Höstföräldrar 2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2012

Jag är uppfödd på mjölkgård och mamma drack såklart alltid komjölk direkt från tanken och vi blev helt ok! Vi har grymt hårda skelett, det tror jag garanterat är därför =)
Men dricker du direkt från kossan eller via tanken? För där rörs den ju om och skiktas så mycket skit försvinner =)

Jag tror det är mycket värre att klappa random katt än att hålla på med sandlådan, faktiskt. Utan att det är illa att klappa katter, toxoplasmos är ju väldigt ovanligt. =)

sambon dricker gärna direkt från kossan medans mjölken är varmt men så långt går jag inte haha så jag tar mjölk från tanken :rofl:

Nej jag tror inte det är så himla hög smittrisk eftersom det är högs 10 personer per år som drabbas.

Jo mamma drack med sån mjölk och jag har aldrig brutit ett ända ben i kroppen så det är nog som du säger att vi är hårda som sten tack vara riktig komjölk :banana:

Jag tror det är mycket värre att klappa random katt än att hålla på med sandlådan, faktiskt. Utan att det är illa att klappa katter, toxoplasmos är ju väldigt ovanligt. =)

Ja jag har ju en viss förmåga att utsätta mig för både det ena och det andra. Nu är jag i alla fall upplyst och får väl tänka mig mer för med att tvätta händer och liknande. Sitter ju lätt 4 av 5 dagar i veckan och gör sandkakor på jobbet med barne. En och annan doft av kattbajs har ju känts...

Det är så mycket man inte får göra/ äta när man är gravid tycker jag. Inte löskokta ägg, inte brieost, inte ditten och inte datten.
Mjölk direkt från tanken måste ju vara förenat med ren livsfara! :eek: (:p)

Själv är jag försiktig med fisk (kvicksilver o sånt) men annars är jag inte så lydig. Det är för mycket att hålla koll på liksom.
Jag brukar tänka som så att det finns de som inte vet att de är gravida förän bebisen tittar ut - de äter "som vanligt" under graviditeten och lyckas ändå få friska barn. Då kan det inte vara så farligt om jag äter löskokt ägg ibland eller brieost som jag åt när jag var på 40årskalas.
Förhoppningsvis dör inte bebis av att jag inte åt folsyra de första 12 veckorna heller (vilket verkar vara superviktigt enligt BM).

Bakterier är jag inte mer rädd för nu än innan (var tvungen att slå upp toxoplasmos för att veta vad det var ens). Men visst tvättar man ju händerna, men jag gör det inte mer nu än förr.

Kl*
Angående den där krampen... Den brukar jag få i vaderna på morgnarna ibland - så obehagligt det är! Lyckligtvis försvinner den snart om jag pekar upp med tårna som ni skriver, det vore hemskt annars.

Annars mår bebisen bara bra :) Lever rövare där inne i magen och brukar sparka pappan i rumpan/ ryggen om kvällarna när jag håller om honom. Ni skulle sett hans min första gången det hände och han insåg att det var bebisen som sparkade så hårt :D
Och förutom halsbränna så lider jag inte så värst heller. Jag blir lite tröttare i benen än vanligt och de svullnar upp lite om jag "sprungit runt" på jobbet för mycket men annars så.

Jag har installerat en app på mobilen med som räknar ner till eget valt datum. Gissa vilket datum som mitt är inställt på? ;) Jovisst, BF såklart och idag är det 92 dagar kvar! Sista tredjedelen är det bara kvar snart.. Woohooo! Inte alls så länge kvar, ändå är det en evighet.....

Barnmorskebesök idag, vecka 25. 2 kg upp och alla värden var perfekta :) Nästa besök blir i vecka 32, det är en glukosbelastning, hurra!...

Själv mår jag toppen, förutom halsbrännan från helvetet!

Här där jag bor gör alla den i vecka 32, om man ligger i riskzonen pga högt bmi gör man en i vecka 12 (tror jag det är) med. Det är inte så farligt som det låter, det låter verkligen vidrigt med den där sockerlösningen, men med en citron i slinker det ner rätt lätt. Det jobbiga är att man ska ha varit fastande sedan midnatt, och att man måste sitta där och rulla tummarna i två timmar!...

Barnmorskebesök idag, vecka 25. 2 kg upp och alla värden var perfekta :) Nästa besök blir i vecka 32, det är en glukosbelastning, hurra!...

Själv mår jag toppen, förutom halsbrännan från helvetet!

Halsbränna är skit! Testat Omeprazol? Det är det enda som funkar för mig. Tuggade Gaviscon och liknande förra graviditeten utan någon som helst lindring. Sen blev jag tipsad om Omeprazol i vecka 32 och därefter försvann halsbrännan, ljuvligt!

Omeprazol har jag på recept sedan jag opererade bort gallblåsan, de funkar så där. Gaviscon klöks jag av, men Novalucol tycker jag funkar bra :)

Får se om jag får göra det. Har inte hört något av BM om det än i alla fall. Kunde inte låta bli att se vad mitt sockervärde låg på igårkväll samt imorse. Känner mig ganska lugn.

Glukosbelastning låter inte trevligt. Undra om jag får göra någon sådan...

har ej gjort det, är i vecka 29 nu och jag är överviktig och alltså löper man tydligen större risk för diabetes, men mina värden är bra så de ser tydligen ingen anledning att göra sådant än ^^ jag är bara glad att jag slipper =P

Usch idag kom ångesten och det börjar bli mer verkligt. Min tjänst är nu tillsatt till föräldrarledigheten. Samtidigt som jag är en grubbelfia börjar jag redan oroa mig vart jag hamnar efter föräldraledigheten...Vill ju helst vara där jag är idag, men så lär det väl knappt bli. Ja jag vet jag är expert på att gå händelserna i förväg och jag verkligen hoppas att jag kommer stormtrivas av att gå hemma och vara föräldraledig.

Hur länge ska du vara hemma, är det planerat?

Sen tycker jag det är rätt självklart att man funderar på hur det ska bli när man kommer tillbaka, det är ju viktigt det med, livet går ju vidare även efter föräldraledigheten. Det ger ju en trygghet att veta att man har nåt att komma tillbaka till. Själv sitter jag just nu och förbereder inför hösten 2014, för att försöka se till att jag har jobb fortfarande då och projekt som väntar, eftersom jag inte kommer kunna (och inte heller vilja) jobba med det medan jag är borta. Så jag tycker inte alls du är en "grubbelfia" om du funderar på hur det ska bli efteråt!

nej det är klart att man får vara lite orolig, det är ändå något man måste tänka på lite hur det blir efter att man varit ledig.

Själv skall jag börja plugga efter min föräldrarledighet och nu så måste jag ta vara på tiden som mammaledig och verkligen känna efter vad jag skall plugga till så man inte ångrar sig sen när man börjat.

Eftersom jag arbetar inom förskola är det lämpligast att börja vid någon av terminstarterna. Hade väl tänkt om ett år, men hörde nu att en av tjänsterna är lagda 1½ år så ja jag kanske kör på vara hemma ett och halvt år. Januari 2014 låter bara så galet långt bort!!! Sen finns tankarna eventuellt att ta någon distanskurs för att bara hålla hjärncellerna igång..

Oj vad länge! Jag som tyckte jag skulle vara riktigt långledig som ska vara hemma i sju månader. Men då blir det en sen dagisstart för er då, eftersom pappan väl ska vara hemma också?

Ja jag vet inte hur det är tänkt med det ännu. Han är egenföretagare, och har en anställd. Kanske jag kan börja arbeta lite tidigare någon mindre procent och han får vara hemma någon/några dagar i veckan.

Har du några idéer på vad du vill plugga sen? Är det några speciella utbildningar du velar emellan eller är du "helt ovetandes" för tillfället? :)

Själv vet jag inte riktigt vad jag ska göra efter föräldraledigheten. Plugga vidare eller lägga till en inriktning på min uska-utbildning kanske? Annars har jag förhoppningsvis timviken kvar, men det kan jag ju inte leva på hela livet heller. Så en fundering är om jag ska söka mig till stället där min karl jobbar nu (fast ett annat skift) bara för att få något fast och sen söka annat under tiden inom mitt utbildningsområde.
Vi får se helt enkelt.

Kl*
Förhoppningsvis slipper jag glukosbehandlingen, mina värden såg jättebra ut sist gällande det.

Jag (vi) fick förresten hem tiderna då föräldrakursen är och vilken lycka det var när det låg på förmiddagen! Karln jobbar kväll/natt nämligen så hade det varit på eftermiddagen hade inte han kunnat följa med och så kul verkar det ju inte att gå själv. Inte när man har en pappa som gärna vill följa med.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ Jag är inne på min tredje Mirena hormonspiral. De tidigare två har jag varit hur nöjd som helst med, men nu har det vänt. De första två...
2
Svar
25
· Visningar
20 135
Senast: corzette
·
H
Gravid - 1år Hej alla bukefalister! Hade ett konto här för flera år sedan, och vet att jag då läste mkt på just detta forum - förälder, och alla...
Svar
19
· Visningar
2 316
Senast: hysterisk01
·
Gravid - 1år Hej hopp på kvällskvisten. vet absolut att ni inte kan svara på om jag är gravid eller inte och de är inte heller min fråga och ett test...
Svar
7
· Visningar
6 422
Senast: Amandas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka