Hör bör man uttala

Sv: Hör bör man uttala

Stèn är väl ett trévligt namn?

Quim är inte heller dumt.

Fast jag känner faktiskt till en familj vars efternamn är Lindstén. Jag vill alltid säga Lind- steen (som ex Petersén), men hejdar mig. Familjen uttalar som om accenten inte fanns. Å andra sidan borde borde inte sten ha en accent?? hmm...??? Jenssen har tex ett annat e. Märkligt, nu blev jag stressad.

I övrigt vill jag bara uppmärksamma den medvetne namn-nörden om att ingen nation slår Irland (tror jag) i obegripliga stavningar och uttal. (Wales och Skottland ligger också bra till)

Niamh uttalas tex Neeve

Att uttal och stavning skiljer sig så åt förklaras bland annat av att skriftspråket blev lite hipp som happ under lång tid. Inte alla är så disciplinerade som vår svenska akademi. ;)

Senast ändrad:

Kl

Rent generellt hade jag nog satsat på att uttala namnet enligt POMMF (point of minsta möjliga förvirring, ja jag är wikiberoende). Men å andra sidan vet jag hur frustrerande det är att inte få mina namn uttalade rätt. De uttalas som de stavas och stavas som de låter, inga konstiga accenter eller annat konstigt i namnen. Eventuellt undantaget frågan om det ena ska stavas med C eller K när jag bara presenterat mig muntligt och namnet ska skrivas ned. Båda stavningarna är lika vanliga.

Men gud, stackare! :rofl: Jag blev tvungen att googla, det var tydligen en general på 300-talet f Kr. Så anspråkslöst av hans föräldrar! :D

Vad kallade han sig? Han måste ha haft ett smeknamn...

Han kallades sig Ninos... men då han inte var så populär bland sina underlydande, och dessutom mycket kort, kallade de honom Nanos bakom ryggen (=dvärg). Det var också de, som upplyste om hans rätta namn!:D

Ioanna är så himla fint tycker jag! :) Mycket finare än spanskans Juana dessutom.

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 924
Senast: Mabuse
·
Hemmet Här kanske finns någon som är kunnig på porslin, som kan hjälpa till att identifiera vad det här är för serie? Jag fick en bild skickad...
Svar
8
· Visningar
439
Senast: Krålus
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 096
Senast: MML
·
Hästvård Ni med äldre hästar, har era gamlingar några krämpor? Vilka krämpor tycker ni är acceptabelt att dom har, vart går gränsen för er? Rids...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama