Hoppnissarnas snacktråd

Sv: Hoppnisssarnas snacktråd

Ha ha, jag tror istället att rida med handbromsen är ganska generellt internationellt i de lägre klasserna, fast då har jag bara erfarenhet av USA och Italien. Jag tror att som ryttare har man lättare att avancera om man släpper handbromsen och det är väl det han vill åt :) Måste tillägga att jag oxå är en klippa på att rida med handbroms.. :cool: :D

Haha det är nog mycket möjligt, är inte så insatt i hur det är i andra länder :p Dock tycker jag inte det bara är i de lägre klasserna utan även många av dom som rider på högre nivå.
Tror att man ffa måste hitta ett bra grundtempo där man kan reglera både framåt och bakåt ;)
Jag är också ganska bra att rida med handbromsen i, men det blir bättre och bättre som tur är :p

He he, jag raderade fram och tillbaka hur jag skulle skriva klasserna :D valde de lägre då det ändå är relativt ovanligt att se det i de högsta klasserna, men givetvis har du helt rätt!
Beezie Madden är ett föredöme :bow: och en annan amerikanska vars namn jag inte hittar just nu...
Och visst är det härligt när man får till flytet i tempot :love:

Absolut! Även Boosty, tycker han nästan alltid har ett bra grundtempo och flyt. Fast hans ridstil går ju att diskutera :p

Mycket av problemet tror jag ligger i att man vill ha för mycket kontroll. Ökar man tempot = mindre kontroll (för många). Som nu på träningen i helgen, det va en tjej där. Såg väldigt lugnt och kontrollerat ut, enda tills F sa till henne att ha en bättre galopp. Då blev den plötsligt lite för på och stark.

Vi är nog lite för kontrollerande och bekväma. Så därför rider vi i en galopp där vi har kontroll, även om det är i undertempo, istället för att släppa handbromsen. Lite så är det för mig iaf :banghead:

Malin BJ har ju också ett väldigt fint grundtempo där hon även kan rida i högre sådant utan att det ser okontrollerat ut…

Absolut! Även Boosty, tycker han nästan alltid har ett bra grundtempo och flyt. Fast hans ridstil går ju att diskutera :p

Mycket av problemet tror jag ligger i att man vill ha för mycket kontroll. Ökar man tempot = mindre kontroll (för många). Som nu på träningen i helgen, det va en tjej där. Såg väldigt lugnt och kontrollerat ut, enda tills F sa till henne att ha en bättre galopp. Då blev den plötsligt lite för på och stark.

Vi är nog lite för kontrollerande och bekväma. Så därför rider vi i en galopp där vi har kontroll, även om det är i undertempo, istället för att släppa handbromsen. Lite så är det för mig iaf :banghead:

Det är det där med hastighetskontroll.. tycker faktiskt Edward Gal är den bästa på att förklara det där.. hans system borde passa hoppryttarna utmärkt egentligen! Start och stopp helt enkelt.. och att halvhalterna går igenom på riktigt. Om dom gör det så kan man rida i en väldigt stor galopp men ändå kontrollerad.

Det är ju en riktig klassiker... Finns många som har hästar som är starka i hoppningen och om man säger att de kanske borde träna mer dressyr så hästen blir lydigare ( à la Edward Gal då :D) så menar de att hästen ÄR lydig. När man rider långsamt... Hästarna är lite avknäppta i markarbetet och då blir de ju aldrig riktigt lydiga.
För mig handlar det mycket om att jag är dålig på att rida i en balanserad framåt galopp. Blir lätt framstupa sidoläge och det är inte så kul... Sen har jag så himla lätt att förivra mig. Jag behöver galoppera och vara cool samtidigt. Sitter mycket i dressyrjobbet för det är så mycket lättare att våga galoppera på när hästen är lydig och i balans!

Det är det där med hastighetskontroll.. tycker faktiskt Edward Gal är den bästa på att förklara det där.. hans system borde passa hoppryttarna utmärkt egentligen! Start och stopp helt enkelt.. och att halvhalterna går igenom på riktigt. Om dom gör det så kan man rida i en väldigt stor galopp men ändå kontrollerad.

Precis. Och när de inte fungerar blir det handbromsridning eftersom man liksom aldrig blir klar i handen...

Absolut, även Malin! Jag känner att det var alldeles för länge sedan jag kollade på hoppningen på Tv :( Ingen koll på de internationella stjärnorna idag.

Precis det där med att reglera galoppen och kunna öka och minska är det jag tragglar så gott som dagligen för att få till det. Det är verkligen otroligt viktigt!

Halvt KL*

Jag brukar ofta sitta och rida på fyrkantsspåret, strax innanför "Ridskolerännan" och köra ökningar och minskningar, gärna en ökning igenom det fiktiva hörnet innanför spåret för att verkligen stämma av kontroll, bärighet och en kontakt på båda tyglarna.

Men man känner direkt om man slarvat i en vecka, då sitter det inte där så perfekt som det kan göra…

Kl
Tittat på proffsridning lite bakom kulisserna idag. Och blev både imponerad över kunskap och timing hos proffsen och lite desillusionerad när man ser hur fel det blir när sämre ryttare försöker rida som proffs...
Det som är tydligt och tajmat från proffset ser bara ut som grov och okänslig ridning när man tar med sig sporrlängd och hjälptygel användande hem och missar det andra ...
Nu var det inte hoppning utan den andra grenen men jag vet att det är likadant när man åker till många hoppstall. Proffsen kan vara onödigt hårda mot hästarna tycker jag- men de har ändå en tajming och känsla som gör att det blir tydligt för hästen. Men sen kommer elever som bara kopierar det där hårda och inte har känslan.... Både inspirerande och trist att se tyckte jag!!

Jag förstår verkligen vad du menar, tänk om dessa amatörer kunde vara begåvade med en uns ödmjukhet så skulle många hästar ha det mycket bättre.

Haha muterad älg hade kunnat stämma in på min stora grå :D

*halv knapp*

Påtal om clinics så va jag på en i helgen för Frank Kutscher, eller snarare träning :) Någon mer som ridit för honom? Vad tyckte ni?
Fick några riktiga aha-upplevelser, inga stora grejer men det gjorde desto mer skillnad! Helt suverän att träna för!

Va mycket distanser där man fick rida på framåt ganska mycket. Helt i min smak, undrar om han tycker att vi i Sverige gärna rider med handbromsen i :cautious:

Har haft rätt mycket kontakt med Frank för några år sedan, bland annat tränat både med ponny och häst för honom. Och ja han tycker att vi rider med handbromsen i men framförallt blir han galen över hur otroligt oridna (olydiga) hästar vi har i Sverige. Jag har ridit några av hans unghästar och det var minst sagt annorlunda jämfört med mina betydligt olydigare hästar....

Kl
Vilken härlig omhoppning i top tio
Finalen i Globen ! Roligt när det hela tiden kommer nån ny och kapar tiden... Ehning rider såååå jävla bra tycker jag, men får inte lika mycket fullträffar nu som förr. Men jag tycker han rider så gudomligt
Ludger alltid grym.
Och Ben Maher och hans underbara häst är mina segrare! Fantastiskt vad lätt det kan se ut!

Min plutt har vinterledigt nu så nu blir det ingen hoppning mer i år för mig... Ibland är jag avis på alla som verkligen kan satsa på hästarna dygnet runt. Men samtidigt vill jag verkligen inte vara utan min familj... Skulle bara önska att jag visste vad jag vet nu när jag var tjugo ...

Kan bara hålla med! Ehning rider så snyggt, dock är Plot Blue min favorithäst bland hans hästar.

Och Mahers Tripple X :love:

Det var riktigt spännande top ten-final. Tyckte även det var ett roligt inslag med intervjuerna av Pessoa.

*kl*

På torsdag blir det hoppträning-för första gången på cirka 6-7 veckor. Hoppas jag inte tappat så mycket och att vi ska ha nytta av all dressyr vi har tragglat. :)

Måste kolla om det går att hitta hoppning från Globen på SVTplay.

Min va ju på hoppträning i tisdags...

Hästen skötte sej efter vad som kan förväntas... Men medryttaren :cautious: Har nog inte på LÄNGE sett nån rida så illa...
Nu får hon (ev) en ny chans nästa tisdag (inte nu utan nästa ;) )
Men hon sträckte ryggen så det är inte helt säkert att hon ens kan hoppa då...
Men då hoppar jag själv =)

Vem vet TS kanske tom hakar på den gången ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 716
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 287
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 287
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 314
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30