Höstföräldrar 2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2012

kl

alla oroar sig över sina jobb efteråt, jag har ju inget så jag oroar mig ständigt över Om jag kommer få nått jobb efteråt... men med tanke på att jag har CE kort så borde det finnas nått, men det ska ju fungera med dagis i framtiden och sambons jobb, han jobbar mycket natt.. ja.. det blir nått att bita i..

vet inte om man ska kalla det craving, men åt en kebab igår och då smakade jag på en fefferoni (brukar lägga dem åt sidan i vanliga fall) men nu har jag ett sjukt stor sug efter dem! så jag bad Sambon köpa hem en burk efter jobbet =p
Nu ska jag troligen ut och cykla med hunden.. någon som spelar wf här? ;)

Jag hoppade ju av gymnasiet för att jobba istället så jag har ingen utbildning alls och nu har jag jobbar inom vården i flera år som timvik m,m fast det håller lixom inte i längden för mig och våran ekonomi, visst sambon är ju egen företagare och så men som sakt att vara bonde blir man verkligen inte rik av så att jag skulle få ett heltidsjobb skulle göra så mycket för våran familj att kunna spara och åka på roliga saker fast ändå ha råd att stoppa in en avbytare till kossorna :p

Så jag vet inte om jag skall plugga till undersköterska som jag jobbat som i så många år nu eller om jag skall se mig in på det lite manliga sidan och plugga till svetsare eller något. Rörigt när man inte riktigt vet hundra vad man vill läsa till.

ÅHHH nu har äntligen dessa underbara sammandragningarna börjar på mig när jag anstränger mig eller flyter saker :D underbart att känna att man lever :rofl:

Jag känner mig nedstämd idag, men antar inte allt beror på graviditeten utan mycket annat som händer runtomkring...Har ni perioder när ni känner "Oh my god hur skall allt lösa sig?".

Jag känner mig nedstämd idag, men antar inte allt beror på graviditeten utan mycket annat som händer runtomkring...Har ni perioder när ni känner "Oh my god hur skall allt lösa sig?".

Ja det händer här med. Fast det är inte samma funderingar som med första barnet, den här gången är det mer tankar kring hur det kommer funka med en bebis och en vild 2,5-åring, lite jobb och föräldraledighets funderingar. Kommer börja jobba ganska snart efter 2:ans ankomst och då får sambon ta över. Och det kommer han klara utmärkt men jag hoppas amningen funkar bra och jag kan pumpa. Ja lite mer praktiska funderingar den här gången.

nej faktist inte så mycket denna gången.

Med min första graviditet var jag ganska ner stämd vissa dagar för att det var mycket att fundera på när man skulle få barn för första gången.

Denna gången känner jag mig bara lite nere när jag funderar på hur det kommer att gå att ha en nyfödd hemma och en vild treåring :rofl:

Men det kanske är mer normalt att vara lite nere innan jag vet hur det är att bli förälder för det är något stort och nytt :)

På måndag skall jag och sambon in till jönköping som vi är var 5:e vecka för hans allergi och då skall vi åka till ikea och börja handla skötbord m,m

himla trevligt att gå och planera vad man mer vill och ska köpa till bebisen :p

Nä, timvikarie är inget vidare egentligen. Det funkar ju någorlunda nu, men när man får en liten att ta hand om också så vill man ju gärna veta att man har en viss summa var månad. Och inom vården är det ju blandade tider, vilket inte alltid underlättar.

Fördelen med att plugga till uska är ju att man kan läsa på distans (tja, jag ser det som en fördel :p) och att man får mer betald om man är utbildad. Men jag vet inte om det är lättare att få något fast för det, tyvärr. Chanserna ökar väl, men jag har bara blivit erbjuden timvik. Har sökt fasta tjänster med men utan resultat och nu känns det som det är lite sent.

Jag har funderingar på att söka jobb på sambons jobb när mammaledigheten är över, fast på dagskiftet. Det är inget kul jobb (packa kött), men om det skulle ge en fast tjänst så är det ändå värt mera. Samt att det är fasta tider.

Annars föreslog sambon att jag kunde läsa en ny inriktning som uska (om de inte ändrat så är det en termin, på distans) för att få större chanser till arbete inom detta, men vi får se.
I så fall är det barnsjuskvård som är mest intressant, men på skolan där jag läste är det också den inriktningen med mest press på sig (läs: minst antal platser) så det blir kanske svårt. Annars är det nog vanlig sjukvård som gäller.
Läste mot psykiatri först och det är jätteintressant, men jag har åldern lite emot mig där. De vill ofta att man är över en viss ålder för att man ska arbeta på platsen, och jag har förstås inte kommit till den åldern än.

Men för att få en fast tjänst känns det lite som man bör läsa till något annat/ till något mer.
Det behövs folk inom vården, men det är inte många som har fasta tjänster ute :crazy: Det är väl dessvärre smidigare/ billigare att ha flera timmisar istället.

Jag sitter också och spanar lite på kurser (Distans). Idag var chefen på mig om när jag ska tillbaks. Nu pratas det om höstterminen 2013 i alla fall. Känns mer passande, men hon hoppades jag vill gå hem tidigare för den som ersätter till mig är anställd betydligt tidigare än när jag går hem...

Att få fast inom vården är verkligen inte det lättaste...
Jag jobbar extra inom hemtjänsten och hur dom behandlar sin personal är skrämmande!:crazy:
Ska bli så skönt att komma därifrån så fort jobbet blir för tungt, och sen efter mamma ledigheten börja plugga till barnskötare istället.

kl.
Nu har jag och sambon (blivande maken på lördag :love: ) målat klart barnrummet. Det blev så fint!!!
Det är 2 fondväggar med landskap med får och kor som betar på gräset. I det ena hörnet är det ett träd som ska vara den framtida läshörnan med en sackosäck :love:
Imorgon ska vi åka till Ikea och köpa spjälsängen :love:
Nu har jag verkligen börjat förstå att jag ska bli mamma (är bara i vecka 21...), det är en otroligt cool och konstig känsla :laugh:

Gah har ni redan fixat barnrummet. Får själv panik vid tanken. Skulle köpt spjälsäng ikväll, men den modellen var slut på Ikea där jag tänkt handla. Nedrans rea!

Alltså jag är verkligen inte gravid för fem öre, men jag följer er ändå, mest för att jag är så otroligt barnsugen och älskar att läsa om era graviditeter! Och Imnir, får man verkligen beskriva ett så underbart barnrum utan att bifoga en bild till ;)?

åhh låter som ett himla mysigt barnrum :love:

Själv så har vårat andra barn rum varit klart hur länge som helst haha men vi har valt att ha det neutralt och inga barn tapeter m,m blir bara lite djur på gardiner och textiler då vi redan har så många nötdjur och sånt på gården så det känns lite jobbigt att behöva ha det inne med :rofl:

Varit och handlat i dag på ikea och blev massor till bebisen, nytt täcke och kudde, sängkläder, skötbädds underlag, kräkhandukar haha och massa mer.

Skulle ju ha köpt nytt skötbord med fast det ringde sambons bror och sa att vi kunde få deras för deras minsta behövde inte det längre.

Sedan har jag typ allt hemma från att dottern var liten, bara en extra barnvagn som skall inköpas och ny bilbarnstol.

Ja kan du inte ta och lägga upp en bild på barnrummet så vi andra kan få se ?

va på ikea i jönköping i dag och så himla mycket folk har jag aldrig set där på en förmiddag, fick stå i evigheter i kassan och mycket var slut där inne så jag gillar inte heller reor :rofl:

Alltså jag är verkligen inte gravid för fem öre, men jag följer er ändå, mest för att jag är så otroligt barnsugen och älskar att läsa om era graviditeter! Och Imnir, får man verkligen beskriva ett så underbart barnrum utan att bifoga en bild till ;)?

Håller med ;)

Ska vi se om jag fortfarande kommer ihåg hur man lägger in bilder ;) Dom är från facebook.

Läshörnan:
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/544992_10150924394519862_927613495_n.jpg

Den stora väggen:
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/532610_10150924395214862_549823080_n.jpg

Det sista hörnet:
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/282670_10150924393804862_1692713127_n.jpg

Det är fortfarande lite småpill som ska göras imorgon, men det är så gott som klart :love:

Vi har också allt kvar sen första barnet, möjligen om vi kan behöva köpa lite kläder eftersom första barnet är fött i juni och detta kommer i september, finns ju risk att det blir fel storlek på kläderna relativt årstid, så att säga.

Jag tycker det är rätt skönt att vänta barn nr 2, då förväntas man ta det hela med lite mer ro och inte vara så extatiskt överlycklig över graviditeten hela tiden, det passar nog mig bättre tror jag.

Verkar som alla här jobbar inom vård/förskola? Nån som jobbar i nån annan bransch?

Jag instämmer med dig - mycket skönare att vänta nummer två och den här gången kan jag till och med säga att jag tycker att det är pisstråkigt att vara gravid på alla plan. Jag vet att jag kommer att älska trollungen när den kommer ut i alla fall. Dessutom är jag inte nervös över anknytning eller sådant. Sist hade jag inga känslor för barnet i magen förrän han kom ut, så nu är jag inte så förvånad över att jag inte har det den här gången heller.

Men jag ser MYCKET fram emot att få bebis på utsidan - även om den här också får kolik och är vaken dygnet runt i 15 månader :D

Just nu drömmer jag mycket mardrömmar. Inte bara om bebisen, mest om hästarna och om att jag blir jagad i olika konstellationer. Men inatt drömde jag att jag fick barn. Det blev urakut snitt och jag vaknade upp själv på sjukhuset flera dygn senare, blev tömd på en massa blod och jag fick inte träffa vare sig sambo eller bebis, fick inte veta kön - ingenting. Jag hade en väldig ångest när jag vaknade, men gud så skönt att höra alarmet på mobilen och slippa drömma vidare!

Mabuse:
Jag är inte inom vård/förskola. Jag jobbar på länsstyrelsen på lantbruk, med inriktning mot jordbruksstöden. Just nu p g a foglossningar m.m. så är det enbart kontorsjobb, men annars brukar det i alla fall bli en del utejobb på sommarhalvåret och fram mot slutet på oktober.

Jag är inte heller inom vård/förskola. Jobbar som moderator.

Vi sålde av eller gav bort alla bebissaker förutom kläderna, eftersom vi tänkt vänta med syskon. Så nu måste vi handla "nytt". Tycker det är supertrist att shoppa sånt :( Kläder har jag inte ens tänkt på om de passar eller inte. Men precis som du säger kommer vi få komplettera. Iggy är född i april och sommaren som följde var väldigt varm så vi har mest sommarplagg i de minsta storlekarna.

Idag har jag varit hos BM och tagit lite prover med mera. Hjärtat på kotten slog 148 :) Allt såg normalt ut för min del. Känns skönt!

Jag jobbar inte heller inom vården utan är guldsmed med eget företag. Slitit och fattigt men kul.

Vet inte hur det ska bli med föräldrapenning och så, hoppas på att jag kan utnyttja möjligheten att räkna upp min föräldrapenning till motsvarande summa som jag skulle haft som anställd (tydligen kan man det om företaget inte är äldre än 24 månader) annars får jag nog inte mer än lägsta belopp och då kan det lika gärna kvitta.

Bättre då att min man tar ut alla dagar och så får han försörja oss när jag är hemma. Räknar med att inte vara helt ledig så mycket heller utan hoppas att kunna jobba lite när bebisen sover och så. Men man vet ju inte alls hur det funkar så jag försöker att vara öppen och ta det som det kommer...

Måste ringa och kolla med Försäkringskassan men jag ser fram emot det ungefär lika mycket som att skjuta mig i huvudet :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ Jag är inne på min tredje Mirena hormonspiral. De tidigare två har jag varit hur nöjd som helst med, men nu har det vänt. De första två...
2
Svar
25
· Visningar
20 135
Senast: corzette
·
H
Gravid - 1år Hej alla bukefalister! Hade ett konto här för flera år sedan, och vet att jag då läste mkt på just detta forum - förälder, och alla...
Svar
19
· Visningar
2 316
Senast: hysterisk01
·
Gravid - 1år Hej hopp på kvällskvisten. vet absolut att ni inte kan svara på om jag är gravid eller inte och de är inte heller min fråga och ett test...
Svar
7
· Visningar
6 422
Senast: Amandas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka