Hör bör man uttala

Sv: Hör bör man uttala

Kan vi inte helt enkelt bara enas om att alltid uttala alla namn där vi är osäkra på uttalet som Anna respektive Sten? I de fall könstillhörigheten är oklar eller dold, föreslår jag att vi uttalar namnen som Kim. :p

Annah och Stén? Äh, jag tycker vi kör på Kim rakt av. Löser många problem :D

Tack! Eftersom de står på kö var det verkligen ett sållningsinstrument jag behövde :)

Jag förstår det. Tycker att du ska vara tacksam att få en så välfungerande prioriteringsprincip serverad. (Gift till exempel inte in dig i en familj där alla heter Gustav Gudmund Gunnar, alternativt typ Gudrun Gunnel.)

Jag tycker att alla ska heta Gunvald Larsson. Kvinnor och män och spädbarn och andra.

Jag har läst precis samma sak som Enya i en namntråd förut. Det rör sig knappast om missförstånd, vederbörande var otroligt tydlig på att engelsk stavning ger engelskt uttal, punkt jävla slut. Jag var själv delaktig i den och höll på att implodera av irritation.

Jag minns det också mycket väl så du och Enya är inte ensamma om att minnas det.

Ev-je-ni-a, således (tack Gabbi:)), med betoningen på i. Kommer från eugénia som betyder artighet.

Jag insåg häromdagen att jag tänker på den amerikanske författaren Jeffrey Eugenides som Ev-je-ni-des. Vrickade tungan när jag försökte säga det han själv sannolikt säger, alltså Jodjenides. Det går ju inte :D

Nej, hårt G. Evv-ge-ni-a. Betoningen snarast på "e".

Alltså för att slippa alla trauman kring det närmast heliga namnvalet så vore det enklast att få barn med en grek. Där är traditionen fortfarande stark när det gäller att i första hand ge barnen namn efter mor- och farföräldrar. Då slipper man ju fundera över egna stavningar, klassmarkörer osv. Heter farfar Giorgios så ska första pojken heta Giorgios, helt enkelt.

Fast då riskerar man å andra sidan att en dag stå där med lille Charalambos och lilla Stavroula.

Eller Epaminondas eller Odysseas... Kan säga att min bekanting Epaminondas inte ville att hans namn skulle bli allmänt känt. :D

Alltså för att slippa alla trauman kring det närmast heliga namnvalet så vore det enklast att få barn med en grek. Där är traditionen fortfarande stark när det gäller att i första hand ge barnen namn efter mor- och farföräldrar. Då slipper man ju fundera över egna stavningar, klassmarkörer osv. Heter farfar Giorgios så ska första pojken heta Giorgios, helt enkelt.

Fast då riskerar man å andra sidan att en dag stå där med lille Charalambos och lilla Stavroula.

Stavros trodde jag var det vanliga?

Nej, hårt G. Evv-ge-ni-a. Betoningen snarast på "e".

Aha, då försökte stackarn försvenska det lite, förmodligen. Med betoning på e betyder det artighet och hårt g skrivs gk. Men för en svensk är det ju ändå alltid E-u-sché-nia som är enda alternativet :D

Eller Epaminondas eller Odysseas... Kan säga att min bekanting Epaminondas inte ville att hans namn skulle bli allmänt känt. :D

Men gud, stackare! :rofl: Jag blev tvungen att googla, det var tydligen en general på 300-talet f Kr. Så anspråkslöst av hans föräldrar! :D

Vad kallade han sig? Han måste ha haft ett smeknamn.

Stavros = kille, Stavroula = tjej

Precis, och diminutivt till och med.

Aha, då försökte stackarn försvenska det lite, förmodligen. Med betoning på e betyder det artighet och hårt g skrivs gk. Men för en svensk är det ju ändå alltid E-u-sché-nia som är enda alternativet :D

.

Ja, jag antar det, men vet inte riktigt. Hon är den enda grek jag känner, och hon hävdade att det var så det uttalades, men om det var hennes eget påfund, eller om den släkten helt enkelt sa så....

Namns uttal kan helt klart variera, t ex uttalas Ioanna olika beroende på var man bor. Joanna i vissa delar av Grekland, Janna i andra. Fast det skrivs lika.

För att kolla om Evgenia var ett sådant så googlade jag faktiskt men fick ingen träff på det som namn med betoningen på e, alla träffar jag kollade handlade om ordet artighet. Och uttalet av g vet jag. Hon försökte nog göra det bästa av det i Sverige, helt enkelt.

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 924
Senast: Mabuse
·
Hemmet Här kanske finns någon som är kunnig på porslin, som kan hjälpa till att identifiera vad det här är för serie? Jag fick en bild skickad...
Svar
8
· Visningar
439
Senast: Krålus
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 096
Senast: MML
·
Hästvård Ni med äldre hästar, har era gamlingar några krämpor? Vilka krämpor tycker ni är acceptabelt att dom har, vart går gränsen för er? Rids...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama