Hoppnissarnas snacktråd

Sv: Hoppnisssarnas snacktråd

Skulle ha hopptränat ikväll men det är strömavbrott i hela området :arghh:

Skulle ha hopptränat ikväll men det är strömavbrott i hela området :arghh:

Surt läge :wtf:

Jag har gympahoppat lite studsserier i blåsten idag. Varför lär jag mig aldrig att bara ha is i magen och låta tant göra jobbet. Nej nej här ska man lägga sig i tills det blir pannkakan Allan innan man slutar mecka.. :arghh:

Jo, hade det bara varit jag så :D Det är tränaren och de övriga som är fjantiga:angel: :p

Eftersom du har uppmärksammat problemet ska du se att snart så kommer isen :)

kl

Jag hade ännu en härlig hoppträning häromdan :) i alla fall efter tränarens "Om du skulle ta och göra som jag säger också" :o
Fan, det är så svårt när man vet att man har en bara lagom lydig häst och därmed lååång bromssträcka :arghh: (dålig ursäkt, PF, dålig ursäkt)
Ständigt denna konsekvens och disciplin, aldrig kommer man undan! :D Bara att gå hem och träna - fram när det ska vara fram och sen ska bromsen bara fungera på rätt tidspunkt. Och på att utnyttja vägen, dvs trycka ut runt inner, som broms.
Men ojojoj vad lilla häst hoppade sen :love:

Var också på hoppträning i veckan! Igår rättare sagt.
Förra träningen gick ju så förbannat dåligt att jag funderade på att konvertera till dressyrmupp på heltid.
MEN igår var det som en annan häst! Vi hoppar nästan alltid en bana på slutet som är ihopsatt av "dagens övningar", och igår var nog första gången som tränaren var tyst under hela rundan och jag inte behövde hoppa om någon del! Fantastiskt kul! Det behövde jag efter förra veckan!

Och, ett litet tips; Horse1 har frivisning från SRT hela helgen! http://www.horse1.se/frivisning-start

Senast ändrad:
Sv: Hoppnissarnas snacktråd

*kl

Jag har under ett par dagar tidigare i veckan försökt lära Lilleman att trava över bommar, men det verkar helt omöjligt.
Upptäckte det hela tidigare när han gick upphöjda cavalettibommar. Han kom in så fint i trav, hoppade över första, och studsade över resterande i galopp.
Har därför gått bommar på marken, jag har tom tryckt ihop dom så tätt att han inte borde kunde studsa över dom i galopp, men det gör han så fint så.
Provat med en enda bom, men han hoppar över den och landar i galopp. Även efter tjugonde gången...

Nog för att han säkert börjar trava till slut, men han är så jäkla rolig. Inte ett dugg hetsig, stressad eller ens tveksam utan klämmer glatt ihop sig och är helt övertygad om att bommar går man minsann inte över i trav.

När min ena unghäst gjorde så, då gjorde jag så att jag lade bommar med skrittavstånd först, kanske 2-3 st, och sedan breddade till travavstånd och hade kanske 4 till så det låg ca 7 bommar i rad. Då skrittar jag in över de första och sedan sätter trav mitt i och travar ut. Efter några gånger kan man trava in mot serien, sakta av precis innan, skritta in och trava ur, sedan breddar man så man kan trava över allihopa, med fördel med en liten avsaktning strax innan för att kolla lydigheten.

I morron blir det hoppträning för mej på min "muterade älg" =)
Se om jag lyckas bättre än medryttaren ;)

Har ju ridit en (1) gång sen jag bröt handleden på midsommar (inte hunnit rida, därav medryttare) och således inte hoppat sen hopptävlingen den 6/6 ...

Kommer bli skoj ;)

Kl
Förra veckan hoppade jag 2 gånger, fre och sön, fast sön var mer markarbete. Himla nyttigt! Det var länge sedan jag hade hoppningen á jour och småfinesserna börjar sakta men säkert hitta tillbaka, mha bra instruktörer!! :bump:

Jag ska också hoppträna idag :) :bump:

Blir första träningen med nyinköpt sadel, den andra gled bak..

Åhh vill också hoppa! Men har lite vinteruppehåll just nu. Har inte hoppat på två veckor men om nån vecka är det dags att skutta bommar. :D

Hur gör ni med "vintervila"?

Lyckades faktiskt få honom o trava över en bom idag efter ett par försök. Visserligen en ensambom, men vi tar fler en annan dag ;)
Skuttade ett par språng med rätt glad Lilleman.
Han är mest uppe i luften när man är ute, men tycker det är döötråkigt på banan. Vaknar dock till lite när det står hinder framme.

Hoppade Rejsa igår för första gången. Åkte iväg o gjorde det in public också såklart. Hoppar fint, men lite tittig på vanliga bommar. Blev några stopp på läskiga hinder (dvs hinder med flera bommar), men what the heck. Känslan är positiv iaf, även om hästen bara har en växel och ingen broms. Lite rutin på annat än häck och jakt, så ska det nog bli en trevlig speedhäst.

Har även löshoppat småponnysarna idag. Sådär lagom seriöst med fyra lösa ponnysar och jag som mest garvade.

windloop -> Ingen vintervila för mina mer än kanske tre dagar precis i jul. Rejsa har stått ett par veckor pga sömstick, Stella har haft två stycken månadsvilor i år pga hovböld, Grisan är för gammal o blir tvärstel om hon ställs av och Lilleman har gått på halvfart hela året.
När jag haft hästar fullt igång hela året, har jag dock gett dom 1 vecka ut i skogen o ha kul, 2 veckor skritt/på töm och sedan en vecka ut i skogen på vintern. Ställer aldrig av helt om det inte är unga hästar eller pga skada.

Senast ändrad:

Jag rider inte alla hästar 7 dagar i veckan direkt, snarare 4, max 5. Så de behöver inte vila så mycket utöver det.

Min vilade Juni tom oktober så nej ingen vila här...

Ang hopplektionen igår så gick det över förväntan... Hoppade inte så högt (ca 60-80) men ringrostig som man va så räckte det gott och väl ;)

Appropå de så ska jag maila om att jag vill ha en fast plats i vår ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 716
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 287
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 287
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 314
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Bolån, hur ska man tänka?
  • Valet i USA