MM
Trådstartare
Nu går jag ifrån ämnet lite...
Men kära bukevänner! Jag behöver er hjälp med erfarenheter och hjälp att tänka.
Ni som har häst och bebisar nu, hur funkar det? Och hur funkar det sen med jobb, barn och häst?
Jag har haft häst sen 14 år tillbaka och haft 2 st de senaste 3 åren. I Januari blev min gamla häst sjuk och fick tas bort. Två veckor senare upptäckte jag att jag var gravid. Och ungefär i vecka 20 lämnade jag tillbaka foderhästen också då jag redan då började få ont i kroppen av det. Dessutom var hon dräktig.
Men nu saknar jag häst sååååå fruktansvärt mycket!! Jag vet att jag inte kommer kunna lägga lika mycket tid som förr. Men bara mysrida ett par 3 dagar i veckan borde man ju lätt hinna med. F har ju en pappa också och att de får egentid är ju bara bra?!
Har egen gård så kan ha häst hemma. Kan ha på lösdrift för enkelhetens skull och dessutom loftet fullt av halm och hö redan.
Verkar dessutom ha hittat en helt perfekt häst för mig. mysig, Lugn och trygg, som inte stressar upp sig och som kan vila utan att gå i taket. Dessutom billigt, så skulle det inte gå ihop är det nog inga problem att få tillbaka dem pengarna.
Men sen när man nämner det till folk får man kommentarer som; "du skulle ju inte köpa nån häst sa du, du skulle låna väl?" " Men du har ju en liten nu?" "Hinner du med det då?" "Hur ska du göra när du börjar jobba?"
Måste man ge upp sin största passion och intresse för att man skaffar barn?!
Jag vet att jag inte kommer kunna rida på samma sätt och lika ofta förr. Och jag kan inte svara på alla dem frågorna, men tänker att det löser sig. Man kan ju ha en medryttare. Funkar det inte alls kan man ju faktiskt sälja en häst.
Och F har en pappa, och han har det precis lika bra med honom några timmar om dagen..
Snälla hjälp mig! Är jag egoistisk? Jag känner mig inte så, men folk får det att låta som jag är det...
Nej. Man måste inte ge upp sin hobby!
Jag la hästeriet på hyllan några år när mina stora var små eftersom det inte funkade just då eftersom min man jobbade utomlands och var borta väldigt mycket. Så när stora tösen låg i magen så sålde jag den hästen jag hade då. Jag kände att det blev för mycket för mig att klara av när jag var själv hemma. Dock var mina svärföräldrar underbara då som tog sonen nästan varenda dag så jag kunde åka till stallet när min man var borta när han var liten.
Nu skaffade jag häst igen för snart tre år sedan när dom stora blivit äldre och denna gången så jobbar min man i landet även om han har långa dagar ibland. Antingen tar jag med hela flocken och fixar sysslorna. Tar jag bara med töserna så kan jag fixa med ponnyn med så passar den stora den lilla och lämnar jag alla hemma så kan jag vara där så länge jag vill beroende på hur mycket mjölk jag pumpat ut. Ju mer mjölk ju mer stalltid
Barnen har lov nu och min man slutade sent igår och jag ville åka själv (men stora tösen ville hänga på så det fick hon) så jag kunde få pyssla med hästen så jag åkte dit vid halv nio på kvällen och var hemma halv elva. Vissa dagar blir det så helt enkelt och min man hade väl säkert velat käka kvällsmat och gå och lägga sig när han kom hem men det är hans barn med så då fick han ta över helt enkelt. Nu var den ju dock läggdags för sonen och den minsta och min man hittade jag sovandes i soffan när jag kom hem igen, så jobbigt kan han knappast ha haft det
Skulle jag ha möjlighet att ha hästen hemma och dessutom på lösdrift så finns det ingen tvekan om att skaffa häst i ditt läge.
Jag hade gärna bott på gård själv men eftersom min man jobbar så långa dagar så skulle det bli mitt heltidsjobb och tre barn på det. Nej tack
Så för mig funkar det allra bäst med att vara inhyrd. Jag har heller inte så många stallpass i stallet och inga alls på vardagarna så att jag kommer sent till stallet funkar. Ägaren slänger in hökassen jag hängt på boxdörren till honom vid insläpp om jag inte varit där så att han står utan mat om jag kommer sent behöver jag som tur är inte tänka på
Å sen får du väl göra hästmänniska av ungen så kan ni ha ett gemensamt intresse!
Jag hittade en jättesöt hästhanddocka på Hööks tidigare i veckan så jag psykar för fullt här hemma