Höstföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här har vi som mest sovit 5 h sammanhängande innan det varit dags för mat igen. Ett problem är dock att hon inte hinner äta tillräckligt innan hon somnar igen så nästa sovpass blir oftast bara ett par timmar. Jag har försökt att väcka henne med blöjbyte, greja med henne och prata men inget funkar, hon somnar efter 5-10 minuter ändå :p
Hav förtröstan! Sådär höll vår på i ett par veckor innan hon började dra ut på sovtiden på natten och även ökade tiden på dagen uppåt fyra timmar mellan flera av målen.

Hav förtröstan! Sådär höll vår på i ett par veckor innan hon började dra ut på sovtiden på natten och även ökade tiden på dagen uppåt fyra timmar mellan flera av målen.
Haha, vi har haft såhär i 3 månader nu... :angel: men det är förvånansvärt nog inte jobbigt, det är så kort tid hon äter så jag hinner knappt vakna själv, sen sover vi länge på morgonen :D

Off-T.
När man ska räkna på utvecklingssprången är det från beräknat födelsedatum eller datumet dem faktiskt föddes? Tycker S ligger i fas med språng 3 och utövar dem momenten utan problem men ska ha 1vecka kvar innan det ens ska "påbörjas".
Men då har jag räknat från hans födelsedag och inte BF-datumet.

On-T.
S sover tugnt när han väl somnat runt 21.00 men vaknar ff var 3:e timma för mat. Har varit någon enstaka gång då han sovit 5h i sträck. Har vant mig nu och är inte lika förstörd pga. väckningarna. Har med långa sov/mysmorgnar :)

Off-T.
När man ska räkna på utvecklingssprången är det från beräknat födelsedatum eller datumet dem faktiskt föddes? Tycker S ligger i fas med språng 3 och utövar dem momenten utan problem men ska ha 1vecka kvar innan det ens ska "påbörjas".

On-T.
S sover tugnt när han väl somnat runt 21.00 men vaknar ff var 3:e timma för mat. Har varit någon enstaka gång då han sovit 5h i sträck. Har vant mig nu och är inte lika förstörd pga. väckningarna. Har med långa sov/mysmorgnar :)

Man räknar från bf-datumet :)

Haha, vi har haft såhär i 3 månader nu... :angel: men det är förvånansvärt nog inte jobbigt, det är så kort tid hon äter så jag hinner knappt vakna själv, sen sover vi länge på morgonen :D
Men då är det ju ändå ok. Lillan här somnade efter 5 min amning, vaknade efter typ 15 min, ammade 5 min osv i ca 1,5 timme. Sen på det igen efter 2 timmar. Det var inte så kul. Ska snart gå och lägga oss efter ytterligare en dag när hon varit vaken mycket. Får se om hon sover länge inatt också.

Off-T.

On-T.
Räkna från Bf-datum. Jag har fått boken "Växa och upptäcka världen" och där står det också att det är viss individuell skillnad på när respektive språng sker.

Om ni inte redan sett det kan jag tipsa om att man kan anmäla sig till en mailprenumaration där man får info om respektive språng när det är på gång. Sök på boktiteln ovan så hittar ni sidan.

Men då är det ju ändå ok. Lillan här somnade efter 5 min amning, vaknade efter typ 15 min, ammade 5 min osv i ca 1,5 timme. Sen på det igen efter 2 timmar. Det var inte så kul. Ska snart gå och lägga oss efter ytterligare en dag när hon varit vaken mycket. Får se om hon sover länge inatt också.
Oj, det förstår jag att det var tufft!

Räkna från Bf-datum. Jag har fått boken "Växa och upptäcka världen" och där står det också att det är viss individuell skillnad på när respektive språng sker.

Om ni inte redan sett det kan jag tipsa om att man kan anmäla sig till en mailprenumaration där man får info om respektive språng när det är på gång. Sök på boktiteln ovan så hittar ni sidan.

Det är väl svenska versionen av Wonder Weeks? Köpte hem den appen och den jag gått efter med dem olika sprången. :)

Phu, inatt var det tufft med vaken bebis, ständigt matande kändes det som och så vaknade och gnällde hon av sina pruttar lite hela tiden. Provade i början av natten att lägga henne i sin säng vilket gav 30 min illvrål som resultat trots att vi gick runt med henne. Tror inte jag sovit många timmar direkt, men ungen sov iaf gott i 2 h före lunch i sin säng.
Just nu önskar jag mig en dygnsrytm.

Hur upplever ni de olika storlekarna på bebiskläder? Har fått och köpt flera bodys i samma märke och storlek men de har olika passform? Funderar på om det beror på om det är typiskt tjej- eller unisexplagg. Bodyn i vitt med djurbrodyr och de grå tröjorna är klart rymligare än den rosa bodyn. De röda byxorna hon fick av farmor i samma märke är också smala, medan de gråa och vita jag själv köpt är rymligare. Hemskt om det är så. Flickbebisar är ju inte annorlunda än pojkbebisar.

Kan vi inte göra en lista för att försöka reda ut vilka märken som passar vilken kroppstyp?

Några plagg vi testat:
H&M - smala bodys
Bäbiskläder- breda bodys (50 är rymliga på bredden trots att de är korta) med långa ärmar
Name it - smala tjejkläder
Ica - rymliga pyjamasar iaf, ej testat bodyn hon fick i julklapp än
Fixoni - korta ben på pyjamas
Kappahl - mittemellan Hm och Bäbis tror jag

Hur upplever ni de olika storlekarna på bebiskläder? Har fått och köpt flera bodys i samma märke och storlek men de har olika passform? Funderar på om det beror på om det är typiskt tjej- eller unisexplagg. Bodyn i vitt med djurbrodyr och de grå tröjorna är klart rymligare än den rosa bodyn. De röda byxorna hon fick av farmor i samma märke är också smala, medan de gråa och vita jag själv köpt är rymligare. Hemskt om det är så. Flickbebisar är ju inte annorlunda än pojkbebisar.

Kan vi inte göra en lista för att försöka reda ut vilka märken som passar vilken kroppstyp?

Några plagg vi testat:
H&M - smala bodys
Bäbiskläder- breda bodys (50 är rymliga på bredden trots att de är korta) med långa ärmar
Name it - smala tjejkläder
Ica - rymliga pyjamasar iaf, ej testat bodyn hon fick i julklapp än
Fixoni - korta ben på pyjamas
Kappahl - mittemellan Hm och Bäbis tror jag

Det beror väl lite på hur bebis ser ut kroppsligt. Alla är ju lite olika :)
Vi köpte en låda med begagnat så där finns kläder med och utan lappar kvar. Men några som vi köpt iaf:
H&M omlottbody - satt smidigt utan att bli tight. Dock stora vid huvudöppningen så en axel hittade ut ibland.
H&M byxor med fötter - samma som ovan fast fötterna blev för små innan han egentligen vuxit ur byxorna.
Villervalla - rymliga och rätt proportion i kroppslängd men långa ärmar.

*uppdaterar mer imorgon*

Molo -stora i stl och rymliga
Mini Rodini - stora i stl och rymliga
Kappahl - smala ovh något små (ev från tjejavd)
Åhléns - Normala både i bredd och längd

Phew. Undrar verkligen om det är tänder som spökar eller om det är ett utvecklingssprång som är lite tidigt. Just nu är det en timmes skrik innan han kommer till ro för natten. På dagen går det fint. Pigg, Glad, ammar och sover. Sen blir det riktigt kaos vid halv åtta ca. Slocknar halv tio. Varvar skrik med att vara tyst och kika runt.

Sambon är dessutom magsjuk med feber så jag försöker överleva att ta hand om både bebis och mat åt mig själv utan att bli smittad...

Det beror väl lite på hur bebis ser ut kroppsligt. Alla är ju lite olika :)
Vi köpte en låda med begagnat så där finns kläder med och utan lappar kvar. Men några som vi köpt iaf:
H&M omlottbody - satt smidigt utan att bli tight. Dock stora vid huvudöppningen så en axel hittade ut ibland.
H&M byxor med fötter - samma som ovan fast fötterna blev för små innan han egentligen vuxit ur byxorna.
Villervalla - rymliga och rätt proportion i kroppslängd men långa ärmar.

*uppdaterar mer imorgon*
Håller med om både omlottbodys och byxor med fot från H&M. Omlottbodys är mycket rymligare än de man drar över huvudet tycker jag. Iaf i H&Ms modeller. Gillar omlottvarianten både för passform och att jag tycker att de är fina. Köpte en så söt i naturvitt med beige nallar på. För liten nu tyvärr.

Lägger till Polarn o Pyret till min egen lista.
PoP - stora i storlek på alla håll

Har också en del begagnade kläder som jag inte vet märket på. De är dock från killavdelningen så där har vi inte haft problem med rymligheten.

Hoppas du klarar dig Roxer!
Magsjuka och bebis låter inte som en toppenkombo.

Imorgon är det dags för 3mån vaccin för H, hoppas att han inte blir allt för dålig. Ang utveckling så går det nu att vifta med händer och sprattla med kroppen samtidigt som man äter för att undvika att somna :sneaky::cautious:

Vi ska också vaccinera imorgon! Hoppas de båda slipper biverkningar.

Siri slutar äta och snackar istället för att undvika att somna :p senaste här är att hon gärna somnar liggandes i soffan med mamma eller pappa bredvid istället för i famnen! Rätt skönt faktiskt :)

Hoppas du klarar dig Roxer!
Magsjuka och bebis låter inte som en toppenkombo.

Tack! Just nu känns det rätt tröstlöst när jag vet att jag inte får någon avlastning alls. Inte direkt så att man ringer över någon heller. Sambon kräks inte, men har som sagt feber, huvudvärk och körig mage... Blä.

Vi verkar fortsätta sova hela nätter här för tillfället. Hade önskat att han inte varvar upp så värst vid läggdags bara..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
464
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 034
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 926
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 097
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar