Höstföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det här med att klä på ungen kläder. Vi har mest kört body här hemma iom att det underlättar när han behöver kissa att inte ha så mkt kläder att ta av. Igår var vi på besök hos morfar med fru (som har varmt hemma 22-23 grader, vi har mer 20). Direkt så kom det kommentarer om att han borde ha mer kläder osv. Hur mycket klär ni på era hemma? Det pratas ju mycket om att bebisar inte ska kläs för varmt.

Imorgon är det dags för bvc. Var tre veckor sen senast eftersom det varit mycket helger och sånt emellan. Få se hur stor han är. Känns som att han gått upp, han har lite valkar nästan på låren och vid handlederna.

Här är en bild från förra veckan på Måns.. :)
https://www.instagram.com/p/_6PeazKbLQ/
Vi brukar köra på body, byxor och strumpor, vår lägenhet är rätt kall på vintern så idag har hon faktiskt raggsockar eftersom hon var lite kall om fötterna. I julas när vi var i varmare hus hade hon bara body där det gick. Vi känner på hennes hud om hon känns för varm eller kall och anpassar därefter :) Men hellre för sval än för varm!

V verkar vara inne i en period av främst kommunikativ utveckling och jag tycker hon blir roligare och härligare för varje dag. En favorit är att sjunga "var bor du lilla råtta", det utlöser garanterat leenden, om inte skratt. :love:

Alva är väldigt fysiskt aktiv och ska stå, sitta, försöker krypa och viftar på ben och armar. Låter också en hel del och känns ofta frustrerad över att hon inte kan själv än :p

Hur mycket klär ni på era hemma? Det pratas ju mycket om att bebisar inte ska kläs för varmt.

Alva har långärmad body, byxor och strumpor oftast. Ibland pyjamasen kvar på... Här är det 20 grader nu, vi brukar ha 22, det drar dessutom lite från ventilationen. (mamman fryser också)

Alva har långärmad body, byxor och strumpor oftast. Ibland pyjamasen kvar på... Här är det 20 grader nu, vi brukar ha 22, det drar dessutom lite från ventilationen. (mamman fryser också)

Nu blev det ju hysteriskt kallt ute också...! Får gå igenom garderoben lite tror jag. Har tagit på honom byxor inne idag, mest för att elementen inte verkar ha hängt med i svängarna riktigt vad gäller temperaturen.

Funderar på om första tanden är på g i nederkäken. Han har varit lite gnällig idag, men tystnar om jag gnider på tandköttet i nederkäken. Hans kusin fick första tanden vid 6 veckor, så omöjligt är det inte... Hoppas på lite senare dock med tanke på mina bröstvårtor...

@Roxer Jag har oftast långärmad body, byxor o strumpor på A. Sparkdräkt och pjymas händer ofta också. Sen har hon dessutom nästan alltid filt om sig. Vi har ganska svalt hemma (frivilligt). Hon är oftast lagom varm. Och även jag kör på deviset hellre ngt sval än för varm. Men försöker få till lagom. :p

Idag har hon dock varit en nakenfis hela dagen (i filt) pga att vi eldat i öppna spisen.

@Roxer

Vi har väl hyfsat ganska lagom varmt inne, vet inga grader men jag fryser iaf inte och fryser inte jag så är det varmt :p

Lillan har body, byxa och strumpor men någon gång hade hon kanske behövt ha ett par vantar på sig då händerna varit lite kalla på morgonen. Försöker ha henne med filten från naveln och neråt så den inte ska komma över huvudet på henne när vi sover. Men ett par vanliga strumpor överdragna på händerna ska nog göra susen nattetid om det behövs. Det känner jag ganska direkt eftersom hon kramar om bröstet när hon ammar och är händerna kalla så märks det :p

Det här med att klä på ungen kläder. Vi har mest kört body här hemma iom att det underlättar när han behöver kissa att inte ha så mkt kläder att ta av. Igår var vi på besök hos morfar med fru (som har varmt hemma 22-23 grader, vi har mer 20). Direkt så kom det kommentarer om att han borde ha mer kläder osv. Hur mycket klär ni på era hemma? Det pratas ju mycket om att bebisar inte ska kläs för varmt.

Imorgon är det dags för bvc. Var tre veckor sen senast eftersom det varit mycket helger och sånt emellan. Få se hur stor han är. Känns som att han gått upp, han har lite valkar nästan på låren och vid handlederna.

Här är en bild från förra veckan på Måns.. :)
https://www.instagram.com/p/_6PeazKbLQ/

Vi har 20-21 grader inne och My har oftast bara body på sig och ibland ett par strumpor.

Dålig på att skriva, bättre på att läsa i tråden. Klara närmar sig 4 månader, tiden går så snabbt. För det mesta en väldigt nöjd tjej men har sista dagarna varit ovanligt gnällig. Utvecklingssprång eller kanske tänder på gång? Dregglas gör det i alla fall ordentligt sedan någon vecka tillbaka. Växer bra på längden, men känns som hon ligger en del under på vikten mot många andra barn i tråden. Vägde 4800 vid tremånaderskontrollen och kan fortfarande ha många bodys i storlek 56. Får se vad vågen säger på nästa vägning om en vecka. Provar att lägga in en bild tagen igår.
https://www.instagram.com/p/BAPoTYFGPN0/?taken-by=systernorma

Dottern är nu 8 v + 3 dagar och bör vara i utvecklingssprång nr 1, det för v 4-5. Det här med fysiska förändringar vid utvecklingssprången...de senaste dagarna har magen blivit långsammare, bajset kommer mer sällan och verkar segare att få ut. Ovanpå det har hon plötsligt börjat bli lite kräkig, så lång tid efter maten som drygt 1,5 timme. Annars är hon mer uppmärksam på saker, ler mer, orkar vara vaken längre och sover länge på natten samt har längre tid mellan måltiderna. Vad tror ni som passerat utvecklingssprång nr 1, kan det hänga ihop? Eller har magens förändring att göra med att hon börjat få Minifom?

Vilken frilla Norma! H är avis :)
Vad vägde hon när hon kom?

Frillan är fräsig, i bak står det ständigt rakt upp. Måste snart klippa luggen på henne innan den hamnar i ögonen. Hon vägde 3500 g när hon kom. Har följt sin kurva fram till 3 månaderskontrollen då hon dippade lite.

Frillan är fräsig, i bak står det ständigt rakt upp. Måste snart klippa luggen på henne innan den hamnar i ögonen. Hon vägde 3500 g när hon kom. Har följt sin kurva fram till 3 månaderskontrollen då hon dippade lite.

Det sa min bvc att det kan stå lite stilla just när dem börjar bli mer aktiva för det går helt enkelt åt mer energi men att dem tar igen det sen. Inget att oroa sig för mao. Även om vi inte är där riktigt än :)

Nu går jag ifrån ämnet lite...

Men kära bukevänner! Jag behöver er hjälp med erfarenheter och hjälp att tänka.
Ni som har häst och bebisar nu, hur funkar det? Och hur funkar det sen med jobb, barn och häst?

Jag har haft häst sen 14 år tillbaka och haft 2 st de senaste 3 åren. I Januari blev min gamla häst sjuk och fick tas bort. Två veckor senare upptäckte jag att jag var gravid. Och ungefär i vecka 20 lämnade jag tillbaka foderhästen också då jag redan då började få ont i kroppen av det. Dessutom var hon dräktig.

Men nu saknar jag häst sååååå fruktansvärt mycket!! Jag vet att jag inte kommer kunna lägga lika mycket tid som förr. Men bara mysrida ett par 3 dagar i veckan borde man ju lätt hinna med. F har ju en pappa också och att de får egentid är ju bara bra?!
Har egen gård så kan ha häst hemma. Kan ha på lösdrift för enkelhetens skull och dessutom loftet fullt av halm och hö redan.
Verkar dessutom ha hittat en helt perfekt häst för mig. mysig, Lugn och trygg, som inte stressar upp sig och som kan vila utan att gå i taket. Dessutom billigt, så skulle det inte gå ihop är det nog inga problem att få tillbaka dem pengarna.

Men sen när man nämner det till folk får man kommentarer som; "du skulle ju inte köpa nån häst sa du, du skulle låna väl?" " Men du har ju en liten nu?" "Hinner du med det då?" "Hur ska du göra när du börjar jobba?"

Måste man ge upp sin största passion och intresse för att man skaffar barn?!
Jag vet att jag inte kommer kunna rida på samma sätt och lika ofta förr. Och jag kan inte svara på alla dem frågorna, men tänker att det löser sig. Man kan ju ha en medryttare. Funkar det inte alls kan man ju faktiskt sälja en häst.
Och F har en pappa, och han har det precis lika bra med honom några timmar om dagen..

Snälla hjälp mig! Är jag egoistisk? Jag känner mig inte så, men folk får det att låta som jag är det...

Ni som har häst och bebisar nu, hur funkar det? Och hur funkar det sen med jobb, barn och häst?

Jag har haft häst sen 14 år tillbaka och haft 2 st de senaste 3 åren. I Januari blev min gamla häst sjuk och fick tas bort. Två veckor senare upptäckte jag att jag var gravid. Och ungefär i vecka 20 lämnade jag tillbaka foderhästen också då jag redan då började få ont i kroppen av det. Dessutom var hon dräktig.

Men nu saknar jag häst sååååå fruktansvärt mycket!! Jag vet att jag inte kommer kunna lägga lika mycket tid som förr. Men bara mysrida ett par 3 dagar i veckan borde man ju lätt hinna med. F har ju en pappa också och att de får egentid är ju bara bra?!
Har egen gård så kan ha häst hemma. Kan ha på lösdrift för enkelhetens skull och dessutom loftet fullt av halm och hö redan.
Verkar dessutom ha hittat en helt perfekt häst för mig. mysig, Lugn och trygg, som inte stressar upp sig och som kan vila utan att gå i taket. Dessutom billigt, så skulle det inte gå ihop är det nog inga problem att få tillbaka dem pengarna.

Men sen när man nämner det till folk får man kommentarer som; "du skulle ju inte köpa nån häst sa du, du skulle låna väl?" " Men du har ju en liten nu?" "Hinner du med det då?" "Hur ska du göra när du börjar jobba?"

Jag vet att jag inte kommer kunna rida på samma sätt och lika ofta förr. Och jag kan inte svara på alla dem frågorna, men tänker att det löser sig. Man kan ju ha en medryttare. Funkar det inte alls kan man ju faktiskt sälja en häst.
Och F har en pappa, och han har det precis lika bra med honom några timmar om dagen..

Snälla hjälp mig! Är jag egoistisk? Jag känner mig inte så, men folk får det att låta som jag är det...

Skit i vad andra tycker och tänker, det viktiga är vad som funkar för dig och din familj. Självklart är du inte egoistisk för att du vill ha lite egentid och hålla uppe ett intresse. Ditt barn har som sagt två föräldrar. Det hade garanterat varit annat ljud i skällan om du hade varit pappa istället för mamma, för det är bara mammor som förväntas vara så självuppoffrande.

Kör på, säger jag! Jag är medryttare och började rida igen för en dryg månad sen. Det går jättebra, antingen följer maken/svärmor med till stallet med Siri eller så är hon hemma med maken. Han har inga problem att ha henne själv (han är ju lika mycket förälder som jag är!) och blir hon hungrig finns det utpumpad bröstmjölk eller ersättning att ge. Hade jag haft möjlighet att ha egen häst - och framförallt hemma - hade jag definitivt tagit den! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
464
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 034
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 926
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 097
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits