Hör bör man uttala

Sv: Hör bör man uttala

Fast grejen är att man krånglar till det för både barnet/sig själv och merparten av dem som ska uttala namnen om man envisas med att skriva namnet på ett sätt som gör att uttalet blir fel om man följer gällande språkregler.
En tjej som gick i en parallellklass till mig på högstadiet envisas numera med att skriva sitt namn Charlotté, hon ska fortfarande uttalas Charlott, inte varken Charlotte eller CharlottEE, VARFÖR då lägga till en accent när den gör att det blir fel? På samma sätt som Melanié i trådstarten. Eller som en annan bekant som gav sitt föl ett namn som innehåller "Rosé", men som ändå tydligen ska uttalas som engelska Rose och inte som rosévin.

Saken är ju den att om man väljer en alternativ stavning till ett namn, så får man också räkna med att det i väldigt många fall uttalas fel. För det är inte särskilt många som är bra på tankeläsning och kan lista ut att det ska uttalas på annat sätt än gällande språkregler anger.

Så tänker jag med.

Kl
Folk hittar på namn, vill man döpa sitt barn till Chatarina med uttal "Schatarina", så borde Chatarina var en bra lösning :)

Som lärare till tonåringar är det svårt att veta hur det ska uttalas, det blir väldigt pinsamt för barnet i fråga första gången man har en klass. Går då inte at fråga innan heller. Jag kanske har fyrkantigt tänk, men min hjärna följer naturligt skrivreglerna. Jag resonerar mer åt att man nog ville ha ett ovanligt uttal än en felaktig stavning av namnet.

appropå namn som är svåra att stava så har jag en vän som heter Josephine, namnet kan ju stavas på flera sätt men en gång blev det lite väl fel. I telefon säger hon "Jag heter Josephine, med ph" och hem får hon ett brev med namnet Phosefine ;)

KL

Den här tråden påminner mig om min filosofilärare på gymnasiet. Vi hade en tjej i klassen som hette Emilie vilket uttalades precis som Emelie. Vår filosofilärare frågade första gången hur hon uttalade sitt namn och började sedan argumentera emot henne och förklara varför hennes namn var antingen felstavat eller feluttalat. Resten av tiden vi hade honom, två terminer, uttalade han konsekvent hennes namn som "Em-i-li-e".

Man blir alltid glad av att höra talas om en ödmjuk och inkännande lärare, tycker jag!

KL

En grej med de här återkommande namntrådarna är att de alltid handlar om det som anses vara Tiffanynamn. Och jag kan också förfasa mig över namn. Men det man förfasar sig över är alltid de som slår knut på sig för att hitta ett ovanligt, gärna engelskklingande namn. Aldrig över de som trots att de knappast är högadliga ger sina barn namn som låter som om de hämtats från prinsessan Madeleines kompiskrets. Det borde väl vara minst lika pinsamt, om det nu är pinsamt det är att välja namn med stark klassmarkering?

Eller hur!

Grejen var den att tjejen var serb tror jag. Om det påverkade hennes föräldrars val av stavning vet jag inte förvisso men så kan det ju mycket väl ha varit. Oavsett var ju läraren snorjobbig.

mandalaki: jag förstår hur du menar :) Jag personligen vill inte gärna skriva ut namn som jag har svårt för, det känns onödigt och lite taskigt. Som varenda gång någon lite lätt nedlåtande skriver att de inte gillar "hittepånamn". Det är flera på Förälder som döpt sina barn till de mest lustiga namn (om du fråga mig) men vad får jag ut av att räkna upp de namnen här?

KL

En grej med de här återkommande namntrådarna är att de alltid handlar om det som anses vara Tiffanynamn. Och jag kan också förfasa mig över namn. Men det man förfasar sig över är alltid de som slår knut på sig för att hitta ett ovanligt, gärna engelskklingande namn. Aldrig över de som trots att de knappast är högadliga ger sina barn namn som låter som om de hämtats från prinsessan Madeleines kompiskrets. Det borde väl vara minst lika pinsamt, om det nu är pinsamt det är att välja namn med stark klassmarkering?

Det är helt enkelt inte lika pinsamt att välja namn med en klassmarkering uppåt. Mina systrar heter Karin Ulrika och Sofia Madeleine, namn som skulle kunna passera såväl som vanliga som kungliga. Adliga och kungliga namn är faktiskt ganska vanliga, medan de som markerar klass nedåt aldrig riktigt verkar förstå att det är just det de gör. Jag vågar knappt dra de exempel jag tänker på, för då blir jag hängd.

En hängning överlever du säkert. :)

Jag har inte funderat så mycket på det där men tycker nog det hade varit ganska festligt om vår kung hade haft ett y-namn t ex "Ronny XVI" eller om de som föds nu i den kungliga familjen får namn som Cevin.

kungliga namn är faktiskt ganska vanliga,

De har väl blivit vanliga av att vara kungliga?

Apropå det kan man ju fråga sig när Estelle ska slå igenom på allvar.

Jag tror egentligen att de flesta av oss inte förstår eller inte tänker på när vi markerar klass överhuvudtaget, oavsett om vi gör det uppåt eller nedåt på skalan, så att säga.

I någon diskussion om detta här på buke, var det någon som inte ville ge sitt barn namn som hen såg som klassmarkörer, utan istället skulle satsa på namn som Ebba och Philip. Helt blind för att det också är klassmarkörer, uppenbarligen. Det är väl bara när markören är lägre än man vill se sig själv som det stör, antar jag.

(Jag har bara ett barn. Hade jag haft en hel liten flock, tror jag att vem som helst hade gissat på just "urban akademisk medelklass" när de hörde namnen. Det hade inte varit min avsikt, men kanske lite oundvikligt. Jag tror inte att jag är ensam om den oundvikligheten, men beroende på vem man är, så är ju olika saker oundvikliga.)

Jomen jag förstår! Vad jag menar, med mitt arbetarbagage;), är att det borde vara (minst) lika pinsamt att markera klass uppåt.

Säg att jag satt och strödde sarkasmer om Cassandra (exempel) och sedan stolt förkunnade att om jag får en dotter ska hon minsann heta Hedda (exempel) - då skulle jag vara pinsam.

Jomen jag förstår! Vad jag menar, med mitt arbetarbagage;), är att det borde vara (minst) lika pinsamt att markera klass uppåt.

Det är ju minst (!!!) lika pinsamt att markera klass uppåt som nedåt om du frågar mig (utan arbetarbagage). Det finns tex kläder som jag tycker är snygga, men jag kan bara inte ha dem, för de sociala signaler de sänder kan jag inte stå bakom. Det funkar helt enkelt inte.

(Jag har dock inga som helst problem med namn som Ulrika och Madeleine, och jag har stött på de namnen i rätt varierade sociala grupper. Båda är ju rätt vanliga i min ålder +-10 år eller nåt.)

Mitt efternamn kan _ingen_ uttala, alla gör det så vansinnigt komplicerat när det bara är att lääsa och uttala vad det står helt enkelt. Skriftliga varianter på mitt efternamn...är...jag blir helt matt. Fast namnet är på åtta bokstäver, utan konstigheter utan märkligheter så kan jag lova att 99 av 100 skriver det fel, och av dessa 99 skriver 67 något som inte ens är i närheten av mitt namn. :banghead:

Hade det inte varit för att du skrev att ditt efternamn har åtta bokstäver så hade jag trott att vi hade samma! (Jag har ett par bokstäver till.) Just detta att folk måste göra det krångligare än vad det är driver mig nästan till vansinne. Mitt efternamn uttalas exakt som det stavas, enligt svenska stavnings- och uttalsregler. Men vad fan hjälper det. :arghh:

Det finns tex kläder som jag tycker är snygga, men jag kan bara inte ha dem, för de sociala signaler de sänder kan jag inte stå bakom. Det funkar helt enkelt inte.

Det är därför man spexar till det med tatueringar, piercingar och en konstig frisyr. Då kan man ha vilka kläder som helst utan att se för proper ut. :up:

Det finns tex kläder som jag tycker är snygga, men jag kan bara inte ha dem, för de sociala signaler de sänder kan jag inte stå bakom. Det funkar helt enkelt inte.

Så till exempel kortkort kjol och ovekneestövlar med stilettklackar sänder ut tolkningsfria? sociala signaler? Hmm. Intressant.

Så till exempel kortkort kjol och ovekneestövlar med stilettklackar sänder ut tolkningsfria? sociala signaler? Hmm. Intressant.

På vilket sätt är det där en slutsats som följer på vad jag skrev? (Jag nämnde ju inte ens typ av kläder eller märke.)

De plagg du nämner, skulle se synnerligen malplacerade ut på mig, men det är ju helt i linje med vad jag skrev. Inte ett motargument.

Jag var bara intresserad av det där med att kläder sänder ut sociala signaler, idag 2014 finner jag det ganska intressant att en ung och upplyst människa tycker det. Jag gav ett exempel på plagg och jag hängde dem inte på dig. Att namn ger sociala signaler är en sak, kläder en heeeelt annan.

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 924
Senast: Mabuse
·
Hemmet Här kanske finns någon som är kunnig på porslin, som kan hjälpa till att identifiera vad det här är för serie? Jag fick en bild skickad...
Svar
8
· Visningar
439
Senast: Krålus
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 096
Senast: MML
·
Hästvård Ni med äldre hästar, har era gamlingar några krämpor? Vilka krämpor tycker ni är acceptabelt att dom har, vart går gränsen för er? Rids...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?