Hör bör man uttala

Sv: Hör bör man uttala

Jag är tämligen nöjd med min klarsynta moders val, Anna. Det kan liksom inte bli fel. Och så såg hon till att gifta sig med en med ett MYCKET vanligare efternamn än det jag föddes med, så kombinationen framkallar inga som helst frågetecken :D

Men akta dig för att flytta till ett arabiskspråkigt land! Ungefär detta hände min vän ganska ofta:

- What's your name?
- Anna
-Yes you
- What?
- What's your name?
- Anna!
- Oh your name IS Anna!

(Ana = "jag" på arabiska :D )

I P3s alfabetet förklarade Sture Allén från svenska akademien om hur C ska uttalas beroende på kommande bokstav. C före E ska vara K om jag inte minns helt galet.

Hårda vokaler A O U Å

Mjuka vokaler E I Y Ä Ö

G före hård vokal blir G - som ganska

G före mjuk vokal blir J - som genom

C före hård vokal blir K - som Carl

C före mjuk vokal blir C - som cement

/tanten - undervisar invandrare i svenska

Nej, jag menar inte på andras namn, jag pratar om varianter av MITT namn. Jag tycker inte du har rätt att uttala MITT namn som DU tycker, det är hur JAG vill att det uttalas OCH skrivs som gäller.

Sen att man kan ha åsikter om precis vad som helst här i världen, är en annan sak. Jag har också blivit mobbad med en form av mitt namn. Det är knappast unikt, det är dock ett synnerligen effektivt sätt att göra någon illa, att förvanska ens namn. Därför bör man göra det bästa man kan när man uttalar eller skriver andras namn.

Jag håller helt med. Jag blir irriterad när människor skriver och uttalar min brors efternamn (och då även mitt, innan jag gifte mig) fel.
Det finns en möjlighet att förväxla efternamnet med en stad, och det gör mig irriterad när folk gör detta. För att jag ibland blev retad för detta när jag var barn. Det sitter kvar.
När jag är osäker på uttal, brukar jag helt enkelt fråga rakt ut i telefon:
jag skulle vilja komma i kontakt med en person vars namn jag är osäker på hur jag ska uttala... de flesta är ödmjuka då och berättar hur det skall uttalas.

delvis kl

Jag hade ett efternamn som måååånga både sa o stavade fel , jag har fått heta både det ena o det andra , men vem är jag att bli förbannad ?? Det är som det är o så får jag bokstavera istället , jag väljer mina krig o det finns så mycket annat som kan irritera mig

Sv: Hur bör man uttala

Det klingar inte svenskt, utan ganska väldigt mycket amerikanskt och det försöker de flesta också uttala det som, alternativet är att de inte ill prata med engelsk accent och då förvränger man namnet som om jag skulle ha förvrängt det själv. Jag vet inte, för mig och min familj som är de enda bärarna av namnet här i landet är det ett mysterium. Man byter ut bokstäver och lägger till. vansinnigt irriterande och vi har alla med detta namn samma erfarenhet. Ändå är det inte något komplicerat namn. Det känns som namndysleksi är en okänd men galopperande folksjukdom.

Haha, mitt efternamn då... Uttalas exakt som det står. Men det ser väldigt engelskt ut och det blir ofta det engelska uttalet. Eller när jag säger det, får alltid bokstavera eftersom det alltid blir fel annars.

Tur att det bara är fyra bokstäver.

Senast ändrad:

Och jag som döpte ett barn till My trots min ambition att det skulle vara hyffsat gångbart internationellt. Maj hade varit ännu värre rent uttalsmässigt
När fejsbok var ungt kunde hon inte ens skapa en användare med sitt förnamn så hon använde sitt mellannamn.

Ja, med den inställningen är ju problemet i princip löst (om det är ett problem). Ailie själv får väl när hon blir stor, helt enkelt förklara att hon har överkreativa föräldrar, och att det faktiskt inte fanns mycket hon kunde göra åt den saken när hon var nyfödd. :)

Precis så får jag göra med alla nya jag presenterar mig för. Varje gång. Alltid. Jag har dessutom för länge sedan slutat rätta när folk glatt hittar på nått de tror att de hörde. Att efternamnet låter utländskt gör det inte bättre, var och varannan gång jag kommer till nya gårdar får jag en skeptisk blick och frågan om vart jag kommer från...

Jag heter Minou.

Jag heter My och det är ett shitty namn ur ett internationellt perspektiv:p. Men gör man om det till Mi funkar det rätt bra:).

Migo, vilket jättefint namn du har!

*kl*

Avdelning shitty namn ur internationellt perspektiv så är nog det sämsta namnet i den kategorin "Jerk". Japp jag har träffat ett stackars barn med det namnet.

Under skoltiden hade jag nästan varit villig att kapa av mig en kroppsdel för att få heta My:p

Gun Persson kan ju inte heller vara allt för roligt att heta när man ska igenom flygplatskontrollerna.. :p

Kl

Jag har ett ganska hopplöst efternamn, men ett enkelt förnamn.
Efternamnet snubblar 9 av 10 på första gången, ingen stavar det korrekt... Jag är glad att jag har ett enkelt förnamn som kompenserar.

Vad vore mer passande då?

Konstantina!

Nä, bara skoja :p

Det finns mängder av namn som inte är särskilt starka klassmarkörer (t ex tycker jag att dina systrars namn hör dit, även om de har annan historia).

Men poängen är inte vad jag tycker skulle vara pinsamt, utan den är mer att OM man tycker att klassmarkeringar nedåt är pinsamma och orerar om dem samtidigt som man själv gör en klassmarkering uppåt - då är man ute och cyklar.

Jag fattar inte hur du läser tråden. Här finns EN person som hävdar att hen själv bestämmer hur en annan persons namn uttalas och det är niphredils lärare.

Dessutom, vad gäller pinsamheter var det jag som tog upp ordet. Och det jag skrev var inte det du påstår, att det är pinsamt att välja namn ur "fel" klass. Det jag skrev var att OM man ondgör sig över namn som t ex Cassandra och sedan raskt berättar att man tänker kalla sin dotter t ex Hedda (trots att man knappast är adlig) - då tycker jag att om man anser klassmarkeringar neråt vara pinsamma, då borde man också tycka att klassmarkeringar uppåt är det.

Jag veeeet O_o. Men det var inget snack om att hon var en My.
Ska tipsa henne om att Mi funkar rätt okej utomlands om hon inte redan upptäckt det

Jag heter Minou.

Alltså dina föräldrar kan i alla fall inte ha varit synska. Minou är en liten spröd dam som sitter med sin champagnefärgade dvärgpudel i knät och dricker sockrat te i koppar av tunt porslin. Och det är inte riktigt det intrycket jag fått av dig :o

Jag får oftast bokstavera både för och efternamn. Även om folk vet hur det stavas så blir det ibland helt galet uttalet av förnamnet, ibland är det inte ens i närheten utan helt andra namn.
Av alla problem jag skulle kunna ha i livet är namnproblemet det minsta.

Det närmsta ett problem det är att jag ibland kan himla med ögonen inombords när jag uttalat mitt efternamn minst fyra gånger och jag efter att ha bokstaverat det så säger någon "Jaha, xxxx" med helt fel uttal:-).

Men har jag inte värre saker att störa mig på så är jag nöjd...

Men

...
Av alla problem jag skulle kunna ha i livet är namnproblemet det minsta.

...

Det är ett icke-problem om alla accepterar bärarens val av uttal och bärarens stavning. Det kräver ibland lite tålamod av bäraren för att det skall bli rätt.

I de fall problemet blir dominerande så har jag full förståelse för de som byter namn/stavning för att förenkla.

Känner till en person som hade ett långt och ovanligt, svårstavat efternamn. Denne bytte till sin mors flicknamn, Svensson.

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 924
Senast: Mabuse
·
Hemmet Här kanske finns någon som är kunnig på porslin, som kan hjälpa till att identifiera vad det här är för serie? Jag fick en bild skickad...
Svar
8
· Visningar
439
Senast: Krålus
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 096
Senast: MML
·
Hästvård Ni med äldre hästar, har era gamlingar några krämpor? Vilka krämpor tycker ni är acceptabelt att dom har, vart går gränsen för er? Rids...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30