Hoppnissarnas snacktråd

Sv: Hoppnissarnas snacktråd

Min har gått intensivt hela året och är 6 år. Men hon får bara hoppuppehåll och jag rider på halvfart ut i skogen. Hoppas att detta koncept funkar då hon tidigare får minst två veckors helvila och det har inte alls funkat för henne.

Hur gör ni med "vintervila"?

Min kommer få vila från träning och tävling under januari och kanske en bit in i februari. Vi har ändrat ganska mycket i ridningen och han har gått med helt andra krav i dressyren i höst så han får en liten paus. Han kommer inte ställas av helt, utan gå promenader, gå som handhäst eller på töm. Varva ner lite, helt enkelt.
Att det blir så länge är för att jag fått mer tid på jobbet och kommer jobba till nästan 18.30 minst fyra dagar i veckan.

Men först ska vi iväg på en klubbhoppning imorgon och en till träning innan vi varvar ner och förbereder oss för lite mysridning :D

Kl
Min är ju ba bäbis och vilar hela dec och nån vecka i januari oxå. Skönt för det har varit mycket med jobb och julstök så jag vet inte hur jag skulle hunnit med.
Lite understimulerad är han dock. Blir promenad i skogen nån gång i veckan och nån lösgalopp. Helst vill han ha mig som levande napp. Stora diskussioner pågår om skillnaden mellan mys och nyp..,

Min får ingen regelrätt vintervila, han får en lugnare period… Just nu har han dick vilat i 5 dagar pågrund av förkylning hos mig som jag ville få bort så jag inte behöver sjukskriva mig på en nattvecka (Jobba in pengar!) eller behöva ligga sjuk över jul…

Men han kommer Joggas och hållas igång över jul och nyår, kanske inte superhård träning men inte ställas av heller…

*kl*

Angående vila så tränas inte min häst direkt hårt och tävlas kanske 5 ggr/termin men han ska få ta det ganska lugnt när jag reser till Thailand i 15 dagar. Då kommer han ridas 3-4 ggr/vecka av min medryttare och mycket i skogen. Den här helgen har vi bara skrittat ut barbacka.

Igår tränade jag dressyr med Bea & idag var det Loppans tur! Satan va trött i kroppen jag är nu :o Men kan säga att det behövdes! Har suttit fast lite med båda och äntligen vet jag hur jag ska gå vidare med det för att allt ska funka även i hoppningen :d

Återstår 1 dressyrpass på Onsdag med Loppan och 1 dressyrpass på Lördag med Bea, sen trappar vi ner och ska mest lulla i skogen ;)

Min tossa är halt :cry: ordentligt halt även i skritt. Blir till att boka hält utredning så snart som möjligt och hoppas på att det är en sträckning. Har bara skrittat/vilat de senaste veckorna pga vädret och precis när jag bestämt mig för att rida igång så går hon och blir blockhalt. :banghead:

Ringde vet kliniken (som inte hade tid förens i januari) och de föreslog att ta ut hovslagaren att kolla efter hovböld, hovslagaren kom och klämde men fick ingen reaktion, så antagligen är det en hovbökd som gått upp av sig själv, en inre blödning som kommer bli en hovböld så småningom. Eller så är det en virkning, i vilket fall som helst så avvaktar jag lite till. Hon haltar inte lika kraftigt idag men är svullen runt kotan. Hovslagaren svänger förbi imorgon på väg hem om hältan blir värre för att klämma igen.

Hoppas det ger med sig fort! Det låter ju mer som en stukning iom att kotan var svullen.

ja det ser mer och mer ut som en stukning, hon var inte lika halt i morse och svullnaden är på väg ner.

blir nog lagom till att sätta igång vid nyår då om det fortsätter såhär, suck. hade tänkt hålla i gång hela vintern nu och vara redo för tävling i februari. önsketänkande som alltid :p

Fy vad trost. :-/

Hoppas det inte är något allvarligt.

hade sj'lv tänkt hålla igång hela vintern men nästan hela december har varit skit... Flyttar hästarna imorgon till stall med ridhus och vad händer? Kraftig förkylning med trolig lunginflammation. Ska till läkaren imorgon bitt.

Hejja vaad roligt med vinter ocj planering! *positiva Clara* :-P

KL

min har vilat under hösten och bara gått ute och busat med unghästar. Sattes igång i början av dec och har börjat gymnastikhoppa lite smått. Mål är att tävla 90-100 i april. fram tills dess är det markarbete och åter markarbete för att stärka galoppen. Hoppar, det gör han alltid, men det går för fort. Förhoppningsvis blir det bättre om han får bättre muskler och orkar gå kvar i en normal galopp och hoppa på styrka istället för fart :) I den bästa av världar debuterar vi 110 i år också. Det får framtiden utvisa, och jag hoppas att han funkar på storhästavstånd. Men på en ponny som går på 5 språng på 25 meter kanske det inte är några problem. :eek:

Jag tävlar också ponny som storhäst och det har aldrig varit problem med avståndet. Det har varit lika lätt att gå på ett språng mer som mindre:D

Kl

efter storhetsvansinne ;) så har jag anmält till årets första tävling.. Startar 1.00 och 1.10... redan i slutet av jan ;) så nu blir det att börja rida ;) så man har koll på grejerna ;)

Kl
Lillkillen börjat igen efter vilan och jobbar med bommar på lina. Behöver ngt som tar fokus från att låtsas höra läskiga saker och fara runt som en blåsande älg. Med bommarna så är halva volten tjoho och andra halvan "aj fan måste titta var fötterna hamnar".
Första passen med bommar efter sommarbetet försökte han slinka förbi allt vad bommar heter och blev mest spänd. Men nu märks det att han blivit äldre och mer rutinerad. Han snarare söker sig till hinder oavsett vilken vinkel han än kommer i. Gillar att han är kvick i både tanken och benen när han kommer fram- oavsett hur ofokuserad han är i övrigt. Men vi behöver öva på att hålla takten och inte ila iväg :-)

träffade min kompis igår som jobbat för en av sveriges främsta hoppryttare. La upp hästens veckoschema med hennes hjälp, så nu tränar jag likadant som eliten ;)

skämt åsido, vi provar detta ett tag och ser hur det fungerar.nya upplägget bygger enligt henne mest på att få starka bakknän och bra muskler över rygg och rumpa på hästen. Mkt longering, gogue och upphöjda bommar.

Min har vilat hela december (med undantag för en liten dressyrtävling den 1) så vi har nyss satt igång igen. Jag har lagt in veckovilor här och där men i övrigt har han gått (tränat och tävlat) sedan april så det kändes som att han behövde en lite längre vila nu + att december brukar vara tråk tråk tråk när det gäler väder och underlag (ute). Han kommer fortsätta få veckorvilor regelbundet men i övrigt hoppas jag att vi ska kunna hålla igång ordentligt och börja tävla i slutet av februari eller början av mars. Siktar på att vara redo för 130 lagom till utesäsongen och vill det sig väl kvalar vi kanske till Falsterbo, men målet är inställt på Breeders.

Kl.

Har inte ridit mycket i vinter och vet med mej att jag är svår att få igång ridningen igen :o så jag har anmält mej till en P&J i mitten av april :) och har inte hoppat mer än någon enstaka gång på skäret 11/2 år så det fick bli 50 och 60 cm:D.

Och verkar funka på motiveringen oxå:p.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 716
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 287
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 287
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 314
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Bolån, hur ska man tänka?