Hör bör man uttala

Sv: Hör bör man uttala

Accenten gör att det uttalas som niffe säger. Vill du uttala det med betoning på första stavelsen istället får du skriva Léon. Det är nog det vanligare uttalet på personnamn. Men det finns en region i Spanien som heter León, ser jag när jag googlar.

Det är ju så att jag vill uttala det León och har alltid gjort. På det namnet vill folk gärna skriva och säga Leon. Det skedde i skolan när han hade som uppgift att skriva alla sina namn. Läraren skrev Leon istället och när sonen påpekade det så ringde hon mig och frågade om det var så.

Det är en stad också.:)

kl

Dottern heter Elin. Får man som mamma tycka att namnet är fult (inte säga)? I dag hade jag stått på mig, men jag kunde inte det just då i livet. När jag egentligen hade möjlighet att byta så lystrade tösen till sitt namn redan och jag hade inte hjärta att ta bort det från henne. Men jag tycker inte om namnet alls.

Aha, jag trodde att du ville uttala det Léon, det är ju det vanligaste uttalet på personnamnet. Men vill du betona det León har du skrivit rätt.

Jovisst. Fast det jag menar är att det bara anses okej att imitera uppåt till en viss gräns.

Den där gränsen har jag ju själv inbyggd, med mitt arbetarklassbagage. "Man ska inte försöka göra sig finare än man är". Det är därför jag tycker det är mer förmildrande när ett föräldrapar i enkla omständigheter slår knut på sig för att ge barnet lite internationell glans och slår till med Melody Cassandra än när ett par som vill ge sken av att de ligger högt i taxeringskalendern väljer Hedda Adèle - samtidigt som de fnyser åt Melody. Jag skulle önska att det senare paret skärskådade sig själva lite grand.

Dock tycker jag, vilket väl är närmare topic, att det är sorgligt när man har så dåliga språkkunskaper att det till och med manifesterar sig i ens barns namn. Alltså att man inte vet att en accent påverkar uttalet utan tror att man kan hänga på en som lite pynt i största allmänhet. Det är allt lite sorgligt.

Är det bara jag som ser Hedda som ett typiskt medelklassnamn?

För övrigt svär vi dagligen över att vårt efternamn är felstavat. Det stavas Olsen men uttalas Olsén. Felstavningen kommer av att när makens farmor och farfar flyttade hit och fyllde i namnet så blev det felstavat. Att sätta ditt accenten och få namnet rättstavat officiellt kostar 1500 kr per skalle eftersom det ändrar uttalet.

Så kan det vara, men för min del är respekten för bäraren större än för stavningen i sig.

Så känner jag också och det är därför jag blir så irriterad när en del människor tycker att det är så viktigt att inte bara rätta till andras namn utan också håna personen/föräldrarna. I de flesta namntrådarna på buke har det varit väldigt uppfostrande inlägg. Från samma personer varje gång också.

Ett namn är dock (för det mesta) en väldigt stor del av ens personlighet och jag tycker faktiskt att det är hemskt att andra människor ser det som sin rätt att ändra och "rätta" och uttrycka sin åsikt på ett elakt sätt om andras namn. Jag likställer det med ett utseende, vem skulle prata illa om stornäsade människor liksom. Det borde inte vara svårt med respekten för andras namn heller.

Aha, jag trodde att du ville uttala det Léon, det är ju det vanligaste uttalet på personnamnet. Men vill du betona det León har du skrivit rätt.

Nej, herregud, det finns ju 3 miljoner småttingar som heter Léon eller Leon :D När jag hörde León blev jag kär i det direkt.

jo andemeningen går fram.

Vi har klassmarkerat våra barn uppåt. Förutom ettan som är ganska mycket arbetarklass. Som egentligen är en markering uppåt också eftersom vi är underklass/WT

Skulle vi klassmarkerat våra barn enligt vår klass så hade de fått heta Tiffany, Leon, Cewin och Liam. ;) :yuck:

Är det bara jag som ser Hedda som ett typiskt medelklassnamn?

För övrigt svär vi dagligen över att vårt efternamn är felstavat. Det stavas Olsen men uttalas Olsén. Felstavningen kommer av att när makens farmor och farfar flyttade hit och fyllde i namnet så blev det felstavat. Att sätta ditt accenten och få namnet rättstavat officiellt kostar 1500 kr per skalle eftersom det ändrar uttalet.

Det är liknande för oss faktiskt. Hela min mors släkt heter Isacsson för det är exakt så det ska stavas, men av någon anledning föll det bort när mamma ändrade tillbaka till sitt flicknamn så det är Isaksson nu. Det är alltså bara jag, mina syskon och mamma som stavar det med k. Det stör mig, men inte tillräckligt mycket för att ändra.

Mitt danska efternamn stavas med -sen men uttalas och skrivs ofta som -sson eller -sén av svenskar. Där brukar jag vara noga att rätta folk, det är ju just en del av mig och jag vill ju ha det rätt. Jag begär däremot inte att svenskar ska uttala det på danska, som det ju ska, det verkar ju lite som så att svenskar har stora problem med danskt uttal! :D

Men du kan ju skriva Olsén till vardags ändå?

Senast ändrad:

jo andemeningen går fram.

Vi har klassmarkerat våra barn uppåt. Förutom ettan som är ganska mycket arbetarklass. Som egentligen är en markering uppåt också eftersom vi är underklass/WT

Skulle vi klassmarkerat våra barn enligt vår klass så hade de fått heta Tiffany, Leon, Cewin och Liam. ;) :yuck:
Vad har jag gjort som döpt mitt Småfolk till Eric, Isaac och Elin? Vilken klass tillhör de namnen? Hade Elin blivit pojke hade hon hetat John eller Carl.

Jag kanske borde skrivit knapplån när jag högg sista inlägget.

Men du talar emot dig själv.
Du reagerar likadant i varenda namntråd som uppstår och tar det som personlig kritik mot hur ni valt att stava er sons namn. Varenda gång har du uttryckt dig ungefär som att "det fattar väl alla att det ska uttalas som Isak". Och svaret på den frågan är ju liksom nej. Det ÄR inte självklart hur man ska uttala det, även om det är det för dig.
Nu har du förhoppningsvis insett det eftersom du är lite mer ödmjuk i frågan den här gången, men efter att ha läst ditt försvar till ditt barns namn femtioelva gånger tidigare så känns det inte helt trovärdigt när du plötsligt tycker att det är okej att man inte kan ta för givet hur det är tänkt att ett namn ska uttalas.

Det räcker ju bara att man går till de olika uttalen av namn utan att ändra stavningen...
Viiveka eller Viveeka
Caarola eller Caroola
Nattali eller Natalii
Katriin eller Katrinn (eller för all del Kätrin)
för att ta några exempel jag kommer på som jag har träffat på i min egen omgivning.
Jag är glad att alla i vår närhet (skola, barnomsorg, sjukvården, vänner, släkt, grannar osv) tydligen anser att det ligger närmast till hand att vid första kontakt uttala Isaac som Isak (trots risken att det skulle kunna vara fel). Kanske är det för att det är så vanligt med svenskt uttal på vissa engelska namn och att Isaac har ett väldigt svenskt efternamn, ett svenskt språk, svenska föräldrar och bor i ett svenskt land, så att man kan gissa att namnet uttalas Isak.

Det är bara här på buke jag stött på mänskor som verkligen, verkligen inte förstår alls att det kan tänkas uttalas som Isak, trots övriga namn, språk, och land. Men det som alltid gjort mig arg är folk här som envisats med att de skulle säga Isaac trots påtalande om hur vi vill att det uttalas. Inte bara har det gällt Isaac utan även Eric. Detta till trots att den stavningen är allt mer vanlig bland svenska barn. Det är ju inte speciellt respektfullt mot namnbäraren, anser jag, att inte vilja ändra sitt uttal.
Jag blir inte bara arg för vår skull i sådana här trådar utan för andra också, tex Cevin, för jag tycker ju inte att det är ok att håna föräldrar som döper barn till sådana namn (stavningar). Varför göra så?

Jag har inte blivit arg för att folk skulle ha svårt att räkna ut hur namnet skulle uttalas om de hade ändrat uttal efter att vi sagt ifrån. Det är envisheten och sättet att försöka uppfostra som jag alltid gått igång på. Att man säger fel har jag förståelse för och har alltid haft, men jag har ingen som helst förståelse för respektlösa människor.

Men vem här har sagt att de skulle fortsätta uttala dina barns namn på ett annat sätt än du gör, efter att du påtalat det?

Ingen i min närhet i alla fall. Av någon anledning har jag en del respektfulla människor i min närhet. :)

Men vem på buke har gjort det, menade jag.

Av vilken anledning skulle jag skriva ut det?
Har jag fel för mig, eller är det inte så att det inte är ok att diskutera människor med namn eller så att man kan räkna ut vem det handlar om?

Men vem här har sagt att de skulle fortsätta uttala dina barns namn på ett annat sätt än du gör, efter att du påtalat det?

Ja det undrar jag också.

Jag har sagt flera gånger tror jag att jag skulle tro att Isaacs namn uttalades på engelska. Isac hade jag kanske trott var på svenska men jag hade inte trott att man stoppat in ett extra a utan anledning. Om Isaac dessutom har en bror som heter Eric och inte Erik hade det stärkt min gissning om att Isaac inte ska uttalas som Isak.

Men detta är ju i en hypotetisk situation där jag läser Isaac och Eric på papper. Skulle jag träffa dem och de rättar mig eller presenterar sig, skulle jag ju aldrig någonsin få för mig att envisas med att uttala deras namn på annat sätt än de önskar. Detta alldeles oavsett vad de heter.

Och jag kan inte minnas att någon har sagt här att de skulle göra det?

Av vilken anledning skulle jag skriva ut det?
Har jag fel för mig, eller är det inte så att det inte är ok att diskutera människor med namn eller så att man kan räkna ut vem det handlar om?

För att de skulle få möjlighet att förklara för dig att du missförstått dem. För det tror jag att du gjort. Jag har hängt med i namndiskussionerna och sett vad som sagts om dina barns namn - men jag har inte sett att någon hävdat att de skulle uttala dem "fel" efter att de fått klart för hur de ska uttalas. Såsom Breaktown förklarar är precls så som jag sett det i olika trådar.

Du skulle alltså slippa vara arg i onödan.

Jag har läst precis samma sak som Enya i en namntråd förut. Det rör sig knappast om missförstånd, vederbörande var otroligt tydlig på att engelsk stavning ger engelskt uttal, punkt jävla slut. Jag var själv delaktig i den och höll på att implodera av irritation.

Det har som sagt aldrig inträffat utanför buke. Därför undrar jag hur det kan ligga närmast till hands att säga så när man har både tilltalsnamn och efternamn, många gånger inte bara på barnen utan på mamma också?

Det har som sagt aldrig inträffat utanför buke. Därför undrar jag hur det kan ligga närmast till hands att säga så när man har både tilltalsnamn och efternamn, många gånger inte bara på barnen utan på mamma också?

Om jag läste deras namn ihop med deras efternamn, skulle jag fundera på om det möjligen har engelskt/amerikanskt eller judiskt påbrå, och då även fundera på hur de vill ha sina namn uttalade. (Isaac blir väldigt gärna ett hebreiskt Yitschak för mig, när jag läser det.)

Efter att de presenterat sig, skulle ju den frågan vara ur världen. Jag hör ju vad de säger.

Det måste ju ändå vara väldigt få som envisas med ett felaktigt uttal baserat på stavningen, om de har fått uttalet klart för sig? (Skulle möjligen vara någon som inte kan svenska, och kan uttala det bra på svenska därför.)

Jag har läst precis samma sak som Enya i en namntråd förut. Det rör sig knappast om missförstånd, vederbörande var otroligt tydlig på att engelsk stavning ger engelskt uttal, punkt jävla slut. Jag var själv delaktig i den och höll på att implodera av irritation.

Även om Enyas barn efter att hon förklarat? Det har gått mig förbi isåfall. Det jag sett är resonemang som Breaktowns och de är helt rimliga för mig.

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 924
Senast: Mabuse
·
Hemmet Här kanske finns någon som är kunnig på porslin, som kan hjälpa till att identifiera vad det här är för serie? Jag fick en bild skickad...
Svar
8
· Visningar
439
Senast: Krålus
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 096
Senast: MML
·
Hästvård Ni med äldre hästar, har era gamlingar några krämpor? Vilka krämpor tycker ni är acceptabelt att dom har, vart går gränsen för er? Rids...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama