Hoppnissarnas snacktråd

Sv: Hoppnissarnas snacktråd

Kl

efter storhetsvansinne ;) så har jag anmält till årets första tävling.. Startar 1.00 och 1.10... redan i slutet av jan ;) så nu blir det att börja rida ;) så man har koll på grejerna ;)

Och nu har jag återtagit anmälan då jag inte hinner rida innan tävlingen :( Men men

Vad trist!

Min första tävling i år blir den 9/3, 1 meter. Sedan en dressyrtävling den 16/3.

*kl*

Hoppade 120 cm för första gången häromveckan och glömde att man bör tänka lite mer på eftergiften då :o:

120_cm.jpg

Vad sugen man blir på hopphäst igen när jag ser er alla här!
Har islandshäst idag men hade hopphäst förr.. Saknar otroligt mycket men tycker det är skämmit eftersom jag har mina två pälsbollar som jag såklart älskar. Finns det någon här som rider både hopp och någon annan "gren" ? Funderar på att köpa en storhäst igen men som sagt lite rädd att folk ska tro man överger isisarna..
Är kluven :(

En del isisar kan ju hoppa, har du provat med dina? :)

Många hoppar helt OK vill jag påstå :) En och annan riktigt bra och lika många hoppar som hejkomochhjälpmig. Min ena har hoppat 70 cm med dålig ryttare på ryggen och löshoppat sig själv 110 (ut ur hagen).

Jag red en isis förut, han gick 120cm hopp med sin ägare, tränade upp till 130-140cm enstaka språng! :D 145cm hög och en riktigt stark 4-gångare med helt rena och tydligt separerade gångarter! :love::d

Här i krokarna har vi en isis som ofta är med på pay and jumps som jag åker på. Då hoppar den 1m-1,10 och det gör den riktigt bra! :D

KL
Min pålle har fortfarande vintervila och han motioneras enbart som handhäst eller longering. Men nu det senaste tycker jag han har börjat bete sig lite märkligt. Han har blivit så grinig. Även stallägaren sa att han börjat hota och bli arg bara hon lägger på täcket på morgonen. Så har han aldrig gjort förut! Och när han står uppställd i gången lägger han öronen bakåt och ser hotfull ut bara någon går förbi. Verkligen inte likt honom. Borstar jag på sidan på magen står han inte still utan vevar med bakbenen och ser allmänt arg ut.. Våran veterinär kommer ut för att kolla tänderna på gammeltanten på onsdag och ska då även kolla på valacken.
Någon som har någon idé vad som kan göra en häst så arg vid beröring, helt plötsligt? Han är inte allmänpåverkad, har ingen feber och verkar egentligen inte ha ont någonstans vid palpering. Men ändå så grinig. Min mamma tror att hans ink på magen, som har varit väldigt aktiv det senaste, har gett honom någon infektion i kroppen. Jag vet inte vad jag ska tro, jag blir bara ledsen när min häst ser jättearg ut så fort jag går mot honom i gången.. :(

Han håller inte på att fälla då?
En del blir ju jätteretliga när dom fäller.
Tycker egentligen att det är för tidigt att byta päls nu men har hört flera som redan börjat.

Ja jag har också tänkt på det, för han är en häst som i alla fall pälssättningen tar väldigt mycket på honom. Brukar inte vara samma vid fällning, och det känns lite tidigt att börja nu ändå.
Han har alltid varit väldigt känslig i huden, och han knäar nästan om man drar fingrarna mothårs uppe på ryggen. Så att fälla är väl säkert jättejobbigt om man redan är känslig.

Idag var han i alla fall lite bättre, inte fullt så grinig. Vi får se vad veterinären säger om inken och det, jag vill ha bort den. Den sitter under magen och även om han inte har täcke på sig lyckas han riva upp den på något vänster. Det måste vara jätteobehagligt för honom ändå!

KL

Nu har det visst löst sig lite på hoppfronten. Ponnylös tävlingstjej + ponnyryttarlös ponny blev nog en ganska bra match. Igår provhoppade hon lite och jag tycker nog att det är bra jobbat att hoppa närmare en meter på en lite svår häst första gången man hoppar och andra gången man rider den, speciellt på relaterat avstånd där hästen gärna växlar ner och gasar på lite extra. På lördag hoppar dom bana första gången tillsammans på en pay and jump, så får vi se hur det utvecklas därifrån.

Jag hade ju tänkt mig att tävla i storhästlag i år, där jag antagligen skulle få rida 1,00/1,10, men nu saknas det en ryttare till ponnylaget som går på samma höjd, så då kan han ju lika gärna delta i det laget med "rätt" storlek på konkurrenterna, ju. Vi får se hur det artar sig, efter lördag, om de rider ihop sig på några hoppträningar eller inte.

Då har min häst efter långt uppehåll med lite skador och ett föl fått grönt ljus att köras igång fullt! Nu ska vi hoppträna, trimma och planera in tävlingar. Senast vi tävlade var i slutet av 2011, dvs 2 år sen!

Finns ju faktiskt massor med tävlingar att välja på här nere redan nu, men känner att jag behöver ha hopptränat lite seriöst i några veckor innan vi kommer på sådana tankar. (Hästen är alltså iprincip fullt igång och jag har hoppat lite själv hemma om någon undrade :))

20140129_104215_52e905a388e59d1908942f3b.jpg

En bild på djuret idag :)

KL på mig själv

Igår var veterinären ute och kollade på hästen. Ingen inflammation så vitt hon kunde se, och hästen har blivit på lite bättre humör det senaste i alla fall. Men inken som har har var den äckligaste hon hade sett i hela sitt liv, och nu är den attackerad med Xterra så får vi se. Jag tänker förlänga hans "viloperiod" tills inkarna har försvunnit och läkt ut. Men jag har sån hoppabstinens! Var uppe och hälsade på min hoppgrupp igårkväll och höll på att dö av abstinens!
Fast sen när jag åkte hem var jag rätt glad att jag inte hade hästen där i bak, vilka jädra drivor!!

Kul att vara igång igen, förstår att du är taggad :)

Jag ska ju starta för första gången sen i somras (då dressyr) nu på lördag och ush vad jag börjar känna mig nervös :nailbiting: Har hoppat en del hemma i dec men sen det frös till för några veckor sedan har jag knappt kunnat rida alls, tränade en gång i söndags, första gången hästen varit iväg sen i somras.

Tanken är väl att vi rider den här tävlingen, sen får hon nog en kortare vila på ett par tre veckor, för som det är nu är det hopplöst att rida, ojämnt underlag och man blir ju orolig att hästen ska vricka sig. Har inte möjlighet att åka iväg och träna pga småbarn som kräver sitt på kvällarna utan måste kunna rida hemma.

Lycka till imorgon då! Dressyr är ju enkelt om man jämför ;) banan kan du ju sen innan! :D

Tråkigt att inte kunna hålla igång, men 3 veckors vila är ju inte enormt länge :)

aprilia: Jaa det tycker jag med:D

Ska provrida en pålle imorgon för ev medryttaskap, spännande!!!!!

Tack , vi var felfria på hinder och det kändes inte ens högt, wow så härlig känsla på hinder inne på banan :bump: :D

Nu var det ju bara 90 och 1.00 men vi har inte hoppat på länge och jag är lite höjdrädd så att jag kände mig säker, och hästen kändes säker, gör att vi nog vågar 110 nästa gång. Plac i 90 (clear round) men dålig tid i omhopp i 1.00. Hästen var både pigg och stark så jag fick inte runt henne på den omhoppningsväg jag hade planerat, fick rida utanför.

Hej! :)
Jag har bara klubbtävlat och kört någon Pay and Jump.
Och då var det på den ridskolan jag rider på, men jag går ju på hoppsecialen och det var några där som började tävla LD: på d-ponny och en c-ponny. Och ridläraren ville ha med mig. Nu ska jag gå på en grönt kort kurs, sen på sportlovet ska jag ut på en Pay and Jump hos ridlärarens ridhus för att se den ponnyn jag kommer rida reagerar och då kommer jag att hoppa vad jag tror 70cm-80cm.
Ska bli spännande att tävla för ridskolan och på en ridskoleponny som är gammal hopp ponny!! :D Jag tycker det verkar kul att åka någon annanstans och klara hoppa en bana på olika höjder. Man lär sig en ny erfarenhet helt enkelt, och jag tänker inte bli en person som blir tävlingsberoende och bara vill vinna.. Jag tänker på ponnyns bästa! :D

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 713
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 287
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 287
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 314
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar