P
prallan
Sv: Hör bör man uttala
Så tänker jag med.
Kl
Folk hittar på namn, vill man döpa sitt barn till Chatarina med uttal "Schatarina", så borde Chatarina var en bra lösning
Fast grejen är att man krånglar till det för både barnet/sig själv och merparten av dem som ska uttala namnen om man envisas med att skriva namnet på ett sätt som gör att uttalet blir fel om man följer gällande språkregler.
En tjej som gick i en parallellklass till mig på högstadiet envisas numera med att skriva sitt namn Charlotté, hon ska fortfarande uttalas Charlott, inte varken Charlotte eller CharlottEE, VARFÖR då lägga till en accent när den gör att det blir fel? På samma sätt som Melanié i trådstarten. Eller som en annan bekant som gav sitt föl ett namn som innehåller "Rosé", men som ändå tydligen ska uttalas som engelska Rose och inte som rosévin.
Saken är ju den att om man väljer en alternativ stavning till ett namn, så får man också räkna med att det i väldigt många fall uttalas fel. För det är inte särskilt många som är bra på tankeläsning och kan lista ut att det ska uttalas på annat sätt än gällande språkregler anger.
Så tänker jag med.
Kl
Folk hittar på namn, vill man döpa sitt barn till Chatarina med uttal "Schatarina", så borde Chatarina var en bra lösning