Höstföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu går jag ifrån ämnet lite...

Men kära bukevänner! Jag behöver er hjälp med erfarenheter och hjälp att tänka.
Ni som har häst och bebisar nu, hur funkar det? Och hur funkar det sen med jobb, barn och häst?

Jag har haft häst sen 14 år tillbaka och haft 2 st de senaste 3 åren. I Januari blev min gamla häst sjuk och fick tas bort. Två veckor senare upptäckte jag att jag var gravid. Och ungefär i vecka 20 lämnade jag tillbaka foderhästen också då jag redan då började få ont i kroppen av det. Dessutom var hon dräktig.

Men nu saknar jag häst sååååå fruktansvärt mycket!! Jag vet att jag inte kommer kunna lägga lika mycket tid som förr. Men bara mysrida ett par 3 dagar i veckan borde man ju lätt hinna med. F har ju en pappa också och att de får egentid är ju bara bra?!
Har egen gård så kan ha häst hemma. Kan ha på lösdrift för enkelhetens skull och dessutom loftet fullt av halm och hö redan.
Verkar dessutom ha hittat en helt perfekt häst för mig. mysig, Lugn och trygg, som inte stressar upp sig och som kan vila utan att gå i taket. Dessutom billigt, så skulle det inte gå ihop är det nog inga problem att få tillbaka dem pengarna.

Men sen när man nämner det till folk får man kommentarer som; "du skulle ju inte köpa nån häst sa du, du skulle låna väl?" " Men du har ju en liten nu?" "Hinner du med det då?" "Hur ska du göra när du börjar jobba?"

Måste man ge upp sin största passion och intresse för att man skaffar barn?!
Jag vet att jag inte kommer kunna rida på samma sätt och lika ofta förr. Och jag kan inte svara på alla dem frågorna, men tänker att det löser sig. Man kan ju ha en medryttare. Funkar det inte alls kan man ju faktiskt sälja en häst.
Och F har en pappa, och han har det precis lika bra med honom några timmar om dagen..

Snälla hjälp mig! Är jag egoistisk? Jag känner mig inte så, men folk får det att låta som jag är det...

Nej. Man måste inte ge upp sin hobby!

Jag la hästeriet på hyllan några år när mina stora var små eftersom det inte funkade just då eftersom min man jobbade utomlands och var borta väldigt mycket. Så när stora tösen låg i magen så sålde jag den hästen jag hade då. Jag kände att det blev för mycket för mig att klara av när jag var själv hemma. Dock var mina svärföräldrar underbara då som tog sonen nästan varenda dag så jag kunde åka till stallet när min man var borta när han var liten.

Nu skaffade jag häst igen för snart tre år sedan när dom stora blivit äldre och denna gången så jobbar min man i landet även om han har långa dagar ibland. Antingen tar jag med hela flocken och fixar sysslorna. Tar jag bara med töserna så kan jag fixa med ponnyn med så passar den stora den lilla och lämnar jag alla hemma så kan jag vara där så länge jag vill beroende på hur mycket mjölk jag pumpat ut. Ju mer mjölk ju mer stalltid :p

Barnen har lov nu och min man slutade sent igår och jag ville åka själv (men stora tösen ville hänga på så det fick hon) så jag kunde få pyssla med hästen så jag åkte dit vid halv nio på kvällen och var hemma halv elva. Vissa dagar blir det så helt enkelt och min man hade väl säkert velat käka kvällsmat och gå och lägga sig när han kom hem men det är hans barn med så då fick han ta över helt enkelt. Nu var den ju dock läggdags för sonen och den minsta och min man hittade jag sovandes i soffan när jag kom hem igen, så jobbigt kan han knappast ha haft det ;)

Skulle jag ha möjlighet att ha hästen hemma och dessutom på lösdrift så finns det ingen tvekan om att skaffa häst i ditt läge.
Jag hade gärna bott på gård själv men eftersom min man jobbar så långa dagar så skulle det bli mitt heltidsjobb och tre barn på det. Nej tack :p
Så för mig funkar det allra bäst med att vara inhyrd. Jag har heller inte så många stallpass i stallet och inga alls på vardagarna så att jag kommer sent till stallet funkar. Ägaren slänger in hökassen jag hängt på boxdörren till honom vid insläpp om jag inte varit där så att han står utan mat om jag kommer sent behöver jag som tur är inte tänka på :)

Å sen får du väl göra hästmänniska av ungen så kan ni ha ett gemensamt intresse!
Jag hittade en jättesöt hästhanddocka på Hööks tidigare i veckan så jag psykar för fullt här hemma :D
AQFAAAACjPJodHRwczovL2NkbjMuY2RubWUuc2UvNDE4MjA5Ni84LTMvdGVtcG9yYXJ5LWltYWdlMTQ1MjI1MjcxMTYyM181NjhmOWRmZGRkZjJiMzQ1MGE0OGJkZTMuanBn

Jag har två hästar oc det funkar bra. Nu som liten sover H gott i vagnen under tiden, det svåra är att rida utan barnvakt men nu kan H vara hemma själv med pappa. Jag har drygt 4 mil till stallet så tar en stund, hade jag haft egen gård är det lättare att smita ut och rida.

Det blir mer utmaning när jag börjar jobba, då måste jag Minska restiden men vi jobbar på flytt :)

Nu går jag ifrån ämnet lite...

Men kära bukevänner! Jag behöver er hjälp med erfarenheter och hjälp att tänka.
Ni som har häst och bebisar nu, hur funkar det? Och hur funkar det sen med jobb, barn och häst?

Jag har haft häst sen 14 år tillbaka och haft 2 st de senaste 3 åren. I Januari blev min gamla häst sjuk och fick tas bort. Två veckor senare upptäckte jag att jag var gravid. Och ungefär i vecka 20 lämnade jag tillbaka foderhästen också då jag redan då började få ont i kroppen av det. Dessutom var hon dräktig.

Men nu saknar jag häst sååååå fruktansvärt mycket!! Jag vet att jag inte kommer kunna lägga lika mycket tid som förr. Men bara mysrida ett par 3 dagar i veckan borde man ju lätt hinna med. F har ju en pappa också och att de får egentid är ju bara bra?!
Har egen gård så kan ha häst hemma. Kan ha på lösdrift för enkelhetens skull och dessutom loftet fullt av halm och hö redan.
Verkar dessutom ha hittat en helt perfekt häst för mig. mysig, Lugn och trygg, som inte stressar upp sig och som kan vila utan att gå i taket. Dessutom billigt, så skulle det inte gå ihop är det nog inga problem att få tillbaka dem pengarna.

Men sen när man nämner det till folk får man kommentarer som; "du skulle ju inte köpa nån häst sa du, du skulle låna väl?" " Men du har ju en liten nu?" "Hinner du med det då?" "Hur ska du göra när du börjar jobba?"

Måste man ge upp sin största passion och intresse för att man skaffar barn?!
Jag vet att jag inte kommer kunna rida på samma sätt och lika ofta förr. Och jag kan inte svara på alla dem frågorna, men tänker att det löser sig. Man kan ju ha en medryttare. Funkar det inte alls kan man ju faktiskt sälja en häst.
Och F har en pappa, och han har det precis lika bra med honom några timmar om dagen..

Snälla hjälp mig! Är jag egoistisk? Jag känner mig inte så, men folk får det att låta som jag är det...
Jag har min häst inhyrd en liten bit hemifrån så det tar ca 40 min/dag bara i restid. Det gör att stallbesöken tar lite tid, även när jag inte gör nåt med hästen. Jag och sambon försöker få det att funka att behålla hästen, men det är stressigt de dagar lillan inte mår bra (magproblem) eftersom hon då lätt kan äta varannan timme (det skulle jag dock aldrig erkänna för de som tycker att jag ska sälja). Försöker ha lite mjölk i kylen, men det är inte alltid den räcker. Tror att det blir lättare sen, när hon kan äta välling, gröt och liknande som ger mer mättnad. Då känns det säkert lättare att lämna dem två-tre timmar. Räknar dock inte med att kunna rida så mycket som innan eftersom vi nu måste turas om att göra våra respektive intressen och inte kan sticka iväg på varsitt håll som innan.

Hade jag kunnat ha häst hemma hade det ju varit lättare. Fixa stallet på dagen med bebisen i vagnen och rida på kvällen när pappan kommit från jobbet. Kör på om du vill.

Skönt att höra era svar!
Känns som alla andra vill att man ska få dåligt samvete för att man funderar på att göra något för sin egen skull i det här läget.
Och som nån annan sa så hade det låtit helt annorlunda om jag var pappa. För om en nybliven pappa går på krogen är det ju inget konstigt, medans om man som mamma vill ha nån timme för sig själv ibland så är man en dålig mamma.

Jag känner att den här hästen passar lite för bra för att bara låta den passera utan att titta på den..

Och som sagt, jag bor på en hästgård och kommer ha hästarna på lösdrift som innan, fri tillgång på mat så man inte behöver passa tider morgon och kväll. Värmebalja till vattnet så man inte behöver fixa med det tretton ggr per dag har jag också. Så själva skötseln är ju enkel. Och så har jag en upplyst plätt att rida på när det är mörkt.
Sen rida på helgerna och på kvällarna när sambon är hemma. Så egentligen ser jag inte att det skulle vara några problem såvida man hittar en häst som inte kräver så mycket. Sen när man börjar jobba igen så kanske det blir svårare. Men allt går väl om man vill?!

Jag hade två hästar när första dottern föddes. Hemma på gården, på lösdrift, det gick kanon. Sen blev jag nermejad i trafiken och fick kroppen förstörd. Under min konvalescens med gips och operationer tog jag beslutet att ta bort gammelponnyn och ställa min nordsvensk hos grannen. Jag försökte under två år men efter olyckan kunde jag inte rida mer, men behöll ändå hästen för det var mysigt, typ... Men när jag blev gravid igen sålde jag honom, det hade inte gått med min kropp och en graviditet. Nu med två små hemma och en rätt oförstående karl hade det också varit kämpigt...
Men det svider att inte kunna ge mina flickor en riktigt hästig uppväxt. Kanske dags att köpa ponny snart... :)

Jag känner mig lite bortskämd för tillfället. Måns har blivit trött vid 21-22 senaste kvällarna och har då behövt vaggas till sömns en stund för att ta sig tid att amma och somna. Känns lite som att han blir övertrött och inte kan varva ner riktigt som han gjort tidigare. Dock har han sovit 6 timmar i sträck när det blivit så. I natt hade han dessutom helt torr blöja när vi vaknade vid sex...! Två jättekissar i duschen och sen somnade vi om en stund. Så mysigt!

Får njuta så länge det varar, är alltid lika lättad då han tillslut kommer till ro på kvällen. Även fast mina tuttar nästan sprängs på morgonen när han sover så länge i sträck. :)

Tack för gratulationerna! Alva har grattat mig genom att börja sova när jag vill sova, jag lägger mig helt sonika runt midnatt och så får hon sova då. Får väl se om det kan bli tidigare sen :p

@FiVi
Jag har flera hästar fortfarande och jag löste det så att när jag inte kunde rida alls hade jag en tjej som red varje dag, hade lite tur i det fallet med en tjej från Hippologen som gärna ville rida flera hästar per dag.
Lämnade även bort två stycken och hade bara en hemma en period.
Nu är alla tre hemma (en ägs av mamma) och jag har 1-2 medryttare och rider ungefär 1-2 om dagen själv, min mamma har hand om Alva i stallet eller går med till ridhuset. Eftersom jag helammar så kan jag inte lämna henne hemma med pappa om jag inte skulle ge ersättning eller mjölk i flaska och jag tycker det är bra för henne att komma ut på landet och få frisk luft så det gör mig inget att ta med henne än så länge. När hon blir större kommer jag nog låta pappa ha henne hemma (han är ju själv borta och spelar hockey och grejar flera dagar i veckan).
Jag har dock som plan att sälja en häst, då jag känner att med barn kan jag inte ha samma ambitioner som innan, då jag red massor och tävlade eller tränade varje helg typ.
Ska ha en kvar som jag kan rida och om hon står en dag så är det bara en som vilar, inte flera, så slipper man få ångest över det.
Men det skulle aldrig funka utan min mammas hjälp. Man behöver någon som hjälper en, då kan man ha häst.

V har varit rätt knepig de senaste tre kvällarna. På dagarna har hon varit en solstråle och sovit rätt mycket, men kl 17:30 slår det över och hon blir gnällig och otröstlig, uppenbart trött men svårt att komma till ro. Det håller i sig fram till kl 23 då hon somnar gott för natten. Väldigt olikt henne att vara så otröstlig. Känns tidigt för tredje språnget, men kanske inte omöjligt?

Jag känner mig lite bortskämd för tillfället. Måns har blivit trött vid 21-22 senaste kvällarna och har då behövt vaggas till sömns en stund för att ta sig tid att amma och somna. Känns lite som att han blir övertrött och inte kan varva ner riktigt som han gjort tidigare. Dock har han sovit 6 timmar i sträck när det blivit så. I natt hade han dessutom helt torr blöja när vi vaknade vid sex...! Två jättekissar i duschen och sen somnade vi om en stund. Så mysigt!

Får njuta så länge det varar, är alltid lika lättad då han tillslut kommer till ro på kvällen. Även fast mina tuttar nästan sprängs på morgonen när han sover så länge i sträck. :)
Vi hade något liknande inatt. Lillan hade åtta timmar mellan sista målet för natten och det första för morgonen. Nu snackar vi fulla tuttar. Nästan torr blöja också, en liten bajs bara. Känns lite tidigt att börja sova över nattmålet redan när man är åtta v väl?

Vi hade något liknande inatt. Lillan hade åtta timmar mellan sista målet för natten och det första för morgonen. Nu snackar vi fulla tuttar. Nästan torr blöja också, en liten bajs bara. Känns lite tidigt att börja sova över nattmålet redan när man är åtta v väl?

Man kan ju fundera. Måns är ju 6,5 veckor nu.

Verkar vara så olika. Känner flera barn som hoppat över nattmålet kring två månader, ja någon så tidigt som efter en vecka. Dessvärre inte mitt barn, men vid ett par tillfällen har hon stått sig sex timmar.

Nä H hsr gjort det sen 5-6v. Ibland vaknar han efter 5-6 timmar men oftast efter 7-9 timmar. Jag brukar pumpa ur på morgonen då.

Här har vi som mest sovit 5 h sammanhängande innan det varit dags för mat igen. Ett problem är dock att hon inte hinner äta tillräckligt innan hon somnar igen så nästa sovpass blir oftast bara ett par timmar. Jag har försökt att väcka henne med blöjbyte, greja med henne och prata men inget funkar, hon somnar efter 5-10 minuter ändå :p

Vi har fått grönt ljus från Bvc att låta henne sova så länge hon vill. Så länge hon äter och kissar som hon ska vill säga. Ska väga igen i nästa v så vi får väl se om tillväxten mattats av något av de längre mat-uppehållen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
464
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 034
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 926
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 097
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits