Hör bör man uttala

Sv: Hör bör man uttala

kl

Politikern som dömdes för (något pengabrott, grov förskingring? och efterlystes stavade sitt namn Annethé :nailbiting:

Anett? AnnetE? Anneth(läsp)E?:banghead:

Förresten kom jag på en bekant som stavar sitt namn Jeanetté. Fast hon uttalar det Schanett.

KL
Men Theresé då? Att sista e skall uttlas är jag med på men var ligger betoningen? är det ThErese, TherEse eller TheresE?

Men som redan nämnts här i tråden får man naturligtvis uttala sina namn hur man vill ;)

Hur skulle ni uttala namnet Ailie?

Aj-li skulle jag säga.

Själv har jag en accent i mitt efternamn och blir ibland skojad med om att jag heter något annat än vad jag gör. Gissar att det är för att folk inte fattar att accenten i mitt é faktiskt GÖR något med uttalet...

O_o

Det är så vi säger också. Eller Aj-lii med betoning på sista I:et. På samma sätt som man säger Marie. Men folk har verkligen jättesvårt att veta hur dom ska uttala hennes namn. :D

Men? Aili är väl ett finskt namn? Har folk i dina norra bygder svårt att uttala det? Enda skillnaden är ju att man pillat dit ett (malplacerat) e på slutet.

Ja, Aili är det. Men hon heter inte Aili med "finskt uttal" utan Ailie med betoning på det sista i:et.
Vi var osäkra på hur vi skulle stava det för att folk skulle förstå att det är Ailiiiii och inte Aili.

Ja, Aili är det. Men hon heter inte Aili med "finskt uttal" utan Ailie med betoning på det sista i:et.
Vi var osäkra på hur vi skulle stava det för att folk skulle förstå att det är Ailiiiii och inte Aili.

Om jag bara hade hört namnet hade jag gissat att det hade stavats Islee eller något i den stilen. Men det kan bero på att det finns en Isla (uttalas ung. Ajla) i bekantskapskretsen. Islas föräldrar är från England.

*KL*

Chatarina är tydligen en rätt vanlig stavning. Jag var tvungen att fråga en gemensam bekant innan jag träffade en person som stavar sitt namn så hur det egentligen uttalas och fick svaret "Katarina så klart!". För mig är det enda självklara med stavningen Chatarina att den skadar mig själsligt.

Jag hade hundra gånger av hundra sagt A-ili-e, alltså uttalat varenda bokstav.

14-06.gif

:eek: Din avatar blinkar! Jag fick nästan hjärtsnörp och började tvivla på mitt psyke! :nailbiting: Har aldrig sett det tidigare!

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 924
Senast: Mabuse
·
Hemmet Här kanske finns någon som är kunnig på porslin, som kan hjälpa till att identifiera vad det här är för serie? Jag fick en bild skickad...
Svar
8
· Visningar
439
Senast: Krålus
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 096
Senast: MML
·
Hästvård Ni med äldre hästar, har era gamlingar några krämpor? Vilka krämpor tycker ni är acceptabelt att dom har, vart går gränsen för er? Rids...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama