Jag har läst en hel del men varit dålig på att uppdatera, så här kommer ett långt inlägg med mina sista nio kryss (inte alls dålig på att uppdatera...
). Men nu är jag i alla fall klar med mitt höstbokbingo
Med orange på omslaget -
People We Meet on Vacation av Emily Henry. En contemporary romance/feelgood bok om två vänner som brukade vara ute och resa på semester med varandra men som efter en incident tappat kontakten de senaste åren. Okej, lättsam läsning men utifrån böckerna jag läst hittills är nog författaren inte en av mina favoriter utan mer en med okej böcker snarare än superböcker.
"Read on location" -
Höst vid Sommen av Camilla Dahlson. En feelgood bok om en medelålders journalist i Skåne som blivit "erbjuden" att lämna sin tjänst, eller så får hon sparken. Hon bestämmer sig för att ta semester i ett litet bed and breakfast i Östergötland för att tänka igenom allt. Okej trevlig bok, men samma sak där - hittills verkar jag tycka att författarens böcker är okej snarare än super.
Mindre än 250 sidor -
Flowers in the Snow av Danielle Stewart. Troligtvis en prequel till några andra böcker som jag inte läst, men det är en kort historisk fiction som utspelar sig i USA på 60-talet och handlar om en flicka som blir vän med en mörkhyad familj samtidigt som KKK var starka i området, och även en pojke från en familj där hela resten av familjen tillhör KKK.
Halloween nämns -
Särling av E-L Neander. En svensk urban fantasybok som handlar om ett varlodjur (vilket dock inte är allmän kunskap i området, även om många andra övernaturliga väsen är publika) som äger en bokhandel - och en dag hänger det plötsligt en påse med ett avhugget huvud från en älva utanför bokhandelns dörr. Jag tyckte mycket om boken, och ser fram emot när det kommer fler böcker i serien (detta är bok ett, men det är tänkt att vara en serie)
En bok med fult omslag -
The Governess Game av Tessa Dare. Klassisk historisk romantik i England runt 1800-talets början. Huvudpersonen arbetade egentligen som någon som ser till så att alla klockor går rätt, men får istället anställning som guvernant för två vilda flickor som bor hos en ung arvinge till en hertig. Trevlig bok som passade bra när jag under någon vecka var mitt i en fas av att vilja läsa historisk romantik.
En familjerelation spelar stor roll -
The Two Princesses of Bamarre av Gail Carson Levine. Boken handlar om en prinsessa, som är rädd för allt, och hennes syster, som är modig och vågar allt. Den modiga systern blir dock sjuk och för att rädda henne måste den rädda prinsessan bege sig ut på ett äventyr för att hitta botemedlet.
En titel som börjar på H -
Hook, Line and Sinker av Tessa Bailey. En romantisk bok i nutid i USA. Huvudpersonerna lärde känna varandra några månader tidigare när kvinnans syster blev kär i mannens bästa vän. De höll kontakten via telefon, och kvinnan, som normalt sett jobbar i LA med filmindustrin, tar chansen och lyckas få filmen de håller på att spelas in att filmas i den lilla fiskeorten där mannen (och nu även kvinnans syster) bor.
Något italienskt nämns -
Dreaming of Rome av T.A. Williams. En romantisk bok där huvudpersonen åker till Italien för jobb och för att träffa sin syster, och där träffar systerns blivande mans bror - som dock inte tror att kärlek existerar. Okej, men inte någon författare som jag troligtvis kommer läsa mer av. Passar säkert för någon som gillar detaljerade beskrivningar, eller som vill ut och resa.
En bok som utspelar sig på en regning plats -
Skörda regnvatten av Eva Mathiasson och Susanna Widlundh. En faktabok om hur man kan samla upp vatten från regnet under de perioder det kommer mer regn, så att vi kan använda det sen under den mer torra sommaren. Jag trodde tyvärr att den skulle vara mer intressant att den var.