Höstföräldrar 2015 del 2.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vår kille har nog åkt på en förkylning. Lite snorig och slemmig i halsen. Kör på renässans näsdroppar och bröstmjölk tills imorgon då vi ändå ska till BVC. Ska strax ta tempen med. Ska man be dem testa för RS virus ifall det är en början?

Ring till Bvc och hör om de vill ha dit dig om han är sjuk. På vårt Bvc är de noga med att barnen (och föräldrarna) ska vara friska vid besök.

Ring till Bvc och hör om de vill ha dit dig om han är sjuk. På vårt Bvc är de noga med att barnen (och föräldrarna) ska vara friska vid besök.
Jag vet en gång när min var liten och jag misstänkte nåt värre än förkylning, då fick vi komma till infektion på isoleringen. Det var de jättenoga med, inga väntrum inte.

Jag hade bara ont precis när jag skulke kissa vilket gjorde det lite svårt att kissa. Men hade aldrig ont i andra situationer så jag tycker också att du borde kolla upp det omgående.

Gick iväg till läkaren idag faktiskt och hade såklart uvi. Fick en ny dos antibiotika. Jag som var glad att precis få sluta med förra kuren. Menmen nu ska det väl bli bättre. Igår kväll kändes det som ngn sparkat mig i blåsan typ.
Vi fick vänta i eget rum på vårdcentralen för personalen tyckte att det var så många som hostade och snorade så att vi inte skulle behöva vänta ute bland det. Väldigt omtänksamt :)

Men efter det här tycker jag det räcker med sjukdom och antibiotika för ett tag.

Hm. Det här med bvc alltså. Lillen har gått upp 190 gram sedan den 29/11, ca 100 gram per fem dagar. Han har 110 gram kvar till födelsevikten och bvc tycker att jag ska amma varannan timme till nästa vägning den 14/12. Jag har för mig att ca 100-200 gram uppgång i veckan är "ok", så jag fattar inte helt vad de stressar över. De tycker även att jag ska pumpa ut och ge 25-50 ml extra utöver amningen, något som jag nog inte vill just nu när han är så liten, risken finns ju att vi missar amningstillfällen på det.

Någon som har någon input?

Hm. Det här med bvc alltså. Lillen har gått upp 190 gram sedan den 29/11, ca 100 gram per fem dagar. Han har 110 gram kvar till födelsevikten och bvc tycker att jag ska amma varannan timme till nästa vägning den 14/12. Jag har för mig att ca 100-200 gram uppgång i veckan är "ok", så jag fattar inte helt vad de stressar över. De tycker även att jag ska pumpa ut och ge 25-50 ml extra utöver amningen, något som jag nog inte vill just nu när han är så liten, risken finns ju att vi missar amningstillfällen på det.

Låter som fin viktuppgång, jag skulle bara fortsätta amma på bebis minsta signal. Finns ju vissa knep att ta till för att få i mera mjölk per amning, tex bröstkompressioner, men det låter ju inte som att det behövs.

Så länge han går upp så hade jag inte oroat mig speciellt mkt. Ammat lite oftare bara. Men varför du ska pumpa ur förstår jag inte riktigt. Då är det väl bättre att amma

Lillan blev en vecka igår.. Tiden bara flyger iväg känns det som. Men jag hade totalt glömt bort hur tråkiga bebisar är när de är såhär små. Enda hon gör är äter, bajsar och sover. Inte många vakna minuter åt gången alls. Rätt skönt förvisso, men samtidigt tråkigt.. Tur jag har de andra tre som håller mig sysselsatt :D

Första besöket på bvc i morgon. Kan bli intressant och se hur mkt hon gått upp upp så mkt som hon äter. På återbesöket på bb vägde hon 85 gram mindre än när föddes, så födelsevikten borde hon passerat nu tycker jag.

Kan det vara för att han inte är uppe i födelsevikten än?
Hur som hade jag fortsatt amma på hans signaler, och inte stressat. Så länge han går upp så...

Kan det vara för att han inte är uppe i födelsevikten än?
Hur som hade jag fortsatt amma på hans signaler, och inte stressat. Så länge han går upp så...

Svarar alla. Ja, jag hoppas att han passerat födelsevikten nästa gång. Han är ju en rätt nöjd bebis och ammas på pyttesignaler, så jag är inte så oroad egentligen, mer irriterad. Rätt knäppt det där, de kommer säkert stressa över att han väger för mkt så småningom eftersom både jag och sambon är åt det större hållet. ;)

Just nu så ammas han tills han är nöjd. Hur jag ska lyckas trycka i honom mer är en gåta. Vi får se hur nästa vägning ser ut.

V har varit en riktig solstråle de senaste dagarna. Hon är nyfiken och social. I helgen var vi på julbord och V fick glädjefnatt, hon levererade leende på leende på leende. :love: Det är tydligt att hon är förbi det första utvecklingssrånget, som vi upplevde som rätt jobbigt. Men det är underbart att se hur hon utvecklas.

Hur upplever ni andra utvecklingssprången? Om ni märkt av något språng? Det verkar ju vara högst individuellt.

Hur upplever ni andra utvecklingssprången? Om ni märkt av något språng? Det verkar ju vara högst individuellt.
Vi har faktiskt inte märkt något specifikt språng, det går mest i en jäkla fart hela tiden tycker jag :p Siri delar också ut leenden i massor, hon gav ett stort till sin pappa igår när han kom hem :love: Hon är också på gränsen till att skratta, hon liksom prövar sig fram och det är helt ljuvligt att höra!

V har varit en riktig solstråle de senaste dagarna. Hon är nyfiken och social. I helgen var vi på julbord och V fick glädjefnatt, hon levererade leende på leende på leende. :love: Det är tydligt att hon är förbi det första utvecklingssrånget, som vi upplevde som rätt jobbigt. Men det är underbart att se hur hon utvecklas.

Vår ler stort när han ser oss och försöker prata med oss. Blir mest smårop och ngt "gu-gu". Pappa har hört han skratta men inte jag. Inga problem att fästa blicken nu heller sålänge det är inom rätt avstånd.
Kan ladda upp videosnutt om någon vet en bra sida för det?

Vid 7 v märktes det att H utvecklades mycket och han blev mer medveten vilket gjorde att han tex började säga till när han poopat. Efter en vecka ellr två var han lugnare igen. Han har aldrig skrikit länge än nån minut så kan dock inte säga att det var särskilt jobbigt.

H försöket också få fram ljud och skratta. Oftast blir de är ett ohhh.

Sen galopperar han med benen och armarna hålls ut och viftas på eller så håller han i sina händer och smaskar på de.

Vår ler stort när han ser oss och försöker prata med oss. Blir mest smårop och ngt "gu-gu". Pappa har hört han skratta men inte jag. Inga problem att fästa blicken nu heller sålänge det är inom rätt avstånd.
Kan ladda upp videosnutt om någon vet en bra sida för det?

Inom vilket avstånd fixerar han blicken? V är bra på att fixera blicken, men jag har svårt att uppskatta hur långt hon ser. Hon gillar ljuskällor och kontraster, randigt är såå fint! Jag funderar ofta på hur de små kan tänkas se och ibland tror jag V ser saker som jag inte ser. :p

Vid 7 v märktes det att H utvecklades mycket och han blev mer medveten vilket gjorde att han tex började säga till när han poopat. Efter en vecka ellr två var han lugnare igen. Han har aldrig skrikit länge än nån minut så kan dock inte säga att det var särskilt jobbigt.

V har aldrig skrikit mer än någon minut hon heller, men hon var gnällig i samband med språnget. Rutinerna hon hade försvann, hon sov lite och oroligt samt var snuttig. Innan språnget ammade jag i 5-10 minuter var tredje timme, så kontrasten blev stor när hon ville ligga vid bröstet 24/7. Blir intressant att se om vi upplever andra språnget lika tydligt.

Inom vilket avstånd fixerar han blicken? V är bra på att fixera blicken, men jag har svårt att uppskatta hur långt hon ser. Hon gillar ljuskällor och kontraster, randigt är såå fint! Jag funderar ofta på hur de små kan tänkas se och ibland tror jag V ser saker som jag inte ser. :p

Skulle väl säga på ca 30cm än sålänge. Synen är väl det som tar längst att utveckla utav sinnena tror jag. Ja vår kan glo rätt förbi oss ibland men brukar oftast va något med tydlig kontrast han ser. Tex. svart hylla på vit vägg i vardagsrummet är sååå rolig att titta på, och även lampor :P

Skulle väl säga på ca 30cm än sålänge. Synen är väl det som tar längst att utveckla utav sinnena tror jag. Ja vår kan glo rätt förbi oss ibland men brukar oftast va något med tydlig kontrast han ser. Tex. svart hylla på vit vägg i vardagsrummet är sååå rolig att titta på, och även lampor :P

Ja nyfödda sägs ju ha bara ha ett par procent av en vuxens syn, så tycker det är intressant att fundera på hur de ser. :)

V intresserade sig först för mönstret på babynestet, sedan randiga kläder, därefter en "pop art" tavla ovanför soffan och så ansikten och ljuskällor. Lätt att följa utvecklingen alltså, men svårt att uppskatta hur väl och långt hon ser. :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 991
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 565
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar