Hör bör man uttala

Sv: Hör bör man uttala

Här på buke stöter man då och då på folk som stavar ett ord fel för att de tycker att det ska stavas så.

Och kanske för att "alla" skriver (offentligt) på ett helt annat sätt numera? För trettio år sedan hade du inte fått reda på att någon tycker att väl bör stavas vell, till exempel.

Det är ju först nu vi alla har tillgång till varandras vardagliga skriftspråk. Förut har vi ju bara läst texter avsedda att spridas, och skrivna mer eller mindre av proffs.

Och kanske för att "alla" skriver (offentligt) på ett helt annat sätt numera? För trettio år sedan hade du inte fått reda på att någon tycker att väl bör stavas vell, till exempel.

Jag tror inte bara att jag får reda på det oftare pga internet, utan också att det där med att man kan tycka att ett ord ska stavas på ett visst sätt beror på internet. Vid mitt tangentbord är jag kung, typ.

Men även om man inte läser de där språken, hämtar man inte in längs resans gång att accenterna betyder något?

Det enda jag kommer ihåg är just franskan, och så att min mamma, mormor och morfar drillade alla barn de kom över i all språkekvilibristik man kan tänka sig. Men de flesta verkar inte ha den sortens mamma och morfar. (Min pappa stod mer för retoriken än för lingvistiska finesser.)

Dvs, jag minns inte detta från skolan, och jag gick ju i skolan före det nutida förfallet.

Jag tror inte bara att jag får reda på det oftare pga internet, utan också att det där med att man kan tycka att ett ord ska stavas på ett visst sätt beror på internet. Vid mitt tangentbord är jag kung, typ.

Även skriftspråket bestäms av sina användare, inte bara talspråket, helt enkelt?

Det är lite intressant att man/vi tänker oss att folk borde ha större respekt för skriftspråk och skrivregler, än man har när man pratar. Ingen människa yttrar ju någonsin en grammatiskt korrekt mening muntligen, praktiskt taget.

Även skriftspråket bestäms av sina användare, inte bara talspråket, helt enkelt?

Det är lite intressant att man/vi tänker oss att folk borde ha större respekt för skriftspråk och skrivregler, än man har när man pratar. Ingen människa yttrar ju någonsin en grammatiskt korrekt mening muntligen, praktiskt taget.

Men det innefattar mer makt med skrivet ord. Kan det vara så enkelt?

Det skrivna ordet finns ju kvar på ett annat sätt (än talet som förflyktigas i luften i samma millesekund som man säger något). Och läses (ibland) av betydligt fler än de som brukar höra vad man säger.

Nåt sånt, kanske?

Förresten minns jag som igår en högstadielärare som uttalade Prometeus som det stavas, Prom - e - t -e - us.

Jag var rasande av ungdomligt kultursnobberi. :D

Skriftspråket är ju manifest, det finns kvar. Det tror jag är skillnaden.

Petruska - Göran Persson! Han talar i ovanligt korrekta meningar och stakar sig inte ens. Jag hade aldrig kommit på det själv men Erik Fichtelius hade reagerat på det när han gjorde dokumentären om honom. Och lyssnar man på Persson så hör man att det stämmer.

Förresten minns jag som igår en högstadielärare som uttalade Prometeus som det stavas, Prom - e - t -e - us.

Jag var rasande av ungdomligt kultursnobberi. :D

Jag tror egentligen att uttalsfel - och skrivfel - fyller en funktion. Folk älskar att känna sig duktiga och påpeka felen ;)

Jag tror egentligen att uttalsfel - och skrivfel - fyller en funktion. Folk älskar att känna sig duktiga och påpeka felen ;)

Antagligen är de som säger/skriver felaktigt personer som är så i djupet av sin själ snälla, att de omedvetet säger fel för att vi andra ska få något att glädjas åt. :)

Jag lutar åt att jag fick lära mig hur accenter fungerar på franska, när jag läste franska.

Andra läste spanska, och där fungerar accenter annorlunda. (Man betonar den vokal som har accenten, tror jag.)

I svenskan är de ju rätt ovanliga, förutom i en del låneord, tex succé, som ju är ett ord som inte följer några svenska uttalsregler.

Hur skulle du uttala León? Det är ett spanskt namn.

Jag har inte läst franska, men spanska, så jag har aldrig tänkt på att franskan skulle ha ett annorlunda uttal.

*Delvis knapplån*

Det känns ju spontant som att det borde bli mer uttalsfel idag än vad som varit tidigare? Med tanke på att man i många fall lär sig saker genom att läsa om dem istället för att höra, i och med internet och annat. Och då är det ju inte så konstigt om uttalet blir fel, speciellt med ord som inte uttalas enligt språkets regler eller där det rent stavmässigt kan finnas fler möjligheter (som Bukefalos, t.ex).

Jag har själv några såna ord, både svenska och på andra språk, som jag lärt mig via text och uttalat fel i mitt huvud. Jag VET idag att det är fel uttal och jag vet vilket uttal som är korrekt, men ändå är det så förbannat svårt att använda det korrekta uttalet i tal när det felaktiga är så invant... Fruktansvärt irriterande faktiskt.

Gör man inte det? Att alla har en släng av en dialekt är ju inte något konstigt, men att säga grammatiskt korrekta meningar gör väl de flesta då och då trots dialekten? Visst kan en dialekt ta över det mesta, men är det alltid så i varenda mening man säger?

Hur skulle du uttala León? Det är ett spanskt namn.

Jag har inte läst franska, men spanska, så jag har aldrig tänkt på att franskan skulle ha ett annorlunda uttal.

Accenten gör att det uttalas som niffe säger. Vill du uttala det med betoning på första stavelsen istället får du skriva Léon. Det är nog det vanligare uttalet på personnamn. Men det finns en region i Spanien som heter León, ser jag när jag googlar.

Det uttalas med betoning på o:et.

Ja, det är så jag också fått lära mig. :)

När jag säger namnet så tänker folk genast på en yrkesmördare! :eek: Det var ju inte meningen, men sonen är noga med att säga sitt namn tydligt så andra förstår att det inte är Leon som avses.:)

Ja, här är det ju inte ett vanligt namn alls utan just en region som du sa. När jag frågade sambon om namnet första gången sa han "nä, Leo, inte León" för att han helt enkelt knappt har träffat några Leóns.

Aha, jag tänkte just fråga det - om Léon är ett vanligt personnamn i Spanien. Men du var synsk :D

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 924
Senast: Mabuse
·
Hemmet Här kanske finns någon som är kunnig på porslin, som kan hjälpa till att identifiera vad det här är för serie? Jag fick en bild skickad...
Svar
8
· Visningar
439
Senast: Krålus
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 096
Senast: MML
·
Hästvård Ni med äldre hästar, har era gamlingar några krämpor? Vilka krämpor tycker ni är acceptabelt att dom har, vart går gränsen för er? Rids...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?