Hosta. HJÄLP!

Sv: Hosta. HJÄLP!

Om hästen hostar när du trav och speciellt när du sitter ner i traven så tyder detta på att han mår sämre vid ansträngning.

Karens är det på de flesta läkemedel. Både att tävla med karens kvar ocg med sjuk häst ger allvarliga konsekvenser om någon retar sig på det och rapporterar det vidare. Vilket det är stor risk för när det gäller hosta, för det är folk rädda för.

Sen vill jag bara tillägga att jag anser att man alltid ska rådgöra med veterinär, innan man börjar att självmedicinera....Det är viktigt att behandla orsaken, inte symptomet.

Jag ger min pålle "Hostpellets", orange burk finns på Granngården. Innehåller en massa örter. Funkar bra tycker jag, men har även funderat på att prova dom där algerna alla talar om. Vet andra med hosthästar som ger anis i pulverform, samt sesamfrön.
Mitt sto får vitlök åxå.

Ska tillägga att vi varit till vet o gjort endoskopi, och fått diagnosen bronkit pga dammallergi. Detta kommer i skov o blir bra på sommaren o återkommer vid installning. Hostans intensitet beror av vädret och fodret.

Som tidigare sagts så kan du ge hästen honung. Det skadar inte eller tar bort effekten av vanliga läkemedel. Många tycker också att det är gott, och har man en häst som inte vill ta medicin så kan man prova att blanda den med honungen för att få det smakligare. En lämplig dosering kan vara 1-2 msk två gåger dagligen.

En annan ört som kan användas är lakritsrot (ingår även i hostmedicin för människor). Dock ska lakrits aldrig ges i större dos under längre tid då den kan påverka blodtrycket och kaliumbalansen. Vill du ge lakritsrot så tag kontakt med en örtförsäljare (som kan häst) för att få hjälp med doseringen. Tala också om för behandlande veterinär att du ger det.

En annan ört som kan hjälpa är mynta (verksamt ämne menthol). Lämplig dosering kan vara 10-30g/dag av färsk ört.

Jag tycker man ska vara valdigt forsiktig nar det kommer till hosta. En hast i mitt forra stall hade bara lite hosta da o da sa agaren fortsatte att trana som vanligt. Tog senare ut vet och det visade sig vara lunginflammation sa fortsatt traning var valdigt riskfyllt for hasten. :crazy:
Definitivt kolla upp det om du ska aka pa tavling, tycker jag.

Jag menar ej att örter ska användas istället för veterinärvård eller traditionella läkemedel, men däremot kan de mycket väl utgöra ett bra komplement eller verka i förebyggande syfte.

Därtill frågade trådskaparen efter tips på t.ex. örter och det är detta jag delat med mig av.

Hej en del maskar orsakar hosta hos häst har du provat att avmaska!

hej
en del verkar ha missförstått mej :crazy: sjävklart är jag inte så dum så jag tävlar med en häst som hostar.. Han är dessutom mkt bättre nu det var nog bara ngt tillfälligt

hejsan!!!!! vad jag vet så kan de vara väderomslag som kan göra att hästen hostar och när den blir uppvärmd o så,,,, men är de mycket hosta lr??? :banana:

njae han hostar inte mycket nu.. men jag vet inte om han hinner bli helt bra till tävlingen. Hoppar inte med en häst som inte är 100 procent frisk

hejsan!!! har du varit på tävlingen nu lr strunta du i den??? hoppas att pollen blir bra!!! ha de gött... :banana:

Hejhej
nepp d vart ingen tävling, det är ju inte värt att riskera såklart! Men nu är vi på hugget igen och igår vann vi en LB :p

Hej! Min unghäst har hostat och haft snuva i snart tre veckor faktiskt... Enligt vet. är det tydligen väldigt mycket förkylningar som "går" just nu, och unga hästar verkar drabbas hårdast! :(

Det är dock underligt.. han har inte haft ett dugg feber, är inte hängig utan jättepigg och har energi i kroppen så han nästan spricker! Detta gör att det är lite små besvärligt att skritt motionera som doktorn har ordinerat.... :smirk:

Veterinären har tagit prover, men dessa visade faktiskt inte några som helst infektsionsvärden...*skumt* Tyvärr verkar det bara som att man får avvakta... dessvärre verkar förkylningseländet vara oerhört segdraget!!! Jag har inte vågat anstränga honom alls, utan han togs ur träningen... Är inte roligt alls, men vad gör man?!?! :crazy:

Min häst har precis flyttat till nytt stall. Vi håller som bäst på att gå över på höensilage då det är det foder man har på denna ridanläggningen. Jag har med mig hö ifrån det gamla stallet för att kunna föra över honom på silaget i lugn takt. Allt annat är sig likt, samma torv som vanligt, samma kraft foder som vanligt. Han har varit på det nya stället i 14 dagar och han har börjat hosta. Han har inte hostat någon gång under min ägo (ett år). Han är precis igångsatt, vi har börjat röra oss iannat tempo än skritt. Därifrån vi kommer har vi bara skrittat under de sista 6 månaderna. Varje dag men bara i skritt. Han har hostat i 2 dagar och hans matte blir orolig! Hjälp!!!:(

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
972
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 168
Senast: ameo
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 040
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 603
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar