Höstföräldrar 2015 del 2.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vår BVC-sköterska avrådde från allt vad babyolja hette eftersom hon upplevde att det mer skapade behov än hjälpte. Hon var dock noga med att säga att det var hennes upplevelse och inte forskning.

Det där verkar vara himla individuellt. Maken är enormt känslig i skinnet (hade enorma problem med kliande eksem som liten) och får vara väldigt noga med vad han använder, han skulle nog aldrig fixa att smörja med t.ex. babyolja. Jag är en sån där person som kan smörja med vad som helst och det funkar, ongen verkar vara likadan. :D Man får helt enkelt testa sig fram.

Idag har jag 20 frågor känner jag.

Har ni använt ngn särskild tvål och/eller schampo i början? Är det ngt man behöver köpa i förväg eller ska man vänta tills de blir lite större?

Vi använder ingen tvål eller schampo. De blir ju inte direkt skitiga (förutom när ett nytt veck växt fram och man missar att de gömt mat där...) så vatten räcker gott, tycker jag.

Eller, när hon hade käkat dagsfärsk tidning i en halvtimme fick vi faktiskt tvåla av henne... :angel:

Vår BVC-sköterska avrådde från allt vad babyolja hette eftersom hon upplevde att det mer skapade behov än hjälpte. Hon var dock noga med att säga att det var hennes upplevelse och inte forskning.

Vi har följt det och använder fortfarande bara vatten när sonen badar. Smörjer inte in honom med någonting. Är han röd har vi betanpen eller decubal, men som sagt, proverna från bb räcker fortfarande.

Om det har något med det att göra eller om sonen bara är född med "bra" hud och stålrumpa vet jag inte :p
Men jag som har supertorr hud och har haft problem med eksem hela livet Är glad så länge sonen slipper
Min minsting flagade som attan när hon föddes. Det var verkligen ömsa skinn alltså :p läste från en högst opålitlig källa som jag inte dubbelkollat att det är vanligt bland överburna barn. Purelan är ju en väldigt naturlig salva så därför skrotade jag oljan ganska omgående. Smörjer själv gärna händerna med olivolja när jag är torr då det inte skapar behov av mer på samma sätt som handkrämer.

Bepanthen använde vi i början med äldsta och jag tycker att den är skräp faktiskt :o jag vill ha salvor man får bort problemen med en enda smörjning. Bepanthen uppfyller inte det kravet vilket inotyol gör (har gjort på mina), så länge det inte gått väldigt långt då.

Min minsting flagade som attan när hon föddes. Det var verkligen ömsa skinn alltså :p läste från en högst opålitlig källa som jag inte dubbelkollat att det är vanligt bland överburna barn. Purelan är ju en väldigt naturlig salva så därför skrotade jag oljan ganska omgående. Smörjer själv gärna händerna med olivolja när jag är torr då det inte skapar behov av mer på samma sätt som handkrämer.

Bepanthen använde vi i början med äldsta och jag tycker att den är skräp faktiskt :o jag vill ha salvor man får bort problemen med en enda smörjning. Bepanthen uppfyller inte det kravet vilket inotyol gör (har gjort på mina), så länge det inte gått väldigt långt då.

Ja min erfarenhet av torra röda bebisar är än så länge noll och intet som tur är! Så vilken som är bäst har jag ingen aning om. De fungerar på mig själv iaf :p

Snygg felstavning jag gjorde förresten :angel:

Jag bryter ihop totalt här! Hur härdar man ut sista tiden?! Har haft en helt okomplicerad graviditet skulle jag säga. Visst mådde jag illa och kräktes mycket i början och haft lite ont hit och dit, men absolut inget man inte kan genomlida. Men NU!
Har sedan i onsdags haft en fruktansvärd molande ryggsmärta i stort sett konstant.
Jag kan inte göra nånting!
Palla upp med en massa kuddar och ligga på soffan är det jag klarar av. När det är som värst är det bara alvedon och en skållhet dusch rakt på ryggen i typ en timme som lindrar. Brukar kännas rätt okej på morgnarna när jag vaknar, men börjar göra ont direkt när jag kommer upp..

Jag blir galen! Och det är ännu 25 dagar kvar till BF...
Gråter jag inte av smärta så gråter jag för att jag har dåligt samvete för att hunden inte får göra något vettigt eller att jag inte får något gjort på dagarna..
Hoppas, hoppas, hoppas att jag precis som min mamma föder lite för tidigt!!

Jag bryter ihop totalt här! Hur härdar man ut sista tiden?! Har haft en helt okomplicerad graviditet skulle jag säga. Visst mådde jag illa och kräktes mycket i början och haft lite ont hit och dit, men absolut inget man inte kan genomlida. Men NU!
Har sedan i onsdags haft en fruktansvärd molande ryggsmärta i stort sett konstant.
Jag kan inte göra nånting!
Palla upp med en massa kuddar och ligga på soffan är det jag klarar av. När det är som värst är det bara alvedon och en skållhet dusch rakt på ryggen i typ en timme som lindrar. Brukar kännas rätt okej på morgnarna när jag vaknar, men börjar göra ont direkt när jag kommer upp..

Jag blir galen! Och det är ännu 25 dagar kvar till BF...
Gråter jag inte av smärta så gråter jag för att jag har dåligt samvete för att hunden inte får göra något vettigt eller att jag inte får något gjort på dagarna..
Hoppas, hoppas, hoppas att jag precis som min mamma föder lite för tidigt!!
Kolla med mvc-läkaren om du kan få något bättre smärtstillande utskrivet. Och köp vetekudde så slipper du stå i duschen och kan värma lite hela tiden.

Har för mig att jag hade ganska ont i slutet av min första graviditet med. Sambon masserade ganska ofta i alla fall :p kanske kan hjälpa lite? Jag låg på sidan så knådade han det han kom åt.

Haha samma här och är väl därav de konstiga drömmarna. Jag hoppas att förvärkar och trycket nedåt innebär att kroppen öppnar sig innan värkarna börjar men vem vet. Rädd att jag bara sabbar framfogarna så kan inte bestämma mig för motion för att få igång det eller vila för att spara fogar.

Hur går det för @krambanan?

Haha jag går runt och känner efter hela tiden. Minsta lilla grej så tänker jag "NU, nu börjar det snart." Senaste nojjan är att jag skulle missa att vattnet gått. Har haft väldigt vattniga flytningar sista dagarna tillsammans med lättare förvärkar. Och ibland inbillar jag mig att det är vatten som sipprar och att bebis ska hinna dö för att värkarna inte startar.

Förvärkarna är som rätt snäll mensvärk (jag har normalt hemsk mensvärk som jämförelse) och nästan bara på nätterna. Känner av bebis några gånger/dygn även om hon är rätt stillsam för det mesta nu vilket så klart gör mig ännu nojjigare så fort det gått några timmar utan att jag känt av henne (trots att jag vet vilka tider hon brukar röra sig och dom verkar hon hålla nästan på minuten).

Har för övrigt både testat motion (skura ur två väldigt skitiga hästboxar); vilket bara gav onda framfogar samt vila; vilket gav ont i ryggen. O_o Så nu kör jag något mellanting. ;)

Så ja hon får gärna komma snart... :p (tror det blir den 22/9 dvs BF+5 för det var min pappas födelsedag :heart ).

Spännande för er som snart är på gång :bump:
Känner igen känslan av hopplöshet de där sista veckorna. Jag var verkligen less på det, men jag hade ju "turen" med mitt snitt, att jag fick lite kortare lidande ;)

Här var vi på återbesök på BB igår. Skruttfia klarade besiktningen och hade bara gått ner 200 gram (upp till 10% är ju okej), vilket förvånade mig eftersom vi har/haft lite amningsbekymmer. Efter ett dygn med amningsnapp vägrar hon nu ta bröstet utan napp :( Vänster funkar ibland, men höger tjorvar. Och med den där nappen går det lite trögt så hon orkar inte riktigt äta klart.
Hade hormondipp deluxe igår, grinade konstant och allt kändes jobbigt, men idag är det bättre.

Fasiken vad förvärkar jag har idag!

Men det är lugnt för mig, förhoppningsvis gör dom någon nytta :D

Vecka 34 idag och jag kan känna att slutet närmar sig :)

Blir nog ett bad efter ungarna lagt sig för att se om det kan hjälpa mot förvärkarna. Jag har varit igång hela dagen, visserligen inget jobbigt, men det gör väl sitt det med.

Här går allt bra. :)
Lilleman sköter sig galant, förutom nattsömnen, men man kan ju inte få allt. ;)
Var tillbax på BB för 48-timmars kollen igår morse. Allt såg fint ut, hade bara gått ner 130gr, så d känns ju skönt att han verkar klarat sig bra på råmjölken. :up: Nu har den "riktiga" mjölken runnit till, så nu känns d som om att jag bara inväntar mjölkstockningen.. :down: Hade helt galet mycket mjölk med dottern, så hade mjölkstockning en gång i veckan i ett par månader innan d lugnade ner sig... Men har börjat med spc-flakes redan så hoppas på att d hjälper lite iaf. :)

• Gilla
Reactions: MM
Känns som det drar ihop sig här. Haft lite rosa flytningar ikväll och någon lite mer blodig slemmig. Ont långt ner i svanken till och från. Ligger med tens nu en stund och binda för att ha koll på flytningarna. Tänkte försöka få lite sömn också. Ej ringt förlossningen än då jag inte direkt har några värkar än (inte för jag vet hur värkar känns men antar att dom riktiga inte går att missa?). ;)

Känns som det drar ihop sig här. Haft lite rosa flytningar ikväll och någon lite mer blodig slemmig. Ont långt ner i svanken till och från. Ligger med tens nu en stund och binda för att ha koll på flytningarna. Tänkte försöka få lite sömn också. Ej ringt förlossningen än då jag inte direkt har några värkar än (inte för jag vet hur värkar känns men antar att dom riktiga inte går att missa?). ;)

Gud så spännande!
Lycka till, det låter som det är på G :bump:

Spännande, lycka till och hoppas du får vila lite innan det är dags på riktigt!

Det märks att min man är nervös denna gången, igår bad han mig packa BB-väskan så den är färdig :p

Det är alldeles för tidigt men jag ska börja plocka ner lite så han kan coola ner sig lite :D

Vet inte varför han skulle vara nervös den här gången :confused:
Tyckte inte han var det dom andra gångerna eller så lyckades han dölja det väl. Men det är väl inte lätt att stå vid sidan om och inte kunna göra så mycket. Då får man väl tid att oroa sig tänker jag :p

Min mage igår. Stor, men minsta magen av tre :D :love:
AQFAAAACRt9odHRwczovL2NkbjEuY2RubWUuc2UvNDE4MjA5Ni84LTMvdGVtcG9yYXJ5LWltYWdlMTQ0MjgxNTQyMDA0OV81NWZmOWRiZTJhNmIyMjA5ZWZjZTVmMmIuanBn

Tog även en bild framifrån och jämförde med tidigt i graviditeten. Tycker ändå inte jag är helt förfallen kroppsmässigt även om det känns så. Kollar jag på bilderna så ser det ut som jag kan komma tillbaka i min gamla form relativt snabbt :)
(Vilket är ett måste i princip. Kan inte med att rida min ponny med extra vikt och jag vill rida så fort jag bara kan igen :love:)
AQFAAAACYa5odHRwczovL2NkbjIuY2RubWUuc2UvNDE4MjA5Ni84LTMvdGVtcG9yYXJ5LWltYWdlMTQ0MjgxNTQzODU1MF81NWZmOWRkMGRkZjJiMzJiMDdjNDgxNzEuanBn

@krambanan spännande. Lycka till nu.

Själv ligger jag på soffan idag. Ont överallt. Har haft massor med sendrag inatt trots att jag äter magnesium till kvällen. Börjar känna mig lite stressad av att börja tvätta bebis kläder. Det är bara drygt 5 veckor kvar. Bm besök imorgon. Hoppas liten har vänt sig då. Framfogen gör förbannat ont just nu. Verkar som jag har lite varannan dag. Igår var en bra dag, idag mkt sämre. Klev upp ur sängen efter tio. Ska försöka lägga mig och läsa en stund. Men ingen ställning är bekväm.

Lycka till @krambanan!

Har börjat få förvärkar jag med, framförallt på natten. Var på gravidmassage förra veckan och hade förvärkar efter det med, så antar att de kommer när jag är som mest avslappnad.

Ska till bm i veckan och är mest nyfiken på om bebis fixerat sig. Hon har legat med huvudet neråt i flera veckor, men känns som hon sjunkit allt djupare senaste veckan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 991
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 565
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar