpa. :(

Har du prövat amningste? Man kokar 1l vatten och har i 2 tsk fänkål, 2 tsk kummin och 2 tsk anis. Kokar 15 min och silar sen. Säljs även färdiga varianter på apoteket och hälsokosten. Livsmedelsverket avråder dock fr fänkål då man ej vet hur det påverkar.

Jag märker stor skillnad när jag dricker det. Tyvärr är det så äckligt att jag nästan kräks. Men när jag dricker det samt dricker väldigt mkt vatten i övrigt, äter energirikt samt pumpar med täta intervaller så ökar min mjölkmängd med 50-75%.

Kram på dig :heart

Vad tråkigt att det inte funkar, @Matmissbrukaren :( Ersättning är bra grejer, det viktiga är ju att hon får mat och som @Saigon skriver så har hon ju fått det viktigaste i alla fall! Kram och hoppas det blir bättre.

(Ett tips är att dricka alkoholfri öl, det ska tydligen vara bra för produktionen. Utöver att äta och dricka bra.)

Ni mer rutinerade mammor, om man är ute och går med barnvagn och barnet börjar skrika. Vad gör man då? Vår bebis har varit supernöjd alla promenader tills idag när vi var typ 500 M hemifrån. Vi pinnade på snabbt hem så ingen skada skedd men om man är längre hemifrån? Bebis var inte hungrig, inte trött, inte för varm/kall och behövde inte byta blöja så vet inte riktigt vad missnöjet berodde på, det slutade så fort vi kom hem iaf, tror mest hon ville upp bara.

Men ja, om man är längre bort, hur löser man det? Har med napp? Har med mat? Känner inte direkt för att klä av mig och amma utomhus i december.

Jag tror också att det är smartast att prova utpumpat i flaska först. Tänker att då blir det en nyhet i taget för bebisen. Men det verkar vara så olika. Vissa bebisar verkar äta vad som helst hur som helst, medan andra accepterar bara en viss sorts napp, en viss amningsställning osv.

Sen ska man också vara medveten om att introducera flaska är en risk för att amningen börjar krångla. Vissa bebisar klarar inte två tekniker (det är olika med flaska och bröst) och vissa blir lata för det är lättare att gå ut maten ut flaskan :p

Det behöver verkligen inte bli problem, för många går det galant! Men det är bra att känna till så att det är något man har i bakhuvudet så man inte blir förvånad :)

Tack för tipsen :) vi köpte några flaskor som ska vara bra att kombinera med amning (enligt tillverkaren iaf) så vi testar utpumpat först. Jag är dock rätt obekväm med pumpandet (testat en gång iofs) men det löser sig väl.

Ni mer rutinerade mammor, om man är ute och går med barnvagn och barnet börjar skrika. Vad gör man då? Vår bebis har varit supernöjd alla promenader tills idag när vi var typ 500 M hemifrån. Vi pinnade på snabbt hem så ingen skada skedd men om man är längre hemifrån? Bebis var inte hungrig, inte trött, inte för varm/kall och behövde inte byta blöja så vet inte riktigt vad missnöjet berodde på, det slutade så fort vi kom hem iaf, tror mest hon ville upp bara.

Men ja, om man är längre bort, hur löser man det? Har med napp? Har med mat? Känner inte direkt för att klä av mig och amma utomhus i december.
Tar upp och bär om det är det som behövs :) Jag ammade på en parkbänk i november, och i stallet i lördags :p Så behövs det så ammar jag, helt enkelt. Har med en halsduk så jag kan täcka mig och henne där det blir bar hud.
Ibland somnar hon dock om, tex om tempot varit för lågt eller om vi stått stilla, så blir hon lite missnöjd men somnar när vagnen rör sig som den ska igen, så jag rycker inte upp henne så fort hon gnäller lite.

Du är så härlig tycker jag!
Det jag gillar mest är att du inte sitter fast nånstans. Så skönt att allt verkar flyta på så bra med er lilla flicka när nu starten blev tuff med akut snitt och sjukdom hos dog.

Angående flaska och ersättning, jag skulle nog introducera flaska med utpumpad mjölk först jag hade nog gjort precis som du planerar - börjat nån månad innan skarpt läge, sen lite närmare hade jag också testat ersättning istället för utpumpat.

Oj vad gulligt sagt :o
Jag var så sjukt bestämd på alla plan hur jag skulle ha det och så blev det väl typ precis tvärtom och det känns bra! Allt känns så naturligt, jag var väldigt rädd för att jag inte skulle tycka om vårt barn innan. Det enda som är svårt hittills är att klä bebis, herregud det är armar och ben överallt! Så vår har mest blöja och filt :angel: Men annars tycker jag allt funkar väldigt bra.

På tal om något helt annat, det gör ont att kissa :( googlade lite och kunde bero på uvi efter kateter och snitt men har ju fått antibiotika i både spruta och tabletter så det borde väl tagit kol på ev uvi. Det gör ont både i snittet och eh blåsan är det nog. Ska avvakta till onsdag (träffar läkare då) om det inte går över.

Den gången det skett hittills så tog jag upp och tröstade i famnen eftersom hon skrek så intensivt. Hade det varit trötthetsgråt hade jag kört vidare efter lite omklappning och omstoppning i hopp om att hon skulle somna om.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 991
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 565
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar