Hoppning med islandshäst

Sv: Hoppning med islandshäst

har ingen isis själv men en kompis har en liten islandshäst på dryt 130 cm, han har hoppat banor på runt 50-60 och enkelhinder på 70 cm. dock är han inte seriöst hopptränad, utan mest hoppad på skoj. han tycker det är kul, men det är lite jobbigt att lyfta på bakbenen :D

edit: kan inte låta bli att slänga in en liten film när han hoppar. den är tagen för drygt ett år sen, andra eller tredje gången han hoppade "på riktigt".
Hoppning

Senast ändrad:

edit: kan inte låta bli att slänga in en liten film när han hoppar. den är tagen för drygt ett år sen, andra eller tredje gången han hoppade "på riktigt".

Vilken söting! Såg riktigt fint ut tycker jag :bump:

tack!
är ju kompisen som rider, så det är ju främst hennes förtjänst, men undertecknad stod ju på backen och instruerade, så jag suger lite beröm jag med :D

Jag hoppar inte längre på islandshäst men hade en underbar valack när jag var mindre. Vi tävlade upp till LA och tränade enstaka hinder på 135. Så hoppa kan de absolut. Men jag rekomenderar dig att inte hopa allt för ofta och mycket då de inte är byggda för det! Min blev utsliten i bakbena efter allt hoppande. Han blev inhoppad som sex åring tror jag det var och fick tas bort som 21 åring. Men hoppning var det bästa han visste

för några år sen då jag var medryttare på ett isis sto Litla Jörp, så hoppade vi clear raunder på 70 cm. KOmmer inte ihåg om vi var uppe på 80 cm just på clear raund. Men det hoppade vi när vi tränade. HAr hoppat som högst på henne 90 cm.

Den isisen som står i samma stall som vi. Det är stallägaren som äger honom. hon hoppar med honom (lite då han bara är 5 år) Hon bjuder som fan och hoppar med bra teknik. Han har hoppat 60 cm.

en el av lektons hästarna här tävlas lite av stalltjejerna, clar rounder runt 50 o 60cm
Lina hoppar enkel hinder på ca 80 cm
Lite bilder på några av dem.

Johanna o Lina 50cm
johannahghf.jpg

Ida o Elding 40cm
Rosendal1004.jpg

Tinna 40cm
Rosendal1010.jpg

Hampus o Raudur 40cm
Rosendal1016.jpg

Ida o Lina 50cm
Rosendal1019.jpg

Jättefina bilder =)

Hade mina kusiners islandshästar för att lära dem hoppa ett tag, gick L:B klockrent på lokalt.. hel sköna.. dessvärre kanske inte de bästa i omhoppning enligt mig :D men hoppa kunde de =)

Tävlar inte hoppning med min islandshäst iof.. Men de högst vi hoppat är 60 cm. Vi hoppar mest för skojjs skull och för att träna upp balans.

har en väldigt pigg & hoppglad ponny, mest blir det höjder som 70 - 90, jätte duktiigt. vart med på klubbmästerskap, clearrpunder, serie hoppningar osv :D

bilder ;

Molvi-Hoppis.jpg

molvihopp8-paint.jpg

Molvihopp5-paint.jpg

Molvihopp3-paint.jpg

P1000795.jpg

sådär :)

- Molvi, jag diggar din häst skarpt, vet inte varför, men ;)

Moliv din isis´har det där lilla extra som en isis ska ha.

Grymt bra den hoppade för att vara isis! Tävlar du henne?

My Beauty skrev:
Moliv din isis´har det där lilla extra som en isis ska ha.

Grymt bra den hoppade för att vara isis! Tävlar du henne?

haha, tack :D aah vi har tävlar 90 cm :D

Granz skrev:
aa, det syns på bilderna tycker jag :) hoppar du i din islandssadel?

aah, på en utav bilderna, annars har jag en hoppsadel, som vi hoppar med, men islandssadeln funkar bra den med =)

Jag hoppar med islandshästarna jag rider, men tävlar inte (eller, jo, nån klubbis då och då upp till 50 cm) :p
Men de tycker om att hoppa och har fin teknik och bra "hopphjärna". Hoppar både på banan och terränghinder, hoppat 75 med vår gamling och ca 60-65 med den jag rider 2 dgr i veckan (samt småhinder på max en halvmeter med flera andra).

Det finns en islandshäst som tävlar i hoppning LD-LC här i gävleborg nu :)

Molvi skrev:
aah, på en utav bilderna, annars har jag en hoppsadel, som vi hoppar med, men islandssadeln funkar bra den med =)

okej, har ÄNTLIGEN köpt en bomsadel, hästen är väldigt känslig för sadlar så vi hade en bomlös innan. Islandssadlen vi har nu fungerar också utmärkt att hoppa i :) Måste fota nästa gång jag hoppar ;) :idea:

Real_Life skrev:
Jag hoppar med islandshästarna jag rider, men tävlar inte (eller, jo, nån klubbis då och då upp till 50 cm) :p
Men de tycker om att hoppa och har fin teknik och bra "hopphjärna". Hoppar både på banan och terränghinder, hoppat 75 med vår gamling och ca 60-65 med den jag rider 2 dgr i veckan (samt småhinder på max en halvmeter med flera andra).

Det finns en islandshäst som tävlar i hoppning LD-LC här i gävleborg nu :)

så länge jag får hoppa ibland så behöver inte jag tävla :p Men Islandshästarna är faktiskt rätt duktiga hoppare :d

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 023
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
52 004
Senast: fio
·
Svar
221
· Visningar
9 205
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
763
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka