Horse Reality III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag bedriver ju lite skamlös färgavel vid sidan av och idag föddes ett föl efter ett islandssto med 1BA 6A 6G 1VG :o:o men med dubbelt SW1-anlag.
Titta vad som kom ut: https://www.horsereality.com/horses/260826/ :love::love::love::love:
GP 592, vilket är mittemellan föräldrarna, och 13G 1A med 79% på första utställningen vilket är ca 10 % mer än stoets personbästa :up: Dessutom har hon ärvt dubbelt SW1 och Zz (och Ee denna gång:up::laugh:@Hedinn ).

Behöver därmemot lite råd.
Såå, nu ska stoet ryka, MEN skulle ni sälja fortast möjligt så fort fölis får egen box eller producera lite helsyskon (som kan sälja och kanske få en slant för) i väntan på att fölis växer upp och jag kan fortsätta min avel (som nu inte är fullt lika skamlig längre :D:D) ??

Confon löste jag själv genom att helt enkelt ge dem olika värden VG = 4, G = 3, Av = 2, BA = 1 :D Det funkar faktiskt, och sedan när man räknar ihop med GPn så räknar jag också ut medelvärdet där, tex 55 + 3 / 2 = 56,5. Det går såklart inte att jämföra med andra personers siffror om de inte har gett likadana poäng på confon. Men att själv jämföra mellan sina hästar går utmärkt!
Ah, nice. Funderade på något liknande förut men tyckte det var svårt eftersom man inte vet det underliggande värdet sas.
Det borde inte vara något problem att göra färdiga formler som räknar ut direkt såsom för grenarna och GP som vi tittade på förut. Det finns =IF(.) - formler som konverterar och G/VG/A/BA som står i cellen till en siffra. Och sedan slutligen en cell för GP+confo som borde bara kunna skrivas såhär =0,75*("cell för GP-snitt")+0,25*("cell för confo-snitt"). O allt förprogrammerat så man bara behöver lägga in confo och GP-siffror :D

Ah, nice. Funderade på något liknande förut men tyckte det var svårt eftersom man inte vet det underliggande värdet sas.
Det borde inte vara något problem att göra färdiga formler som räknar ut direkt såsom för grenarna och GP som vi tittade på förut. Det finns =IF(.) - formler som konverterar och G/VG/A/BA som står i cellen till en siffra. Och sedan slutligen en cell för GP+confo som borde bara kunna skrivas såhär =0,75*("cell för GP-snitt")+0,25*("cell för confo-snitt"). O allt förprogrammerat så man bara behöver lägga in confo och GP-siffror :D
Vi vet ju ungefärliga värden. G är 70-84 och VG är 85+. Så det går ju att sätta exempelvis de lägsta för varje för att få fram ett lite mer riktigt ungefärligt värde, om man vill? Sen är det ju svårt, eftersom en häst med flera VGn kan ligga nära 85 och alla G på ca 70, medan en med alla G kan ligga nära övre gränsen på alla och därmed ändå ha bättre poäng.

Där bör ju dock utställningarna kunna ge lite indikationer, de där utåt sett "sämre" hästarna som slår de "bättre" kan man ju förutsätta är och nosar på nästa nivå. ;)

Vi vet ju ungefärliga värden. G är 70-84 och VG är 85+. Så det går ju att sätta exempelvis de lägsta för varje för att få fram ett lite mer riktigt ungefärligt värde, om man vill? Sen är det ju svårt, eftersom en häst med flera VGn kan ligga nära 85 och alla G på ca 70, medan en med alla G kan ligga nära övre gränsen på alla och därmed ändå ha bättre poäng.

Där bör ju dock utställningarna kunna ge lite indikationer, de där utåt sett "sämre" hästarna som slår de "bättre" kan man ju förutsätta är och nosar på nästa nivå. ;)

Ja det är sant men jag skulle vilja försöka få till så mycket "automatiserat" i excel så att jag inte behöver handräkna osv. Du tänker att man tar "worst case" för varje confo? Vad är A och BA värt? Går ju såklart att få indication från breeders advice om det är starka eller svaga men man vet ju ändå inte exakt. Håller på med IF-funktioner nu :D

Ja, det är sant. Men jag gjorde det med 4-1 för att förenkla saken då man ändå inte vet det underliggande värdet, men rent allmänt så borde VG vara värt mera än G sas. Även om det är en 85p VG och en 84p G som det jämförs mellan. Eller kan det finnas en G som har ett högre värde än en låg VG? Det är väl dessutom i aveln som dessa dolda siffror blir knasigast sas, i tävlingarna är är det ju bara ett värde (per confo) som gäller för just den hästen?
Men ooohhh neaaat! Sitter på jobbet så jag provade lite snabbt i excel här, 55 GP och 3 confo blir 29 i totalt medelvärde och 42 i GP+confo i rätt procent. Tack!! Gäller bara att jag kommer ihåg hur man gör till när jag sitter vid datorn hemma igen :cautious:
(Fast mitt dokument är ju sparat till min mailadress så om jag hämtar det därifrån så kanske det borde kunna gå.... nä Asko, du sitter på jobbet människa :angel::o)

@Hedinn Nu förstod jag bättre hur de siffrorna kan påverka, tänkte inte på sammanslagningen.

@Murray Att jag tog 4-1 ger ju inte så stora skillnader mellan siffrorna heller dock, hjälper eller stjälper det tror du?

Ja det är sant men jag skulle vilja försöka få till så mycket "automatiserat" i excel så att jag inte behöver handräkna osv. Du tänker att man tar "worst case" för varje confo? Vad är A och BA värt? Går ju såklart att få indication från breeders advice om det är starka eller svaga men man vet ju ändå inte exakt. Håller på med IF-funktioner nu :D
Om man tar worst case för varje confo så kan man ju gå miste om guldklimpar dock... Fast det är kanske samma sak med mitt sätt :cautious:

Jag skulle nog behållit stoet och gjort ett helsyskon först @Murray. Superläckra bägge två!
Tack!
Den dagen det är nöd med boxar får stoet ryka kanske :angel:
Fick även ett föl förra veckan (med annat sto) med dubbelt både SW1 och Z + har en del andra ston med enkelt anlag av SW1. Men kan jag göra om denna kombo så borde jag kunna få lite pengar. :)

Om man tar worst case för varje confo så kan man ju gå miste om guldklimpar dock... Fast det är kanske samma sak med mitt sätt :cautious:
Ja det är ju sant men får kanske lite indikation, jämfört med att bara titta på confo rakt upp o ner. Lättare att jämföra mellan hästarna. Det går ju att lägga in + också baserat på breeders advice och sätta det till högsta poängen i spannet.

Jag har iaf skrivet en IF.funktion nu :D
Väntar bara på @Hedinn s hjälp med poängspannen (otålig deluxe :angel:, sorry) så kan jag dela den

Tror fö att det bättre att använda "riktiga" spannet än 1, 2, 3 och 4 eftersom det kan ge missvisande total poäng. Man behöver då egentligen sätta det i relation till totalpoäng och få en % istället, skulle jag gissa på

Ja det är ju sant men får kanske lite indikation, jämfört med att bara titta på confo rakt upp o ner. Lättare att jämföra mellan hästarna. Det går ju att lägga in + också baserat på breeders advice och sätta det till högsta poängen i spannet.

Jag har iaf skrivet en IF.funktion nu :D
Väntar bara på @Hedinn s hjälp med poängspannen (otålig deluxe :angel:, sorry) så kan jag dela den

Tror fö att det bättre att använda "riktiga" spannet än 1, 2, 3 och 4 eftersom det kan ge missvisande total poäng. Man behöver då egentligen sätta det i relation till totalpoäng och få en % istället, skulle jag gissa på
Hmm... Fast jag använder medelvärde? Då behöver jag ändra på alla siffror igen ... :cautious::meh: Du vet inte om det går att markera kolumner och ändra på en viss symbol i dem till en annan? Jag hittade bara en som sökte igenom hela dokumentet så jag fick ändra på dem efter hand typ.

Men isåfall inväntar jag också poängspannen :D finns den inte på deras wiki?

Hmm... Fast jag använder medelvärde? Då behöver jag ändra på alla siffror igen ... :cautious::meh: Du vet inte om det går att markera kolumner och ändra på en viss symbol i dem till en annan? Jag hittade bara en som sökte igenom hela dokumentet så jag fick ändra på dem efter hand typ.

Men isåfall inväntar jag också poängspannen :D finns den inte på deras wiki?

Jovisst, ctrl+f och sedan fyll i vad du vill ändra och till vad och sedan replace all :up:

Eh va? Det gör ju bara texten fet? :confused::o
Haha, jag har excel på engelska. Kanske därför f = find. Men under edit finns en replace (vad det nu blir på svenska), pröva o trycka där. Hur söker du annars?

Eller förresten har ju en mac också så använder command + f, haha. Förvirrat, sorry.

Edit: Ersätt måste det ju heta på svenska :laugh:
Edit 2: pröva Ctrl+H

Haha, jag har excel på engelska. Kanske därför f = find. Men under edit finns en replace (vad det nu blir på svenska), pröva o trycka där. Hur söker du annars?

Eller förresten har ju en mac också så använder command + f, haha. Förvirrat, sorry.

Edit: Ersätt måste det ju heta på svenska :laugh:
Ja, det är den jag har använt. Men den ersätter ju tex alla 3or i hela dokumentet och inte bara i en viss kolumn.

Om du markerar raden eller kolumnen så ändrar den bara där och väljer det.
Men va? Det är ju exakt det jag försökt nu på jobbet.
Jag markerar en kolumn, klickar på ersätt så att den där rutan dyker upp, fyller i rätt symboler i sök efter och ersätt med. Men sedan när jag klickar på sök alla så söker den efter alla symboler i hela dokumentet och markeringen försvinner, men om jag klickar på sök nästa istället så försvinner markeringen även då och jag måste gå igenom dem för hand :meh:
Klickar jag direkt på ersätt så hittar den inte så jag måste klicka på en sökknapp först.

Och det är just den funktionen jag använt :(
Det går att göra med lite plock. Om du istället för ersätt alla använder ersätt så byter den bara i aktuell ruta, samt hoppar till nästa om du där inte vill byta så tryck bara sök nästa. Blir som sagt plock men du slipper iallafall skriva i alla rutorna

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
13 861
Senast: Iamia
·
  • Låst
IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
69 086
Senast: Laa
·
  • Låst
99 100 101
Svar
2 013
· Visningar
69 132
Senast: Laa
·
100 101 102
Svar
2 021
· Visningar
65 947
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sodastream
  • Valet i USA
  • Hiss och diss del 5