Hör bör man uttala

Sv: Hör bör man uttala

Att namn ger sociala signaler är en sak, kläder en heeeelt annan.

Det är ju helt självklart att kläder sänder sociala signaler! Annars skulle det ju tex inte finnas klädkoder i subkulturer och sådant. Att de sänder sociala signaler, betyder ju inte att de enbart sänder signaler om klass (i den mån klassbegreppet ens fungerar), utan även om en massa andra saker.

Sen är det ju lättare att påverka vilka signaler man sänder med sina kläder än med sitt namn, eftersom det är lättare att klä om än att byta namn.

Du sa helt emot dig själv, jag kan bara läsa vad som står skrivet, inte vad du menar. Jag pratar om mig själv, jag har ett förnamn som inte alls är ovanligt, och uttalsmässigt finns inga problem, men stavningsmässigt så finns det inga gränser, och vad det gäller efternamnet finns inga krångligheter alls med stavning eller uttalsregler att följa, det är bara att läsa vad det står. Det är lite jämförbart med om du skulle säga och skriva bankepippoppbuppefellows om bukefalos. Jag anser att man har en läckastor som ett höghus på IQ-banken om man inte kan läsa och uttala mitt namn någotsånär åtminstone. Jag har levt med detta namn i 46 år, nej jag ser inga förmildrande omständigheter längre, nej.

Jag kan tycka att man kanske ska se världen i lite bredare begrepp än att snäva in det till detta forum.

Hahaha, jag ska se världen i ett bredare begrepp än bukefalos medan du bara ser till dig själv?

Du får nog ta och läsa ytterligare en gång.

1.Jag tycker att om man har ett namn med ovanlig stavning får man ha förståelse för och vara beredd på att andra människor kan råka gissa fel på hur namnet ska uttalas. Det är lätt hänt och behöver INTE betyda att personen som gissar fel gör det för att vara elak. Som läkaren på en vc som inte har någon aning om Cenneth vill ha sitt namn uttalat som Kennet, därför blir det ibland att gissa.

2. Jag anser att andra människor ska RESPEKTERA och ACCEPTERA andras namn oavsett stavning. Vill Cenneth heta Cenneth och uttala det som Kennet så låt honom. Om läkaren/ kompisen/ läraren fortsätter att säga fel om Cenneths namn så gör den personen FEL!
3. Jag tycker inte att man ska envisas med att uttala namnet någon annan har på SITT eget vis bara för att få en anledning att ge sig på bäraren av namnet ( som Niphredil skrev om när hon nämnde läraren) men man måste få lov att gissa när man inte har möjlighet att fråga, för att sedan när man frågat om namnet faktiskt säga det just så som bäraren vill.

4. Vad gäller mitt uttalande om buke; här på buke är ett gäng som envisas med att vägra uttala namn som man kan förstå att bäraren vill att det ska uttalas och som konsekvent skulle säga fel hela tiden, trots vetskapen om vad bäraren säger att det ska uttalas. Här på buke hånas det, pratas om olika klasser, kungliga namn och som nu hur pinsamt det är att välja namn från fel klass. Jag tycker inte att det är ett korrekt beteende. Tycker du det?

Sen är det ju lättare att påverka vilka signaler man sänder med sina kläder än med sitt namn, eftersom det är lättare att klä om än att byta namn.

Precis så.

Därför är en dresscode inte lika tung i sammanhanget som ett namn är. Och dresscoden fungerar och existerar oftast i ett (gränsat) sammanhang, vilket innebär att utanför det är det upp till dig att tolka plagg hur du vill?

Du förstår fortfarande inte. Att i exempel där det inte finns någon anledning till att förvanska eller gissa utan bara för i helvete läsa vad det står, så gör man ett övertramp om man gissar eller förvanskar. Läs god dammit bara vad det står, och komplicera inte till det så förbannat.
4. Vad gäller mitt uttalande om buke; här på buke är ett gäng som envisas med att vägra uttala namn som man kan förstå att bäraren vill att det ska uttalas och som konsekvent skulle säga fel hela tiden, trots vetskapen om vad bäraren säger att det ska uttalas. Här på buke hånas det, pratas om olika klasser, kungliga namn och som nu hur pinsamt det är att välja namn från fel klass. Jag tycker inte att det är ett korrekt beteende. Tycker du det?

Jag tror du behöver den där pausen från buke. Jag är inte en del i den specifika delen av diskussionen och jag har ingen åsikt om det heller, så varför frågar du mig?

/ född med ett givet kungligt namn och plastsked i munnen.

Fast grejen är att man krånglar till det för både barnet/sig själv och merparten av dem som ska uttala namnen om man envisas med att skriva namnet på ett sätt som gör att uttalet blir fel om man följer gällande språkregler.
En tjej som gick i en parallellklass till mig på högstadiet envisas numera med att skriva sitt namn Charlotté, hon ska fortfarande uttalas Charlott, inte varken Charlotte eller CharlottEE, VARFÖR då lägga till en accent när den gör att det blir fel? På samma sätt som Melanié i trådstarten. Eller som en annan bekant som gav sitt föl ett namn som innehåller "Rosé", men som ändå tydligen ska uttalas som engelska Rose och inte som rosévin.

Saken är ju den att om man väljer en alternativ stavning till ett namn, så får man också räkna med att det i väldigt många fall uttalas fel. För det är inte särskilt många som är bra på tankeläsning och kan lista ut att det ska uttalas på annat sätt än gällande språkregler anger.

Var har jag skrivit att man som bärare av ett namn med ovanlig stavning inte ska behöva stå ut med att det sägs fel? Det är ju helt emot vad jag säger. Som bärare till ett namn med ovanlig stavning får man räkna med att det råkar uttalas fel. Det ser jag som en självklarhet. Men jag ser också att namn är en sådan sak andra inte ska ge sig på. VILL man ha ett namn med ovanlig stavning så ska det repsekteras.

Min son ISAAC är stolt över sitt namn med inte så vanlig stavning. Han är stolt över alla 4 tilltalsnamn han har, han tycker att de är fina, framför allt León. Det ska han få lov att tycka utan att någon bukefalist ska peka med pekpinnen och säga "HUR kan man med att ha en sådan stavning på namn?!" och "stackars barn" som så ofta skrivs här på olika vis.
Min son pratar ibland om att byta namn. Inte byta för att något är fult eller besvärligt utan för att han tycker om alla namnen och givetvis vill använda dem. Jag har sagt nej än så länge, samtidigt som jag på ett sätt förstår hur han tänker och jag tycker på samma gång att han kanske borde få välja sådant själv. Att en månad heta Isaac och nästa León, och nån gång Emilio och så klart också Adrian. För det är ju hans namn och det är ju honom det gäller.

Och jajag vet, jag är visst en hemsk mamma som har givit mina barn 4 namn vardera! :nailbiting::wtf::eek::D

Ja, kan man heta Farrah eller Azzah kan man väl heta något annat? Gör det ONT att acceptera och RESPEKTERA andras namnval?

Say what? Så för att utlandssvenskar finns med namn sprungna från där dom kommer ifrån ska vi ignorera svensk stavning där vi döper våra barn? Som jag ser det har både Farrah och Azzah helt rimliga stavningar, så jag ser inget problem med det. Men Melanié, Terèc och Cenneth gör nära nog fysiskt ont i mig.

I P3s alfabetet förklarade Sture Allén från svenska akademien om hur C ska uttalas beroende på kommande bokstav. C före E ska vara K om jag inte minns helt galet.

Du förstår fortfarande inte. Att i exempel där det inte finns någon anledning till att förvanska eller gissa utan bara för i helvete läsa vad det står, så gör man ett övertramp om man gissar eller förvanskar. Läs god dammit bara vad det står, och komplicera inte till det så förbannat.

Jag tror du behöver den där pausen från buke. Jag är inte en del i den specifika delen av diskussionen och jag har ingen åsikt om det heller, så varför frågar du mig?

/ född med ett givet kungligt namn och plastsked i munnen.

Men om typ ALLA förvanskar ditt namn så är det väl nåt som är konstigt med namnet som gör att "alla" gör det . Eller hur tänker du om det ?

Men jag pratar överhuvudtaget inte om dina namn! Jag pratar om namn med ovanliga stavningar som exempelvis Cenneth. För det heter du väl inte? Jag pratar om folk som envisas med att säga fel på namn TROTS att man får veta hur personen vill att det ska vara.

Det är ju för fan självklart att det är FEL av folk att säga fel på ditt namn på pin kiv. Men det som är självklart för dig behöver inte vara självklart för andra, kanske är ditt namn svårt att få till? Kanske har folk svårt att uttala det första gången de ska göra det? Tror du det är på pin kiv folk gör det?

Jag behöver ingen bukepaus, däremot tycker jag det är väldigt trist att andra människor ska håna folk för deras val av namn och stavningar. Det är vad jag pratar om. Det är vad jag pratat om hela tiden.

Men om typ ALLA förvanskar ditt namn så är det väl nåt som är konstigt med namnet som gör att "alla" gör det . Eller hur tänker du om det ?

Det klingar inte svenskt, utan ganska väldigt mycket amerikanskt och det försöker de flesta också uttala det som, alternativet är att de inte ill prata med engelsk accent och då förvränger man namnet som om jag skulle ha förvrängt det själv. Jag vet inte, för mig och min familj som är de enda bärarna av namnet här i landet är det ett mysterium. Man byter ut bokstäver och lägger till. vansinnigt irriterande och vi har alla med detta namn samma erfarenhet. Ändå är det inte något komplicerat namn. Det känns som namndysleksi är en okänd men galopperande folksjukdom.

Say what? Så för att utlandssvenskar finns med namn sprungna från där dom kommer ifrån ska vi ignorera svensk stavning där vi döper våra barn? Som jag ser det har både Farrah och Azzah helt rimliga stavningar, så jag ser inget problem med det. Men Melanié, Terèc och Cenneth gör nära nog fysiskt ont i mig.

I P3s alfabetet förklarade Sture Allén från svenska akademien om hur C ska uttalas beroende på kommande bokstav. C före E ska vara K om jag inte minns helt galet.

Spelar det någon roll vad andra människor heter?

1896798_785987564745557_325000943_n_zps1a33a83c.jpg

Därför är en dresscode inte lika tung i sammanhanget som ett namn är. Och dresscoden fungerar och existerar oftast i ett (gränsat) sammanhang, vilket innebär att utanför det är det upp till dig att tolka plagg hur du vill?

Upp till mig, ja, det kan man ju säga. Men ofta blir det ju socialt smidigare om man - om inte anpassar sig till så - åtminstone observerar gällande sociala koder och liknande. Personliga och liksom isolerade tolkningar av kulturella uttryck som kläder, känns rätt meningslösa, tror jag.

Jag tycker nog tex att sätten att tolka en Barbour är ungefär ett och samma, både inne på Handelshögskolan och en bra bit utanför den.

Numera händer det allt oftare att jag inte alls kan tolka unga människors stil längre. Jag kan allt oftare inte riktigt se kopplingarna till annan ungdomskultur än kläder, via deras kläder, numera.

Det klingar inte svenskt, utan ganska väldigt mycket amerikanskt och det försöker de flesta också uttala det som, alternativet är att de inte ill prata med engelsk accent och då förvränger man namnet som om jag skulle ha förvrängt det själv. Jag vet inte, för mig och min familj som är de enda bärarna av namnet här i landet är det ett mysterium. Man byter ut bokstäver och lägger till. vansinnigt irriterande och vi har alla med detta namn samma erfarenhet. Ändå är det inte något komplicerat namn. Det känns som namndysleksi är en okänd men galopperande folksjukdom.

Det kan ju inte bara vara jag som börjar bli galet nyfiken vad du heter egentligen :D

4. Vad gäller mitt uttalande om buke; här på buke är ett gäng som envisas med att vägra uttala namn som man kan förstå att bäraren vill att det ska uttalas och som konsekvent skulle säga fel hela tiden, trots vetskapen om vad bäraren säger att det ska uttalas.

Är det någon som någonsin har sagt att de skulle vägra uttala ett namn som bäraren önskar trots vetskapen om det?

Var har jag skrivit att man som bärare av ett namn med ovanlig stavning inte ska behöva stå ut med att det sägs fel? Det är ju helt emot vad jag säger. Som bärare till ett namn med ovanlig stavning får man räkna med att det råkar uttalas fel. Det ser jag som en självklarhet. Men jag ser också att namn är en sådan sak andra inte ska ge sig på. VILL man ha ett namn med ovanlig stavning så ska det repsekteras.
Jag kanske borde skrivit knapplån när jag högg sista inlägget.

Men du talar emot dig själv.
Du reagerar likadant i varenda namntråd som uppstår och tar det som personlig kritik mot hur ni valt att stava er sons namn. Varenda gång har du uttryckt dig ungefär som att "det fattar väl alla att det ska uttalas som Isak". Och svaret på den frågan är ju liksom nej. Det ÄR inte självklart hur man ska uttala det, även om det är det för dig.
Nu har du förhoppningsvis insett det eftersom du är lite mer ödmjuk i frågan den här gången, men efter att ha läst ditt försvar till ditt barns namn femtioelva gånger tidigare så känns det inte helt trovärdigt när du plötsligt tycker att det är okej att man inte kan ta för givet hur det är tänkt att ett namn ska uttalas.

Det räcker ju bara att man går till de olika uttalen av namn utan att ändra stavningen...
Viiveka eller Viveeka
Caarola eller Caroola
Nattali eller Natalii
Katriin eller Katrinn (eller för all del Kätrin)
för att ta några exempel jag kommer på som jag har träffat på i min egen omgivning.

Jag är tämligen nöjd med min klarsynta moders val, Anna. Det kan liksom inte bli fel. Och så såg hon till att gifta sig med en med ett MYCKET vanligare efternamn än det jag föddes med, så kombinationen framkallar inga som helst frågetecken :D

Jag är tämligen nöjd med min klarsynta moders val, Anna. Det kan liksom inte bli fel.
jag har samma namn... har förvisso aldrig gillat namnet ifråga, men det kan ju omöjligt uttalas fel
(däremot har jag förvirrat en tämligen berusad kille som försökte flirta med mig, genom att säga "men lova att du inte uttalar det bakofram!"... :rofl: )

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 924
Senast: Mabuse
·
Hemmet Här kanske finns någon som är kunnig på porslin, som kan hjälpa till att identifiera vad det här är för serie? Jag fick en bild skickad...
Svar
8
· Visningar
439
Senast: Krålus
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 096
Senast: MML
·
Hästvård Ni med äldre hästar, har era gamlingar några krämpor? Vilka krämpor tycker ni är acceptabelt att dom har, vart går gränsen för er? Rids...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30