Höstföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon annan som blivit sjukt svag i händerna av amningen? Känns lätt löjligt när jag måste be sambon öppna petflaskor...
Ja det har jag också blivit. Och jag har rejält ont i ffa handlederna men även fotlederna. Värst är det på kvällar/nätter. Men det hade jag i början av graviditeten också.

I början innan jag var så van vid blöjbyte så hände det att jag glömde att dra ut resåren vid benen. Då kunde det läcka där. Hände även då att det läckte på ryggen om jag glömt att räta till bakersta kanten. Men efter de missödena där i början har det inte läckt ngt. Jag har heller inte märkt konstig lukt eller att blöjerna blir hårda. Men med tanke på era upplevelser så borde jag kanske köpa en lott? För vi verkar ju ha osannolik tur då. :p

När vi ändå snackar blöjor så måste jag visa den fina blöjtårtan som vi fick i julklapp! Mkt uppskattat! :up:

image_1.jpeg

Det är kristallerna ssom fångar kisset i Pampers newborn som luktar enligt syrran. Samma används i Active fit, men inte de andra Pampers. Libero har någon annan typ som inte luktar på samma sätt.

Någon annan som blivit sjukt svag i händerna av amningen? Känns lätt löjligt när jag måste be sambon öppna petflaskor...

Ja, pampers luktar ju inte så gott, men hellre det än läckage..

Jaha, beror det på amningen? Jag undrade just om de gjort om flaskorna för jag får inte upp en enda petflaska längre??? Vad är det som gör det?

Alva har varit på bvc idag på sin 7 v dag :) Idag vägde hon 4650 g och var 55,5 cm lång. Lite under båda kurvorna denna gång, men jag tycker hon äter bra och är pigg så det känns inte som något konstigt.
Vet att jag själv låg under på vikt när jag var liten.

Hon har fortfarande 50 i bodys och 50-56 i byxor. Köpte en fodrad mössa idag och en stickad tröja från Newbie. Tog 56, för den såg stor ut, hon lär kunna ha den ett bra tag till om hon fortsätter såhär :p

Fniss, min man blev kär i en barnvagn idag så den köpte han :D
Men jag var inte sen att hänga med på det :p

Innan lillan föddes så ville han ha en i läder och jag såg denna vagnen för någon dag sen när jag var inne i butiken för att kika på annat och nu var vi på Hööks rea innan och då gick vi inom barnaffären för att jag skulle visa honom vagnen då den ändå ligger bredvid.

Nåväl, nu fick han ett lyxåk åt lillan, sittvagn från Emmaljunga i vitt läder.
Meningen var att jag skulle ha hitta en vagn att ha i stallet på Blocket men har inte hittat något jag vill ha. Så nu blir det väl nuvarande vagnen som hamnar i stallet sen när vi byter till sittdelen och nya vagnen får vara finåket.
Där hade han tur att jag inte hittat en stallvagn för jag vill inte ha ytterligare en vagn till så denna lösningen blev ju bra :p

Det var demoexet och dom sålde den i ett paket med en extra sufflett i samma färg som sittdynan som ingick den med, samt skötväska och regnskydd.
Nu ska den pimpas så den är redo när den ska användas om typ ett halvår :p

AQFAAAACawBodHRwczovL2NkbjMuY2RubWUuc2UvNDE4MjA5Ni84LTMvdGVtcG9yYXJ5LWltYWdlMTQ1MjAxMTk5NTg0Nl81NjhiZjFiNmUwODdjMzc4YmIyZGYxMGMuanBn

Snygg vagn!

Idag fick jag erfara en unge dränkt i bajs med Pampers som aldrig läckt förut. Så jag får nog inse att det beror på mängden bajs helt enkelt. Pampers verkar dock klara större mängder än Libero men idag gick det inte uppenbarligen. Självklart när man klätt upp ungen lite fin... Tur vi var hemma iaf så det gick att bada och fanns gott om ombyten.

Det där med blöjor varier nog med hur mättad den är av kiss innan bajsbomben släpps. Och hur bebis är placerad när den briserar O_o
I babysittern blir det ofta bajs-långt-upp-i-nacken medans det som i morse när jag rullade över mini på magen och det puttrade och small om henne en bra stund :cautious: ändå bara blir väldigt fullt, men inget läckage.

På tal om blöjor så är det snart dags för storlek 4. Det är ju galet. Ska bli intressant att se hur hon vuxit på BVC nästa vecka. En del plagg i 68 är för små nu, fick leta fram lådan med 74... :nailbiting:

Ja som någon sa, olika blöjor passar olika barn och smaken är som baken! :)

Sebastians mage har mognat ngt då det blir max 2 bajsblöjor per dag senaste 2 veckorna. Idag har det inte vart någon alls och hoppas det inte är en förstoppning påväg. Han visar inget men det fises en hel del när han sover och lite muller ifrån magen just när han äter. Hjälper dem där fisventilerna bra?

@Zewz känner igen det där med babysittern och läckage. Tror samtliga läckage vi haft har skett i babysittern. V bajsar även gärna i babysittern, annars bajsar hon i regel bara under amning.

@Allevo tycker pysventilerna är super. Det kan pysa som sjutton och det märks på V att hon tycker det är skönt att få hjälp. Har bara använt de på kvällen innan läggdags, då hon ibland är svårsövd pga av magen, och hon sover mycket bättre efter pysventil.

Tiden bara springer iväg och jag är helt kass på att skriva här :S
Lillan blev 5 veckor i måndags. Vägde 4470 och var 54 cm lång på 4-veckors kontrollen. Mao så har damen växt 5 cm på en månad:o. Inte konstigt att kläderna inte passar längre. Ska bli roligt och se hur mkt hon gått upp nästa gång. Ökar hon i den här takten så lär vi få byta garderob ofta :D

Tiden bara springer iväg och jag är helt kass på att skriva här :S
Lillan blev 5 veckor i måndags. Vägde 4470 och var 54 cm lång på 4-veckors kontrollen. Mao så har damen växt 5 cm på en månad:o. Inte konstigt att kläderna inte passar längre. Ska bli roligt och se hur mkt hon gått upp nästa gång. Ökar hon i den här takten så lär vi få byta garderob ofta :D

Haha jag med är dålig på att uppdatera. Ska till BVC imorgon för 2 månaders kollen. Senast för 2 veckor sen vägde han 4.9kg och 58cm. Gissar att han väger 5.5 och 60cm. Har växt lite dåligt dem senaste två besöken enligt mig med 2cm på en månad men kanske bara nojjar? Sköterskan har ju inte sagt något om det än i alla fall.

Nu vet jag inte vad som händer, för nu bajsade hon både igår och ikväll en gång vardera. Börjar bli jobbigt :p

Ikväll så vände hon sig själv till sidan och försökte komma över på mage men det var när hon låg i min säng och madrassen verkade inte vara det bästa stället att försöka sig på det. Hon får öva vidare i babygymmet imorgon. Kommer inte ihåg när sonen vände sig men stora tösen var 3 månader och 17 dagar så lillan verkar ligga lite före där.

Hon är mest i min famn så tillfällena för henne att öva har det varit snålt med kan jag erkänna. Kanske därför hon är så stark i nacken. Hon håller upp huvudet mest hela tiden för att kika runt när jag bär runt på henne. Hon ska vara i upprätt ställning, inget annat duger åt damen.

V verkar vara inne i en period av främst kommunikativ utveckling och jag tycker hon blir roligare och härligare för varje dag. En favorit är att sjunga "var bor du lilla råtta", det utlöser garanterat leenden, om inte skratt. :love:

Siri är klar med det 3e utvecklingssprånget nu, och jösses vad hon har börjat snacka! Prata och skratta, och skratta och prata. Hon är roligare än nånsin :D Och älskar när jag "sjunger" Rap das armas :rofl:

Ett par bilder från julhelgen
3845_10156456162130061_6770266100957927810_n.jpg

Siri med sin mormorsmor (nästan 95 års skillnad!)

12507677_10156463049000061_241452682127453316_n.jpg

Med sin moster

1916940_10156384898430430_8413248310290086418_n.jpg

Och en sne... :p

Det här med att klä på ungen kläder. Vi har mest kört body här hemma iom att det underlättar när han behöver kissa att inte ha så mkt kläder att ta av. Igår var vi på besök hos morfar med fru (som har varmt hemma 22-23 grader, vi har mer 20). Direkt så kom det kommentarer om att han borde ha mer kläder osv. Hur mycket klär ni på era hemma? Det pratas ju mycket om att bebisar inte ska kläs för varmt.

Imorgon är det dags för bvc. Var tre veckor sen senast eftersom det varit mycket helger och sånt emellan. Få se hur stor han är. Känns som att han gått upp, han har lite valkar nästan på låren och vid handlederna.

Här är en bild från förra veckan på Måns.. :)
https://www.instagram.com/p/_6PeazKbLQ/

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
464
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 034
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 925
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 097
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar