Hör bör man uttala

Sv: Hör bör man uttala

Ja, Aili är det. Men hon heter inte Aili med "finskt uttal" utan Ailie med betoning på det sista i:et.
Vi var osäkra på hur vi skulle stava det för att folk skulle förstå att det är Ailiiiii och inte Aili.

Jag hade gissat på något slags engelskt uttal om någon hette Ailie.

Jag hade sagt Ajli, kort och gott om jag inte vetat hur bäraren/ föräldrarna velat ha det.

kl

Man uttalar namnen som bäraren vill, svårare än så är det inte. Trots att det finns en del på buke som ska göra sig till och oja sig över uttalet på olika namn folk har. För att inte tala om alla extra bokstäver folk också kan skratta åt, håna, gnälla på osv.

Vi pratade ett tag om att stava det Ailii så att det skulle framgå uttalet. Men sen föll det på att Ailie ser bättre ut. :D Och så tänkte vi om folk uttalar Marie med betoning på i så kanske dom skulle förstå att Ailie uttalas på samma sätt. :D

Det är ju inget jättesvårt namn, tycker jag. Inte svårt att lista ut.
Fast det var en på buke som hävdade att Marie ska uttalas med sitt e också, det var fel att bara säga Mari, för det står ju MariE liksom....:banghead::banghead:

Ailii, hade jag trott skulle uttalas med två i efter varandra, Aili-i. Jag tror inte attdet finns någon självklar stavning som gör att man/svenskspråkiga uttalar namnet som ni säger det.

Var kommer namnet från?

Man uttalar namnen som bäraren vill, svårare än så är det inte. Trots att det finns en del på buke som ska göra sig till och oja sig över uttalet på olika namn folk har. För att inte tala om alla extra bokstäver folk också kan skratta åt, håna, gnälla på osv.

Och ganska ofta får man uttala namn utan att veta hur just den personen vill att sitt namn ska uttalas. Då är chansen att det blir rätt större ifall Anna inte önskar att hennes namn uttalas som "Robert".

Så vi ska helt ignorera allt vad korrekt svensk grammatik heter bara för att päron till ungar vill ha ett "fräsigt" namn?

Så vi ska helt ignorera allt vad korrekt svensk grammatik heter bara för att päron till ungar vill ha ett "fräsigt" namn?

Ja, kan man heta Farrah eller Azzah kan man väl heta något annat? Gör det ONT att acceptera och RESPEKTERA andras namnval?

Fast namn är undantagna från såna regler. Men dålig smak på namn borde det lagstiftas en straffskala på. Som vissa exempel givna i tråden, Cenneth och allt vad det var.

Och ganska ofta får man uttala namn utan att veta hur just den personen vill att sitt namn ska uttalas. Då är chansen att det blir rätt större ifall Anna inte önskar att hennes namn uttalas som "Robert".

Vet du vad? Man kan säga som man tror det ska uttalas, de flesta människor med ovanliga stavningar kan faktiskt ta att det blir fel då och då, det ingår liksom i namnvalet. Liksom att invandrare accepterar att det ibland blir fel när man uttalar ett utländskt namn. Det är bara skitsnack att större andelen människor med ovanliga stavningar faktiskt blir arga för att man säger fel.

Jag känner ingen som tar illa upp när det blir fel och inte har jag mött någon heller. Jag har aldrig tagit illa upp av att någon stavar mitt barns namn med K istället för C, och det är bara här på buke folk skulle uttalade på engelskt vis.

Oj oj liksom, att det finns människor som gillar sitt namns stavning och vill heta så, vad ääääär det för fel på folk?! :eek::crazy: Tänk att de inte följer NORMEN liksom!!! :wtf:

Faaast, man kan bli sagolikt och mördande trött på varianter av stavningar av namn. Speciellt om man har ett lite annorlunda namn. Jag ger alla som inte kan stava till mina namn en mental bitchslap för hur jevla svårt kan det vara?

Men, så är det så här också, att innan internet har inte genomsnitts-svensken varit så mycket skrivande som nu. Man skrev kanske under postgirot när man skickade räkningar, idag har varenda jävel ett tangentbord och såna - borde det vara körkortskrav på. Så det så.

Men varför bli sagolikt och mördande trött på andra människors namn? Varför ta det på ett sådant allvar?

Jag bytte tilltalsnamn när jag var 12 år gammal eftersom jag blev mobbad för mitt danska namn, Gitte. På riktigt mobbad. Jag känner oerhört stort avsky för det än i dag. Men jag har aldrig förstått varför andras namn är så viktiga för folk. Varför är det viktigt att mobba någon för namnet? För jo, det kan visst vara så det känns när man läser en tråd på buke om folks hånande för namnen som har ovanlig stavning.

Har man för lite att göra så att man istället måste reta sig på andras namn?

Min ena son har ett namn efter en fransk stad (det är dock ett mansnamn), men han är STOLT över sitt namn. Ännu mer stolt är han över sina två a och ett c i sitt namn. Vilken rätt har folk att trycka till honom för det?

Men varför bli sagolikt och mördande trött på andra människors namn? Varför ta det på ett sådant allvar?

Nej, jag menar inte på andras namn, jag pratar om varianter av MITT namn. Jag tycker inte du har rätt att uttala MITT namn som DU tycker, det är hur JAG vill att det uttalas OCH skrivs som gäller.

Sen att man kan ha åsikter om precis vad som helst här i världen, är en annan sak. Jag har också blivit mobbad med en form av mitt namn. Det är knappast unikt, det är dock ett synnerligen effektivt sätt att göra någon illa, att förvanska ens namn. Därför bör man göra det bästa man kan när man uttalar eller skriver andras namn.

14-06.gif

:eek: Din avatar blinkar! Jag fick nästan hjärtsnörp och började tvivla på mitt psyke! :nailbiting: Har aldrig sett det tidigare!

Nääää...den blinkar väl inte? Är du HELT säker?

:devil:

Men jag har inte sagt att man ska uttala andras namn som man själv vill! Men om man bara ser det i skrift, typ i klassrummet med ett gäng ungar, på vårdcentralen när man ropas upp osv så är det inte svårt att försöka säga namnet som man tror det ska uttalas och sedan fråga om det var rätt. Var det fel så ändrar man det.

Jag tror att man egentligen kan förstå att Cenneth och Chatarina ska uttas med K i början, man behöver inte göra sig dummare än vad man är. Blir det fel rättar man sig och säger rätt hädanefter. Man ska göra det man kan för att det ska bli rätt och det är det där jag menar med att jag inte mött någon som blivit arg för att jag inte kan uttala någons namn, å andra sidan har jag ju omedelbart rättat mig vid sådana tillfällen....

Vet du vad? Man kan säga som man tror det ska uttalas, de flesta människor med ovanliga stavningar kan faktiskt ta att det blir fel då och då, det ingår liksom i namnvalet. Liksom att invandrare accepterar att det ibland blir fel när man uttalar ett utländskt namn. Det är bara skitsnack att större andelen människor med ovanliga stavningar faktiskt blir arga för att man säger fel.

Snälla Enya, det är detta jag svarar på. Du säger klart och tydligt att man ska acceptera felaktiga uttal. Jag säger att jag är sagolikt och mördande trött på den attityden att man kan misshandla någons namn bäst man vill.

När jag blir uppropad i väntrummet på vårdcentralen säger de mitt förnamn, bara, för det är uttalsvänligt, medan jag har sett tusentals varianter på det skriftligt. Mitt efternamn kan _ingen_ uttala, alla gör det så vansinnigt komplicerat när det bara är att lääsa och uttala vad det står helt enkelt. Skriftliga varianter på mitt efternamn...är...jag blir helt matt. Fast namnet är på åtta bokstäver, utan konstigheter utan märkligheter så kan jag lova att 99 av 100 skriver det fel, och av dessa 99 skriver 67 något som inte ens är i närheten av mitt namn. :banghead:

Ja, Aili är det. Men hon heter inte Aili med "finskt uttal" utan Ailie med betoning på det sista i:et.
Vi var osäkra på hur vi skulle stava det för att folk skulle förstå att det är Ailiiiii och inte Aili.

Aha, det är ett på hittat namn. Utanför svenska betoningsregler.

Då kanske det hade funkat med Ailí?

I med accent finns väl inte i svenskan?

Om jag ville att namnet skulle uttalas sådär så skulle jag nog skriva det som engelskans Eileen, fast utan -n.

Att lägga till ett -e på Aili kan nog inte förändra uttalet till annat än Aj-li-e.

Senast ändrad:

*KL*

Chatarina är tydligen en rätt vanlig stavning. Jag var tvungen att fråga en gemensam bekant innan jag träffade en person som stavar sitt namn så hur det egentligen uttalas och fick svaret "Katarina så klart!". För mig är det enda självklara med stavningen Chatarina att den skadar mig själsligt.

Ingen har någonsin lyckats förklara för mig varför Chatarina ska vara Katarina medan Charlotte inte ska vara Karlotte.

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 924
Senast: Mabuse
·
Hemmet Här kanske finns någon som är kunnig på porslin, som kan hjälpa till att identifiera vad det här är för serie? Jag fick en bild skickad...
Svar
8
· Visningar
439
Senast: Krålus
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 096
Senast: MML
·
Hästvård Ni med äldre hästar, har era gamlingar några krämpor? Vilka krämpor tycker ni är acceptabelt att dom har, vart går gränsen för er? Rids...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama