Haha, stackare. Bild nr 2 jag postade för länge sen försökte förklara hur du kan dra ner en formel så slipper du upprepa, förklarade inte så bra tydligen
Men du markerar cellen/cellerna, tryck i högra hörnet (håll in) och dra ned. Klart! Pröva skriv 1, 2, 3, 4 en gång i olika celler efter varandra, markera alla o dra. Se vad som händer
Ja, hade sen förut all confo inlagt med VG, G etc. Det formeln gör är att om cellen jag hänvisar till hittar ett VG där --> 85 i nya cellen, annars noll. Hittar den ett G, blir det 70 i nya cellen osv. Det gör att det är 5 IF för varje cell (VG, G+, G, A, BA) och mellan 5-7 celler beroende på gren man behöver referera till. Eftersom det bara kan vara ett VG, G, A osv i en cell kommer alla IF funktioner gällande den cellen bli noll utom en.
Sist behöver man dela med antal confo som grenen räknar in (eller ja antal celler man refererar till också), alltså 5-7 st beroende på.
Den "tittar" alltså i en cell 5 gånger och om det står VG där kommer resultat i andra cellen bli: 85+0+0+0+0.
Är jag tydlig?