Hör bör man uttala

Sv: Hör bör man uttala

Yes, även om de blivit rättade skulle de fortsätta. I alla fall skrev de så då, nu kanske de har ändrat sig. Vad vet jag.

För att de skulle få möjlighet att förklara för dig att du missförstått dem. För det tror jag att du gjort. Jag har hängt med i namndiskussionerna och sett vad som sagts om dina barns namn - men jag har inte sett att någon hävdat att de skulle uttala dem "fel" efter att de fått klart för hur de ska uttalas. Såsom Breaktown förklarar är precls så som jag sett det i olika trådar.

Du skulle alltså slippa vara arg i onödan.

Fast vet du vad? Jag diskuterar inte gärna andra användare på ett sådant sätt, namngivna eller så att man förstår vem det handlar om.

Jag är glad att alla i vår närhet (skola, barnomsorg, sjukvården, vänner, släkt, grannar osv) tydligen anser att det ligger närmast till hand att vid första kontakt uttala Isaac som Isak (trots risken att det skulle kunna vara fel). Kanske är det för att det är så vanligt med svenskt uttal på vissa engelska namn och att Isaac har ett väldigt svenskt efternamn, ett svenskt språk, svenska föräldrar och bor i ett svenskt land, så att man kan gissa att namnet uttalas Isak.

Det är bara här på buke jag stött på mänskor som verkligen, verkligen inte förstår alls att det kan tänkas uttalas som Isak, trots övriga namn, språk, och land. Men det som alltid gjort mig arg är folk här som envisats med att de skulle säga Isaac trots påtalande om hur vi vill att det uttalas. Inte bara har det gällt Isaac utan även Eric. Detta till trots att den stavningen är allt mer vanlig bland svenska barn. Det är ju inte speciellt respektfullt mot namnbäraren, anser jag, att inte vilja ändra sitt uttal.
Jag blir inte bara arg för vår skull i sådana här trådar utan för andra också, tex Cevin, för jag tycker ju inte att det är ok att håna föräldrar som döper barn till sådana namn (stavningar). Varför göra så?

Jag har inte blivit arg för att folk skulle ha svårt att räkna ut hur namnet skulle uttalas om de hade ändrat uttal efter att vi sagt ifrån. Det är envisheten och sättet att försöka uppfostra som jag alltid gått igång på. Att man säger fel har jag förståelse för och har alltid haft, men jag har ingen som helst förståelse för respektlösa människor.

Skulle jag ropa upp elevers namn första gången skulle Isaac bli Isak och Cevin bli Sevin, helt utan fördomar eller kritik.

Om jag läste deras namn ihop med deras efternamn, skulle jag fundera på om det möjligen har engelskt/amerikanskt eller judiskt påbrå, och då även fundera på hur de vill ha sina namn uttalade. (Isaac blir väldigt gärna ett hebreiskt Yitschak för mig, när jag läser det.)

Efter att de presenterat sig, skulle ju den frågan vara ur världen. Jag hör ju vad de säger.

Det måste ju ändå vara väldigt få som envisas med ett felaktigt uttal baserat på stavningen, om de har fått uttalet klart för sig? (Skulle möjligen vara någon som inte kan svenska, och kan uttala det bra på svenska därför.)

Men säg att du är lärare i skolan och det börjar en pojke i klass 4 och en i klass 5. Man kommer med båda pojkarna. Det enda du vet är var barnen heter på papper och vad mamma heter och så har du en del info av tidigare lärare (där jag antar att uttalet på namnet inte står med). Barnen och mamma säger hej och då vill du sedan rikta dig till Isaac. Säger du då Isaac Isaksson eller Isak Isaksson? Eller om du jobbade inom sjukvården med namnet på grabben på ett papper och således får gissa hur barnets namn ska uttalas när du ropar upp namnet, hade du då ändå valt det engelska, hade det legat närmast till hands?

Det är detta jag alltid har diskuterat. Ingen har någonsin sagt "fel" uttal på vare sig Eric eller Isaac. Det är 12 och 10 år nu. Och jag menar det, aldrig någonsin. Förstår du då varför jag har svårt att tänka mig att det engelska skulle ligga absolut närmast till hands överlag bland folk? Såsom det tydligen är på buke.

Som sagt, jag skulle vara osäker. Vad jag faktiskt skulle göra, vet jag inte. Vore det en av mina studenter skulle jag försöka ordna så att han presenterade sig snarare än att jag ropade upp honom. Så gör jag, just pga namn jag inte vet hur de uttalas. Så att jag lär mig direkt.

Fundersam, herregud ja, det har jag varit med namn några gånger också, det är ju inget konstigt alls. :) Visst frågar jag när jag är väldigt osäker på namnet. Ibland får jag inte till uttalet trots att jag får höra namnet (jag tänker mer på invandrare med olika svåra uttal), men det är ju inte av elakhet jag säger det fel och det har jag talat om för personen också när jag insett att jag inte får till uttalet.

Vad lustigt, min sambo säger att det är väldigt ovanligt. Till exempel har han aldrig gått i skolan med en León, och inte ens nu på universitet bland alla 300 personer finns det någon med det namnet. Rektorn, en 60-årig herre, för grundskolan min sambo gick på hette förvisso León men då som andranamn.

Kanske beror det på region eller åldersgrupp?

KL

Jag har råkat studera namnskick när jag läste historia och kan därför konstatera att det här med att ge sina barn namn är oerhört konservativt och traditionsbundet.

Jag studerade pojknamn på slutet av 1500-talet och jämförde med pojknamn 200 år senare.

Inte mycket hade ändrats. :)

Helgonnamn var alltjämt populära, men man hade fått in lite fler Carl än tidigare. Anders hade i vissa enstaka fall blivit Andréas, annars var det jämt skägg med toppnamnen.

I samband med min enkla lilla studie fick jag givetvis läsa på lite vad forskningen säger, och då visade det sig (föga förvånande), att vi anser våra mormödrars mors- och farsnamn väldigt vackra och exotiska. Tre generationer och voilà, namnet är inne igen.

Sedan finns det modiga personer som är först med lite nyheter, ganska ofta yngre föräldrar som inte är så hårt hållna i sin klass.

Det kan dock inte förklara varför William numera är ett "allemansnamn". I början ansågs det vara mycket ovanligt - bara det att alla tyckte det samtidigt - så namnet blev fort populärt.

Jag har roat mig med att jämföra namnskick i USA, Irland och Storbrittanien och samma visa ser det ut att vara där. Vissa namn är tidlösa som Anna i Sverige, medan andra kommer och har heydays med jämna ungefär 100-års-cykler.

Vad gäller just Enyas sons namn så kan jag bara säga att antingen hakar fler på trenden med två aa, eller så blir han lite ensam om den stavningen.

Enya i sig är ett fint gammalt irländskt namn - och skall vi snacka stavningar, ja då är Irland ett fantastiskt land!

Eithne, är fö ursprungsstavningen på ditt "namn" Enya!

:)

Hej!

Jag tycker du har rätt i sak, men sat själv med Cevin i en smärre evighet innan jag insåg att det var Kevin det "betydde". Jag antar att jag helt enkelt är dummare än jag är :-)

/Lavinia, som egentligen inte förstår varför C framför A blir K, men C framför E blir S

Jag tror att man egentligen kan förstå att Cenneth och Chatarina ska uttas med K i början, man behöver inte göra sig dummare än vad man är...

Apropå namnproblem i skolan/vården.

Jag hade en klasskompis som hette Mari, varenda lärare vi hade hade stora problem med hennes namn, men de löste det enkelt genom ett osäket "maari, mariii, hur uttalar du det?". Problem solved, liksom. Man behöver inte gör det svårare än det är.

/Lavinia

Visst är det inte svårt att fråga, men endel tonåringar tycker att det blir väldigt pinsamt i helklass, ett moment de vore glada att slippa.

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 924
Senast: Mabuse
·
Hemmet Här kanske finns någon som är kunnig på porslin, som kan hjälpa till att identifiera vad det här är för serie? Jag fick en bild skickad...
Svar
8
· Visningar
439
Senast: Krålus
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 096
Senast: MML
·
Hästvård Ni med äldre hästar, har era gamlingar några krämpor? Vilka krämpor tycker ni är acceptabelt att dom har, vart går gränsen för er? Rids...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama