Hoppnissarnas snacktråd

Sv: Hoppnissarnas snacktråd

KL

Skulle ju hoppat på lektion idag men tyvärr fick min tränare förhinder... Men han tyckte jag kunde åka å hoppa själv då de fanns en bana uppbyggd i ridhuset.

Jag har sagt att jag är en feg dressyrryttare va ;)

Men iom att jag anmält till tävling i helgen så satte jag mej faktiskt å åkte dit...
Hoppade småhindrena en del (60-70) men sen kom en kille och tyckte min häst va såååå fin (vilket hon är ;) ) så då blev jag morsk och hoppade vattenmattan och de högre hindrena (ca 90 cm) ... Som sagt nu är ju hästen en kanonhäst men den kan ju bara göra som man säger ;)

Så iaf åkte hem med en mkt bra känsla av att jag faktiskt vågade hoppa även de lite högre hindrena fast jag va själv ;)

Sen att jag ska hoppa ännu högre (1m o 110) på tävlingen är egentligen inte så farligt ändå... Väl på bana så brukar de gå så mkt bättre ;) + att där är ju alla hinder lika höga så inget "sticker" ut som högre ;)

Bra jobbat. Visst är det härligt när det släpper och man inser att det faktiskt går ☺

KL

I tisdags hade vi träning igen och det blev ännu ett genombrott i vår hopp karriär.
Hoppade bana på 1.10. Jag känner verkligen hur min ridning har förändrats den senaste månaden. Och allt detta efter en träning som gav mig en riktig aha-upplevelse.

Nu när vi kommer på lite mer höjder så kommer även hästen med en helt annan hoppning. Hon har kapacitet (gått 1.35 klasser) och jag är så glad att jag köpte mig en läromästare som verkligen ger mig möjligheten att utvecklas.

kl
i morgon så är första hopp passet sen i höstas inplanerad, ingen tränare utan rider bara till grannens ridhus med några andra.
men börjar fundera på bra övningar som är lätta och roliga. och inte för mycket precision då jag lätt hamnar med handbromsen i. ngt som får igång framåtandan direkt :) utan att vara för jobbigt för hästen.

Kolla upp övningen/bana "huset".
Den lämnar ganska mycket valmöjligheter till hur man vill rida.
Jag brukar ridan den på två olika sätt.
För att jobba på tempo, så ställer jag bara socketbitar, men vill jag rida vägarna så bygger jag räcken

Studs på sockerbitar är också enkelt och bra, framförallt när det gäller att öva på följsamheten

3 studs - 6,5 meter( ett galoppsprång) till en oxer också super och framkallar ofta en bra bjudning tycker jag iaf

Senast ändrad:

Ja den övningen var ju trevlig, inbjuder till att rida långa linjer och inte fastna på volter, vilket jag gärna gör.

Serier är min hästs hat objekt så blir nog inte ngt sånt imorgon :p. Får se vad som är framme också.

KL

min hoppetoss har fått klartecken att börja sättas igång nu. Första tävlingen var inplanerad i helgen, 2 dagar. Hemmaplan dessutom dvs inte ens transport hade behövts. Surt, är väl allt jag kan säga. Men hoppas hästen är frisk och hel nu, så att vi iaf slipper fler oplanerade vilor nu. :)

Hoppar in i tråden som gammal hoppryttare, numera mest bara ponnymamma ;)

Blev mer eller mindre tvingad av dottern och hennes tränare att vara med och hoppa på dotterns senaste tillskott (första storhästen) när hon skulle hoppa sina båda ponnyer. Har inte hoppat ordentligt på säkert två år så det var lite ringrostigt, men likväl fantastiskt roligt! :banana:

Vad kul! Vi är i liknande sits bara att min dotter är 9 och har ponny länge till :D Jag tog upp hoppningen igen efter en ryggskada med rehab i 2 år, så nu hopptränar jag en dressyrhäst :)

Vad kul! Vi är i liknande sits bara att min dotter är 9 och har ponny länge till :D Jag tog upp hoppningen igen efter en ryggskada med rehab i 2 år, så nu hopptränar jag en dressyrhäst :)

Vad roligt! Hoppning är ju så kul. Vad är det för dressyrpolle du rider? :)

Känner mig mycket nöjd över att ha en dotter på gymnasiet som inte har all tid i världen = mamsen får rida. Har även en egen gammal hoppdam, men hon är numera pensionär och lever tantliv, så henne blir det inget hoppande med även om jag är säker på att hon bra gärna skulle vilja!

Ett superfint sto e. Rubinrot född 05. Tyvärr blev hon vanvårdad hos förra ägaren, hon har stått orörd och rejält underskott på foder i två år, så det är en hel del att jobba med, nya ägaren har bara haft henne sen i höstas.
Finns film på oss några inlägg (176) högre upp, inlagt 1 mars och jag har ridit henne i tre veckor, det är träning nr. 2 på filmen

:love: blev ett underbart pass i ridhuset idag, satte upp några hinder på 70-80cm och hoppade dem lite hit och dit så det blev en bana på 5 hinder till slut. blev många långa linjer och pollan rullade så fint över alla, hade super fin bjudning och var uppmärksam så det vara bara att åka med och fokusera på att vara mjuk och följsam :D.
hästen var skit glad och när hon är glad är jag glad :bump: får bli mer av detta nu så man kan åka iväg på tävling så småningom ^_^.

KL

Jag hade årets fösta hoppträning inplanerad kommande onsdag, och en pay and jump lördagen efter det. Hästen har vilat från sadel men motionerats ändå, och herreeee vad fin han har varit att rida nu de sista veckorna!
Åkte och provade ut dressyrsadel och skulle i onsdags åka och träna dressyr. Jag har aldrig varit så taggad för dressyr i hela mitt liv som inför den här träningen!
Och vad händer?
Jo, hästen kommer in från hagen (knappt han tar sig in ens) med ett ben som bara hänger. Utan styrsel. Ingen värme, svullnad, sår, feber eller ens tecken på smärta. Han står på benet men kan inte lyfta det, är motvillig att gå och kan inte backa.
Distriktarn var ute samma kväll och igår var vi på klinik. Dommen är nervskada i bogen, antagligen pga artros i halskotpelaren som han haft länge och utan synliga problem, och så har han antagligen brallat i hagen och gjort något. Boxvila i en vecka först och sen återbesök.
Hästen är jättemycket bättre redan nu, men faaaan också!!:arghh:

Nu vet jag inte när det blir någon hopptränig nästa gång... jag som längtat så!

*KL*

Okej , det där va faktiskt riktigt kul ;) Talar om hopptävlingen såklart ;)

1.00 m .. Framridningshuset är lite "eget" det är plast som sarg, men den har revor och hål mm = satt när det gick bra och red runt hindrena hyfsat iaf, GLÖM att komma ut på spåret eller ut i hörnen ;) Men framhoppningen gick trots det riktigt bra ;)
Väl på banan gick det lite småvingligt ibland och så även mot sista i grunden så det peta vi ner.

1.10 ... Tänk er framhoppningen som i 1.00 men MER kaos (rörig framridning)... Så de gick sådär, inte så illa men valde då som sagt att inte hoppa fram så mkt. BETYDLIGT mer på "tårna" till 1.10 ..
Väl inne på banan så var det en 1.10 A:0+A:0 med totalfel, grunden var på 7 hinder, dessa gick "förvånansvärt" enkelt ändå ;) Gick alltså riktigt fort och bra =) Sen en skum sväng till 1a i omhoppningen, kom i undertempo, kom fel på nr 2 i omh, tror jag rev båda... (def nr 2 som va en "maxad" oxer) sen hur sväng ny oxer , och hästen hoppar bara mer och mer ;) (jag vet angenäma problem för ryttare med balans, jag är INGEN sån, som har balans alltså) så hinner tänka "ska jag utgå ?" men äh låg ganska bra mot den oxern , hoppar den , rider mot nästa (4an i omh) hoppar den, sen ska jag svänga höger vilket grå gör men INTE jag... Så ja det blev en "ofrivillig" avsittning ;)
Så tyvärr står det ju bara utesluten i res medans jag tycker det ska stå 0+ute ... Men men ny tävling om 2 veckor (BRS) =)

Grå va lite "loj" i första men shit va hon va laddad till klass 2... Kul =) Hon va helnöjd och tyckte trots pilotmissar att de va skitkul att tävla ;)

*KL*

Okej , det där va faktiskt riktigt kul ;) Talar om hopptävlingen såklart ;)

1.00 m .. Framridningshuset är lite "eget" det är plast som sarg, men den har revor och hål mm = satt när det gick bra och red runt hindrena hyfsat iaf, GLÖM att komma ut på spåret eller ut i hörnen ;) Men framhoppningen gick trots det riktigt bra ;)
Väl på banan gick det lite småvingligt ibland och så även mot sista i grunden så det peta vi ner.

1.10 ... Tänk er framhoppningen som i 1.00 men MER kaos (rörig framridning)... Så de gick sådär, inte så illa men valde då som sagt att inte hoppa fram så mkt. BETYDLIGT mer på "tårna" till 1.10 ..
Väl inne på banan så var det en 1.10 A:0+A:0 med totalfel, grunden var på 7 hinder, dessa gick "förvånansvärt" enkelt ändå ;) Gick alltså riktigt fort och bra =) Sen en skum sväng till 1a i omhoppningen, kom i undertempo, kom fel på nr 2 i omh, tror jag rev båda... (def nr 2 som va en "maxad" oxer) sen hur sväng ny oxer , och hästen hoppar bara mer och mer ;) (jag vet angenäma problem för ryttare med balans, jag är INGEN sån, som har balans alltså) så hinner tänka "ska jag utgå ?" men äh låg ganska bra mot den oxern , hoppar den , rider mot nästa (4an i omh) hoppar den, sen ska jag svänga höger vilket grå gör men INTE jag... Så ja det blev en "ofrivillig" avsittning ;)
Så tyvärr står det ju bara utesluten i res medans jag tycker det ska stå 0+ute ... Men men ny tävling om 2 veckor (BRS) =)

Grå va lite "loj" i första men shit va hon va laddad till klass 2... Kul =) Hon va helnöjd och tyckte trots pilotmissar att de va skitkul att tävla ;)

KL

Vi var och hoppade I lördags igen.
Då vårt allra största problem under de senaste 1,5 åren har varit anridningen och kontroll mellan hindren, mer än språnget i sig, då häst tycker nämligen att man ska hoppa i alá galoppör i stil och fart och ju mer man hoppar ju mer taggar han till tills dess att vi mest studsar sidledes eller bockar. :meh:

Det var massa folk på framridningen! Travhoppade först ett kryss som han stannade på och sen hoppade från stillastående :nailbiting:, som tur var var det bara typ 50 cm. Galopperade in nästa gång och hoppade fint! Gjorde sen ett par språng på lågt räcke och sen en liten oxer. Till min stora glädje uppförde häst sig som normala hästar gör! Trav – galopp – hopp – galopp, skritt undertiden min kompis justerade hindret, trav, galoppfattning och hopp osv…. Woohoo! Inget studsande!!! :banana:

Gick in och hoppade en 70 bana, hade ett nedslag vilket var mitt fel då jag red svängen taskigt. Bestämde mig att hoppa 80 också och häst hoppade som en liten kanonkula! :bump: Underbar känsla när han går såhär bra. Hade en ner men det var en ganska vid maxad oxer så jag är nöjd ändå.

Har nu suttit och kollat på tävlingar ;) Trots dålig balans mm så ger jag mej inte ;) Har nu anmält till fler 100 + 110 klasser ;)
Nästa som jag redan va anmäld till dock, är som tur e en lokal tävling. Och fast hindrena är lika höga är det faktiskt stoooooor skillnad på 110 på tävlingen jag va på vs andra tävlingsplatser ;) Banbyggaren på tävlingen som va är känd för att va "tuff" även om han själv tycker han bygger snällt ;) Så lite är det så att om man känner att man "överlever" hans banor så kan man överleva allt ;)
Sen hjälper det ju visserligen att det är han som är min tränare med. Så nu såg han ju verkligen mina brister ;)

Kl
Då är det officiellt, provmånaden har gått och jag är numer hoppryttare åt den vackra svart skönheten :love: Hoppträningen igår gick super! Svåra linjer! Hon höll bjudningen och landade i stabil galopp efter hindrena :love:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 713
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 286
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 287
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 314
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar