Höstföräldrar 2015 del 2.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men nu var du väl gulligast i hela världen!
:heart:love:

Men hallå, det är väl självklart :p
Du råkar ju annars bo en 60 mil härifrån och skulle det av någon händelse vara att du befinner dig i närheten då så är det väl självklart att du får komma upp till BB :) Och gosa bebis, vem kan motstå liksom :love:

@BernT febertermometer man mäter i öronen är otroligt bra men dyrt :p vi köpte vår lite hastigt och lustigt när hela familjen var sjuka. Grejen med den är att den behöver få kosta för att du ska få en vettig.

Snorsug är bra grejer också.

Inotyol tror jag salvan heter. Läker irritation efter blöjan på nolltid.

Annars tycker jag inte man behöver ha så mycket mer hemma.

Vad ska man köpa för typ apoteks-grejer till bebis? Alltså bra att ha, tänkte först fråga på Apoteket men det är väl ett lysande tillfälle för säljare där att pracka på mig skit för flera tusen som egentligen är onödigt. Så ni lite mer rutinerade, vad behöver man?

Detta har vi haft bra användning av hittills (dottern är fem månader):

- Kroppspuder. Vissa smörjer med salva vid blöjbyten men maken diggar pudergrejen, så vi har kört på det och det har funkat bra.
- Nagelsax. Naglarna på de små växer fort och de är vassa. Jag gillar de speciella babynagelsaxarna som är rundade upptill.
- Bepanthen (eller motsvarande). Bra om ungen är supertorr eller har irriterad hud.
- Miniderm. Vår unge blir lätt lite småtorr i skinnet, då är det inte nödvändigt med Bepanthen (som verkligen är superfet).
- Zinksalva. Toppenbra för att motverka rodnad i blöjområdet (uttorkande).
- Febertermometer. Säger ju sig självt.
- Pipetter med koksaltlösning. Löser upp och gör det lättare att antingen nysa ut snor och slem, eller få det utsuget.
- Snorsug. Suveränt om de små blir förkylda, vilket vår blev när hon var två veckor.
- Tops. Vanliga tops funkar fint.
- Alvedonsuppar (dock från tre månader). Används när de är lite äldre, bra att ha hemma t.ex. i samband med vaccination.
- Babyolja. Bra att ha i badet, kan också användas om ungen är torr i skinnet istället för någon av ovan nämnda hudkrämer.

:rofl: smart, det ska vi komma ihåg!

Men det är super :)

Vill någon bjuda in sig till er så säg tex att ja, men kom till frukosten imorgon och ta med er lite färska frallor och gott pålägg.
En lätt hint om att ni inte orkar ställa till med något stort så vill dom komma får dom anpassa sig efter er :)

Vad ska man köpa för typ apoteks-grejer till bebis? Alltså bra att ha, tänkte först fråga på Apoteket men det är väl ett lysande tillfälle för säljare där att pracka på mig skit för flera tusen som egentligen är onödigt. Så ni lite mer rutinerade, vad behöver man?

Vi ska hämta våran vagn på onsdag :D hoppas färgen är fin irl bara.. Har testat på mammagrupp med, vi var 8 st i ungefär samma ålder och i v 28-31 så ganska nära varann. Kändes jättebra och vi ska ses mer, jag var sjuuukt skeptisk innan så glad att jag gick.

Febertermometer
Tops
Koksaltlösning
Kokosolja (kan användas till en hel massa, vid blöjbyte, smörja torr hud, i badvattnet tex)
Nagelsax

Sen kan inotyol också vara bra att ha.

Jag blir besviken om familjen inte står på rad på BB! Sen väl hemma får vi se
När vi orkar träffa vänner, de närmsta lär komma omgående.

Jag har köpt blöjor, amningspaddar, babyolja, bepanthen och olika tvättlappar. Letar nagelsax.

Detta har vi haft bra användning av hittills (dottern är fem månader):

- Kroppspuder. Vissa smörjer med salva vid blöjbyten men maken diggar pudergrejen, så vi har kört på det och det har funkat bra.
- Nagelsax. Naglarna på de små växer fort och de är vassa. Jag gillar de speciella babynagelsaxarna som är rundade upptill.
- Bepanthen (eller motsvarande). Bra om ungen är supertorr eller har irriterad hud.
- Miniderm. Vår unge blir lätt lite småtorr i skinnet, då är det inte nödvändigt med Bepanthen (som verkligen är superfet).
- Zinksalva. Toppenbra för att motverka rodnad i blöjområdet (uttorkande).
- Febertermometer. Säger ju sig självt.
- Pipetter med koksaltlösning. Löser upp och gör det lättare att antingen nysa ut snor och slem, eller få det utsuget.
- Snorsug. Suveränt om de små blir förkylda, vilket vår blev när hon var två veckor.
- Tops. Vanliga tops funkar fint.
- Alvedonsuppar (dock från tre månader). Används när de är lite äldre, bra att ha hemma t.ex. i samband med vaccination.
- Babyolja. Bra att ha i badet, kan också användas om ungen är torr i skinnet istället för någon av ovan nämnda hudkrämer.
Jag körde faktiskt purelan när minstingen flagade lite i huden. Hade det ändå hemma till mina trasiga bröstvårtor och gav det en ärlig chans. Smörjde 1-2 ggr/område och så försvann det. Provade olja först men jag tyckte det blev värre. Har för mig jag läste på vår olja att de innehåller ett ämne som torkar ut, kanske var därför?

Vi ska hämta våran vagn på onsdag :D hoppas färgen är fin irl bara.. Har testat på mammagrupp med, vi var 8 st i ungefär samma ålder och i v 28-31 så ganska nära varann. Kändes jättebra och vi ska ses mer, jag var sjuuukt skeptisk innan så glad att jag gick.

Tycker inte att man behöver så mycket saker. Med babyboxarna man kan beställa från apoteken och de man får på BB kommer man långt. Vår son är 5 månader och vi har massor kvar av alla prover. Så märker man vad man gillar också :)

Febertermometer (rumpan) och snorsug är väl bra att köpa. Sen tycker jag man kan avvakta behov om man inte har en halv evighet till närmsta apotek.

Hur bäddar man på lämpligast sätt i vagnen? Jag antar att även säsong spelar roll.

Men som under vintermånaderna, hur göra bäst då? Är åkpåse och filt bäst eller blir det för varmt? Sen har jag ett lock till min vagn. Använder man det?

Är det ngn gång man har nytta av ett påslakanset till vagnen?

Tänker ffa på den period de ligger i liggdelen.

Som jag förstår är det antingen filt +lock eller åkpåse. Påsen är tätare och varmare eftersom den ligger runt hela bebis. Men mest är det nog en smaksak och en fråga hur pass varm bebis är.

Hur bäddar man på lämpligast sätt i vagnen? Jag antar att även säsong spelar roll.

Men som under vintermånaderna, hur göra bäst då? Är åkpåse och filt bäst eller blir det för varmt? Sen har jag ett lock till min vagn. Använder man det?

Är det ngn gång man har nytta av ett påslakanset till vagnen?

Tänker ffa på den period de ligger i liggdelen.

Man får testa sig fram, är nog det tråkiga svaret. Vissa ungar är fryslortar och andra är som små kaminer.

Att köra med några olika lager - precis som när man klär sig själv - är rätt smart, lättare att justera temperaturen då än om man har ett jättetjockt lager. En termometer i vagnen är inte så dumt, men det gamla husmorsknepet att känna barnet i nacken och på bröstkorgen funkar fint (det ska vara varmt men inte fuktigt/svettigt).

@Pontevecchio Jag har de senaste dagarna läst berättelser från personer som just sovit sig igenom den första, förberedande delen, vilket gjort att när de sen vaknat har det gått ganska fort till det att bebis kom. Jag tycker det verkar ganska bekvämt i jämförelse. :D

Haha samma här och är väl därav de konstiga drömmarna. Jag hoppas att förvärkar och trycket nedåt innebär att kroppen öppnar sig innan värkarna börjar men vem vet. Rädd att jag bara sabbar framfogarna så kan inte bestämma mig för motion för att få igång det eller vila för att spara fogar.

Hur går det för @krambanan?

Jag tror, utan ngt som helst stöd för teorin, att det är bättre att skona fogarna. Man har ju hört om vissa som får ont lång tid framöver. Och bebisen kommer ju ut förr eller senare än då tänker jag.

Jag körde faktiskt purelan när minstingen flagade lite i huden. Hade det ändå hemma till mina trasiga bröstvårtor och gav det en ärlig chans. Smörjde 1-2 ggr/område och så försvann det. Provade olja först men jag tyckte det blev värre. Har för mig jag läste på vår olja att de innehåller ett ämne som torkar ut, kanske var därför?

Vår BVC-sköterska avrådde från allt vad babyolja hette eftersom hon upplevde att det mer skapade behov än hjälpte. Hon var dock noga med att säga att det var hennes upplevelse och inte forskning.

Vi har följt det och använder fortfarande bara vatten när sonen badar. Smörjer inte in honom med någonting. Är han röd har vi betanpen eller decubal, men som sagt, proverna från bb räcker fortfarande.

Om det har något med det att göra eller om sonen bara är född med "bra" hud och stålrumpa vet jag inte :p
Men jag som har supertorr hud och har haft problem med eksem hela livet Är glad så länge sonen slipper

Idag har jag 20 frågor känner jag.

Har ni använt ngn särskild tvål och/eller schampo i början? Är det ngt man behöver köpa i förväg eller ska man vänta tills de blir lite större?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 991
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 565
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar