Hör bör man uttala

Sv: Hör bör man uttala

Alltså dina föräldrar kan i alla fall inte ha varit synska. Minou är en liten spröd dam som sitter med sin champagnefärgade dvärgpudel i knät och dricker sockrat te i koppar av tunt porslin. Och det är inte riktigt det intrycket jag fått av dig :o

:rofl:

När jag läste på komvux var jag klasskamrat med två fransoser. De hade väldigt roligt åt mitt namn, eftersom det på franska är rätt långt ifrån en fredlig dam med dvärgpudel ;)

Känner till en person som hade ett långt och ovanligt, svårstavat efternamn. Denne bytte till sin mors flicknamn, Svensson.

Näver bäver att jag skulle byta eller gifta mig till annat namn! :eek: Gifta mig kan jag förstås göra, men jag behåller mitt namn. Det är, trots att andra har problem med det, inte något tungt problem att bära som om hela min värld vilade på att folk är så okänsliga för hur mitt namn skrivs eller uttalas. Men det utesluter inte att jag kan tycka att folk i allmänhet borde få nån tablett för sin bristande hör eller läsförmåga.

Gravt OT men så deprimerande det var att läsa om hur Faje Gani sökte 120 jobb utan att få svar, när han istället sökte som Alex Niklasson kom han på intervju på första försöket (på Nöjesguiden där han senare blev vd). :(

Migo: just det ja, det ringer en svag klocka om vad det kan betyda :D

Jag är tämligen nöjd med min klarsynta moders val, Anna. Det kan liksom inte bli fel. Och så såg hon till att gifta sig med en med ett MYCKET vanligare efternamn än det jag föddes med, så kombinationen framkallar inga som helst frågetecken :D

Men eller hur?

Anna Karin Larsson heter jag. Anna Karin Johansson hette jag som barn (innan mina föräldrar gifte sig). Det är asaskönt!

Med apostrofen vet jag inte. Men i dotterns klass finns en Melanie..och hon uttalas Mellani. Inte så värst avancerat...

Fast det är ju just accenten (ingen apostrof) som föranleder frågan ... Accenten säger att namnet ska uttalas Melan-jé, ungefär. Fast för förmodligen betonas det som på engelska, Mél-ani och accenten är påhängd som pynt utan att de förstått att den faktiskt anger var ordet ska betonas.

Näver bäver att jag skulle byta eller gifta mig till annat namn! :eek: Gifta mig kan jag förstås göra, men jag behåller mitt namn. Det är, trots att andra har problem med det, inte något tungt problem att bära som om hela min värld vilade på att folk är så okänsliga för hur mitt namn skrivs eller uttalas. Men det utesluter inte att jag kan tycka att folk i allmänhet borde få nån tablett för sin bristande hör eller läsförmåga.

Man är olika. Denna person hade flera utmärkande drag. Kroppen var mycket stor, utseendet hade en del i övrigt att önska, svårigheter att få ett jobb och lite social klumpighet.

Ett ovanligt, långt och svårstavat namn var det som var enklast att "åtgärda".

Ledsamt rent principiellt, men förståeligt.

KL

En grej med de här återkommande namntrådarna är att de alltid handlar om det som anses vara Tiffanynamn. Och jag kan också förfasa mig över namn. Men det man förfasar sig över är alltid de som slår knut på sig för att hitta ett ovanligt, gärna engelskklingande namn. Aldrig över de som trots att de knappast är högadliga ger sina barn namn som låter som om de hämtats från prinsessan Madeleines kompiskrets. Det borde väl vara minst lika pinsamt, om det nu är pinsamt det är att välja namn med stark klassmarkering?

Kanske för att alla imiterar högheten och det är ok?

Fast gör de det? Jag ser nog inte det.

Det är alltid ok att sträva uppåt. Medelklassen imiterar ofta de med mer status och makt. När man ser på gamla bilder så är det tydligt hur man inför fotografen klädde upp sig för att efterlikna en annan klass.

Överklassen sätter normen och talar om vad som är socialt accepterat. Därför tror jag att man "kommer undan" med att imitera den norm som representeras av dem med makt i ett samhälle.

Att däremot göra tvärtom är provocerande och i vissa fall framkallar det någon märklig acceptans för att man dessutom får vara oförskämd.

Just namnskick har intresserat mig och det är tydliga klassmarkörer, samt "disciplinerande" av vuxna som man sällan ser i andra sammanhang.

Utifrån vad jag tagit del av på forum så anser sig en hel del människor ha rätt att öppet kritisera ett val av namn, medan samma person skulle tveka att kritisera någons yrkesval på samma vis.

Det är också ofta så att barns namn är ok om ena eller båda föräldrarna har en anknytning till det land deras namn kommer ifrån.

Då är det inte "låg klass", även om namnet är samma som ett barn med helt svenska föräldrar. Även där är statusen på namnet kopplat till person med status. (nu tänker jag främst på västerländska namn)

Senast ändrad:

Det är alltid ok att sträva uppåt. Medelklassen imiterar ofta de med mer status och makt. När man ser på gamla bilder så är det tydligt hur man inför fotografen klädde upp sig för att efterlikna en annan klass.

Överklassen sätter normen och talar om vad som är socialt accepterat. Därför tror jag att man "kommer undan" med att imitera den norm som representeras av dem med makt i ett samhälle.

Imitera i "lagom" omfattning, skulle jag säga då ... Tänk på föraktet mot "nyrika", t ex.

Jovisst. Fast det jag menar är att det bara anses okej att imitera uppåt till en viss gräns.

Den där gränsen har jag ju själv inbyggd, med mitt arbetarklassbagage. "Man ska inte försöka göra sig finare än man är". Det är därför jag tycker det är mer förmildrande när ett föräldrapar i enkla omständigheter slår knut på sig för att ge barnet lite internationell glans och slår till med Melody Cassandra än när ett par som vill ge sken av att de ligger högt i taxeringskalendern väljer Hedda Adèle - samtidigt som de fnyser åt Melody. Jag skulle önska att det senare paret skärskådade sig själva lite grand.

Dock tycker jag, vilket väl är närmare topic, att det är sorgligt när man har så dåliga språkkunskaper att det till och med manifesterar sig i ens barns namn. Alltså att man inte vet att en accent påverkar uttalet utan tror att man kan hänga på en som lite pynt i största allmänhet. Det är allt lite sorgligt.

Dock tycker jag, vilket väl är närmare topic, att det är sorgligt när man har så dåliga språkkunskaper att det till och med manifesterar sig i ens barns namn. Alltså att man inte vet att en accent påverkar uttalet utan tror att man kan hänga på en som lite pynt i största allmänhet. Det är allt lite sorgligt.

Tacka skolgången för det.

:meh:

Är det så? Alltså att man inte får lära sig det?

Det får man kanske lära sig, men den som bara hankar sig igenom skolan utan större mål missar kanske detta finlir. (Vilket det absolut inte är!)

Tror dock att det kan påverka eftersom de flesta människor som känner till att accenter inte är pynt, skulle avstå från att göra ett medvetet fel.

Är det så? Alltså att man inte får lära sig det?

Jag lutar åt att jag fick lära mig hur accenter fungerar på franska, när jag läste franska.

Andra läste spanska, och där fungerar accenter annorlunda. (Man betonar den vokal som har accenten, tror jag.)

I svenskan är de ju rätt ovanliga, förutom i en del låneord, tex succé, som ju är ett ord som inte följer några svenska uttalsregler.

Ok, jag fattar.

Men jag kanske inte är förvånad, egentligen. Det här gäller ju inte bara namn utan även ord. Här på buke stöter man då och då på folk som stavar ett ord fel för att de tycker att det ska stavas så. Inte ens när de får klart för sig att det är fel så tänker de ändra sin stavning, för de tycker så. Den där lättsinniga inställningen till språk är något ganska nytt, upplever jag, och förmodligen ännu ett uttryck för den där välkända individualismen.

Om namn sägs ju här i tråden att de ska uttalas som namnbäraren vill. Och självklart håller jag med om det. Men det hindrar inte att vissa namn faktiskt är felskrivna och har ett annat uttal om de uttalas korrekt.

Om namn sägs ju här i tråden att de ska uttalas som namnbäraren vill. Och självklart håller jag med om det. Men det hindrar inte att vissa namn faktiskt är felskrivna och har ett annat uttal om de uttalas korrekt.

Så kan det vara, men för min del är respekten för bäraren större än för stavningen i sig.

Jag lutar åt att jag fick lära mig hur accenter fungerar på franska, när jag läste franska.

Andra läste spanska, och där fungerar accenter annorlunda. (Man betonar den vokal som har accenten, tror jag.)

Jag har läst både franska och spanska, jag vet :D. I grekiskan används de för övrigt som i spanskan.

Men även om man inte läser de där språken, hämtar man inte in längs resans gång att accenterna betyder något?

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 924
Senast: Mabuse
·
Hemmet Här kanske finns någon som är kunnig på porslin, som kan hjälpa till att identifiera vad det här är för serie? Jag fick en bild skickad...
Svar
8
· Visningar
439
Senast: Krålus
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 096
Senast: MML
·
Hästvård Ni med äldre hästar, har era gamlingar några krämpor? Vilka krämpor tycker ni är acceptabelt att dom har, vart går gränsen för er? Rids...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?